Ja ja,
Het moet er dan toch maar eens van komen. Dit na jaar wil ik voor het eerst meedoen aan een enduro. Vorig jaar heb ik de off road rit in Havelte gereden om te zien wat ik van zo'n route kan verwachten en dat is me goed bevallen.
Ik zit te denken aan de enduro van Vorden. Ik heb gehoord dat het veel kruipdoor-sluipdoor is?!
Maargoed. Ik wil samen met een maat van me meedoen. Allebij hebben we een WR426f met een tankinhoud van 7 liter.
Ik zit met een paar vraagjes van organisatorische aard omdat ik de ervaring van zo'n dag nog niet heb:
Kan ik 1 X rondkomen zonder te tanken of moet ik halverwege ergens peut halen? (we hebben geen helpers)
Waar kun je tanken/plaats je je jerrycan?
Hoe ingewikkeld is dat met die starttijden? Het liefst rijden wij in de buurt van elkaar (vanwege de fun!!) maar kom je dan wel optijd bij de checkpoints?
Moet je hard doorjagen om optijd van de ene naar de andere proef te komen, of moet je hier juist je krachten sparen zodat je in zo'n proef goed los kan gaan?
Ik heb geen claxon. Doen ze daar moeilijk om?
Groeten
Eerste enduro
Moderator: ghulst
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Kijk eens op www.enduro.nl daar worden al veel van je vragen beantwoord.
Ik heb ook aan een paar enduro's meegedaan en ik heb alles nog op 1 tank benzine kunnen halen met mijn Honda CRF450 met een tankinhoud van 7,5 liter.
Het ligt er natuurlijk wel aan hoeveel KM de route is maar ik heb vorig jaar in Harfsen meegedaan en die was dacht ik zo'n 70KM lang.
Als claxon kun je zo'n knijphoorntje aan je stuur bevestigen , dat is al goed.
Ik heb ook aan een paar enduro's meegedaan en ik heb alles nog op 1 tank benzine kunnen halen met mijn Honda CRF450 met een tankinhoud van 7,5 liter.
Het ligt er natuurlijk wel aan hoeveel KM de route is maar ik heb vorig jaar in Harfsen meegedaan en die was dacht ik zo'n 70KM lang.
Als claxon kun je zo'n knijphoorntje aan je stuur bevestigen , dat is al goed.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

http://www.rekluse.com/

Vorden is altijd een "simpele" maar wel prachtige rit geweest, veel door de bossen raggen.
Tijden zijn over het algemeen makkelijk te halen als je een normaal tempo draait, je hoeft van de route niet echt moe te worden (als het weer meezit).
Je moet ongeveer in gedachte houden hoelang je ongeveer met dat korte werk bezig bent geweest en daarna is het gewoon weer op tempo doorrijden. De eerste tijdcontole is meteen je meetwaarde van snelheid. Kom daar in iedergeval op tijd. Ben je te vroeg en moe, dan lag je tempo te hoog. (of niet moe en te laat .........)
Tip voor de proeven: orienteer je op je voorgangers tijdens die eerste ritten, dus ga als laatste van je groep waar je meestal toch zo'n beetje bij rijdt, de proef in (maar haal wel in natuurl als het kan).
Wees voorzichtig met inhalen in de bossen, er liggen daar veel wortels op de loer)
Eerste proefronde is de verkenningsronde, niet blazen maar gewoon op tempo door rijden probeer de markantste punten (met wat risico) te onthouden, je zult het nodig hebben in de proef.
Claxon of knijptoeter (met zo'n zwart balletje) moet erop.
Licht/remlicht moet werken (de remmen ook) en er moet een snelheidsmeter op zitten.
Geluid > 94dBA en dat is meestal minder dan je zelf denkt.
Plak een stuk tape op de tank of de stuurrol waar je je kloktijden op kunt zetten (hoef je dat tenminste niet te onhouden.
Succes
Tijden zijn over het algemeen makkelijk te halen als je een normaal tempo draait, je hoeft van de route niet echt moe te worden (als het weer meezit).
Je moet ongeveer in gedachte houden hoelang je ongeveer met dat korte werk bezig bent geweest en daarna is het gewoon weer op tempo doorrijden. De eerste tijdcontole is meteen je meetwaarde van snelheid. Kom daar in iedergeval op tijd. Ben je te vroeg en moe, dan lag je tempo te hoog. (of niet moe en te laat .........)
Tip voor de proeven: orienteer je op je voorgangers tijdens die eerste ritten, dus ga als laatste van je groep waar je meestal toch zo'n beetje bij rijdt, de proef in (maar haal wel in natuurl als het kan).
Wees voorzichtig met inhalen in de bossen, er liggen daar veel wortels op de loer)
Eerste proefronde is de verkenningsronde, niet blazen maar gewoon op tempo door rijden probeer de markantste punten (met wat risico) te onthouden, je zult het nodig hebben in de proef.
Claxon of knijptoeter (met zo'n zwart balletje) moet erop.
Licht/remlicht moet werken (de remmen ook) en er moet een snelheidsmeter op zitten.
Geluid > 94dBA en dat is meestal minder dan je zelf denkt.
Plak een stuk tape op de tank of de stuurrol waar je je kloktijden op kunt zetten (hoef je dat tenminste niet te onhouden.
Succes
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Oke, goeie tips. Dus de eerste ronde is een proefronde begrijp ik. Inderdaad even goed het parcours opnemen. Toetertje heb ik liggen dus de bike is er helemaal klaar voor.
Inderdaad één ronde / 75 km moet te doen zijn op 1 tank.
Zit er een pauzemoment tussen de ronden en is het dan nodig iets onderhoud te verrichten (filtertje en ketting) of gewoon doorgaan als er verder niets stuk is.
Kun je terug naar je aanhangertje om te tanken of moet je die kan ergens neerzetten?
Wat mee te nemen?:
Ik denk aan een koppeling en remhandle, sleuteltje 10 en 12, schroevendraaier, tierips en evt stuk katoen om e.e.a. te reinigen.
Inderdaad één ronde / 75 km moet te doen zijn op 1 tank.
Zit er een pauzemoment tussen de ronden en is het dan nodig iets onderhoud te verrichten (filtertje en ketting) of gewoon doorgaan als er verder niets stuk is.
Kun je terug naar je aanhangertje om te tanken of moet je die kan ergens neerzetten?
Wat mee te nemen?:
Ik denk aan een koppeling en remhandle, sleuteltje 10 en 12, schroevendraaier, tierips en evt stuk katoen om e.e.a. te reinigen.
Volgens mij is tegenwoordig de eerste ronde gelijk al meetellend voor het klassement.
Er is geen pauze maar er is meestal tijd genoeg om even te tanken en snel wat te eten en te drinken , maar je moet dan wel de tijd goed in de gaten houden om geen straf minuten op te lopen.
Je moet je spullen bij start/finish neerzetten want je mag niet met je motor van de uitgezette route af voordat je gefinisht bent want anders volgt disqalificatie.
Vergeet je milieumat ook niet mee te nemen.
Er is geen pauze maar er is meestal tijd genoeg om even te tanken en snel wat te eten en te drinken , maar je moet dan wel de tijd goed in de gaten houden om geen straf minuten op te lopen.
Je moet je spullen bij start/finish neerzetten want je mag niet met je motor van de uitgezette route af voordat je gefinisht bent want anders volgt disqalificatie.
Vergeet je milieumat ook niet mee te nemen.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

Ja de proeven tellen gelijk al. Dus geen verkenningsronde meer.
Volgens mij is dit vorig jaar ingevoerd.
Maar op www.enduro.nl staat bijna alle info.
Mark

Volgens mij is dit vorig jaar ingevoerd.
Maar op www.enduro.nl staat bijna alle info.
Mark
Bijna alle antwoorden goed; super forum dit. Dus even op een rijtje:
Alle proeven tellen in de 1e ronde; de vraag is natuurlijk of je je in je 1e enduro erg druk moet maken om het klassement.
Claxons: de keurders gaan binnenkort tegen iedereen met een knijptoeter zeggen dat er een echte op moet.
Bij het gezamenlijk inschrijven voor de daglicenties kun je vragen of je bij elkaar in de minuut kunt starten. (Eerst keuren vanaf 8.45 uur en daarna inschrijven).
Vorden heeft ca 65 kilometer en drie proeven per ronde. Normaal staan de rijtijden daar niet krap omdat er ook nog wel wat openbare weg in zit, en dan wil de organisator racen voorkomen. In 2003 was er een mooi stukje boomwortels aan de route toegevoegd; verder zitten er in Vorden de nodige maislanden in, ook in de proeven.
Alle proeven tellen in de 1e ronde; de vraag is natuurlijk of je je in je 1e enduro erg druk moet maken om het klassement.
Claxons: de keurders gaan binnenkort tegen iedereen met een knijptoeter zeggen dat er een echte op moet.
Bij het gezamenlijk inschrijven voor de daglicenties kun je vragen of je bij elkaar in de minuut kunt starten. (Eerst keuren vanaf 8.45 uur en daarna inschrijven).
Vorden heeft ca 65 kilometer en drie proeven per ronde. Normaal staan de rijtijden daar niet krap omdat er ook nog wel wat openbare weg in zit, en dan wil de organisator racen voorkomen. In 2003 was er een mooi stukje boomwortels aan de route toegevoegd; verder zitten er in Vorden de nodige maislanden in, ook in de proeven.
Laatst gewijzigd door henkzelf op ma okt 03, 2005 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt het beste een kratje met daarin; benzine, wat te drinken en eten (banaan, mueslireep etc), een beetje gereedschap, een harde borstel en wat kettingspray klaarzetten bij de Tc bij start/finish. Vergeet inderdaad je mileumat niet. Vraag ook ter plaatse bij rijders. De eerst ingeschreven daglicenties zijn vaak de mannen die al meer ervaring hebben. Ze willen direct achter de nationale klassen aanrijden.
Maak je niet gek. Als je de eerste keer zonder strafminuten rondrijdt is dat al netjes. Kijk bij Henkzelf bij"beginnen met endurorijden"
Ik rijdt ook in Vorden. Geen inter maar bij daglicenties. We kunnen evt samen rijden.
Maak je niet gek. Als je de eerste keer zonder strafminuten rondrijdt is dat al netjes. Kijk bij Henkzelf bij"beginnen met endurorijden"
Ik rijdt ook in Vorden. Geen inter maar bij daglicenties. We kunnen evt samen rijden.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Rem en koppelingshendel ergens aan je motor monteren, kun je die tenminste op de plaats des onheils vervangen. Gereedschap hiervoor heb je natuurlijk bij je ! net zoals een bougie en wat kleine boutjes/moeren en tywraps.
Groter gereedschap zoals hamer
ed op de tankstop.
Ik had ook altijd 2 kleine bandenlichters , 19" voorbinnenband en 3 gaspatronen bij me (heb die ook nodig gehad).
Groter gereedschap zoals hamer

Ik had ook altijd 2 kleine bandenlichters , 19" voorbinnenband en 3 gaspatronen bij me (heb die ook nodig gehad).
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Maar hoe doen jullie dat met tanken als de ronde zeg maar wel langer dan 75 km is? Ik rij 2-takt dus is tanken eerder nodig
. En die krat die jullie plaatsen, moet die opslot ofzow? of letten er mensen op?

Honda crf 250
Bedankt voor jullie reacties!
Da's dus lastig.ktm_gs300 schreef:Maar hoe doen jullie dat met tanken als de ronde zeg maar wel langer dan 75 km is? Ik rij 2-takt dus is tanken eerder nodig. En die krat die jullie plaatsen, moet die opslot ofzow? of letten er mensen op?
Er is ongeveer halverwege altijd een tijdcontrole en sleutel/verzorgingsplaats. Maar dan heb je dus "teamverzorging" nodig. Hele goeie vrienden die de hele dag voor je in de kou gaan staan om je op te vangen en je motor te vertroetelen of in ieder geval vol te gooien en met je spullen heen en weer rijden.
Misschien kun je een ander team vragen om in ieder geval een jerrycan voor je mee te nemen.
D'r stonden ook nog hele mooie suggesties op enduro.nl
Ik heb tot nu toe in ieder geval het hele rondje gehaald maar moet dat dit jaar met 1,3 liter minder en 15 pk meer doen. Extra spannend?
ktm_gs300 schreef:Maar hoe doen jullie dat met tanken als de ronde zeg maar wel langer dan 75 km is? Ik rij 2-takt dus is tanken eerder nodig. En die krat die jullie plaatsen, moet die opslot ofzow? of letten er mensen op?
Ik was lid van MCC-Wijchen, die hadden daar hun zeer enthousiaste mensen voor.
Nog een tip, GA NOOIT ALLEEN neem iemand mee met een autorijbewijs. Geeft een veiliger gevoel zodat je zelf wat harder kunt rijden (vervoer is iig dan geregeld mocht je gehavend uit de strijd komen

Je krijgt bij de inschrijving een boekje waar de TC's opstaan, geef dit aan je "helper" en laat hem/haar meteen de brandstof en het voedsel voor de inwendige mens meenemen.
Bij sommige ritten liggen de TC's binnen een straal van enkele Km's van elkaar (je rijd tenslotte rondjes), kun je zelf alles op de 2de of 3de TC neerzetten.
Zet in iedergeval je naam op de jerrycan, ik heb een keer met een 1/2 lege jerrycan gestaan omdat iemand anders per ongeluk die van mij had gebruikt. Zet er maar niet op wat erin zit

EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250