Beginnend enduro/offroad rijder: XR400 goede keus?

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
superfrog

De topictitel zegt het al ;)

Ik wil volgend jaar beginnen met wat offroad rijden en het rijden op de openbare weg voorgoed vaarwel zeggen. Dit heb ik eigenlijk al een hele tijd geleden gedaan, en rij eigenlijk alleen nog maar km's op de circuits met een circuitmotor, en ik rij met mijn wegmotor dit jaar nog vrij vaak op de Nordschleife.

Volgend jaar wil ik echter beginnen met offroad rijden en misschien wel een enduro (recreatief), ik denk vooral aan mooie ritten in het buitenland (Frankrijk, Oostenrijk enz enz). Nou heb ik zeker geen 2 linkerhand, en kan heel veel zelf aan een motor versleutelen, maar heb daar geen zin in zodra de verhouding sleutelen/rijden naar de verkeerde kant uitslaat :roll: Het fijnst zou een betrouwbaar ding zijn dus. Verder heb ik alleen maar ervaring met asfalt, en enkele meters grindbak 8) Ik heb dus absoluut geen ervaring met onverhard waar ik op kan bogen. Het moet dus ook geen ontembaar monster worden.

Ik heb mijn oog een klein beetje laten vallen op een Honda XR400 uit 97 of 99... Niet te duur, luchtgekoeld (makkelijk sleutelen), niet teveel vermogen, niet te zwaar...

Is dit wat? Zijn er mensen met ervaringen met deze motor (goed of slecht)? Is het een geschikte keus voor het doel waarvoor ik de motor wil gaan gebruiken?

Alvast hartelijk dank!
Wannabe crosser...
hornet911

Ge kunt ni beter hebben! Natuurlijk zou een ieuwe 250 4t ideaal zijn, maar das al direct duurder (een pak!).

Goede mecaniek, genoeg power voor de eerste stappen en niet te duur.... Zeker aan te raden als voorbereiding op een moderne 450 4t :lol:
0X
Noppy

Een heel erg goede keuze zou ik zeggen. Ik heb eens op cursus zo'n 250 en een 400 van Honda tussen de benen gehad en ik was er op slag verliefd op!

Ik wilde echter persé een nieuwe hebben, met fabrieksgarantie, dus is het een andere kleur geworden en watergekoeld, maar dit soort motoren liggen in elkaars verlengde!

Simpel als een brommer en goed handelbaar. Toch nog zo goed dat ze ook een halfuurtje op de snelweg wel uithouden.

De zwakste schakel is echter vaak de mens. Omdat deze machines zo sleutelvriendelijk zijn, zijn ze ook wel eens stukgesleuteld door onbekwamen (niet dat ik zelf zo bekwaam ben :wink: )

Ik ken er toevallig één die te koop staat, van iemand die als een Germaan zou nauwkeurig met z'n spulletjes om gaat, die ik zou kunnen aanbevelen. Ik heb er zelf op gereden en hij reed in het kruip-door-sluit-door zelfs lekkerder dan mijn DRZ! (Ik moet wel zeggen dat ik toen de verkeerde tandwielverhoudingen reed, nl. 15/44).

Veel plezier met je keuze, wat het ook wordt!

Noppy
:toost:
superfrog

Noppy schreef: Ik ken er toevallig één die te koop staat, van iemand die als een Germaan zou nauwkeurig met z'n spulletjes om gaat, die ik zou kunnen aanbevelen.
Kijk daar kunnen we wat mee! :D Klein detail echter: ik moet mijn wegmotor eerst nog verkopen...als dit gebeurd is neem ik zeker even contact met je op over deze motor..
Wannabe crosser...
gassen

Je schrijft dat je op circuits en Enduros wil gaan rijden?
Koop dan ook een 300 2T of 400 4t Enduro motor , zit alles op en aan. En doordat je handig bent kun je in ieder geval op de onderhouds kosten besparen. Dit type motor vraagt nou eenmaal om meer onderhoud dan een OFFROAD zoals de XR400. Ik wil niet zeggen dat het met zo'n motor niet gaat maar als je op een circuit rijdt, dan merk je echt het verschil tussen een wedstijdfiets en een Offroad.
Een wedstrijdfiets is meestal wat meer vergevingsgezind een offroad heeft nu eenmaal beperkingen (veerring, PK) of overschot (gewicht). Om daar net zo hard mee te rijden moet er of veel aan vertimmerd worden of je moet een behoorlijk groot hart hebben.

Maar als je echt betrouwbaarheid wil kies dan een Offroad (alhoewel de huidige wedstrijd fietsen ook niet slecht zijn).

Ps als je met een Offroad het terrein induikt, dan zou het goed kunnen dat je binnen de korste keren weer op de weg zit.
Het ziet er nl. bij andere altijd wat gemakkelijker uit dan dat het is.

BTW, ik heb nog steeds veel respect voor de mannen en vrouwen die met een std Offroad rondknallen als of ze de GP moeten winnen. Als je sommige daarvan op een wedstrijdfiets zou zetten dan zouden die nog verbaast van hun kunnen zijn. Maar sommige komen daar jammer genoeg (of gelukkig :wink: ) nooit achter.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
hornet911

gassen schreef:Je schrijft dat je op circuits en Enduros wil gaan rijden?
Koop dan ook een 300 2T of 400 4t Enduro motor , zit alles op en aan. En doordat je handig bent kun je in ieder geval op de onderhouds kosten besparen. Dit type motor vraagt nou eenmaal om meer onderhoud dan een OFFROAD zoals de XR400. Ik wil niet zeggen dat het met zo'n motor niet gaat maar als je op een circuit rijdt, dan merk je echt het verschil tussen een wedstijdfiets en een Offroad.
Een wedstrijdfiets is meestal wat meer vergevingsgezind een offroad heeft nu eenmaal beperkingen (veerring, PK) of overschot (gewicht). Om daar net zo hard mee te rijden moet er of veel aan vertimmerd worden of je moet een behoorlijk groot hart hebben.

Maar als je echt betrouwbaarheid wil kies dan een Offroad (alhoewel de huidige wedstrijd fietsen ook niet slecht zijn).

Ps als je met een Offroad het terrein induikt, dan zou het goed kunnen dat je binnen de korste keren weer op de weg zit.
Het ziet er nl. bij andere altijd wat gemakkelijker uit dan dat het is.

BTW, ik heb nog steeds veel respect voor de mannen en vrouwen die met een std Offroad rondknallen als of ze de GP moeten winnen. Als je sommige daarvan op een wedstrijdfiets zou zetten dan zouden die nog verbaast van hun kunnen zijn. Maar sommige komen daar jammer genoeg (of gelukkig :wink: ) nooit achter.
Voor RECREATIEF endurorijden (zelfs wedstrijden) EN rekening houdend met het feit dat dit z'n eerste enduro zou worden zou ik zeker naar de XR neigen, dit voor meerdere redenen.....(financieel aantrekelijker, minder bruut, sterke mecaniek,....perfect om de stiel te leren...)
Er is natuurlijk beter, maar zelfs al rij je met het beste, morgen staat er alweer wat beters in de toonzalen....kwestie van keuzes maken.....

Veel su6 met je keuze en hou ons op de hoogte!!
0X
erwindob

Ik heb ook 2 jaar met een XR400 gereden, na een TTR600 en nu een Huskie 450.
Is mij altijd prima bevallen en heb daar ook alles mee gedaan wat superfrog wil. Roadbookritjes, vakanties offroad, raid in Marokko tot aan enduro's.

Wel direct de vering aan laten passen bij WP, dat lijkt mij echt noodzaak. (Heb halve dag gereden met origineel)

Ik heb mezelf nu wijsgemaakt dat ik het extra vermogen van de Huskie kan gebruiken...
Overigens heb ik de XR nog steeds en die is ook niet meer te koop, dat was eerst wel de bedoeling, maar bewaar em voor een rally volgend jaar. (bevalt dus echt goed)

Rwin
www.erwindob.net
superfrog

Geweldig! Reacties van mensen die er verstand van hebben! ;)

Maar inderdaad: ik ben niet van plan de crossbaan ermee op te gaan, ik rij wel op circuits, maar daar bedoel ik van die asfaltlinten mee (Assen, Spa... :roll: ) Geen crossbanen dus, dat komt nog wel een keer! :D

Ik denk dat ik toch in eerste instantie voor de XR400 (of iets wat erop lijkt) zal gaan, om inderdaad wat roadbookritten en offroad trips te doen, kijken of het bevalt, het lijkt me in elk geval een heel nieuw avontuur!
Wannabe crosser...
Noppy

Ah,

Ik verneem zojuist uit betrouwbare bron dat die XR niet meer te koop is.

Da's balen.

In dat geval zou ik maar snel naar een Suzuki DRZ400 gaan kijken, tweedehands in Duitsland goedkoop te krijgen op www.mobile.de.

De E-serie is een leuk compromis, de K-serie heeft alleen Kickstart en is wat radicaler (én lichter).

Hiermee zal je toch ook wel wat moeten sleutelen hoor, maar vast niet zo veel als met een echte sportenduro.

Grx,

Noppy
P.S. Deze lijkt me bijv. prima: http://www.mobile.de/SIDnQ2wkCa.FCVyC7u ... 1177379540&
:toost:
Plaats reactie