achterrem ontluchten

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
De kraai vliegt weer rond
Berichten: 53
Lid geworden op: do mei 26, 2005 18:32
Locatie: Gilze

Ik krijg het niet voor elkaar om mijn achterrem te ontluchten.
4 weken terug compleet nieuwe remklauw erop gezet, en sindsdien loop het niet lekker.
Vandaag liep ie ook weer gruwelijk aan.
Heeft iemand tips, of weet me precies uit te leggen, graag antwoord.
Alvast bedankt.
Is er niemand die me wil sponsoren???
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

heb je al nieuwe olie op je rem gedaan?
anders doe je het als volgt,
draai het nippeltje op je klauw los en doe daar een plastiek darmpje (bij voorkeur doorzichtig) op en tak dit af naar een potje (zodat de olie niet op de grond loopt)
dan vul je het reservoir op en begin je te pompen met je rem en zorgt dat er geen lucht in je reservoir komt,je moet dus constant bijgieten. en als je ziet dat er geen lucht meer uitkomt uit het darmpje dan draai je de nippel toe pomp je nog enkele malen op de rem.
dan vul je je reservoir bij en klaar.
als het dan nog niet lukt is er iets anders mis. keerring in de klauw of dichtingsring ergens stuk of je pomp die doortrapt.
groetjes

ps: er bestaan ook speciale pompen die je op de compressor aansluit om je remmen te ontluchten.
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Gruwelijk aanlopen heeft volgens mij niet zo heel veel met ontluchten te maken. Eerder met remblokken die net niet lekker in de klauw passen, keerringen van de zuigers die niet goed zitten, of een te vol remvloeistofreservoir.

Als je rem niet goed ontlucht is zal je achterrem aanvoelen als een spons.

Toch?
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Als er lucht in je rem zit voelt hij inderdaad als een spons. Wanneer je een paar keer pompt komt je rem soms toch op druk, maar bij het loslaten van je rem zullen de blokken door de druk in de luchtbel (lucht is samendrukbnaar en zal dus ook uitzetten bij loslaten van de rem) toch onder spanning blijven staan. Tevens zal bij verhitting de lucht uitzetten en de rem dus weer doen aanlopen.
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Hmm, I stand corrected. Dat wist ik niet.
Noppy
Berichten: 3044
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

De tiewraptruuk?

Staat je motor op een krukje? Doe dan een touw of een tiewrap om je rempook en zet een kilo of 10 tot 20 druk er op.

24 tot 48 uur laten staan en door de druk worden de kleinste luchtbelletjes naar de oppervlakte van je reservoir gedwongen.

Daarna moet de lucht er helemaal uit zijn.

Lukt dat nog niet, haal je klauw eens los van de achterbrug en kantel hem dusdanig tijdens het luchten dat het ventieltje echt 90 graden omhoog wijst. Of een beetje draaien met de klauw om uit de kleinste hoekjes lucht omhoog te dwingen.

Sterkte,

Noppy
:toost:
Mario2t
Berichten: 304
Lid geworden op: ma mar 14, 2005 00:17
Locatie: Vlagtwedde
Contacteer:

Je kunt ook de achterrem andersom vullen, dus met een medicinaalspuit en een slangetje vullen via het ontluchtingsnippeltje.

Doe 100 cc. in een grote medicinaalspuit ( zonder lucht) en doe een stukje benzineslang om de ontluchtingsnippel ( eerst opendraaien) dan de remvloeistof in de ontluchtingsnippel spuiten, tot het reservoir zich volledig vult.

9 van de 10 keer goed, want je blaast de lucht zo naar het reservoir!

Klaar?

Slangetje en spuit gewoon laten zitten en eerst het nippeltje met een waterpomptang even dicht draaien. Dan alles verwijderen en nippel nadraaien met een ringsleutel, ofzo.
De kraai vliegt weer rond
Berichten: 53
Lid geworden op: do mei 26, 2005 18:32
Locatie: Gilze

Het is al gelukt.
Problemen met de klauw of blokjes kon niet, waren nog geen 2 weken oud.
M'n oude klauw was helemaal doorgebrand.
Heb met een oliespuit met nat. dot 4 erin op de nippel gezet, de moer waarmee de (ik noem het maar een cilinder net boven het pedaal waar ook het licht op zit aangesloten) los gedraaid en pompen met het oliespuitje.
OP het moment dat alle lucht eruit was meteen de nippel dichtdraaien, en alles waar eraf halen enzo.
Toch bedankt voor de reacties.
Het voelde helaam niet sponzig aan, mijn rem liep aan en als ik ook maar het pedaal aantikte blokeerde mijn achterwiel.
Is gelukkig allemaal op gelost.
Is er niemand die me wil sponsoren???
Plaats reactie