Olieverbruik XR250 '88

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
xr250_1988
Berichten: 87
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 17:44
Locatie: Omg. Arnhem

mijn XR250 uit 1988 verbruikt nu aardig wat olie (1 liter op de 200-250 km). Er komt al aardig wat zwarte rook uit de uitlaat en na de laatste rit hoor ik af en toe ook een tik uit de cilinderkop. Waarschijnlijk :( toe aan een revise? Op wat voor een kosten kan ik rekenen wanneer ik het motorblokje laat reviseren of eventueel zelf doe?
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Nou nou nou... daar weet ik ondertussen alles van :D

Even voor alle zekerheid: heb je blauwe rook, of zwarte rook?

Als het effectief zwarte rook is, is de afstelling van je motor niet goed & moet je in eerste instantie daar iets aan doen. (teveel benzine is niet goed voor een motor, want dat loopt ook mee tussen de cylinder & de cylinderwand tot bij je olie, en zoals je weet gaan olie & benzine niet goed samen. Zowel de smerende eigenschappen van je olie gaan erdoor verloren (een gedeelte weliswaar, niet helemaal natuurlijk), en je olie wordt dunner (waardoor je motor meer olie gaat verbruiken).

Als het enkel om blauwe rook gaat is het dus zuiver olieverbruik en moet je je cylinder laten boren & een oversize piston monteren. Boren kost meestal iets van een 40 euro, honen 10 euro. een oversize piston van Wiseco kostte voor mijn DR 350 een 130 euro incl. BTW (best even horen bij www.wiseco.be of www.wiseco.nl voor jou zuiger)

Als je hem uit elkaar laat halen door het revisiebedrijf moet je die kosten er ook nog bijtellen, maar da's eigelijk iets dat je mits wat handigheid, een goed werkplaatshandboek & wat gezond verstand zelf kan. Je hebt best wel een goede momentsleutel bij de hand (5 tot 20 nm ofzo), zodat je zeker geen bouten in je cylinderkop kapot maakt als je hem terug in elkaar steekt). Ik schat dat die demontage een uurtje ofzo duurt als je wat geoefent bent, dus het laten doen kost je evenveel of minder als een momentsleutel (maar je mist de fun & je hebt achteraf nog steeds geen momentsleutel)

Ik heb bij mijn Suzuki ook m'n cylinerkop in orde laten brengen (kleppen slijpen, klepzittingen slijpen, kleppen roderen & nieuwe klepdichtingen, en dat kostte iets van een 80 euro & 4 keer 3 euro voor de klephoedjes (maar die durven bij sommige motoren schandalig duur zijn heb ik me laten vertellen)

Verder heb je nog een nieuwe cylindervoet- & koppakking nodig (voor mijn Suzuki iets van een 23 euro voor de 2) en waarschijnlijk een tube vloeibare pakking voor het kleppendekseltje.

Die tik in je cylinderkop is minder goed, en zou je best even laten horen aan een ervaren dealer voordat je de motor open doet. Als het dezelfde tik is als mijn Suzuki had, dan is waarschijnlijk je big-end lager stuk, of je krukaslagers. In beide gevallen moet je motor helemaal open, en da's een héél ander verhaal. (veel moeilijker op zelf te doen, en dus behoorlijk duur aan werkuren)

Veel suc6

Stijn
Montesa Cota 315R
xr250_1988
Berichten: 87
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 17:44
Locatie: Omg. Arnhem

Vandaag toch maar mijn blok er onder uit gehaald en open gemaakt.

Hieronder volgen een paar foto's van de diversen onderdelen.

Bij het loshalen van de nokkenas moest volgens het werkplaats de kettingspanner verwijderd worden. Dit lukte niet dus heb ik deze maar (even) laten zitten. Kan alles later weer gemonteerd worden zonder deze eraf te halen?
Afbeelding

Wat vinden jullie van de staat van de zuiger en de cilinderbus. Volgens metingen vallen deze nog binnen de toelaatbare specificaties.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat minder mooi is, is dat er een scheurtje tussen het bougiegat en de kleppen zit. Ik heb weleens gehoord dat de Xr250 hier vaker last van heeft. IS DIT ERNSTIG?
Afbeelding

Volgens het werkplaatshandboek moet de binnenste klepveer langer dan de buitenste klepveer zijn. Bij meting blijkt mijn binnenste klepveer te kort te zijn. Kan dit kloppen?
Afbeelding

Hier nog een foto van mijn nokkenas en de kleplichters.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn uitlaatkleppen waren erg verkoold. Ook de doorgang naar de uitlaatpoort toe. Waarop duidt dit?
Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie reacties!!![/img]
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

xr250_1988 schreef:Volgens metingen vallen deze nog binnen de toelaatbare specificaties.
Heb je dit met het juiste materiaal opgemeten? Wat is "toelaatbaar" juist? (hoeveel speling heb je tussen je zuiger & de cylinderwand?)

Bij mijn DR was 12/100 speling de "wear limit" als ik me niet vergis. 11/100 is dan binnen de toelaatbare specificaties, maar nog steeds voldoende voor aardig wat olieverbruik.

Hoe zat het met de slotspeling van je zuigerveren?
xr250_1988 schreef:Mijn uitlaatkleppen waren erg verkoold. Ook de doorgang naar de uitlaatpoort toe. Waarop duidt dit?
Olieverbruik
Montesa Cota 315R
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

ik kreeg mijn ketting geleider erook niet uit ,die kan je verwijderen diie het rechter deksel eraf te halen en daar een bout los te draaien en dan kan je hem eruit halen.

mijn nokkenas en tuimelaars zijn helemaal niet meer zo goed als die van jouw .
en mijn cilinderkop is ook net o pde zelfde plaats gebarste als bij jou maar dit schijnt een xr 250 kwaal te zijn .
maar ik denk dat mijn xr zonder blok olie gereden heeft ,weet het niet zeker heb hem zo gekocht met kapot blok
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

xr250_1988 schreef: Wat minder mooi is, is dat er een scheurtje tussen het bougiegat en de kleppen zit. Ik heb weleens gehoord dat de Xr250 hier vaker last van heeft. IS DIT ERNSTIG?
Afbeelding
Ja dus :(
Olie uit je kop kan nu lekker naar de verbrandingsruimte waardoor de rook en de zwarte aanslag op je kleppen verklaard wordt.
Afhankelijk van de lengte van de scheuren zal de compressie er ook niet beter van worden.
Zuiger en cilinder zien er op het eerste gezicht niet zo verkeerd uit.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
xr250_1988
Berichten: 87
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 17:44
Locatie: Omg. Arnhem

Volgens het werkplaatshandboek zouden de binnenste klepveren langer moeten zijn dan de buitenste klepveren. Klopt dit? Bij mij is dit namelijk niet zo.

Waar zou ik aan een (goede) cilinderkop kunnen komen. Liefst in de buurt van Arnhem. ik had al een adresje gebeld in Epe maar die vraagt er 200 euro voor. Is dit een normale prijs vor een gebruikte kop?

Mijn nokkenas uiteinden draaien in de binnenste schalen van de lagers. Dit lijkt me niet normaal en wat is (eventueel) de oplossing hiervoor?
StevenD
Berichten: 81
Lid geworden op: ma jul 11, 2005 12:24

bij de 600 zie je ook vaak die scheurtjes, heb het zelf ook maar daar komt bij mij geen olie door hoor. Ik denk bij jouw ook niet. Eerder gewoon de schraapveer kapot/af.
Die scheuren kan je mee doorrijden tot helaas, je klepzitting los komt te hangen.
maar dat kan ook pas na 50000km het geval zijn.
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

xr250_1988 schreef:Volgens het werkplaatshandboek zouden de binnenste klepveren langer moeten zijn dan de buitenste klepveren. Klopt dit? Bij mij is dit namelijk niet zo.

Waar zou ik aan een (goede) cilinderkop kunnen komen. Liefst in de buurt van Arnhem. ik had al een adresje gebeld in Epe maar die vraagt er 200 euro voor. Is dit een normale prijs vor een gebruikte kop?

Mijn nokkenas uiteinden draaien in de binnenste schalen van de lagers. Dit lijkt me niet normaal en wat is (eventueel) de oplossing hiervoor?


die prijs kan kloppen, maar ik zou is gaan kijken voor een originele en als die prijs niet te veel scheelt een nieuwe kopen.
die scheuren verklaren inderdaad je olieverbruik en te lage compressie.
over die klepveren kan ik je niet antwoorden, maar bij mijn weten zijn die bij elk type moto langer dan de buitenste. anders krijg je zwevende kleppen in hoge toeren.
groetjes
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Plaats reactie