Ik zag gisteren tijdens het reinigen van m'n carters dat er een aardige breuk in m'n karter zit, aan de kant waar het koppelingsdeksel op komt, vooraan het blok.
Weet er iemand of dit gerepareerd kan worden, en hoeveel dat ongeveer kan kosten?
barst in carter
Moderator: ghulst
Montesa Cota 315R
dat valt heel goed te lassen , ik zou daar 40,- voor vragen . (maar om daar nu helemaal vanuit Antwerpen naar hier te komen )
dus gewoon even langsgaan bij het dichtsbijzijnde metaal bedrijf
dus gewoon even langsgaan bij het dichtsbijzijnde metaal bedrijf
BIERTAKT crossen en zuupn
Hey JoeBar,
Da's in elk geval al goed nieuws (dat het te repareren valt). Weet jij welk metaal zo'n carter is? (ik dacht aluminium, maar er worden ook nogal wat andere materialen gebruikt hoorde ik)
Thanks
Stijn V.
Da's in elk geval al goed nieuws (dat het te repareren valt). Weet jij welk metaal zo'n carter is? (ik dacht aluminium, maar er worden ook nogal wat andere materialen gebruikt hoorde ik)
Thanks
Stijn V.
Montesa Cota 315R
vaak wordt ook Zamac (of hoe je 't ook schrijft) gebruikt
ik heb dit ooit eens met een XL600 kapot gehad,
niet te lassen
misschien dat een goede lasser (TIG) hier wel iets kan aan doen?
Gery
ik heb dit ooit eens met een XL600 kapot gehad,
niet te lassen
misschien dat een goede lasser (TIG) hier wel iets kan aan doen?
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Dit lijkt mij gewoon aluminium.
Als dat zo is, is het lassen geen probleem.
2 maanden terug had ik het zelfde probleem, maar dat was al snel opgelost.
Als dat zo is, is het lassen geen probleem.
2 maanden terug had ik het zelfde probleem, maar dat was al snel opgelost.
Joepie!!!!!mxrider#28 schreef:Dit lijkt mij gewoon aluminium..
Nog beter!!!!!mxrider#28 schreef: dat was al snel opgelost
(hopelijk heb je dus gelijk... )
Mag ik ook vragen hoeveel je betaald hebt om dit te laten lassen?
Montesa Cota 315R
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
Ik zou toch voorzichtig zijn en niet naar "zo maar" een lasbedrijf gaan.
Het materiaal van die carters is niet gekozen om te lassen maar om te gieten. Dat wil niet zeggen dat 't niet te lassen is, maar ik heb er toch verschillende ervaringen mee. De meest positieve ervaring; de scheur is denk ik weg, de meest negatieve.... shit kromgetrokken... hmmmm dan maar vlakken, scheef gevlakt.... past niet lekker. Toch ook niet zo sterk als orgineel, weer gescheurt etc.
Om je een idee te geven waarom het toch moeilijk kan zijn.
Het materiaal en vooral het breukvlak is doordrenkt van olie en dat moet weg om goed te kunnen lassen. Eigenlijk moet de scheur daarom goed uitgeslepen worden. Meestal is dat rot werk en het eindresultaat is visueel ook niet altijd even aantrekkeklijk. Hoe meer er weggeslepen is hoe meer materiaal er moet worden toegevoegd. En dat betekend ook weer meer krimp.... en dus kromtrekken. Daarom moet het materiaal ook goed worden voorverwarmd en eigenlijk naderhand ook weer erg gecontroleerd worden afgekoeld.
Eigenlijk zou solderen veel beter zijn. Helaas zijn er maar weinig bedrijven die dat kunnen en willen. Als je er een kunt vinden heb je geluk!
Ik zou zelf naar een goede crosshop gaan die bekend is met jou type motor. Meestal hebben dit soort zaken een eigen netwerk van specialisten dat de hele leercycles al lang doorlopen heeft en dus net wat kennis van dit soort problemen heeft dan de lasser op de hoek. En dat je dan wat meer betaald is peanuts vergeleken met bak en braai werk op de hoek.
Fr@venture
Het materiaal van die carters is niet gekozen om te lassen maar om te gieten. Dat wil niet zeggen dat 't niet te lassen is, maar ik heb er toch verschillende ervaringen mee. De meest positieve ervaring; de scheur is denk ik weg, de meest negatieve.... shit kromgetrokken... hmmmm dan maar vlakken, scheef gevlakt.... past niet lekker. Toch ook niet zo sterk als orgineel, weer gescheurt etc.
Om je een idee te geven waarom het toch moeilijk kan zijn.
Het materiaal en vooral het breukvlak is doordrenkt van olie en dat moet weg om goed te kunnen lassen. Eigenlijk moet de scheur daarom goed uitgeslepen worden. Meestal is dat rot werk en het eindresultaat is visueel ook niet altijd even aantrekkeklijk. Hoe meer er weggeslepen is hoe meer materiaal er moet worden toegevoegd. En dat betekend ook weer meer krimp.... en dus kromtrekken. Daarom moet het materiaal ook goed worden voorverwarmd en eigenlijk naderhand ook weer erg gecontroleerd worden afgekoeld.
Eigenlijk zou solderen veel beter zijn. Helaas zijn er maar weinig bedrijven die dat kunnen en willen. Als je er een kunt vinden heb je geluk!
Ik zou zelf naar een goede crosshop gaan die bekend is met jou type motor. Meestal hebben dit soort zaken een eigen netwerk van specialisten dat de hele leercycles al lang doorlopen heeft en dus net wat kennis van dit soort problemen heeft dan de lasser op de hoek. En dat je dan wat meer betaald is peanuts vergeleken met bak en braai werk op de hoek.
Fr@venture
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Het was gratis, mijn broer heeft het gelastEstivie schreef:Joepie!!!!!mxrider#28 schreef:Dit lijkt mij gewoon aluminium..
Nog beter!!!!!mxrider#28 schreef: dat was al snel opgelost
(hopelijk heb je dus gelijk... )
Mag ik ook vragen hoeveel je betaald hebt om dit te laten lassen?