Als ik een 'natte rit' heb gemaakt met mijn TC570 2002, of als ik em net heb gekuist, dan loopt er altijd 'dik roestwater' op mijn spatbord.
(stuk tussen voorvork en motorblok) Ik vermoed dat het afkomstig is uit mijn lagers van het balhoofd / stuur aangezien het daar vanonder uit durft druppelen.
Ik heb totaal geen speling op mijn stuur of geen gekraak. Moet ik me zorgen maken en het boeltje openzwieren of is er een bepaalde manier om het vocht eruit te krijgen en te smeren? Ik zou het raar vinden als een moto van 2002 als versleten lagers zou hebben?
alvast bedankt voor tips en raad!
Waar komt die roest vandaan??
Moderator: ghulst
Als er veel mee gereden is kan het best dat na 3 jaar de lagers op zijn, maar wat ik doe na het afspuiten en schoonmaken van de motor, alles wat enigzins draaid en/of zou kunnen roesten, inspuiten met WD40 en/of invetten. (best veel dus )Moet ik me zorgen maken en het boeltje openzwieren of is er een bepaalde manier om het vocht eruit te krijgen en te smeren? Ik zou het raar vinden als een moto van 2002 als versleten lagers zou hebben?
Die roest moet niet noodzakelijk van je lagers komen, maar kan ook van de binnenkant van je balhoofd komen, de bus waar je lagers boven en onder gemonteerd zijn. Ik smeer er altijd flink wat vet in over de hele lengte van de bus. Maar je moet natuurlijk niet met de hogedrukreiniger in het balhoofd spuiten, dan gaat dat binnenin roesten als het vet eruit is.
Nee, een gat voor een stuurslot staat er niet in aangezien het een originele cross is. Langs daar kan er dus geen water in gelekt zijn.
toen ik moto pas had ging ik een stuk minder voorzichtig om met de hogedrukspuit. Wellicht heb ik hierdoor met teveel druk water gespoten wat dit roesten binnenin veroorzaakt heeft. Volgens mij zit er nie veel smeermiddel in dat gedeelte.
Tav eric: Kan ik daar binnenin eens een kijkje nemen en vet aanbrengen zonder dat ik lagers moet demonteren of speciaal gereedschap nodig heb?
alvast bedankt!
toen ik moto pas had ging ik een stuk minder voorzichtig om met de hogedrukspuit. Wellicht heb ik hierdoor met teveel druk water gespoten wat dit roesten binnenin veroorzaakt heeft. Volgens mij zit er nie veel smeermiddel in dat gedeelte.
Tav eric: Kan ik daar binnenin eens een kijkje nemen en vet aanbrengen zonder dat ik lagers moet demonteren of speciaal gereedschap nodig heb?
alvast bedankt!
Voorwiel even demonteren, eventueel de vorkpoten demonteren en het voorspatbord, dan kun je met een lampje vanonder inschijnen. Maar misschien moet je ook de vorkhouder(s) demonteren. Succes!Leuterman schreef: Kan ik daar binnenin eens een kijkje nemen en vet aanbrengen zonder dat ik lagers moet demonteren of speciaal gereedschap nodig heb?
alvast bedankt!
Gewoon even helemaal los gooien. Lager even afkwasten met benzine en opnieuw invetten, zitting controleren en vetten en inderdaad even die binnenkant van je balhoofd behandelen (bijvoorbeeld met ML).
Alles bij elkaar 2 tot 3 uurtjes werk.
Succes.
Alles bij elkaar 2 tot 3 uurtjes werk.
Succes.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: ma dec 16, 2002 00:21
En als je 'm dan toch los hebt, monteer dan ff een mooie vetnippel aan d buitenste balhoofdbuis (je frame dus), dan kun je voortaan heel gemakkelijk je lagers doorsmeren. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een vetspuit hebt / aanschaft.
Bij mij werkt dit al jaaaaren perfect.
Groeten,
Fr@venture
Bij mij werkt dit al jaaaaren perfect.
Groeten,
Fr@venture
Er komt een tijd
dat iedereen op een Adventure rijdt
dat iedereen op een Adventure rijdt
Hey bedankt voor de tips!! Ik heb nog een vraagje mbt die vetnippel...?
Ik heb wel een vetspuit, maar nog nooit een vetnippel geplaatst? Klopt het dat je een gaatje boort, draad tapt en dan de vetnippel kan monteren?
Of gebeurt dit op een andere manier??
thanx
by the way, Fox-kid, wat is ML?
Ik heb wel een vetspuit, maar nog nooit een vetnippel geplaatst? Klopt het dat je een gaatje boort, draad tapt en dan de vetnippel kan monteren?
Of gebeurt dit op een andere manier??
thanx
by the way, Fox-kid, wat is ML?
ML is een tectiel. Ik meen dat het het merk is. Beetje spreektaal zeg maar.Leuterman schreef:
by the way, Fox-kid, wat is ML?
Wat die vetnippel betreft: no offence, maar ik geloof daar niet zo in als het gaat om het onderhoud van de lagers. (wel zul je van dat roestprobleem af zijn). Ik heb onlangs alles los gehad, van balhoofd tot en met de link in het veersysteem. Wat betreft het balhoofd heb ik het lager eerst ontdaan van het gore vet, waar toch redelijk wat vuil in terecht is gekomen. Het lager goed uitgesopt met kwastbenzine en vervolgens allemaal goed in het vet gezet. De lagerschaal iets opgeschuurd. Daarna perfect voor elkaar. Dit had ik niet voor elkaar gekregen door er vet doorheen, of liever gezegd "langs heen" te pompen. Ook nu die goed schoon is geloof ik niet zo in het doorpompen met de vetspuit. Je zou dan het gehele balhoofd moeten vullen met vet voordat je echt bij beide lagers terecht komt. Dan nog kom je niet lekker in het lager en bij de lagerschaal naar mijn idee. Het is geen gewricht zoals een fuseekogel waar je direct in de kern komt met de vetnippel.
Ik ben hetzelfde van mening met betrekking tot de naaldlagers in het linksysteem. Er dringt zich toch wel vuil langs de keerring dat je er denk ik niet zomaar weer uitpompt. Mijn idee is: even uit elkaar, lagers goed schoonmaken, lagerschalen en de bussen controleren, evt licht poleisten, nieuw vet er in en monteren! Je weet dan ook hoe het er daar binnen aan toe is. Ook een fijn idee!
Wat jullie?
Laatst gewijzigd door Fox-kid op do apr 21, 2005 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Ben ik helemaal met je eens Fox Kid.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Mijn idee. Elke keer als ik mijn kettingsetje verwissel haal ik gelijk de hele boel los, eens per jaar ongeveer, schoonmaken en nieuw vet erin. zo tussendoor gebruik ik de vetspuit.
Fox,
Waarom ruw je die lagerschaal nog op. De kogeltjes zijn daar toch fijn ingesleten?
Ik heb vorige week mijn achterbrug / linkarm gedaan, die waren gelukkig helemaal schoon en geen krassen achtergelaten.
Noppy
Waarom ruw je die lagerschaal nog op. De kogeltjes zijn daar toch fijn ingesleten?
Ik heb vorige week mijn achterbrug / linkarm gedaan, die waren gelukkig helemaal schoon en geen krassen achtergelaten.
Noppy
Hey Fox & co,
bedankt voor de tips. Ik heb dit weekend 2 volledige dagen tijd om te sleutelen dus ik zal idd de hele handel eens openleggen en grondig opblinken, invetten en monteren.
Mbt het linkssysteem geef ik je ook gelijk, ik smeer dit geregeld met de vetspuit, maar ben nog niet echt tevreden, af en toe hoor ik nog steeds gekraak en gepiep. Dus ook dat maar eens openleggen. Hierover heb ik wel een vraag: 'is dit moeilijk mbt de achterveer waar een bepaalde voorspanning op zit.?' Of heeft dit geen effect voor de demontage..?
Beste product om lagers te reinigen?
bedankt!!
bedankt voor de tips. Ik heb dit weekend 2 volledige dagen tijd om te sleutelen dus ik zal idd de hele handel eens openleggen en grondig opblinken, invetten en monteren.
Mbt het linkssysteem geef ik je ook gelijk, ik smeer dit geregeld met de vetspuit, maar ben nog niet echt tevreden, af en toe hoor ik nog steeds gekraak en gepiep. Dus ook dat maar eens openleggen. Hierover heb ik wel een vraag: 'is dit moeilijk mbt de achterveer waar een bepaalde voorspanning op zit.?' Of heeft dit geen effect voor de demontage..?
Beste product om lagers te reinigen?
bedankt!!
Gewoon lossschroeven, er staat nergens spanning op oid, (de achterveer haal je alleen maar los, niet uit elkaar).Leuterman schreef:Hey Fox & co,
... Hierover heb ik wel een vraag: 'is dit moeilijk mbt de achterveer waar een bepaalde voorspanning op zit.?' Of heeft dit geen effect voor de demontage..?
Beste product om lagers te reinigen?
bedankt!!
Ik gebruik altijd koudontvetter (Jizzer??) uit de automaterialenhandel maar met benzine gaat t ook
Vandaag alles vooraan opengelegd, en inderdaad, de onderste lager in mijn balhoofd zat onder de roest en draaide niet echt lekker. Alles gedemonteerd, gereinigd (wasbenzine) en ingevet - dit gedeelte is terug in orde. Maar toen begon ik aan het linksysteem achteraan...
Na veel zwoegen al die bouten losgekregen en na demontage merkte ik dat ik geen lagers meer had!! Alle lagers in de prak gedraaid en enkel wat ijzervlokken en beschadigde bussen waren het bewijs van ooit aanwezig lagers.
Vervangen dus die handel!
Maar uiteindelijk des te beter dat ik alles eens heb opengelegd zodat erger is voorkomen.
Anyway, iedereen bedankt voor de tips!
Na veel zwoegen al die bouten losgekregen en na demontage merkte ik dat ik geen lagers meer had!! Alle lagers in de prak gedraaid en enkel wat ijzervlokken en beschadigde bussen waren het bewijs van ooit aanwezig lagers.
Vervangen dus die handel!
Maar uiteindelijk des te beter dat ik alles eens heb opengelegd zodat erger is voorkomen.
Anyway, iedereen bedankt voor de tips!
Hey Noppy,Noppy schreef:Fox,
Waarom ruw je die lagerschaal nog op. De kogeltjes zijn daar toch fijn ingesleten?
Ik heb vorige week mijn achterbrug / linkarm gedaan, die waren gelukkig helemaal schoon en geen krassen achtergelaten.
Noppy
Ik begrijp wat je bedoelt, maar bij mij was het meer polijsten dan opruwen. Die fijne voorgangen (de vorige eigenaar) heeft nooit wat onderhoud aan die lagers gedaan waardoor ze allemaal zelfs al wat aangeroest / ingevreten waren. Allemaal vervangen zou nogal in de papieren lopen. Vandaar dat ik een avondje met de kwastbak en vervolgens met scotchbrite en schuurpapier in de weer ben geweest. Heb hier de boel nog mee kunnen redden. Als je met het onderhoud er optijd bij bent komt alles roestvrij en glimmend er uit zetten en is het alleen een kwestie van schoonmaken en invetten.
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R