olie peil ktm 525 exc ????

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
hans augustin

Offroad en enduro vrienden, wie kan me op weg helpen.

Ik heb een ktm 525 exc uit 2003.
Het is mij nooit duidelijk of het oliepeil okay is.
Bij een olieverversing incl. filters schrijft ktm 1,2 liter voor.
Verder staat vermeld als de motor koud is en je kijkt in het olieglaasje dan zou de olie helemaal beneden net zichtbaar zijn.
Is de motor warm dan zou hij volgens het boek helemaal boven in het kijkglas moeten staan.

Echter heb nu net ververst , enkele minuten stationair laten lopen en in het kijkglas is niets zichtbaar.
Als ik nu ga rijden en ik kom terug, zet de motor af dan is de olie wel zichtbaar in het kijkglas.Moet ik eerst gaan rijden om t peilen???

Ik vind het moeijlijk peilen op deze manier.
Heb ik nu te weinig olie erin en moet er mischien 1,3 liter in of is het goed zo.
Wie heeft ervaring met de 525 exc en kan me helpen.Hoeveel olie gebruiken jullie en wat hou je aan als meetpunt in het kijkglas.

Alvast hartstikke bedankt voor jullie reactie's

Groet,

Hans
Thomas

Komt mij bekend voor dat je niets ziet bijvult en later boen peil zit. Zelf hou ik als oliepeil koud aan een paar millimeter in het kijkglas. Bij warme motor staat het oliepeil dat op ongeveer 3/4 van het kijkglas.

Groet - Thomas
Wortel
Contacteer:

Het oliepeilen kan inderdaad verwarrend zijn bij een KTM EXC met een RFS (Racing Four Stroke) blok.

De hoeveelheid olie die je erin moet gooien hangt af van hoe goed je hem hebt laten leeglopen en of je de oliefilters hebt vervangen (want daar blijft ook olie achter als je dat niet doet). Het zal ongeveer varieren van 1 tot 1,3 liter.

Als het blok net gelopen heeft dan is de olie door het blok verspreid en dan zie je bijna geen peil achter het glaasje.

Na 5 minuten zou het ongeveer op 3/4 moeten staan. Als het blok koud is dan zal het peil ergens onderin op 1/4 staan.

Oh ja, misschien overbodige opmerking maar de motor moet wel rechtop staan als je naar het glaasje kijkt... Als ie koud is dan is de olie dik en dan moet je na het rechtop zetten even wachten tot de olie verdeeld is voor je kan meten.
Plaats reactie