Hallo gasten,na lang dit forum anoniem te hebben bekeken,nu maar besloten mezelf aan te melden.
Ik rij nu 2-jaar,naar 6jaar supersports gereden te hebben,op een supermotard.Leuk spul waar je alles mee kunt doen.Nu ik af en toe het zand in duik met mijn ktm660smc met avon distanzia`s(alroad profiel)kom ik toch wel erg snel tegen de beperkingen aan van een straatmotor(banden?).
Mij lijkt een enduromotor wel wat voor erbij,en misschien wel ,als het goed bevalt in plaats van,maar ik weet niet wat een goede beginnersfiets zal zijn?Ik dacht zelf aan een ktm exc 125,of raden jullie een lichte(2-takt) fiets af om op te beginnen?
graag jullie reakties!!
bvd mikebike
beginnersmotor
Moderator: ghulst
hallo,
sinds ik begonnen ben heb ik enkele motoren gehad,
maar heb inmiddels een honda xr400 gekocht,
en die bevalt mij super,
voldoet aan alle eisen die ik heb als beginnede recreatie rijder....
sinds ik begonnen ben heb ik enkele motoren gehad,
maar heb inmiddels een honda xr400 gekocht,
en die bevalt mij super,
voldoet aan alle eisen die ik heb als beginnede recreatie rijder....
Als je zelf licht bent is de KTM 125 een uitstekende motor om mee te beginnen, vooral ook omdat zo'n 125 lekker licht licht is . Zoals door de gast geschreven is een XR400 een gemakelijke motor, maar dat geldt eigenlijk voor alle viertakt 400/450 enduro/offroads. Deze zijn echter wel veel zwaarder dan een 125cc
Je bent toch al een wat zwaardere viertakt motor gewend, dus je zou eens naar de Suzuki DRZ 400 E of zelfs K kunnen kijken.
De E-serie is met E-start en kan nagerust worden met een kickstarter. De K-serie heeft een kickstarter, maar kan niet nagerust worden met E-starter. De K-serie weegt rond de 110 kg en heeft een lichter vliegwiel dan de E- en de S-serie. De K-serie rijdt vergelijkbaar met een KTM 450, maar heeft geen upside down voorvork.
De S-serie heeft E-starter en is 'Street legal'. Bijna alles wat bij de E-serie in plastic uitgevoerd is, is bij de S-serie in duurzaam staal of ijzer. De S-serie heeft een tammere nokkenas en CV-carburateur ten opzichte van de K en E, máár is 3.000 Euro goedkoper.
De kilo's: K = 113, E = 119, S= 132 (drooggewicht)
De K en E komen met één jaar garantie, de S met twee jaar garantie.
De nokkenas om de S op te waarderen kost 130 Euro, de carburateur tussen de 450 en 800 Euro, afhankelijk of je orgineel Keihin wilt of een ander merk.
De Suzuki's staan bekend om hun onverwoestbaarheid, goede wendbaarheid in het terrein (goed draaien) en voor de E- en S-serie hun goede restwaarde.
Er zijn blokjes bekend die inmiddels meer dan 100.000 km gelopen hebben, zonder revisie (en dan heb ik het niet over tot SM opgevoerde blokken).
Ik heb nu een vlakschuifcarburateur op mijn S-serie, de rest is standaard, en deze heeft volgens de Dynojetbank 43 PK op het achterwiel. Over twee weken ga ik met Ronald Overveld (www.overveldparts.nl) de Hotcam inlaatnokkenas monteren, om hetzelfde koppel te krijgen als de E-serie.
Vervolgens gaat de stalen koplamp van 1.5 kg vervangen worden voor een plastieken versie van Acerbis, die 1/4 weegt van het orgineel!
Er zijn een tweetal dossiertjes aangemaakt, waar je eens kunt kijken voor meer info:
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... php?t=3284
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... php?t=3354
Nou, we horen wel wat het geworden is!
Groeten,
Noppy
De E-serie is met E-start en kan nagerust worden met een kickstarter. De K-serie heeft een kickstarter, maar kan niet nagerust worden met E-starter. De K-serie weegt rond de 110 kg en heeft een lichter vliegwiel dan de E- en de S-serie. De K-serie rijdt vergelijkbaar met een KTM 450, maar heeft geen upside down voorvork.
De S-serie heeft E-starter en is 'Street legal'. Bijna alles wat bij de E-serie in plastic uitgevoerd is, is bij de S-serie in duurzaam staal of ijzer. De S-serie heeft een tammere nokkenas en CV-carburateur ten opzichte van de K en E, máár is 3.000 Euro goedkoper.
De kilo's: K = 113, E = 119, S= 132 (drooggewicht)
De K en E komen met één jaar garantie, de S met twee jaar garantie.
De nokkenas om de S op te waarderen kost 130 Euro, de carburateur tussen de 450 en 800 Euro, afhankelijk of je orgineel Keihin wilt of een ander merk.
De Suzuki's staan bekend om hun onverwoestbaarheid, goede wendbaarheid in het terrein (goed draaien) en voor de E- en S-serie hun goede restwaarde.
Er zijn blokjes bekend die inmiddels meer dan 100.000 km gelopen hebben, zonder revisie (en dan heb ik het niet over tot SM opgevoerde blokken).
Ik heb nu een vlakschuifcarburateur op mijn S-serie, de rest is standaard, en deze heeft volgens de Dynojetbank 43 PK op het achterwiel. Over twee weken ga ik met Ronald Overveld (www.overveldparts.nl) de Hotcam inlaatnokkenas monteren, om hetzelfde koppel te krijgen als de E-serie.
Vervolgens gaat de stalen koplamp van 1.5 kg vervangen worden voor een plastieken versie van Acerbis, die 1/4 weegt van het orgineel!
Er zijn een tweetal dossiertjes aangemaakt, waar je eens kunt kijken voor meer info:
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... php?t=3284
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... php?t=3354
Nou, we horen wel wat het geworden is!
Groeten,
Noppy
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Je zou natuurlijk ook een set noppenwielen kunnen kopen en die in je SMC schroeven. Of gewoon een 620 LC4 voor offroad gebruik ernaast.mikebike nr.1 schreef:Hallo gasten,na lang dit forum anoniem te hebben bekeken,nu maar besloten mezelf aan te melden.
Ik rij nu 2-jaar,naar 6jaar supersports gereden te hebben,op een supermotard.Leuk spul waar je alles mee kunt doen.Nu ik af en toe het zand in duik met mijn ktm660smc met avon distanzia`s(alroad profiel)kom ik toch wel erg snel tegen de beperkingen aan van een straatmotor(banden?).
Mij lijkt een enduromotor wel wat voor erbij,en misschien wel ,als het goed bevalt in plaats van,maar ik weet niet wat een goede beginnersfiets zal zijn?Ik dacht zelf aan een ktm exc 125,of raden jullie een lichte(2-takt) fiets af om op te beginnen?
graag jullie reakties!!
bvd mikebike
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo mar 02, 2005 21:36
- Locatie: deventer
Dacht ik wel,een reaktie van noppy,met als advies een drz400Noppy schreef:Nou, we horen wel wat het geworden is!
Groeten,
Noppy
Mooie fiets hoor,maar ik heb al een drz400(s) gehad,en in mijn ogen moet er te veel aan gebeuren om hem op het niveau van een ktm/huskie te krijgen.De drz die ik had, ben ik direct een zandpad ingedoken(na het ophalen) en na de broek vol gescheten te hebben aan het eind van het zandpad ben ik direkt naar huis gereden,en paul van bonmotoren opgebeld.2 weken later,en 2000€ lichter had ik een supermotard,omdat het zandrijden met de drz mij niet lag(of het aan de motor/banden lag,of mijn maagdelijke zandervaring laat ik in het midden ).
Ik rijd nu de zandpaden met mijn ktm660smc,en het gaat al een stukje beter,maar het is de motor er niet voor.
Het bevalt nu zogoed(ik heb de smaak van modder geproefd),dat mij een enduro wel wat lijkt.Als we huis verkocht hebben,en er blijft nog geld over,dan wou ik van het zomer er 1 halen voor ongeveer 2500€,maar ik weet niet wat een echte beginnersmotor is,om een beetje over zandpaden,weilanden te raggen,aangezien ik mijn kick niet uit het zo snel mogelijk over een pad te racen haal(crossen is ook niet wat ik wil) maar gewoon een beetje trailen,driften,spelen met het fietsje.Ik weet dus niet of dat met een 2-takt kan,of dat een 2-takt alleen maar toeren wil maken,en dus alleen maar geschikt is om te crossen/zo hard mogelijk gaan.(o-ja,ik ben een zwaardere motor gewend,maar dat is op asfalt,in het zand is het volgens mij wel wat anders,vandaar dat ik een 125cc voorstelde)
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo mar 02, 2005 21:36
- Locatie: deventer
Een set wielen past niet in het supermoto achterbrug,(de smc is helemaal een echte sm,dus niet alleen de velgen de vering is ook superstug) en wat moet ik met 65pk in het zand,daar krijg je van die lange armen vanspeedphreax schreef:Je zou natuurlijk ook een set noppenwielen kunnen kopen en die in je SMC schroeven. Of gewoon een 620 LC4 voor offroad gebruik ernaast.mikebike nr.1 schreef:bike
hmmmm,een lc4 voor erbij in het zand,dat is een idee,kost dat nu tegenwoordig?iemand een idee?of is dat een te zwaar hok in het zand?
gr mike
Een lc4 , veel te zwaar in het zand
Koop een Honda CRF 450 met kenteken , dat is volgens mij de lichtst aanvoelende 450cc viertakt motor voor in het zand te spelen.
Ik kan het weten want ik heb zowat de hele collectie 450 viertakten kunnen testen
Koop een Honda CRF 450 met kenteken , dat is volgens mij de lichtst aanvoelende 450cc viertakt motor voor in het zand te spelen.
Ik kan het weten want ik heb zowat de hele collectie 450 viertakten kunnen testen
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
En anders heb ik nog wel interesse (desnoods om meteen weer door te verkopen ).
Laatst gewijzigd door Rudy op vr mar 04, 2005 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Sorry , ik had het niet goed gelezen dat hij maar 2500 euro te besteden heeft.
Dan komt ie idd niet toe aan het kopen van een crf.
Dan komt ie idd niet toe aan het kopen van een crf.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo mar 02, 2005 21:36
- Locatie: deventer
Idd(inderdaad) ik wil ongeveer 2500€ besteden voor een enduro,om het aan te zien of het wat voor mij is,2500€ is een bedrag dat,mocht het niet bevallen,je ook weer kan beuren,zonder er te veel pegels te laten vallen zoals je bij een fiets hebt van 5a6 duizend pleuro.adje schreef:Sorry , ik had het niet goed gelezen dat hij maar 2500 euro te besteden heeft.
Dan komt ie idd niet toe aan het kopen van een crf.
Maar dan nog,een crf450 schiet ook zijn doel voorbij,met wat ik er mee wil gaan doen het is gewoon een omgebouwde crosser,met onderhoudsposen van een 2-takt(alleen dan duurder)te veel opgefokt dus hij wil alleen maar gaan,net een jack russell op benzine volgens mij,en ik wil niet dood gezien worden op een honda,maar dat is persoonlijk (alhoewel,een xr400)
Geen CRF450, geen DRZ400, misschien wel XR400
Ik geloof dat het niet meer helemaal kan volgen (en hoef dus zeker geen TM voor te stellen )
Ik geloof dat het niet meer helemaal kan volgen (en hoef dus zeker geen TM voor te stellen )
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Mikebike, ik denk dat je in jou prijscategorie ook een mooie en goede KTM LC4 400 kunt kopen, blijf je ook bij KTM . Zo'n LC 4 400 is ook een heel gemakkelijk te rijden motor, het rijdt net als een grote brommer en kwalitatief zijn ze ook heel goed.mikebike nr.1 schreef:Idd(inderdaad) ik wil ongeveer 2500€ besteden voor een enduro,om het aan te zien of het wat voor mij is,2500€ is een bedrag dat,mocht het niet bevallen,je ook weer kan beuren,zonder er te veel pegels te laten vallen zoals je bij een fiets hebt van 5a6 duizend pleuro.adje schreef:Sorry , ik had het niet goed gelezen dat hij maar 2500 euro te besteden heeft.
Dan komt ie idd niet toe aan het kopen van een crf.
Maar dan nog,een crf450 schiet ook zijn doel voorbij,met wat ik er mee wil gaan doen het is gewoon een omgebouwde crosser,met onderhoudsposen van een 2-takt(alleen dan duurder)te veel opgefokt dus hij wil alleen maar gaan,net een jack russell op benzine volgens mij,en ik wil niet dood gezien worden op een honda,maar dat is persoonlijk (alhoewel,een xr400)
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo mar 02, 2005 21:36
- Locatie: deventer
geintje,ik wou adje niet voor zijn benen schoppen dat een honda niets is (is ook niets voor mij)Sjokske schreef:Geen CRF450, geen DRZ400, misschien wel XR400
Ik geloof dat het niet meer helemaal kan volgen (en hoef dus zeker geen TM voor te stellen )
TM daarintegen is wel supermooispul!! (alleen jammer dat er geen k voor staat )
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo mar 02, 2005 21:36
- Locatie: deventer
Mikebike, ik denk dat je in jou prijscategorie ook een mooie en goede KTM LC4 400 kunt kopen, blijf je ook bij KTM . Zo'n LC 4 400 is ook een heel gemakkelijk te rijden motor, het rijdt net als een grote brommer en kwalitatief zijn ze ook heel goed. [/quote]
Precies,ik ben er overuit,het moet een lc4 400 worden,alleen nog ff het huis verkopen en de nieuwe aankleden,wat er dan nog over is,is voor de ktm .
Ik ga 5juni nog een week naar andorra,naar fam. vandewal een weekje enduro rijden met een paar kennissen,kan ik dan wel ervaren of het enduro gebeuren wat is...iemand ervaring met Johan vd wal??
gr mike
Precies,ik ben er overuit,het moet een lc4 400 worden,alleen nog ff het huis verkopen en de nieuwe aankleden,wat er dan nog over is,is voor de ktm .
Ik ga 5juni nog een week naar andorra,naar fam. vandewal een weekje enduro rijden met een paar kennissen,kan ik dan wel ervaren of het enduro gebeuren wat is...iemand ervaring met Johan vd wal??
gr mike
Ik kom weer als mosterd na de maaltijd,
maar ik zou toch eerder voor een Yam 400/426 gaan of een KTM350/300
Zeker geen 125 , als je hiermee enduros wil gaan rijden heb je behoorlijk veel ervaring nodig. Een 250 2T of 400 4T rijden wat gemakkelijker in kort kruipwerk (koppel).
Ik heb laatst met zo'n Yam gereden en dat was me een partij leuk!!
Die dingen lopen echt goed (en hard) en sturen nog makkelijk bovendien.
maar ik zou toch eerder voor een Yam 400/426 gaan of een KTM350/300
Zeker geen 125 , als je hiermee enduros wil gaan rijden heb je behoorlijk veel ervaring nodig. Een 250 2T of 400 4T rijden wat gemakkelijker in kort kruipwerk (koppel).
Ik heb laatst met zo'n Yam gereden en dat was me een partij leuk!!
Die dingen lopen echt goed (en hard) en sturen nog makkelijk bovendien.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo mar 02, 2005 21:36
- Locatie: deventer
geen mosterd hoor.....ik wil pas in de zomer tot mijn aankoop overgaan,dus ik heb nog ff de tijd om alles tegen mekaar af te wegen .gassen schreef:Ik kom weer als mosterd na de maaltijd,
maar ik zou toch eerder voor een Yam 400/426 gaan of een KTM350/300
Zeker geen 125 , als je hiermee enduros wil gaan rijden heb je behoorlijk veel ervaring nodig. Een 250 2T of 400 4T rijden wat gemakkelijker in kort kruipwerk (koppel).
Ik heb laatst met zo'n Yam gereden en dat was me een partij leuk!!
Die dingen lopen echt goed (en hard) en sturen nog makkelijk bovendien.
bedankt voor het meedenken
Ik heb in 2002 een week offroad gereden bij Johan van de Wal. Dat is echt super De hoogste berg waar we via allerlei paadjes overheen reden was 3000 m hoog . Op een van de foto's van de website van Johan staan wij boven op die berg. Wij waren met een groep vrij ervaren rijders, maar Johan past de moelijkheidsgraad aan aan de arvaring van de groep. Ik denk wel dat je er meer plezier aan beleeft als voor de tijd toch al wat offroad ervaring opbouwt of hebben die kennissen ook geen offroad ervaringmikebike nr.1 schreef:Ik ga 5juni nog een week naar andorra,naar fam. vandewal een weekje enduro rijden met een paar kennissen,kan ik dan wel ervaren of het enduro gebeuren wat is...iemand ervaring met Johan vd wal?? gr mike
-
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo mar 02, 2005 21:36
- Locatie: deventer
We gaan met 6 man,waarvan er 1 (marcel blind,heeft vroeger aardig potje meegeblazen op de crosbaan,als je de verhalen mag geloven )beter ervaren is in het zand,dan de rest,die alleen op straatfietsen rijd(ree).Dus ik denk dat we wel op het zelfde niveau liggen(beginners groep dus).We zijn al jaren mekaar de kop aan het gek maken,dat we een enduro fiets aanschaffen,maar telkens komt er niets van,dan weer een familie verplichting dit,een verbouwing zo,dan gaat er weer 1 verhuizen(ik zei de gek),of valt er weer een vrouw in tweeen(baby).Kortom,er is altijd wel een smoes om te zeggen dat er geen tijd is om er op een zondagmorgen ff er op uit te gaan,vandaar dat we dit weekje gewoon gepland hebben en er niemand meer terug kan krabbelen,en maar hopen dat als het goed bevallen is,we tot aankoop over gaan van een noppenfietsJoop schreef: Ik heb in 2002 een week offroad gereden bij Johan van de Wal. Dat is echt super De hoogste berg waar we via allerlei paadjes overheen reden was 3000 m hoog . Op een van de foto's van de website van Johan staan wij boven op die berg. Wij waren met een groep vrij ervaren rijders, maar Johan past de moelijkheidsgraad aan aan de arvaring van de groep. Ik denk wel dat je er meer plezier aan beleeft als voor de tijd toch al wat offroad ervaring opbouwt of hebben die kennissen ook geen offroad ervaring
gr mikebike
En nu maar hopen dat Johan niet het niveau van Marcel Blind als uitganspunt voor zijn routes neemt . Dan wordt het bierdrinken 's avonds helemaal niets meer, ik denk dat jullie dan meer last zullen hebben van (angst) zweetmikebike nr.1 schreef: We gaan met 6 man,waarvan er 1 (marcel blind,heeft vroeger aardig potje meegeblazen op de crosbaan,als je de verhalen mag geloven )beter ervaren is in het zand,dan de rest,die alleen op straatfietsen rijd(ree).gr mikebike
Mikebike,
Jammer van je slechte ervaringen op het zandpad. Wat ging er toen precies mis waar je nu geen last meer van hebt op de KTM (de smaak te pakken)?
Had je toen de standaard all-road banden er nog onder?
Stond de vering toevallig nog op de 'wegafstelling'? Dan gaat hij door het zand ipv er overheen
Bij Henk Seppenwoolde kan je een dag onder begeleiding rondraggen, crossen, technieken leren en nog eens proefrijden op een stel goed afgestelde XR400's. Daar ben ik op het idee gekomen om zelf ook eens een 400 te gaan kopen.
Misschien ook wel wat om samen met je vrienden te gaan??
Ben benieuwd wat het was,
Noppy
Jammer van je slechte ervaringen op het zandpad. Wat ging er toen precies mis waar je nu geen last meer van hebt op de KTM (de smaak te pakken)?
Had je toen de standaard all-road banden er nog onder?
Stond de vering toevallig nog op de 'wegafstelling'? Dan gaat hij door het zand ipv er overheen
Bij Henk Seppenwoolde kan je een dag onder begeleiding rondraggen, crossen, technieken leren en nog eens proefrijden op een stel goed afgestelde XR400's. Daar ben ik op het idee gekomen om zelf ook eens een 400 te gaan kopen.
Misschien ook wel wat om samen met je vrienden te gaan??
Ben benieuwd wat het was,
Noppy
Wordt ie zo oranje vanmikebike nr.1 schreef:TM daarintegen is wel supermooispul!! (alleen jammer dat er geen k voor staat )
Er moet meer blauw op straat, foutje, in het bos
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Bij meer blauw op straat of in het bos, dan denken we in Nederland toch aan iets anders namelijk de hermandad of te wel de politie . Sjokske met meer politie in het bos ben jij niet blijSjokske schreef:Wordt ie zo oranje van
Er moet meer blauw op straat, foutje, in het bos