Hallo!
Ik zoek voor mijn XL600 een oliekoeler. Niet te groot, zo'n 20x15 cm maximaal.
Ik geloof dat Xl250 en XL350 zoiets hadden, maar een andere is ook welkom.
Wie?
Gezocht: oliekoeler
Moderator: ghulst
XR400 koeler,RayXL schreef:Hallo!
Ik zoek voor mijn XL600 een oliekoeler. Niet te groot, zo'n 20x15 cm maximaal.
Ik geloof dat Xl250 en XL350 zoiets hadden, maar een andere is ook welkom.
Wie?
past achter het balhoofd.
wat heb je er voor over?
Ik heb er nog 1 liggen,(zonder slangen e.d. dus een beetje handig moet je wel zijn), stuur maar een pm
ps.: wij hebben het zo opgelost, maar das wat meer werk:
http://www.technik.xl600.de/oel/thermos ... ehler.html.
grts
Heb net eentje van een XR250 aangeboden gekregen (en gekocht).
Maar dt is zo'n half-ronde. Was eigenlijk op zoek naar een rechthoekige. Die van een XR400, hoe ziet die eruit? en hoe groot is ie ongeveer? Misschien doe ik het toch wel.
RayXL
Maar dt is zo'n half-ronde. Was eigenlijk op zoek naar een rechthoekige. Die van een XR400, hoe ziet die eruit? en hoe groot is ie ongeveer? Misschien doe ik het toch wel.
RayXL
Hetzelfde: Halfrond. ik dacht dat ie iets groter was dan de 250 versie, maar zeker ben ik daar niet van (van een 250 heb ik niet veel info).RayXL schreef:Heb net eentje van een XR250 aangeboden gekregen (en gekocht).
Maar dt is zo'n half-ronde. Was eigenlijk op zoek naar een rechthoekige. Die van een XR400, hoe ziet die eruit? en hoe groot is ie ongeveer? Misschien doe ik het toch wel.
RayXL
Voordeel van die halfronde is dus dat je ze achter je balhoofd kan monteren: zit ie niet in de weg en je hebt geen bewegende slangen.
Een rechte kan onder de koplamp, maar dan heb je meedraaiende slangen!. PS. in de winter wel afplakken of nog liever afkoppelen, anders wordt ie nooit warm!
Mmm toch niet zo'n slechte keus, dus.
Spijt me voor jou, maar dan ga ik helaas niet voor die van d XR400, ik heb dus al een geschikte.
Maar, hoort eigenlijk niet in dit deel van het forum thuis, hoe en waar achter het balhoofd? Ik wilde hem al onder de koplamp schroeven, i.p.v. de claxon. Zonder bewegende slangen is natuurlijk veel mooier! Komt hij voor het balhoofd (kop in de wind) of erachter (tankkant)? Onder of boven het spatbord? Ik heb nog niet zo'n goed idee waar je precies bedoelt.
Ik begreep al dat hij aan de retourleiding (de langste leiding) moest en dat er nauwelijks druk op staat, zodat ik redelijk goedkope slangen kan gebruiken.
Spijt me voor jou, maar dan ga ik helaas niet voor die van d XR400, ik heb dus al een geschikte.
Maar, hoort eigenlijk niet in dit deel van het forum thuis, hoe en waar achter het balhoofd? Ik wilde hem al onder de koplamp schroeven, i.p.v. de claxon. Zonder bewegende slangen is natuurlijk veel mooier! Komt hij voor het balhoofd (kop in de wind) of erachter (tankkant)? Onder of boven het spatbord? Ik heb nog niet zo'n goed idee waar je precies bedoelt.
Ik begreep al dat hij aan de retourleiding (de langste leiding) moest en dat er nauwelijks druk op staat, zodat ik redelijk goedkope slangen kan gebruiken.
Sorry mijn uitdrukking was wat ongelukkig:RayXL schreef:Mmm toch niet zo'n slechte keus, dus.
Spijt me voor jou, maar dan ga ik helaas niet voor die van d XR400, ik heb dus al een geschikte.
Maar, hoort eigenlijk niet in dit deel van het forum thuis, hoe en waar achter het balhoofd? gebruiken.
VOOR het balhoofd, maar 'achter' de vorkpoten: Dus eigenlijk min of meer OM het balhoofd heen.
(het balhoofd komt ín'de kromming)
idd.: in de retournleiding van het blok onder links) naar het frame.
Houdt er wel rekening mee dat dit HETE olie is: ik heb zelf altijd staalmantel omvlochten slang genomen (dat spul wat ze als 'benzine'slang verkopen bij de betere autoophoerzaak).
Verder moet de diameter van de slang groot genoeg zijn (bijv 8mm binnen diameter), om niet te veel weerstand te geven (samen met de oliekoeler), anders loopt de druk alsnog op, EN heb je het risico dat de pomp het blok niet goed leegpompt.
Dat gaat vast wel goed ja. Chemische en temperutuurbestendigheid zijn belangrijker dan druk ofzo.RayXL schreef:Ik heb wel nog een stevig soort benzineleiding liggen. Gevlochten (niet staal) aan de buitenkant, binnendiameter 9 mm, buitendiameter 15mm. Voelt erg stevig aan, maar is het voldoende?
Lijkt een beetje op de carterontluchtingsleiding.
gewoon monteren en effe in de gaten houden de eerste tijd.
ps: Montage gaat heel mooi met zogenaamde 'oor' klemmetjes: Te koop bij de hydroliekwinkel: Je hebt er eigenlijk een speciale tang voor nodig, maar met een gewone nijptang krijg je ze netjes vast als je het met beleid doet. op 1 plek slangenklemmetjes (niet van die wormdingen, maar benzineslangversie die mooi rond loopt nemen) zodat je de zaak nog los kan halen.
Ik heb op reis overigens altijd een klein doorverbindingsslangetje bij me, zodat igvnood ik de koel snel kan overbruggen/afkoppelen
succes
Boontje heeft je alles al verteld Ray.
Gaat goed komen met mijn al 6 jaar op een XR wachtende koeler
Het enige wat ie niet vertelt heeft is dat er bij de XR250 onder de koplamp een luchtinlaat in de koplampkap zit voor de koeler. Dat heeft de XL600 uit mijn hoofd niet, dus daar moet je ff wat porrelen.
Gaat goed komen met mijn al 6 jaar op een XR wachtende koeler
Het enige wat ie niet vertelt heeft is dat er bij de XR250 onder de koplamp een luchtinlaat in de koplampkap zit voor de koeler. Dat heeft de XL600 uit mijn hoofd niet, dus daar moet je ff wat porrelen.
Hee 'zot'!
Na je site te hebben bezocht zie ik pas wie je bent!
Nooit gezien, wel gesproken en gemaild. Jouw oliekoeler, dus!!
Nu nog gauw een thermostaat vinden (Racimex o.i.d.) en monteren voor het zomer wordt.
Hoewel ik bang ben dat ik eerst nog een klepvoering (uitlaatklep) moet vervangen. Maar ik weet nog niet precies hoe ik dat controleren moet, zonder eerst de hele kop eraf te moeten halen.
Na je site te hebben bezocht zie ik pas wie je bent!
Nooit gezien, wel gesproken en gemaild. Jouw oliekoeler, dus!!
Nu nog gauw een thermostaat vinden (Racimex o.i.d.) en monteren voor het zomer wordt.
Hoewel ik bang ben dat ik eerst nog een klepvoering (uitlaatklep) moet vervangen. Maar ik weet nog niet precies hoe ik dat controleren moet, zonder eerst de hele kop eraf te moeten halen.