Ik heb mij dit jaar een nieuw (winter)enduropak gekocht. Hiervoor had ik zowat alle sites van de fabrikanten doorgenomen en mij de materie zo een beetje eigen gemaakt.Uiteindelijk heb ik op geen eurootje gekeken en een jas en broek gekocht van Sinisalo type Enduro waterproof.
Blijkt als ik met dit pak door de regen rij dat het in plaats van waterproof,
wateraantrekkend is. Ik ben direct nat tot op mijn vel. Heeft er iemand gelijkaardige ervaringen en wat kan ik doen om dit waterdicht te maken.
Of kan het zijn door te wassen(ca 5 keer gewassen).
Graag tips
kleding waterdicht maken
Moderator: ghulst
Hallo,
ik heb/had 2 jaar lang een Sinisalo vest + broek, type "Enduro" (model 2000)
Ontelbare keren gewassen op 40 graden.
PERFECT waterdicht.
Ofwel heb je niet de "echte" Sinisalo Enduro, ofwel scheelt er iets met je aankoop.
De jas wel NOOIT in de droogkast drogen, want daar gaat de binnenvoering van stuk !!! Het plastic over de naden smelt !!!! Dit onlangs ondervonden
Jo VdB
ik heb/had 2 jaar lang een Sinisalo vest + broek, type "Enduro" (model 2000)
Ontelbare keren gewassen op 40 graden.
PERFECT waterdicht.
Ofwel heb je niet de "echte" Sinisalo Enduro, ofwel scheelt er iets met je aankoop.
De jas wel NOOIT in de droogkast drogen, want daar gaat de binnenvoering van stuk !!! Het plastic over de naden smelt !!!! Dit onlangs ondervonden
Jo VdB
Jawel de echte sinisalo enduro waterproof van 2002.
Met de broek over de botten en alles met dubbele sluitingen
400 euro betaald om nat te worden
groeten,
Geert
Met de broek over de botten en alles met dubbele sluitingen
400 euro betaald om nat te worden
groeten,
Geert
Tja,
dan moet er echt wel iets schelen aan deze kleren.
Want dit is echt TOP materiaal.
Andere gebruikers zullen dit kunnen beamen. Ik zou er toch eens mee terug gaan . Dit is absoluut niet normaal.
Het zijn toch wel deze kleren die je hebt ? Dit is wel al modeljaar 2003.
Ik heb intussen bij mijn Sinisalo de complete voering er uit moeten snijden. Onlangs nog bij slecht weer zelfs praktisch niet natgeworden (en dit bij een 3 uurs enduro in een Duitse kiezelgroeve
Jo VdB
dan moet er echt wel iets schelen aan deze kleren.
Want dit is echt TOP materiaal.
Andere gebruikers zullen dit kunnen beamen. Ik zou er toch eens mee terug gaan . Dit is absoluut niet normaal.
Het zijn toch wel deze kleren die je hebt ? Dit is wel al modeljaar 2003.
Ik heb intussen bij mijn Sinisalo de complete voering er uit moeten snijden. Onlangs nog bij slecht weer zelfs praktisch niet natgeworden (en dit bij een 3 uurs enduro in een Duitse kiezelgroeve
Jo VdB
gters, heb je dit probleem al voorgelegd aan degene van wie je het gekocht hebt?
Lijkt mij dat eea met de productie fout is gegaan. Ofwel ze zijn het laagje vergeten wat het waterdicht moet maken (Goretex, Sympatex, enz) of de naden zijn niet getaped. Ja kan, als het goed is, voelen of die laag er in zit, eerst krijg je de nylon buitenkant, dan die bewuste laag, dan een laagje isolatie en dan de binnenvoering. De buitenlaag is (meestal) niet waterdicht dus zal het vocht door deze laag heen dringen en gestopt worden door de tweede laag. Aan de onderkant van de jas is dan meestal een opening waar het vocht uit kan bv een stukje net. Let wel dat deze bewuste jassen, die zogenaamd ademend zijn, ook van "binnen uit" waterdicht zijn dus een beetje zweten is meteen nat. Mooie verkoop praatjes waarbij het zweet "er door heen vliegt" kloppen gewoon niet. Mijn ervaring (wintersport welleswaar) is: zoveel mogelijk dunne lagen.
Ik zou terug gaan met dat pak omdat hij niet voldoet aan de gestelde eisen!
Succes
Ik zou terug gaan met dat pak omdat hij niet voldoet aan de gestelde eisen!
Succes
Ja ik had natuurlijk al lang moeten teruggaan maar het probleem is het volgende:
In het begin van dit jaar niet door de regen gereden (maximum een kleine regenbui) en zodoende ook niet volledig kunnen testen natuurlijk.
Ik had dit pak gekocht bij HZ-motors(ongeveer rond de jaarwisseling denk ik) en die zijn er nu mee gestopt.
Dus ik kan niet terug gaan met dit pak,veel te laat natuurlijk.
Bestaat er iets omdit alsnog waterdicht te maken.
In het begin van dit jaar niet door de regen gereden (maximum een kleine regenbui) en zodoende ook niet volledig kunnen testen natuurlijk.
Ik had dit pak gekocht bij HZ-motors(ongeveer rond de jaarwisseling denk ik) en die zijn er nu mee gestopt.
Dus ik kan niet terug gaan met dit pak,veel te laat natuurlijk.
Bestaat er iets omdit alsnog waterdicht te maken.
-
Sinisalo is topkleding.
Als je zulke klachten hebt over het product moet je gewoon contact opnemen met de importeur (van de Kuinder in Hilversum).
Ook al heb je het bij een dealer gekocht die niet meer bestaat kun en mag je gewoon terugvallen op de importeur (als HZ nog wel bestaan had waren zij er ook mee naar van de Kuinder gegaan).
Zij zijn niet kinderachtig en staan achter hun product.
Gewoon bellen dus !!
Als je zulke klachten hebt over het product moet je gewoon contact opnemen met de importeur (van de Kuinder in Hilversum).
Ook al heb je het bij een dealer gekocht die niet meer bestaat kun en mag je gewoon terugvallen op de importeur (als HZ nog wel bestaan had waren zij er ook mee naar van de Kuinder gegaan).
Zij zijn niet kinderachtig en staan achter hun product.
Gewoon bellen dus !!
Het is niet mogelijk om die jas naderhand waterdicht te maken. Wat je wel kan doen is proberen om met een spuitbus de kleding waterafstotend te krijgen. Deze spuitbussen kan je overal kopen, maar het voldoet maar matig.
Succes.
Succes.
Shit vergeten in te loggen, it's me Hein van Buuren.
En als je het daarna weer wast (wat je met endurokleding regelmatig doet) kun je weer nieuwe spuitbussen kopen.
Dit zal op termijn niet bevredigend werken en alleen maar frustaties oproepen.
Contact opnemen met de importeur is de enige goeie oplossing denk ik.
En als je met spuitbussen in de weer gaat en dat niet werkt en je er dan mee naar de importeur gaat is de kans reeel dat ie er niets mee doet omdat omdat jij met spuitbussen aan de gang bent gegaan.
Sinisalo heeft zo'n goeie naam dat je de kleding (en jezelf) onrecht aandoet als je ermee gaat soebatten en lapmiddeltjes toepast.
En als je het daarna weer wast (wat je met endurokleding regelmatig doet) kun je weer nieuwe spuitbussen kopen.
Dit zal op termijn niet bevredigend werken en alleen maar frustaties oproepen.
Contact opnemen met de importeur is de enige goeie oplossing denk ik.
En als je met spuitbussen in de weer gaat en dat niet werkt en je er dan mee naar de importeur gaat is de kans reeel dat ie er niets mee doet omdat omdat jij met spuitbussen aan de gang bent gegaan.
Sinisalo heeft zo'n goeie naam dat je de kleding (en jezelf) onrecht aandoet als je ermee gaat soebatten en lapmiddeltjes toepast.
Ik heb een klima jas van Acerbis en geen problemen mee tot nu toe. Probeer alleen niet te veel te wassen. Als het niet te erg is was ik enkel de uitneembare binnenvoering en laat ik de buitjas drogen en als ie droog is borstel ik het vuil eraf. Zo gaat het membraan niet kapot. Na 1 kilometer is ie toch weer vuil. Reken eens uit hoeveel je die gaat wassen als je twee jaartjes rijdt (mijn gemiddelde levensduur van kledij ). Zo blijft ie zeker niet waterdicht.
Als je dan toch wast : 30 ° is voldoende en geen wasproduct en zeker geen wasverzachter gebruiken. Ik doe er altijd een vloeibaar product bij om waterdicht te houden. Heb ik gekocht in Decathlon geloof ik, ook te krijgen in wintersportzaken. Is beter dan de spuitbus denk ik. Doordat de jas gewassen wordt met het product is het beter verdeeld over de jas en ligt het er niet te dik op.
Succes ermee en zeker naar de importeur gaan. Zo zie je ook maar dat je beter bij een goede zaak gaat waarvan je 99 % zeker bent dat ze niet stoppen. Hier in België altijd Motorsport Desmet, meeste keuze, zeer spoepel met garantie, 10 % op klantenkaart,...
Heb ooit een Scott brill gehad met dubbele beglazing waar water tussen gekomen was na meer dan een jaar. Ging er langs om een nieuwe te kopen en men heeft het opgelost in garantie. Prima mensen.
Nikolas
Als je dan toch wast : 30 ° is voldoende en geen wasproduct en zeker geen wasverzachter gebruiken. Ik doe er altijd een vloeibaar product bij om waterdicht te houden. Heb ik gekocht in Decathlon geloof ik, ook te krijgen in wintersportzaken. Is beter dan de spuitbus denk ik. Doordat de jas gewassen wordt met het product is het beter verdeeld over de jas en ligt het er niet te dik op.
Succes ermee en zeker naar de importeur gaan. Zo zie je ook maar dat je beter bij een goede zaak gaat waarvan je 99 % zeker bent dat ze niet stoppen. Hier in België altijd Motorsport Desmet, meeste keuze, zeer spoepel met garantie, 10 % op klantenkaart,...
Heb ooit een Scott brill gehad met dubbele beglazing waar water tussen gekomen was na meer dan een jaar. Ging er langs om een nieuwe te kopen en men heeft het opgelost in garantie. Prima mensen.
Nikolas
En ook ik heb een SINISALO enduro broek gekocht, vorig jaar volgens mij.
Bevalt perfect, had alleen een gat in gebrand toen ik mijn toemalige XR650R van een duitse "dikke" uitlaat-bochtenset had voorzien... Leer overheen laten zetten en weer prima... Paar keer gewaasen, spuit hem meestal tegelijk met de motor wer af met wat lauw water uit de karcher...
Broek koste toen echter iets van 400 gulden..., als ze nu 400 Euro kosten koop ik zoiets niet nog eens, dan maar een goekope waterdichte overall of anders maar natte poten ...
880 gulden voor een motorbroek, ja ik ben daar gek zeg...!!!!
Wopke
KTM530 EXCR 2009
#338 EV 40+
#338 EV 40+
Wopke,Wopke schreef:
En ook ik heb een SINISALO enduro broek gekocht
880 gulden voor een motorbroek, ja ik ben daar gek zeg...!!!!
Wopke
geen paniek. Deze kosten nu rond de 200 Euro.
Ik heb ook zo'n broek. Alleen is maat 38 nogal krap voor mijn "38".
De maten zijn dus aan de kleine kant...
Jo
P.S. Of ben ik aan de dikke kant ???
Is wel een ouwe topic, maar wilde dit toch even kwijt: Had een richa regenbroek (gedurende een tweetal jaar) en gebruikte deze ook enkele keren tijdens enduro....was reeds meerdere malen gewassen.... Maar het laatste jaar niet echt in de regen gedragen.....Onlangs hevige regenbui en DOORWEEKT!!
Bij richa in Brakel mee gegaan en daar hebben ze ter plaatse de naden losgemaakt (van de buitenste stof, niet het waterdichte gedeelte...) om zo de waterdichte laag te kunnen bekijken; resultaat: VOLLEDIG NAAR DE KNOPPEN!!!!! De waterdichte laag was nog goed, maar ter hoogte van de naden was die stof overal gescheurd!
NOOIT MEER WASSEN DUS!!!!! Ik heb ook de "enduro" waterproof van sinisalo en deze is ook al veel gewassen maar dit jaar nog niet getest in de regen!
Ik vermoed wel dat de waterdichte stof van SINISALO ea. VEEL dikker is dan wegkledij, gewoon omdat die VEEEEEL meer gewassen wordt.
Tevens vertelden ze mij bij RICHA dat waterdichte stof (gore-tex vb.) na enkele jaren stukgaat, gewoon door gebruik. Na vier à vijf jaar gebruik zou geen enkele stog waterdicht kunnen blijven.....Bij endurokledij moet dit volgens mij toch wat langer zijn....
Bij richa in Brakel mee gegaan en daar hebben ze ter plaatse de naden losgemaakt (van de buitenste stof, niet het waterdichte gedeelte...) om zo de waterdichte laag te kunnen bekijken; resultaat: VOLLEDIG NAAR DE KNOPPEN!!!!! De waterdichte laag was nog goed, maar ter hoogte van de naden was die stof overal gescheurd!
NOOIT MEER WASSEN DUS!!!!! Ik heb ook de "enduro" waterproof van sinisalo en deze is ook al veel gewassen maar dit jaar nog niet getest in de regen!
Ik vermoed wel dat de waterdichte stof van SINISALO ea. VEEL dikker is dan wegkledij, gewoon omdat die VEEEEEL meer gewassen wordt.
Tevens vertelden ze mij bij RICHA dat waterdichte stof (gore-tex vb.) na enkele jaren stukgaat, gewoon door gebruik. Na vier à vijf jaar gebruik zou geen enkele stog waterdicht kunnen blijven.....Bij endurokledij moet dit volgens mij toch wat langer zijn....
Bij wijze ban experiment heb ik vandaag gereden met een waterdichte dunne mtb broek onder mijn HG enduro broek. Thermische lange onderbroek eronder en lekker warm gereden.
Alleen na 3 uur enorm kouwe tenen van het water dat in mijn laarzen stond.
Mijn jas is een HG met waterdichte wintervoering, blijkt ook goed te functioneren.
VErder heb ik een MSR ISDE jasje. Daarmee in het voorjaar een hele dag door de stromende regen gereden en kurkdroog gebleven.
Dit MSR jasje bestaat uit 1 laag textiel waardoor je geen losse lagen hebt die kapot kunnen gaan.
1 probleem, is voor zoever ik weet alleen in de US verkrijgbaar.
Alleen na 3 uur enorm kouwe tenen van het water dat in mijn laarzen stond.
Mijn jas is een HG met waterdichte wintervoering, blijkt ook goed te functioneren.
VErder heb ik een MSR ISDE jasje. Daarmee in het voorjaar een hele dag door de stromende regen gereden en kurkdroog gebleven.
Dit MSR jasje bestaat uit 1 laag textiel waardoor je geen losse lagen hebt die kapot kunnen gaan.
1 probleem, is voor zoever ik weet alleen in de US verkrijgbaar.
smurf.
Gisteren Acerbis enduro broek aangeschaft, 180 euro, en vandaag lekker warm en droog gebleven. Ook de Ufo kniebeschermers kunnen er onder gedragen worden. Heel blij met de aankoop.
Enkel ben ik nog op zoek naar kousen die ook een beetje membraam vormen. Wie zou dat leveren?
Xander
Enkel ben ik nog op zoek naar kousen die ook een beetje membraam vormen. Wie zou dat leveren?
Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
Ik heb lange kousen van Sealskinz gekocht, bij Bever zwerfsport....ideaal, geen natte/koude voeten meer
en ik rij met van die Neopreen handschoenen, ideaal.
en ik rij met van die Neopreen handschoenen, ideaal.
Laatst gewijzigd door STTEVE op wo nov 24, 2004 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Budget tip
Militaire broek met gore-tex erin, koste ongeveer 30 Euro in de dump.
Ziet er niet uit met al die vlekken (valt ook niet zo op in het bos) WATERDICHT ruim genoeg voor kniebeschermers en dergelijke.
Alleen moet je voor de warmte er wel wat onder hebben.
ik begin met een majo (?) bij kouder weer een joggingbroek en in de winter een fleecebroek.
Oja en hij smelt moeilijk door op je uitlaatbocht, ervaring....
Zit aan de ruime kant maar dit vind ik persoonlijk wel lekker en de sluiting onder is met elastiek en doe ik over de laarzen.
Groeten
Ziet er niet uit met al die vlekken (valt ook niet zo op in het bos) WATERDICHT ruim genoeg voor kniebeschermers en dergelijke.
ik begin met een majo (?) bij kouder weer een joggingbroek en in de winter een fleecebroek.
Zit aan de ruime kant maar dit vind ik persoonlijk wel lekker en de sluiting onder is met elastiek en doe ik over de laarzen.
Groeten
Vallen, opstaan en weer doorgaan...
Gaan we zeker eens proberen!!!!JeeWee schreef:Budget tip
Groeten
Iets strakker en wellicht zo in je pak te ritsen:
Een Simpatex (soort Goretex) voering van Hein Gericke. Broek 19€, jas 21€. In het jasje zit ook enige wattering tegen de kou. In de broek nagenoeg niets.
Hiermee mijn Jopa kleding waterdicht gemaakt. De Enduro-jas bevat dat wel Kevlar, maar de waterdruppels lachen hierom
Ik heb size XXXL genomen voor het jasje; dan kan ik mijn bodyprotector gewoon aanhouden.
Ben vorig weekend met -2 C de snelweg weer opgeweest en in 50 minuten naar Breda gekacheld, waar we onwijs lekker gebaggerd hebben in de modder en voor het eerst op een cross circuit (diep zand, volgezogen zand) gereden. Had het niet koud. Wel m'n winterhandschoenen aan en endurohandschoenen in het rugzakje!
Mijn vriendje Jan rijdt met zijn KTM 450 mountainbike behoorlijk door dus dat werd jakkeren. Omdat dat dat jakkeren op een crosscircuit met een fiets die 40% zwaarder weegt en 30% minder vermogen heeft ging dat met de nodige zweetdruppels gepaard. Hij liep niet meer dan 100m op me uit over drie rondjes. Dat Simpatex heeft zich prima gehouden; ik was niet drijfnat en/of oververhit
Noppy
Een Simpatex (soort Goretex) voering van Hein Gericke. Broek 19€, jas 21€. In het jasje zit ook enige wattering tegen de kou. In de broek nagenoeg niets.
Hiermee mijn Jopa kleding waterdicht gemaakt. De Enduro-jas bevat dat wel Kevlar, maar de waterdruppels lachen hierom
Ik heb size XXXL genomen voor het jasje; dan kan ik mijn bodyprotector gewoon aanhouden.
Ben vorig weekend met -2 C de snelweg weer opgeweest en in 50 minuten naar Breda gekacheld, waar we onwijs lekker gebaggerd hebben in de modder en voor het eerst op een cross circuit (diep zand, volgezogen zand) gereden. Had het niet koud. Wel m'n winterhandschoenen aan en endurohandschoenen in het rugzakje!
Mijn vriendje Jan rijdt met zijn KTM 450 mountainbike behoorlijk door dus dat werd jakkeren. Omdat dat dat jakkeren op een crosscircuit met een fiets die 40% zwaarder weegt en 30% minder vermogen heeft ging dat met de nodige zweetdruppels gepaard. Hij liep niet meer dan 100m op me uit over drie rondjes. Dat Simpatex heeft zich prima gehouden; ik was niet drijfnat en/of oververhit
Noppy
Nog low-budget tips??? Altijd leuk om weten!!!!
PS: overal gezocht naar die militaire broek met gore-tex.......NERGENS GEVONDEN!!!!
PS: overal gezocht naar die militaire broek met gore-tex.......NERGENS GEVONDEN!!!!