kenteken

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
TH

hallo,

als ik een motor koop met kenteken waar ik alleen het blok van nodig heb is er dan een mogelijkheid om van dit kenteken af te komen?, ik wil namelijk niet elk jaa hiervoor betalen als ik het tog niet gebruik.
je zou het wel kunnen schorsen maar dan betaal je er nog geld voor.
is het dan noodzakelijk dat je het frame naar de sloop brengt en daar een vrijwarings bewijs krijgt??
of kan dit ook op een andere manier?

ik heb een keer gehoort van "sloop in eigen beheer", weet iemand hier wat van?

hier had ik dus graag wat informatie over.

groeten tom
speedphreax

Het RDW gaat hier natuurlijk over...

http://www.rdw.nl/cgi-bin/search/redir. ... 1_0008.htm

Gaat wel over auto's maar volgens mij geldt het ook voor motoren
Joop

Ik zou dit kenteken gewoon proberen te verkopen, vaak zijn er wel liefhebbers voor een kenteken, zeker als het een kenteken is van een enduro motor :idea:
Gast

Ik heb dat wel eens gedaan/ Je moet dan bij de RDW inderdaad vragen naar sloop in eigen beher. Kenteken opsturen en een paar weken wachten en klaar. Daarna moet je er ook voor zorgen dat dat framenummer echt nooit meer op de weg komt want als er een ongeluk mee gebeurt is dat jouw schuld, en bij controle kun je op een flinke naheffing rekenen.
Geef het desnoods weg anders, altijd wel iemand die het wil.
TH

Anonymous schreef:Ik heb dat wel eens gedaan/ Je moet dan bij de RDW inderdaad vragen naar sloop in eigen beher. Kenteken opsturen en een paar weken wachten en klaar. Daarna moet je er ook voor zorgen dat dat framenummer echt nooit meer op de weg komt want als er een ongeluk mee gebeurt is dat jouw schuld, en bij controle kun je op een flinke naheffing rekenen.
Geef het desnoods weg anders, altijd wel iemand die het wil.
hallo "gast",

zijn hier verer nog kosten aan verbonden?
wat bedoel je met weggeven?
want anders kan die persoon er toch mee gaan rijden.
en moet deze motor dan ook echt gesloopt worden of mag je er nog evengoed mee rijden?

groeten tom
speedphreax

TH schreef: hallo "gast",

zijn hier verer nog kosten aan verbonden?
wat bedoel je met weggeven?
want anders kan die persoon er toch mee gaan rijden.
en moet deze motor dan ook echt gesloopt worden of mag je er nog evengoed mee rijden?

groeten tom
Ik ben 'gast' wel niet maar nee, er zijn verder geen kosten aan verbonden. Ik heb destijds het kenteken gewoon opgestuurd en er nooit meer wat van gehoord. Ook geen bevestiging dus... Bij navraag bleek dat normaal te zijn (wat mij wat vreemd in de oren klonk)

Met weggeven bedoelt hij de papieren weggeven (al dan niet met frame) aan iemand die er weer mee gaat rijden. Als je het kenteken zonder frame wegdoet dan zal de nieuwe eigenaar doorgaans het nummer in zijn frame slaan (= illegaal maar gebeurt veel). Als er een frame bij zit dan kan hij dat gebruiken (= legaal)

Als je het kenteken weggeeft of verkoopt dan mag in ieder geval jouw motor niet officieel gesloopt worden want dan is het kenteken waardeloos (bestaat niet meer).
TH

oke, beankt voor de informatie ik weet genoeg
KKX

Let wel goed op:
Slopen in eigen beheer, zoals dat zo mooi genoemd wordt, mag alleen maar als de motorfiets ouder is dan, en nou komt het DACHT ik: 20 jaar
Als je het helemaal zeker wilt weten moet je even bellen of bij je lokale auto-garage vragen of ze het aan een steekproef controlleur even navragen.
Ik heb dit zelf enkele maanden geleden moeten vragen daar er een 1982 klx kenteken op mijn kx250 zat maar ik deze terug gebouwd heb waarvoor hij voorbestemd was, het zand dus. In mijn geval, zei de steekproef controlleur, was het geen probleem gezien de leeftijd(van mijn fiets dus he)
Wees dus erg voorzichtig want anders nemen ze geen genoegen en kan je hem niet vrijwaren.
KX250
fptjb racing

hoi , voor sloop in eigen beheer geldt voor auto's dat hij dan 15 jaar of ouder moet zijn , of dit ook voor motoren geldt weet ik zo niet.
ik rij zelf ook met een auto op het circuit en heb pas een andere auto hiervoor aangeschaft met kenteken , ik ben met het kenteken en de nummerplaten naar de rdw in veendam geweest en heb gezegd dat de auto voor export was , ik moest even een papier invullen met gegevens over de auto en na betaling van 11 euro had ik een vrijwarings bewijs en heb de auto ook nog en zonder kenteken.
al met al heeft dit zo'n 15 minuten geduurd en geen paar weken.
* DON'T DREAM IT , DO IT *
speedphreax

KKX schreef:Let wel goed op:
Slopen in eigen beheer, zoals dat zo mooi genoemd wordt, mag alleen maar als de motorfiets ouder is dan, en nou komt het DACHT ik: 20 jaar
Ik dacht dat ik toch niet voor niets bovenaan dit topic die RDW link had geplaatst... :D :D

"Als u een voertuig in eigen beheer wilt gaan slopen, dan kan dit alleen als deze een leeftijd heeft van minimaal 15 jaar."
TH

speedphreax schreef:
KKX schreef:Let wel goed op:
Ik dacht dat ik toch niet voor niets bovenaan dit topic die RDW link had geplaatst... :D :D

"Als u een voertuig in eigen beheer wilt gaan slopen, dan kan dit alleen als deze een leeftijd heeft van minimaal 15 jaar."
bij een motor is dit schijnbaar niet afhankelijk van de leeftijd.

ik heb geinformeert en ze stuurde me het volgende:

Een motor kunt u altijd aanmelden voor sloop in eigen beheer, hieraan is geen
bouwjaarlimiet verbonden. Er zijn geen kosten aan verbonden.

"U kunt dan bij de RDW een schriftelijk verzoek tot 'sloop in eigen beheer' van
de motor indienen. Indien aanwezig, stuurt u het volledige originele
kentekenbewijs op samen met een kopie van uw legitimatiebewijs.
Het is ter beoordeling aan de RDW of de registratie van uw voertuig beëindigd
kan worden.

Het adres is:
RDW
Unit VRD
Postbus 30000
9640 RA VEENDAM

Daarbij is het raadzaam om voor uzelf kopieën te maken en de originelen
aangetekend te versturen. Na ontvangst van de bevestiging van de RDW, kunt u uw
voertuig gaan slopen en vervallen uw voertuigverplichtingen
(Motorrijtuigenbelasting, APK en WA-verzekeringsplicht)."
Plaats reactie