waarom schakelen?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
barry!!

wat ik me afvroeg: waarom is een crosser altijd schakelen? waarom zijn er geen automaat crossers?

ik zou denken misschien voor zware omstandigheden dat je dus met een schakel kunt terugschakelen voor meer kracht. maar een automaat, zou je net zoals een auto toch ook door kunnen laten lopen in de toeren en dat die later pas overschakelt?

hoe denken jullie hierover?


en trouwens nog iets:
Afbeelding
http://img157.exs.cx/img157/7409/krom6ao.jpg

dit vind ik toch wel heel lomp :o :)
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

omdat een automaat de versnelling voor jou kiest, kort samengevat veel te gevaarlijk! stel je rijd voltoeren op een dubbel af maar net een aantal meters voor die dubbel besluit je motor te gaan schakelen naar een hogere versnelling, waardoor je net dat kleine beetje kracht te kort komt om die dubbel te halen die je dacht te hebben bij voltoeren... en waarom automaat... schakelen hoort er gewoon bij :)
barry!!

dat laatste kan ik bij inkomen. maar dat 2de. schakelen hoort er gewoon bij... dat is gewoon gewenning. je bent niet anders gewend. als je alleen maar automaat gewend was. dan had je schakelen veel ste omslachtig gevonden...

maar ik neem aan. dat als er een automaat crosser is. dat deze ook wel te regelen is met hoe die doorloopt in de toeren en zo. zodat het wel fijn is. voornamelijk met de 4takten?
TTT
Berichten: 948
Lid geworden op: ma dec 29, 2003 11:07
Locatie: Waalre NB

Ik rij automaat in de auto. Nu volautomaat, voorheen een selespeed van alfaromeo.
Automaat rijdt in de meeste omstandigheden goed. Ga je echter een bochtig traject in en wil je hard rijden dan werkt het niet meer.... de automaat kan namelijk niet anticiperen.

Bijv. Als je een bocht ziet aankomen wil je deze in de juiste versnelling beginnen. Een automaat weet niet dat er een bocht aankomt en zal dus waarschijnlijk niks doen of te laat terug gaan schakelen. Vervolgens wil je in de bocht een beetje versnellen. Met een automaat heb je kans dat ie halverwege gaat schakelen. En dat wil je met een auto in de bocht niet en met een motor al helemaal niet.

En zo zijn er meer situaties denkbaar. Zoals de bult van MXrider. Of het gegeven dat ik op een pad met waterplassen een versnellinkje lager rij om het voorwiel makkelijker te liften.
smurf.
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Toine,

Dat is de reden waarom CVT tegenwoordig zo populair wordt in auto's. Van Doorne had dat nog helemaal niet zo slecht gezien, alleen het imago was nogal bejaard.

De auto van het jaar 2005 heeft CVT (Toyota nog wat) en mijn Ford Focus C-MAX diesel heeft het ook.

Ik ben er net mee op wintersport geweest en het is werkelijk heel grappig; indien je berg af gaat onder de 10% helling, dan houdt de automaat de snelheid vast die je had toen je het gas losliet!

Kom je net een bocht uit, dan kan je ook direct gas geven, hij pakt altijd direct op vanaf het maximum koppelgebied. Maar het remmend vermogen boven de 50km/u is met opzet (waarom, weet ik niet) gelijk aan nul. Onder de 50km/u, laat je het gas los, dan remt hij echt als een diesel altijd doet op de motor.

Gevoelig is het bakje wel, want ik maakte een schakelfoutje op de snelweg door hem met een bakje koffie in neutraal te tikken. Bak kapot, opgestuurd naar de USA en een nieuwe onder garante gekregen!

Gelukkig is het daarnaast ook nog eens een sele-speed met 7 versnelling vooruit en 1tje achteruit, voor het meer sportieve gebeuren.

Die scooters van tegenwoordig hebben ook allemaal CVT, naar het schijnt?

Grx,

Noppy
:toost:
erwindob
Berichten: 1299
Lid geworden op: za jul 26, 2003 11:57
Locatie: Holland

Wie van jullie regelt de vooronsteking nog handmatig, of hoort dat er niet meer bij :D
't is inderdaad maar net wat je gewend bent denk ik.
In de auto ben ik erg blij met de automaat. Op de (sport, on of offroad) )motor denk ik inderdaad ook wel dat het nog wat te moeilijk is om automatisch goed te doen. Zoals Toine al zegt, een automaat kan niet weten wat er gaat komen.

Rwin
Tutu
Berichten: 13
Lid geworden op: do okt 28, 2004 00:01
Contacteer:

Ik heb net als Noppie een C-max diesel/automaat. Deze combinatie had ik veel eerder moeten kiezen! Helemaal top. Ware het niet dat de auto 1 week bij de dealer heeft gestaan met bak-problemen, electronica.
Dat iedereen nog met een trapper teveel in een bak zit te roeren is niet meer van deze tijd, maar uit de tijd van Spijker.

Voor wat betreft de motor moet ik er weer niet aan denken. Komt het gewicht en de driveability niet ten goede, daar ben ik het helemaal mee eens...
Big, bold and very capable
Guillaume
Berichten: 227
Lid geworden op: zo mar 02, 2003 23:02
Locatie: Dronten

Noppy schreef: Die scooters van tegenwoordig hebben ook allemaal CVT, naar het schijnt?

Grx,

Noppy
De meeste scooters hebben idd bijna allemaal een zogenaamde v-snaar vario.

Werkt heel simpel, hoe meer toeren, hoe meer de gewichtjes naar buiten komen op een schijf, hoe meer die schijf naar buiten gaat, en de v-snaar op de "voor"vario naar buiten duwt.

Er zijn ook wel andere CVT's te bedenken, zoals in bijv landbouw trekkers, die werken dmv draaiende pompen en mechanische koppelingen.

Combines bijvoorbeeld hebben dan ook weer hydrostatische aandrijving, dat is gewoon een compleet hydraulische transmissie, waar de snelheid gewoon bepaalt wordt door pomp druk en capaciteit.

Zo zie je dat je ook voor motors allerlei vario's zou kunnen bedenken, alleen zie ik het nut er niet zo van in, plus dat alle vario's vermogen kosten, en dat willen we (meestal) niet.
win

Vroeger heeft husqvarna automaat crossers gemaakt, deze hebben volgens mij nog met de grandprix meegedaan, maar werden daarna verboden door de motorbonden omdat ze te snel bleken te zijn voor de rest van de merken.
Dit is wat ik mij nog hiervan kan herinneren, misschien dat een husky kenner dit verhaal nog kan bevestigen of een andere versie kan vertellen.
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

win schreef:Vroeger heeft husqvarna automaat crossers gemaakt, deze hebben volgens mij nog met de grandprix meegedaan, maar werden daarna verboden door de motorbonden omdat ze te snel bleken te zijn voor de rest van de merken.
Dit is wat ik mij nog hiervan kan herinneren, misschien dat een husky kenner dit verhaal nog kan bevestigen of een andere versie kan vertellen.
De Huskie's met automaat waren niet te snel, men kon er echt geen GP mee winnen. :( De automaten die Huskie gebruikte waren voor de toppers gewoon een nadeel, omdat men met een gewone schakelbak sneller reed. Dat is dus de reden dat ze weer snel van het toneel verdwenen. :idea:
JE
Berichten: 35
Lid geworden op: di okt 14, 2003 22:21

Even over de automaat.
eind jaren 70 is er voor het zweedse leger een motor ontwikkelt met een automatische versnellingsbak.
De strijd ging tussen de al eerder genoemde husqvarna en Hedlund of zoiets.
De husk had een versnellingsbak met centifugaal koppelingen en vrijloppnaven, de hedlund had een rotax blok met variomatic aandrijving, een soort daf dus. Volgens mij kwam dat blok zo uit de sneeuwscooter.
Husqvarna is later deze motoren verder gaan ontwikkeln voor de cross en enduro.
De eerste was een 360 of 390 cc 4 versnellingen. Volgens mij heeft Guus van de Beek, vroeger redacteur van Motor en later van Fiets, nog zo'n ding.
Ook Jan van Beek heeft er in die tijd Enduro's mee gereden.
Voor Ben van Erp is onze Kreidler improteur Van Veen nog Husqvarna importeur geweest. Die heeft toen nog 4 stuks 420AE naar nederland gehaald en daar een kenteken bij gehaald. Dat was in 1981 of 82.
Een kennis van mij en ik, hebben toen allebei zo'n ding gekocht.
wij hebben daar 2 jaar enduro's mee gereden en ik moet zeggen met heel veel plezier. Die kennis heeft em nog steeds, maar ik met mijn stomme kop heb em ingeruild voor een huqvarna 400wr, dom dom dom.
Maar goed, waarschijnlijk staat mijn oude automaat nog op zolder bij Ben van Erp, collecters item :)
De ander 2 weet ik niet waar zijn gebleven, ik weet wel dat nr 4 toen gebruikt is door Jan Alferink en die is er mee nationaal enduro kampieon mee geworden.
De motoren haden veel leuk eigenschappen en soms ook wel vreemde eigenschappen.
Het was een 420cc 4 bak, ze liepen als een kogel en maakte een tering herrie, dat mocht toen nog, tijdens een enduro in vorden is een keer 106dBa gemeten :(
De top lag dicht in de buurt van de 160 en ze waren ontzettend snel.
Een ander voordeel, ze sloegen nooit af. Door het automatisch schakelen had ie altijd grip, bij teveel spin schakelde die op en bij grip daalde het toerental en daarna schakelde ie terug.
vooral bij een zandafgraving ging dat in een rap tempo.
Ik herriner me nog goed de enduro in Kerkerdom bij de Beckertjes.
die hadden een route langs een steenfabriek waarbij de een Berg voorraadklei moets worden bedwongen. Er stond veel publiek en bijna niemand kwam boven, voor de automaat geen probleem. :)
Wanneer je je vast reed in de blubber, dan had je geen last van vastzittende versnellings poken, je draaide het gas dicht en het liep mooi stationair. Ik stapte dan altijd af om dan voor de motor t gaan staan.
Ik pakte dan het stuur in het midden beet entrok dat dan naar me toe en onder wijl gaf ik gas. Een zeer kolderiek gezicht, maar de motor was dan zo weer vrij.
Verder zat er geen koppelings handle op, later heb ik hier wel een handle opgezet en daar de achterrem aan gemaakt. Ik kon zowel met de voet als met de linker hand de achterem bedienen.
Dit was voor de bouwland proeven ideaal.
Ook in die tijd had je de acceleratie test, een sprintje van 200 meter of zoiets en dan vanaf stilstand. Ook dit was voor de automaat geen probleem.
Je zette hem vast met beide "hand"remmen, iets gas der op en dan bij de start vol op gas. Prachtig.
Door wat te klooien met de veren in de bak, kon de schakelpunten op een voor mij wat gunstiger punt leggen,nml iets hoger in de toeren.
Al met al een leuk ding om mee te rijden. Ook was het schakel punt wel te beinvloeden, wanneer je het gas iets dicht deed dan pakte ie als snel een versnelling hoger, maar goed je moest inlange bochten met het gas der op wel de boel in de gaten houden.
Wat waren de nukken? ja die had ie ook.
het ding was alleen met de kickstarter te starten, aandrukken kan niet.
Er is mij wel eens gevraagd wat er gebeurt wanneer het gas vast gaat zitten. Heb ik gelukkig nooit gehad, maar koppeling intrekken kun je niet en die trommelremmetjes houden em ook niet. Er zat wel uitknop op, maar of je die dan op zo'n moment kunt vinden, ik weet et niet.
Verder de bak had nog wel wat onderhoud nodig. De heren ingineurs hadden hier rekening mee gehouden, want de bak kan zo uit de motor zonder de motor te hoeven demonteren.
Er zat speciale olie in, een of andere hydrauliek olie van Esso. We hebben toen maar meteen een vaatje aangeschaft.
De gewichtn van de centrifugaal koppelingen waren van messing en voorzien van oliegroeven. Deze sleten als de hle en moesten ierde keer voorzien van van nieuwe groeven.
Ook de veren van de koppelingen hadden last van vermoeitheid en braken nog wel eens. In het begin maalde zo'n veer dan door het hele blok en dat heeft me een paar keer flink wat geld gekost.
Later heb ik de boel wat verbeterd en was het niet mogelijk om na breuk de hele motor door te vliegen.
Ik ben nog een keer in zweden geweest bij husqvarna, daar hadden ze toen de verbeterde uitvoering, dat was een 500cc met 3 versnellingen.
Hiervan waren de gewichten van de koppelingen uitgevoerd van gietijzer en was de veerbevestiging verbeterd.
Al met al een schitterend ding waarvan ondansk enkele tegenslagen ik met weemoed aan terug denk.
In Amerika zijn ze ook met succes ingezet bij enduro's. Daar zijn toen vele wedstrijden mee gewonnen. En er staat mij iets bij dat Honda ooit ook zoiets gemaakt heeft, of ze hebben het patent van Husqvarna overgenomen. Wie het weet mag het zeggen.
en waarom ze niet meer rijden, ik heb geen idee, het zal wel te apart zijn. :(
Naar mijn idee hadden ze potentie genoeg.
JE
http://www.huskyclub.com/82AE420.htm
http://www.huskyclub.com/84AE500.htm
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Honda heeft idd ook een paar jaar proef gedraaid met een automaat in een CR250 in de tijd van Ricky Johnsson maar het is nooit een succes geworden.
Voor die tijd hebben ze het ook nog eens gehad maar ik weet er eerlijk gezegd te weinig over om er meer over te kunnen vertellen.
Wie het weet zegt het maar.

Bij mij in het dorp is ook nog iemand die zo'n Huskie automaat heeft en die is van bouwjaar 1973 dacht ik.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Plaats reactie