4 Takt afstellen/bijstellen koud weer?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
sillieee

Hallo,

Ik heb sins kort een yamaha 426 gekocht motor heeft 25 uur gelopen en komt uit 2001. Heb een vraag nu het weer wat kouder wat dit weekend moet ik dan wat anders afstellen sproeier ofzo. Ben een 2 takt gewend daar moest dat mee. Ik denk zelf dat het bij een 4 takt niet hoeft ma ik vraag het liever ff na
alvast bedankt
Joop

Ik heb in alle jaren (15) dat ik viertakt rij, bij koud weer de afstelling nog nooit veranderd, zelfs in Andorra op een hoogte van 3 km bleef mijn EXC 400 goed lopen. Op de hoogte van 3 km kon je wel goed voelen dat het vermogen duidelijk minder was.
adje

Joop schreef:Ik heb in alle jaren (15) dat ik viertakt rij, bij koud weer de afstelling nog nooit veranderd, zelfs in Andorra op een hoogte van 3 km bleef mijn EXC 400 goed lopen. Op de hoogte van 3 km kon je wel goed voelen dat het vermogen duidelijk minder was.
Dus had je de afstelling toch wat moeten aanpassen aan de hoogte Joop :idea: dan had je waarschijnlijk een nog beter lopende motor gehad op die hoogte :wink:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Joop

adje schreef:Dus had je de afstelling toch wat moeten aanpassen aan de hoogte Joop :idea: dan had je waarschijnlijk een nog beter lopende motor gehad op die hoogte :wink:
Ad, zo boven de 2600-2700 meter werd het vermogen minder, daaronder liep hij nog steeds als een speer en meestal reden we onder 2600-2700 meter hoogte.
Gast

In italië ook ondervonden. Om elke 2 uur de agfstelling te veranderen zag ik echter niet zitten! Berg op, berg af, berg op, .....
Noppy

Hier vind je al je antwoorden op vragen betreffende weersinvloeden, vochtigheidsgraad, hoogte, type terrein e.d. voor je carburatie.

Hier lees je ook hoe zéér professionele rijders én technici zich voorbereiden op een MX en ook hoe ze de carburatie aanpassen voor de 2e manche!

Veel leesplezier (wel Engels),

Noppy
http://ericgorr.com/techarticles/carbtuning.html#k
:toost:
Freek
Site Admin
Contacteer:

Je kunt natuurlijk niet voor elke bergtop, een andere sproeier er in draaien.
Je kunt wel wat bijregelen met je luchtschroef.

Bij koud weer is het niet verkeerd om je radiateur gedeeltelijk af te dekken.
Veel motoren komen helemaal niet op een fatsoenlijke bedrijfstemp.
En dat geeft extra slijtage.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppy

Dat hoef ik ook niet; met mijn type carb kan ik de naaldpositie van buitenaf laten zakken of stijgen. Ik draai het gas langzaam open tot aan de stuit, druk het metering tool in en draai er aan tot hij in het spleetje valt als een schroevendraaier in een schroef. Vervolgens kan ik hem een aantal klikjes naar links of naar rechts draaien.

Daarnaast schijnt er iets in te zitten dat ik nog uit moet proberen: 'dual venting system' o.i.d. waarmee hoogteaanpassingen tot 4.000m automatisch gebeuren.

Ik moet nog naar de dynojet om hem secuur af te stellen; hij heeft nu alleen nog maar CO2-afstelling gehad en één run om vast te stellen hoeveel werk de monteur er aan zou hebben.
:toost:
sillieee

nou weetje ik heb alleen een gewoone crosse niet echt hoogte verschillen. alleen omdat het nu vriest en de lucht kouder is vroeg ik me af of ik er iet smee moest doen ma zoals ik begrijp valt het wel mee.
bedankt
huskie

Van een mederijder op een 426 weet ik dat hij er niets aan doet, zomer winter maakt hem allemaal en de motor niets uit.
Laatst met die extreme koude op zondag liep ik te klooien met m'n luchtschroef en hij maar lachen: koop toch eens een 4takt, man.
Laat hem maar lachen, al die 4takt rijders zijn hetzelfde :wink: ik trek me er niets van aan :lol:
Ik klooi liever dan dat ik een motor rij waar je niets aan hoeft te doen :wink: gaat een hoop lol verloren.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
cornepol
Contacteer:

He,

Ik dacht altijd dat het was 'hoe warmer, hoe armer', maar in het engelse artikel staat dat warme lucht minder dicht is, dus dat je motor minder lucht kan aanzuigen, dus dat het mengsel juist rijker wordt als de temperatuur gaat stijgen...

Raar want als je de berg opgaat, neemt de luchtdruk af, en dan wordt-ie ook rijker. Ik zou verwachten dat hogere temperaturen ook hogere luchtdruk impliceren, maar da's dus gelul.

Is het nou 'hoe warmer, hoe armer' of juist 'hoe warmer, hoe rijker'?

doei,
corné
Joop

cornepol schreef:Is het nou 'hoe warmer, hoe armer' of juist 'hoe warmer, hoe rijker'?corné
Hoe warmer, hoe rijker :idea:
Dr_Bean
Contacteer:

wat bedoel je..

hoe warmer hoe armer de motor loopt, of
hoe warmer hoe armer de aftelling moet zijn?

Anyway:
Koud => grotere sproeiers: rijkere aftelling
Warm => Kleinere sproeiers: armere afstelling
hoog => kleinere sproeiers: armere afstelling

en idd.. Als de lucht ijler wordt (bij warmte of bij hoogte) gaat de motor rijker lopen, en dus moet de afstelling armer (kleinere sproeiers) om dit effect te corrigeren.
Plaats reactie