Ik zou graag willen weten of jullie wat tips hebben voor mij voodat ik ga crossen (bijvoorbeeld met schakelen of ik dat eerst onder de knie moet hebben, of ik met hoge of lage snelheid moet beginnen) dat soort tips.
alvast bedankt.
hebben jullie wat tips voordat ik ga crossen
Moderator: ghulst
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Als je net begint, en je moet nog leren schakelen, dan kun je het beste eerst eens wat gaan rondrijden op een stuk akkerland.
Als je dat onder de knie hebt, kun je het beste naar de crossbaan gaan.
Daar krijg je dan vanzelf wel tips.
Als je dat onder de knie hebt, kun je het beste naar de crossbaan gaan.
Daar krijg je dan vanzelf wel tips.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Hard (snel) rijden is niet moeilijkbeginnende crosser schreef: of ik met hoge of lage snelheid moet beginnen
Hard blijven rijden is al wat moeilijker
Risicoloos hard rijden is het moeilijkst,
zeker voor een beginner ....
Overschat je dus niet ! Balans vinden, schakelen, enz. leer je ook langzaamaan
Jo VdB
IK wil jullie alvast bedanken voor de info ik ga jullie raad zeker opvolgen,
bedankt
bedankt
Even voor de beginnende rijder
Altijd staan voordat je springt! En ook zorgen dat je altijd gas houdt voordat je spingt anders duikt je motor naar voren.
Ook staan over de knippen en veel klemmen met je benen, en gas houden! Dat is heel belangrijk want doordat je gas houdt, houd je je voorwiel licht, en kan je makkelijker over hobbels en sporen rijden, zonder dat je voorwiel gaat lopen "zoeken"
Klemmen met je benen is zoiezo goed, want dan hoef je niet zoveel met je armen te "hangen", en krijg je er ook minder last van.
Ik weet niet wat voor motor je hebt, maar goed de koppeling leren kennen en het aangrijpmoment, want zeker bij een 125 heb je deze veel nodig.
Zo kun je dus met een 125 als je vindt dat ie niet genoeg power heeft, als je bijv. een bocht uit komt, heel even je koppeling ingrijpen en vol gas draaien en daarna weer gelijk de koppeling los, dan heb je weer gelijk bijna vol vermogen.
Maar dit is maar een klein stukje, maar de meeste moet je toch zelf bij leren.
Verwacht nou niet dat ik alles perfect onder de knie heb, want ik ben ook maar een beginnede crosser
Veel succes ermee!
Altijd staan voordat je springt! En ook zorgen dat je altijd gas houdt voordat je spingt anders duikt je motor naar voren.
Ook staan over de knippen en veel klemmen met je benen, en gas houden! Dat is heel belangrijk want doordat je gas houdt, houd je je voorwiel licht, en kan je makkelijker over hobbels en sporen rijden, zonder dat je voorwiel gaat lopen "zoeken"
Klemmen met je benen is zoiezo goed, want dan hoef je niet zoveel met je armen te "hangen", en krijg je er ook minder last van.
Ik weet niet wat voor motor je hebt, maar goed de koppeling leren kennen en het aangrijpmoment, want zeker bij een 125 heb je deze veel nodig.
Zo kun je dus met een 125 als je vindt dat ie niet genoeg power heeft, als je bijv. een bocht uit komt, heel even je koppeling ingrijpen en vol gas draaien en daarna weer gelijk de koppeling los, dan heb je weer gelijk bijna vol vermogen.
Maar dit is maar een klein stukje, maar de meeste moet je toch zelf bij leren.
Verwacht nou niet dat ik alles perfect onder de knie heb, want ik ben ook maar een beginnede crosser
Veel succes ermee!
Suzuki RM 250 2002 Mickael Pichon
Trek er op uit met iemand die wel ervaring heeft
zowiezo is samen rijden een stuk veiliger - als je hard valt of vast komt te zitten !!! ik ga zelden alleen op pad.
maar je leert een hoop door naar een ander te kijken. bijv.: vele hellingen lijken voor het eerst onhaalbaar maar als iemand je het voor doet krijg je vertrouwen en zal je zien dat het meevalt .
Dus gewoon achter iemand aan hobbelen.
en gezellig natuurlijk met meerdere gaan rijden
sterke verhalen achteraf
veel oefenen
zowiezo is samen rijden een stuk veiliger - als je hard valt of vast komt te zitten !!! ik ga zelden alleen op pad.
maar je leert een hoop door naar een ander te kijken. bijv.: vele hellingen lijken voor het eerst onhaalbaar maar als iemand je het voor doet krijg je vertrouwen en zal je zien dat het meevalt .
Dus gewoon achter iemand aan hobbelen.
en gezellig natuurlijk met meerdere gaan rijden
sterke verhalen achteraf
veel oefenen
vraagje van mijn kant.
vandaag wezen crossen, ging wel lekker, afgezien van het feit dat ik op een gegeven moment 10m verder dan de motor weer de ogen open deed... (Stuur over dwars is geen succes). maar dat terzijde...
ik heb nog altijd dat als ik op de bochten afkom. dat ik het altijd erg hard vind gaan. en bang ben de bocht niet te halen. ik begin in verhouding met andere mensen vrij vroeg te remmen voor de bochten...
maar zodra ik ind e bocht ben. is er ook geen pobleem. dan geef ik ook gewoon gas. enigste waar ik moeite mee heb is nog op de bocht aan komen rijden.
hoe doen jullie dit? gewoon lomp er op af en hard remmen en hopen dat je de bocht haalt? of is hier nog een bepaalde manier/techniek voor? of is het gewoon ervaring/ lef hebben?
vandaag wezen crossen, ging wel lekker, afgezien van het feit dat ik op een gegeven moment 10m verder dan de motor weer de ogen open deed... (Stuur over dwars is geen succes). maar dat terzijde...
ik heb nog altijd dat als ik op de bochten afkom. dat ik het altijd erg hard vind gaan. en bang ben de bocht niet te halen. ik begin in verhouding met andere mensen vrij vroeg te remmen voor de bochten...
maar zodra ik ind e bocht ben. is er ook geen pobleem. dan geef ik ook gewoon gas. enigste waar ik moeite mee heb is nog op de bocht aan komen rijden.
hoe doen jullie dit? gewoon lomp er op af en hard remmen en hopen dat je de bocht haalt? of is hier nog een bepaalde manier/techniek voor? of is het gewoon ervaring/ lef hebben?
Verder IN de bocht kijken en stap voor stap uw bochtensnelheid opvoeren.....Iets minder BRUUT proberen te remmen, zodanig dat de geometrie van uw motorfiets niet teveel veranderd om uw bocht te nemen......SMOOTH, in het begin zal je je bochten misschien trager nemen, maar na een tijdje zal je zo sneller gaan.....
Tja, rempunt.......ervaring dus.hoe doen jullie dit? gewoon lomp er op af en hard remmen en hopen dat je de bocht haalt? of is hier nog een bepaalde manier/techniek voor? of is het gewoon ervaring/ lef hebben
Probeer een paar keer hoeveel meter je nodig hebt om stil te komen staan, bij verschillende snelheden, dan krijg je vanzelf het gevoel wanneer je moet gaan remmen voor een bocht.
Ik zou het anders ook niet weten, het gaat bij mij allemaal automatisch (en soms ook automatisch FOUT ).
Maar dat zijn dan weer leermomenten
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250