Nieuw subforum: rijtechnieken

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Moet er een nieuw forum komen?

Ja, ik wil wel wat bijleren...
28
82%
Nee, ik kan alles al...
2
6%
Weet niet, ik doe altijd maar wat in het terrein...
4
12%

Totaal aantal stemmen: 34
Noppy

De laatste tijd zie ik steeds meer postings over rijtechnieken.

Wat denken jullie d'r van? Zou er plaats gemaakt moeten worden voor een nieuw subforum 'rijtechnieken'?

Dit vanwege een flink aantal aanwezige nieuwkomers in de 'sport' en op dit forum.

Daarnaast zouden de oude rotten natuurlijk ook altijd nog wat kunnen leren :)

Of zijn jullie allemaal al volleerd?

Take care,

Noppy

EDIT van de moderator : er is nu een forum (rij)techniek :wink:
Hier kan je je vragen en antwoorden kwijt
:toost:
JBassie
Contacteer:

Lijkt mij wel een goed idee, aangezien ik ook pas een half seizoen echt aan het crossen ben en het toch behoorlijk goed doe in Arnhem voor een "groentje". :lol: Er valt nog veel te leren voor mij.

Er staat mij ook iets bij van een link over rijtechnieken d.m.v. tegen jezelf te praten als je rijdt. Heb het gedaan (is heel gek in het begin) maar het werkt echt :!:
Gast

kerstman
d.m.v. tegen jezelf te praten als je rijdt. Heb het gedaan (is heel gek in het begin)
Zeker als je langs iemand rijdt die dat doet.
Moet je dan ook oordopjes in?? :lol:

Maar ja ik weet het, het werkt echt.
Noppy

Ik ben erg benieuwd wat je dan precies tegen jezelf zegt??

Een aantal van mijn gedachtes:

"K*t, als ik hier val, dan kunnen ze me beneden oprapen"

"Nee, niet de motor in m'n nek. K*t, toch in m'n nek!"

"Hoe hard zouden deze paaltjes aanvoelen boven de honderd?"

"Deze hill climb is zó steil, zouden m'n spiegels heel blijven als ik achterover sla?"

Gisteren de trialcursus van Alex v/d Broek gedaan en niet één keer zo'n moment gehad, gelukkig.

Noppy
:toost:
gassen

Zingen en fluiten helpt ook, ga je lekker ontspannen van rijden
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Dewiene

en niemand kan je dit verbieden, de slaven in het oude Egypte was het zelfs toegestaan om te zingen bij het bouwen van de piramide's!!!!!!!!
Husky Rules
Sjokske

En liever een zingende Egyptenaar of motorrijder dan Frans Bauer :lol:
(of vergelijkbaar spul)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
huskie

Ik heb: ik weet niet, geantwoord. Ik doe altijd maar wat. Maar ik ben wel een volhouder. Een helling die een ander neemt moet ook voor mij haalbaar worden. Zo heb ik een keer of 10 op m'n zij gelegen ergens in Frankrijk, voordat ik hem haalde. Dom, ja dat zeker, want voor het zelfde geld, rij je je motor op een hoop. Maar de voldoening die het gaf, wauw.
Ik ben door mijn leeftijd enigzins gehandicapt(angst) maar heb het gevoel dat ik nog elke week beter word.
Zo heb ik afgelopen zondag een hellinkje beklommen die ik een jaar geleden niet nooit never opkwam.
En afgelopen zaterdag een sloot gesprongen die ik vroeger voor geen goud zou hebbn gesprongen. Door de jaren heen krijg ik steeds meer vertrouwen in mijn kunnen. Maar de kriebels in mijn buik houd ik als ik over zo'n geitenpaadjes in zuid-frankrijk de diepte onder me zie.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
DirtFreak.Q

Maar de kriebels in mijn buik houd ik als ik over zo'n geitenpaadjes in zuid-frankrijk de diepte onder me zie
Trust me je bent niet de enige... het nadeel aan ouder worden is dat je denkt 'shit m'n werk/zaak, shit m'n moto, shit m'n botten, ...' :)

Ik heb er helaas ook last van.

Maar op de vraag of er een forum moet komen: rijden leer je niet op een website :D
Estivie
Contacteer:

DirtFreak.Q schreef: Maar op de vraag of er een forum moet komen: rijden leer je niet op een website :D
Kwam ik dit toevallig tegen op één of andere site: "Motorrijden leer je niet door een boek te lezen, of het nu op asfalt of in een zandbak is. Maar een boek kan wél helpen om de techniek te verfijnen! Vandaar onze keuze om onze zand en graaftechnieken bij te schaven met hulp van een deftig boek..."

Vervang "boek" door "forum" en dan zijn we d'r...
:lol:
Montesa Cota 315R
DirtFreak.Q

hèhèhè ok ok... maar ik vrees dat het dan al snel 'hoe maak ik een wheelie' en 'hoe maak ik een stoppie' toestanden wordt... :)
TTT

En afgelopen zaterdag een sloot gesprongen die ik vroeger voor geen goud zou hebbn gesprongen
He, ik ook. Iemand, Gaston, deed het voor en hopla, het bleek niet eens moeilijk te zijn.
het nadeel aan ouder worden is dat je denkt 'shit m'n werk/zaak, shit m'n moto, shit m'n botten
No shit. Misschien toch maar een 40+ hoekje inrichten?
Nou ja, de oudste deelnemer o de Transpana was 67 jaar en die kwam echt niet achteraan hobbelen. DUs ik heb nog minimaal 23 jaar om aan m'n techniek te werken.
smurf.
Huub Rm
Contacteer:

ja dan had ik meteen de eerste vraag,
hoe corrigeer ik mijn motor in de lucht als ie uitbreekt?
Suzuki: Another one bites the dust
huskie

Belangrijkste misschien van dat nieuwe forum: wanneer laat ik de boel de boel en weet ik dat het fout gaat aflopen :lol:
Vaak denk ik nog: jaaaaa dat lukt nog net..... . Om er achter te komen dat het dus net niet lukt.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
TTT

hoe corrigeer ik mijn motor
vermanend toespreken.

als dat niet helpt... zonder toetje naar bed :lol:
smurf.
Dewiene

hallo, er staan regelmatig tips in "moto verte". Daar staat al een hele tijd lang een serie in " Comment faire.........." laatst een tweetal truuks om de motor te keren in een doodlopend stuk, ééntje op het achterwiel en ééntje om toe te passen als er naast de weg een hellinkje (omhoog) is.Maar ze laten het hier niet bij, zijn oa al behandeld:driften,kuipbochten nemen, fysieke en mentale voorbereiding,jumps,holeshots,whoops,steile afdalingen en klimpartijen en laatst but not least wheelie's. Ik denk dat je daar toch wat bij leert als je je eigen stijl eventjes toetst aan de raadgevingen van anderen (zelfs al zijn het Franse pro's).
Je moet zelf maar volwassen genoeg zijn om voor jezelf te beslissen welke technieken je wil bijleren.
Husky Rules
gassen

hoe corrigeer ik mijn motor in de lucht als ie uitbreekt?
Je bedoeld als deze achter opzij wegslaat?

Met je lichaam , knieen en handen.
Je moet als het ware proberen de motor in de tegengestelde richting te drukken/ dwingen.
En gas er vol op zetten voordat je landt (is dit met DT? tis een werkwoord).

Voorover of achterover doe je met het gashandvat / achterrem en je lichaamshouding.

voor andere is er een schietgebedje en een strijd/hulpkreet :wink:
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
stimpie

Dewiene schreef:hallo, er staan regelmatig tips in "moto verte". Daar staat al een hele tijd lang een serie in " Comment faire.........." laatst een tweetal truuks om de motor te keren in een doodlopend stuk, ééntje op het achterwiel en ééntje om toe te passen als er naast de weg een hellinkje (omhoog) is.Maar ze laten het hier niet bij, zijn oa al behandeld:driften,kuipbochten nemen, fysieke en mentale voorbereiding,jumps,holeshots,whoops,steile afdalingen en klimpartijen en laatst but not least wheelie's. Ik denk dat je daar toch wat bij leert als je je eigen stijl eventjes toetst aan de raadgevingen van anderen (zelfs al zijn het Franse pro's).
Je moet zelf maar volwassen genoeg zijn om voor jezelf te beslissen welke technieken je wil bijleren.
dat blad is zeker in het frans ?
Jo VdB

Tu as raison, mon ami.

C'est en français...

Jo VdB
Estivie
Contacteer:

Moto Verte is echt een heel geweldig blad. Ideaal voor in m'n bed of op het kleinste kamertje met de woordenboek ernaast.

In de laatste "special enduro" staat er trouwens een heel artikel over rijtechniek:

Afbeelding

Balade en Andorre avec Cyril Despres
Les motos de Stéphane Peterhansel
Story Husaberg : La Saga des ingénieurs suédois dissidents d'HVA
Guide pneus FIM : Faites votre choix...
Interview Thierry Viardot : Manager technique de Peterhansel
Pilotage avec David Frétigné
Rétrospective Giovanni Sala
Portfolio ISDE 2004
Guide d'achat 2005
Shopping

Meer info: http://www.motoverte.com/Sommaire.htm

Als ik dat op een schoolreünie ooit eens vertel tegen die van Frans, gelooft ze het nooit :lol:

(had ze toen maar franse motorboekskes moeten geven ipv "Bob & Bobette"... LOL)
Montesa Cota 315R
jerome_mattie

niet gaan lachen, maar ik heb de dvd van ryan hughes aangeschaft,
hier legt die alles uit van begin (opstappen) tot einde (afstappen/afvallen) uit.

ik moet zeggen dat die veel tips heeft, die ook nog werken ook

bij interesse, maak ik wel een .............. (als je begrijpt wat ik bedoel)

laat maar een pb achter.
stimpie

spijtig dat het int frans is want ik kan amper frans maar ga het toch eens proberen

dei éspecial enduro " kunt ge die nog krijgen ? in de winkels ?

M.V.G tim
sjikkentip

Voor de enduristen onder ons is er ook het 2 maandelijkse blad 'Enduro magazine'.
Natuurlijk ook een blad van Franse origine.
Ik koop dit iedere keer en het staat vol interessante lectuur.Ook 'Moto Verte' koop ik iedere maand.(Vroeger had ik een abonnement).
Vroeger kocht ik ook 'Noppennieuws' maar ik vind dit belange niet zo goed als de 2 bovenvermelde bladen,veel te veel reclame en te weinig informatief :evil: .(Sorry bovenburen) :P
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
Sjokske

Estivie schreef: In de laatste "special enduro" staat er trouwens een heel artikel over rijtechniek
Ik heb ook een lidmaatschap op Moto Verte, maar die special heb ik nooit ontvangen. Losse aanschaf of zo :?: :?: :?:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Jo VdB

Ja Sjokske,

die ""hors série" zitten niet in het abonnement :cry:

Jo VdB
Plaats reactie