Beste zandhappers,
Ik zit in twijfelen of ik een stuurdemper (Scotts) ga monteren.
Maar gezien de kosten wil ik wel weten waar ik aan begin.
Wie wil zijn mening geven of ervaring delen.
Én wat en waar vind ik de beste Koop.
Groet Patrick
Heeft iemand ervaring met Stuurdempers??
Moderator: ghulst
Ik ben in elk geval ZEER geïnteresseerd in je ervaringen !!
Ik wacht dus vol ongeduld op een rapport.
Jo VdB
Ik wacht dus vol ongeduld op een rapport.
Jo VdB
Hoi motorrijder,
Ik de stuurdemper besteld in Amerika bij Scotts: http://www.scottsperformance.com/indexmain.html
Nadat ik mij uitvoerig heb verdiept in de meeste producenten:
GPR: http://www.gpr-products.com (goed product maar minder dan Scotts)
Öhlins: http://www.ohlins.nl/kroon.htm en http://www.ohlins.com
De dempers van Ohlins en Scotts zijn indentiek.
Voordelen Ohlins:
- Importeur in Nederland (Wim Kroon)
- Goedkoper dan Scotts
Nadelen Öhlins:
- Minder goede montage mogelijkheden.
Waarom heb ik voor Scotts gekozen. Ik rij een XR650R (alu frame) Ohlins heeft hier geen oplossing voor. Tevens is de montage mogelijkheid minder. Scotts demper hebben een linkarm voor of achter (Ohlins alleen naar achter, tankkant). Ik heb wel telefonisch contact gehad met Wim Kroon en ik moet zeggen, hij geeft een eerlijk en goed advies. Hij vertelde mij dat Scotts veel betere en meer passtukken heeft voor de dempers. Maar als je een stalenframe hebt en je de demper naar achteren kunt monteren (bij 9 van de 10 fietsen kan dit) zou ik absoluut voor het Ohlins product kiezen ivm met garantie en reparatie.
Het stuur.
Je kan de demper monteren met alle sturen mits je maar 40 mm ruimte creëert tussen je stuur en het bovenliggende stangetje. Via de Yahoo portel (zie hieronder) lossen veel mannen dit op door gewoon het stangetje te demonteren en te buigen.
Het allermooiste is natuurlijk een Protaper stuur of een ander merk dik stuur zonder stang.
Het rijden:
Ik volg al twee jaar de XR650R site via Yahoo http://groups.yahoo.com/group/XR650R/ veel Amerikaanse en Aussies dessert racers delen hier hun ervaringen. Én zij zijn kritisch over veel aanpassingen aan de motor. Bijvoorbeeld keuze van de uitlaat. Maar over een aantal zaken is iedereen unaniem het bevestigen van een stuurdemper.
Ook testen van Dirtbike en vele andere zijn zeer positief.
Moet ik wel zeggen dat in Amerika en Australië de omstandigheden anders zijn als in Nederland. Zij rijden met hoge snelheid (tot 160 km/h) door de woestijn. Hiervoor is de XR650R ook perfect (Veel vermogen en betrouwbaar hoge gewicht maakt niet zo uit). Op de korte bochten met weinig snelheid heeft de stuurdemper geen invloed (als het goed is ook geen negatieve).
Wat verwacht ik. 1. een fikse aanslag op mijn creditcard. 2. minder kant op het “happen” van het voorwiel en zelf over het stuur vliegen (herkenbaar) 3. betere stabiliteit op zand klippen.
Wat vertelde Wim Kroon mij:
De stuurdempers zijn in eerste instantie ontwikkeld voor de woestijn rally’s (PD en Baja’s). Wel eens afgevraagd hoe die mannen met +160 km/h met één hand op de rug door het mulle zand racen? Het zijn hele goede rijders met een perfecte machine met stuurdemper.
Ik hou je op de hoogte van de ervaringen. In februari 2003 ga ik via Marokko naar Senegal en kan de stuurdemper voldoende testen.
Groet Patrick
Ik de stuurdemper besteld in Amerika bij Scotts: http://www.scottsperformance.com/indexmain.html
Nadat ik mij uitvoerig heb verdiept in de meeste producenten:
GPR: http://www.gpr-products.com (goed product maar minder dan Scotts)
Öhlins: http://www.ohlins.nl/kroon.htm en http://www.ohlins.com
De dempers van Ohlins en Scotts zijn indentiek.
Voordelen Ohlins:
- Importeur in Nederland (Wim Kroon)
- Goedkoper dan Scotts
Nadelen Öhlins:
- Minder goede montage mogelijkheden.
Waarom heb ik voor Scotts gekozen. Ik rij een XR650R (alu frame) Ohlins heeft hier geen oplossing voor. Tevens is de montage mogelijkheid minder. Scotts demper hebben een linkarm voor of achter (Ohlins alleen naar achter, tankkant). Ik heb wel telefonisch contact gehad met Wim Kroon en ik moet zeggen, hij geeft een eerlijk en goed advies. Hij vertelde mij dat Scotts veel betere en meer passtukken heeft voor de dempers. Maar als je een stalenframe hebt en je de demper naar achteren kunt monteren (bij 9 van de 10 fietsen kan dit) zou ik absoluut voor het Ohlins product kiezen ivm met garantie en reparatie.
Het stuur.
Je kan de demper monteren met alle sturen mits je maar 40 mm ruimte creëert tussen je stuur en het bovenliggende stangetje. Via de Yahoo portel (zie hieronder) lossen veel mannen dit op door gewoon het stangetje te demonteren en te buigen.
Het allermooiste is natuurlijk een Protaper stuur of een ander merk dik stuur zonder stang.
Het rijden:
Ik volg al twee jaar de XR650R site via Yahoo http://groups.yahoo.com/group/XR650R/ veel Amerikaanse en Aussies dessert racers delen hier hun ervaringen. Én zij zijn kritisch over veel aanpassingen aan de motor. Bijvoorbeeld keuze van de uitlaat. Maar over een aantal zaken is iedereen unaniem het bevestigen van een stuurdemper.
Ook testen van Dirtbike en vele andere zijn zeer positief.
Moet ik wel zeggen dat in Amerika en Australië de omstandigheden anders zijn als in Nederland. Zij rijden met hoge snelheid (tot 160 km/h) door de woestijn. Hiervoor is de XR650R ook perfect (Veel vermogen en betrouwbaar hoge gewicht maakt niet zo uit). Op de korte bochten met weinig snelheid heeft de stuurdemper geen invloed (als het goed is ook geen negatieve).
Wat verwacht ik. 1. een fikse aanslag op mijn creditcard. 2. minder kant op het “happen” van het voorwiel en zelf over het stuur vliegen (herkenbaar) 3. betere stabiliteit op zand klippen.
Wat vertelde Wim Kroon mij:
De stuurdempers zijn in eerste instantie ontwikkeld voor de woestijn rally’s (PD en Baja’s). Wel eens afgevraagd hoe die mannen met +160 km/h met één hand op de rug door het mulle zand racen? Het zijn hele goede rijders met een perfecte machine met stuurdemper.
Ik hou je op de hoogte van de ervaringen. In februari 2003 ga ik via Marokko naar Senegal en kan de stuurdemper voldoende testen.
Groet Patrick
Bedankt voor de goede info. Het wordt in mijn geval waarschijnlijk ook een scotts, omdat er met de ohlins gelast moet worden.
Veel plezier in Marokko, klinkt goed!
Veel plezier in Marokko, klinkt goed!
Hoi,
Zie niet tegen het lassen op. Lassen is verreweg de beste en goedkoopste oplossing. Als je een stalenframe hebt en ruimte tussen je tank en stuur om de zogenaamde towerpin te monteren kies hier dan voor. Mocht je zelf niet willen of kunnen lassen aan je frame, dan kan ieder constructie bedrijf dit voor je doen. (Voor hun een leuke klus en afrekenen kan dan wel contact dus goedkoop.)
Én het Öhlins product zou dan mijn voorkeur hebben.
Groet Patrick
Zie niet tegen het lassen op. Lassen is verreweg de beste en goedkoopste oplossing. Als je een stalenframe hebt en ruimte tussen je tank en stuur om de zogenaamde towerpin te monteren kies hier dan voor. Mocht je zelf niet willen of kunnen lassen aan je frame, dan kan ieder constructie bedrijf dit voor je doen. (Voor hun een leuke klus en afrekenen kan dan wel contact dus goedkoop.)
Én het Öhlins product zou dan mijn voorkeur hebben.
Groet Patrick
Vraag ook eens bij Reiger Suspension. Hebben mij schitterend geholpen en doen desnoods alles op maat en naar je eigen wensen. www.reigersuspension.com
Op de pagina van zijspancross staat een stuurdemper. Waren goed van prijs voor mijn demper. De moeite waard om eens te proberen.
Ik heb bovenstaande site bezocht. Dit product is volgens mij ongeschikt voor een solo cross/enduromotor.
Ik heb trouwens mijn Scotts demper, stuur en kroonplaat binnen gekregen. Ziet er prachtig uit maar nu de resultaten nog. Na het weekeind het eerste verslag. (leuke verrassing waren de BTW en invoerrechten!!!!!) Ons kerstdiner bestaat nu echt uit droog brood.
Patrick
Ik heb trouwens mijn Scotts demper, stuur en kroonplaat binnen gekregen. Ziet er prachtig uit maar nu de resultaten nog. Na het weekeind het eerste verslag. (leuke verrassing waren de BTW en invoerrechten!!!!!) Ons kerstdiner bestaat nu echt uit droog brood.
Patrick
Je kan bij ons nog wel langs komen met de kerst als het zo erg is.
Maar hoeveel % v/d prijs zijn die invoerrechten + BTW dan?
Ik heb dat nooit begrepen er is toch al BTW over betaald waarom dan nog een keer bij invoer.. stelletje kl**.
Ik heb hier in Lathum info aangevraagd over die ohlins demper, volgende week hoor ik meer.
Maar hoeveel % v/d prijs zijn die invoerrechten + BTW dan?
Ik heb dat nooit begrepen er is toch al BTW over betaald waarom dan nog een keer bij invoer.. stelletje kl**.
Ik heb hier in Lathum info aangevraagd over die ohlins demper, volgende week hoor ik meer.
Hoi Nopppenmannen,
Hierbij mijn ervaringen met mijn recent aangeschafte stuurdemper.
Eerst mijn gegevens:
Honda XR650R
Stuurdemper Scotts
De voordelen:
Op klippen (Amsterdam westhaven) rijdt het als een trein. Waar voorheen een zware machine als de mijne nog wel eens moeilijk in de hand was te houden gaat hij nu als op rails. Gisteren heb ik bijvoorbeeld met mijn broer in “de havens”gereden. Hier ligt een stuk zandklippen van ongeveer 500 meter lengte (en wat voor klippen non stop verschillende van hoogte/diepte, afstand en ondergrond). Normaal gesproken zijn we aan elkaar gewaagd. Soms de een dan de ander met maximaal een motor lengte eerder aan het eind. Nu ik met een stuurdemper rij komt hij niet meer in de buurt. Toen we van motor wisselde kwam ik niet meer in zijn buurt.
Van achter kan je goed zien dat de motor met stuurdemper ‘gewoon” rechterdoor blijft gaan, waar je zonder stuurdemper vaak van links naar rechts over de klippen vliegt.
Mul zand met sporen. Zelfde beeld als bovenstaand. Wel is er een groot verschil als je in een spoor rijdt en tegen de zijkant komt. Geen heftige stuurbewegingen meer maar gewoon stabiel. Waar je wel aan moet wennen is dat met een te zwaar afgestelde stuurdemper de motor niet meer automatisch in het spoor terug valt. Als je op hoge snelheid de zijkant van een spoor raakt zonder stuurdemper “valt” de motor automatisch terug in het spoor. Met een stuurdemper klimt de motor tegen het spoor op. Ik vond dit niet prettig. De stuurdemper minder zwaar zetten loste dit probleem direct op. Wel nemen de stuurbewegingen direct toe.
Heb je dan nog wat aan je stuurdemper? Zeker ook als de stuurdemper minder zwaar staat werkt deze nog steeds. Én de demper heeft een hoge snelheiddemper die alleen werkt bij hoge snelheid en extreme snelle stuuruitslagen (bijvoorbeeld voorwiel slaat weg).
De armen. Voor het eerst in mijn offroad carrière bijna geen last meer van opgepompte armen. Zeker na een flink stuk klippen/wasbord moest ik even bijkomen.
De nadelen:
De prijs minimaal € 350,00
Op een technisch circuit met lage snelheden heb je niets aan de stuurdemper. Je ondervind er ook geen nadelen van je stuur draait net zo als zonder demper.
Tijdens het rijden moet je de stuurdemper wel constant aanpassen aan het terrein/ondergrond. Bijvoorbeeld voor een lang stuk klippen lekker zwaar zetten, maar na de klippen weer lichter zetten voor bijvoorbeeld snel afdraaien. De bediening is zeer eenvoudig maar je moet wel even de mogelijkheid hebben om één hand van het stuur te halen. Én je hebt weer iets waar je aan moet denken.
Conclusie:
Rij je een lichte machine op technische circuits en heb je geen last van een onrustig of slaand stuur dan zou ik de investering niet doen.
Rij je echter enduro/offroad en vlieg je met hoge snelheid wisselende terreinen dan is het zeker een aanbeveling. Ik weet zeker dan je snelheden en controle toenemen op bijvoorbeeld maïsvelden/klippen/zandstukken. In het korte bochten werk blijf je net zo snel/langzaam.
Zou ik de stuurdemper aanschaffen als ik nu voor de beslissing stond?
Ja, dit ding had ik al jaren moeten hebben. In februari ga ik de Sahara door en zal de stuurdemper mij goede diensten gaan bewijzen.
Groet Patrick
Hierbij mijn ervaringen met mijn recent aangeschafte stuurdemper.
Eerst mijn gegevens:
Honda XR650R
Stuurdemper Scotts
De voordelen:
Op klippen (Amsterdam westhaven) rijdt het als een trein. Waar voorheen een zware machine als de mijne nog wel eens moeilijk in de hand was te houden gaat hij nu als op rails. Gisteren heb ik bijvoorbeeld met mijn broer in “de havens”gereden. Hier ligt een stuk zandklippen van ongeveer 500 meter lengte (en wat voor klippen non stop verschillende van hoogte/diepte, afstand en ondergrond). Normaal gesproken zijn we aan elkaar gewaagd. Soms de een dan de ander met maximaal een motor lengte eerder aan het eind. Nu ik met een stuurdemper rij komt hij niet meer in de buurt. Toen we van motor wisselde kwam ik niet meer in zijn buurt.
Van achter kan je goed zien dat de motor met stuurdemper ‘gewoon” rechterdoor blijft gaan, waar je zonder stuurdemper vaak van links naar rechts over de klippen vliegt.
Mul zand met sporen. Zelfde beeld als bovenstaand. Wel is er een groot verschil als je in een spoor rijdt en tegen de zijkant komt. Geen heftige stuurbewegingen meer maar gewoon stabiel. Waar je wel aan moet wennen is dat met een te zwaar afgestelde stuurdemper de motor niet meer automatisch in het spoor terug valt. Als je op hoge snelheid de zijkant van een spoor raakt zonder stuurdemper “valt” de motor automatisch terug in het spoor. Met een stuurdemper klimt de motor tegen het spoor op. Ik vond dit niet prettig. De stuurdemper minder zwaar zetten loste dit probleem direct op. Wel nemen de stuurbewegingen direct toe.
Heb je dan nog wat aan je stuurdemper? Zeker ook als de stuurdemper minder zwaar staat werkt deze nog steeds. Én de demper heeft een hoge snelheiddemper die alleen werkt bij hoge snelheid en extreme snelle stuuruitslagen (bijvoorbeeld voorwiel slaat weg).
De armen. Voor het eerst in mijn offroad carrière bijna geen last meer van opgepompte armen. Zeker na een flink stuk klippen/wasbord moest ik even bijkomen.
De nadelen:
De prijs minimaal € 350,00
Op een technisch circuit met lage snelheden heb je niets aan de stuurdemper. Je ondervind er ook geen nadelen van je stuur draait net zo als zonder demper.
Tijdens het rijden moet je de stuurdemper wel constant aanpassen aan het terrein/ondergrond. Bijvoorbeeld voor een lang stuk klippen lekker zwaar zetten, maar na de klippen weer lichter zetten voor bijvoorbeeld snel afdraaien. De bediening is zeer eenvoudig maar je moet wel even de mogelijkheid hebben om één hand van het stuur te halen. Én je hebt weer iets waar je aan moet denken.
Conclusie:
Rij je een lichte machine op technische circuits en heb je geen last van een onrustig of slaand stuur dan zou ik de investering niet doen.
Rij je echter enduro/offroad en vlieg je met hoge snelheid wisselende terreinen dan is het zeker een aanbeveling. Ik weet zeker dan je snelheden en controle toenemen op bijvoorbeeld maïsvelden/klippen/zandstukken. In het korte bochten werk blijf je net zo snel/langzaam.
Zou ik de stuurdemper aanschaffen als ik nu voor de beslissing stond?
Ja, dit ding had ik al jaren moeten hebben. In februari ga ik de Sahara door en zal de stuurdemper mij goede diensten gaan bewijzen.
Groet Patrick
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
Lassen is ook aan een stalen frame niet altijd aan te raden. Bijvoorbeeld KTM en Husaberg geven hun frames een warmtebehandeling waardoor de sterkete en stijfheid toeneemt. Van groter belang is echter dat de weerstand tegen vermoeidheid enorm veel groter is. Ga je nu lassen, dan eindig je met de eigenschappen van het basisstaal ná lassen en dat is knap wat gevoeliger voor vermoeidheid.
Korto, alleen lassen aan onbehandeld pisbakkenstaal.
Patrick, ga je via Algeciras?
Korto, alleen lassen aan onbehandeld pisbakkenstaal.
Patrick, ga je via Algeciras?
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.