Hoe krijg ik dit kl*t* vijzen eruit??

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gast

Met een slagschroeverdraaier.Dit is een schroeverdraaier met handvat om op te kloppen en die een losdraaiende beweging maakt als men er op klopt.
Is te vinden in iedere goeie motorshop.
stimpie
Berichten: 900
Lid geworden op: wo mar 31, 2004 22:01
Locatie: helchteren

zoon slagschroevfendraier kun je ook bij de doe het zelf krijgen
en die kun je ook om zette dat hij vast moet draien
Gast

goeie slagschroevendraaier
JoeBaR
Berichten: 1980
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

je hebt helemaal NIX aan een slag schroevendraaier als de kop van de schroef kapot is.... je kunt met hamer en drevel proberen om op de rand van de schroefkop te tikken in de juiste draai richting uiteraard... als je er met een zaagje bij kan , is het handig om een zaagsnede in de kop te zagen waar een schroevendraaier in past... een griptang op de kop van de schroef gaat ook vaak wel .. ik boor ook wel eens het kopje van de schroef eraf, het stukje schroefdraad wat nog uitsteekt leg ik een passend moertje op en (tig) las deze vast , ff laten afkoelen en met een passende steeksleutel losdraaien (mjah , niet iedereen beschikt over deze apparatuur).. maar meestal red je het wel met de eerst genoemde opties :-)
4 strokes only !!
Gast

Als't ECHT VOLLEDIG uitgesleten is: inderdaad, met een beiteltje. Als er nog een klein beetje profiel op de bout/vijs zit moet een slagschr. wel lukken......
Gast

Zorg wel dat de dop (bij bout of moer) opgevult is zodat de klap op de bout / moer komt ipv het omringend materiaal.
KORT OM, DE ONDERKANT VAN DE DOP MOET VRIJ LIGGEN
Bij een imbus of schroef is dit vanzelfsprekend.

suc6
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Gaatje in de "vijs" (=als ik het goed begrijp een schroef :?: ) boren en met linkse tap er uit draaien.
Setjes linkse tappen zijn niet zo duur in de aanschaf (Pleurootje of tien)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
No Limit YFZ
Berichten: 258
Lid geworden op: di nov 05, 2002 18:12
Locatie: Langemark - West-Vlaanderen - België
Contacteer:

"vise grip" of hoe noem je dat in schoon Nederlands (spantang ???) op de vijs zet en zo losdraaien.
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

No Limit YFZ schreef:"vise grip" of hoe noem je dat in schoon Nederlands (spantang ???)
Griptang dus.............
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

Wat ook nog wel eens goed wil werken als je er bij kunt tenminste is een gewone nijptang,je weet wel voor spijkers uit te trekken.
Als je deze haaks op de kop van de schroefzet en dan knijpt (je kunt over het algemeen hier veel kracht mee zetten)knijp je twee groeven aan de zijkant in de kop van de schroef.
Japanse kruiskoppen zijn meestal vrij zacht.
Maak met de nijptang een losdraaiende beweging tijdens het knijpen en meestal komt de bout dan wel los.
Ik pas dit regelmatig toe op de bouten van het motorblok van jappen.

suc 6
Plaats reactie