graag zou ik willen weten wat het beste set (aantal tanden soort/materiaal tandwielen en ketting o-ring of gewoon) is
voor een honda cr250 1991 enduro, met lichtspoel
rij alleen off the road ritten.
wat voor tandwielset honda cr250 1991 enduro
Moderator: ghulst
een o-ring of X-ring ketting gaat het langer mee dan een gewone ketting , als je Off road rijdt ( dus door modder , klei , water , zand ) dan zou ik gaan voor een stalen achter tandwiel , omdat hiervan de levensduur ook veel groter is dan van de aluminium exemplaren , qua gewicht maakt het niet veel uit , en anders is er ook nog een tandwiel in de handel met een aluminium kern en stalen vertanding , licht van gewicht en lange levensduur.. (de tandwielen waar een ketting over draait , heten eigenlijk kettingwielen)
de maten en aantal tanden , ofwel de tandwiel verhouding van jou motor moet je naar eigen wens invullen , je gaat uit van de huidige vertanding , omdat je daar nu mee gereden hebt . wil je een hogere topsnelheid , dan zou je achter een kleiner tandwiel kunnen monteren , of voor 1 maatje groter ... wil je meer kracht onderin (trek kracht) dan ga je achter naar een iets groter tandwiel en/ of voor wat kleiner .. persoonlijk zou ik voor de standaard tandwiel maat aanhouden , en gaan experimenteren met het achtertandwiel ( 2 of 3 tandjes meer of minder maakt al een flink verschil !!)
de maten en aantal tanden , ofwel de tandwiel verhouding van jou motor moet je naar eigen wens invullen , je gaat uit van de huidige vertanding , omdat je daar nu mee gereden hebt . wil je een hogere topsnelheid , dan zou je achter een kleiner tandwiel kunnen monteren , of voor 1 maatje groter ... wil je meer kracht onderin (trek kracht) dan ga je achter naar een iets groter tandwiel en/ of voor wat kleiner .. persoonlijk zou ik voor de standaard tandwiel maat aanhouden , en gaan experimenteren met het achtertandwiel ( 2 of 3 tandjes meer of minder maakt al een flink verschil !!)
BIERTAKT crossen en zuupn
joebar
bedankt voor deze informatie
ik heb bij deze motor een werkplaats handboek maar er staat niet in
wat de orginele combinatie is van de tandwielen.
mischien dat iemand op het forum mij dit nog kan vertellen
achter zit nu 54 tands en ik ga er 52 tands opzetten dit in verband
met het zo in de 5e versnelling zitten.
en het word een stalen tandwiel met x-ring ketting.
mvr.gr andre
bedankt voor deze informatie
ik heb bij deze motor een werkplaats handboek maar er staat niet in
wat de orginele combinatie is van de tandwielen.
mischien dat iemand op het forum mij dit nog kan vertellen
achter zit nu 54 tands en ik ga er 52 tands opzetten dit in verband
met het zo in de 5e versnelling zitten.
en het word een stalen tandwiel met x-ring ketting.
mvr.gr andre
ik had eerst 14-52, beviel me perfect.Kees schreef:jaren lang met 14-51 gereden op een zelfde honda en dat voldeed prima .
toen heb ik een keer 14-49 opgelegt, ik dacht dat zal wel niet zo veel uitmaken qua trekken.
maar dat merk je heel goed, ik moest steeds terug schakelen en hoger in toeren laten komen, anders trok hij het niet