Honda Cr500 /16kw op papier
Moderator: ghulst
Hallo daar, binnenkort wil ik mezelf een CR500 kado doen en hier een sm van te maken. Heb al een en ander nagevraagd wat kosten betreft bij Bonmotoren. Nu wordt er verteld dat je een CR500 wel op kenteken kunt zetten maar in de papieren komt er te staan dat het wel een altijd een 16kW motor is. Gaat mij dit problemen opleveren als ik brokken maak?? Kan iemand mij hier iets over vertellen. Er zijn toch volgens mij genoeg lui de CR500 voor op de weg gebruiken en er zal er ook wel eentje bijzitten die een keer een ongeluk heeft meegemaakt. Alle info is welkom.
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: za feb 14, 2004 22:58
- Locatie: kesteren
hoi blikkie welcom op dit forum,
Ik hoop dat je weet waar je aan begin zo'n cr 500 geef je wel lange armen hoor
Ik hoop dat je weet waar je aan begin zo'n cr 500 geef je wel lange armen hoor
Iik kan hier heel kort en bondig over zijn want er is al heel vaak over gesproken. Als je als "25 kw rijder" op een te zware motor gaat rijden (het maakt niet uit of ie 25 kw op het kenteken heeft staan of niet) heb je verzekeringstechnisch gewoon een probleem. zolang het goed gaat is er niks aan de hand, das waar, maar owee als het mis gaat! vergeet niet dat een verzekeringsmaatschappij elke kans aangrijpt om onder uitbetaling uit te komen!!!
Enne, 16 kw???
Dat geloof je toch zelf niet of wel.
En zeker als ik je vertel dat een 125cc al zo'n 45 pk weg kan zetten...
Dat geloof je toch zelf niet of wel.
En zeker als ik je vertel dat een 125cc al zo'n 45 pk weg kan zetten...
Correct me if i'm wrong maar bij mijn weten zal het jou geen problemen opleveren, want het 25kw kenteken is in het leven geroepen om de jonge rijders te "beschermen" tegen zichzelf en hangt dus samen met het 25kw-rijbewijs. Dus zal het geen probleem zijn als je met normaal rijbewijs op een motor met meer dan 25kw rondrijd terwijl er wel >25kw op kenteken staat. Je rijbewijs staat het immers toe.
Oke danjofa schreef:Correct me if i'm wrong
Ook met een normaal rijbewijs zit je fout als je kenteken niet klopt met de werkelijkheid. Een beejte afwijking moet kunnen, maar waarom zou er 16kW op het kenteken staan als dat er een paar keer zoveel zijn? Reden genoeg voor een verzekering om sowieso dwars te liggen. Volgens mij mag het echt niet, net zo min als je motor zwaar opvoeren of veranderen zonder dat in je kenteken te zetten.
Twente Rulez!
Dream on... Heb jij nooit op een opgevoerde en dus onverzekerde brommer gereden? En hoeveel 25kW rijbewijzen rijden niet toch op iets met meer kW?Blikkie schreef:En toch zijn er genoeg lui die een CR500 SM voor op de weg gebruiken, als het verzekeringstechnisch helemaal niet zou kloppen dan zou niemand zich toch met zo'n monster op de openbare weg durven te komen?
Twente Rulez!
Net met verzekeringsmaatschappij gesproken. Als je wordt aangehouden en je kw's in werkelijkheid kloppen niet met wat er in je kenteken bewijs staat dan zou je een bekeuring kunnen krijgen.. maar ja dat controleren ze volgens mij nooit. Als je brokken zou maken dan maakt het voor de verzekeringsmaatschappij niks uit, als een in bezit bent van een zwaar rijbewijs ,wordt er niet naar de kw's gekeken of ze overeenkomen met je kenteken bewijs.
ZOu het wel uitmaken dan heb ik het in ieder geval gemeld bij mijn verzekeringsmaatschappij en dan kunnen ze me volgens mij nooit wat maken.
ZOu het wel uitmaken dan heb ik het in ieder geval gemeld bij mijn verzekeringsmaatschappij en dan kunnen ze me volgens mij nooit wat maken.
Dit verhaal is een beetje op auto's geent, maar hetzelfde geldt voor motoren.
In het wegenverkeersregelement staat (niet in deze bewoording maar zoiets) dat er geen enkele verandering aan een voertuig mag plaatsvinden waardoor deze technisch veranderd ten opzichte van het gekeurde voertuig.
Dat houdt dus in dat je geen trekhaak mag monteren (hij wordt zwaarder en structurele wijziging), geen dakdragers (of kofferrek) mag monteren (structurele veranderingen), geen ander velgen mag monteren, geen andere dan originele remblokken mag monteren, geen andere dan originele uitlaat mag monteren, enz, enz. En ook niet opvoeren, tuning enz.
Daar wordt allemaal niet op gecontroleerd tenzij het de spuigaten uitloopt.
Het enige wat gecontroleerd wordt is het aantal cilinders, soort brandstof, aantal zitplaatsen (wel minder, niet meer), structurele veranderingen aan de carrossorie (geen cabro van een sedan maken). Voor de rest wordt alles oogluikend toegestaan. Dat is natuurlijk heel anders in Duitsland met hun TUV keuring.
Pas op: verzekeraars hebben heel andere regels waaraan ze een schadegeval toetsen als dat de wetgever dat doet. Bijvoorbeeld: de wetgever staat 0.5%% alcohol toe, verzekeraars kunnen schadevergoeding weigeren bij alles boven de 0.0%%. De wetgever staat toe dat je brede banden onder je auto zet, verzekeraars kunnen uitbetaling weigeren. Dat doen ze niet wegens concurrentie bedindingen, maar pas op.
In het wegenverkeersregelement staat (niet in deze bewoording maar zoiets) dat er geen enkele verandering aan een voertuig mag plaatsvinden waardoor deze technisch veranderd ten opzichte van het gekeurde voertuig.
Dat houdt dus in dat je geen trekhaak mag monteren (hij wordt zwaarder en structurele wijziging), geen dakdragers (of kofferrek) mag monteren (structurele veranderingen), geen ander velgen mag monteren, geen andere dan originele remblokken mag monteren, geen andere dan originele uitlaat mag monteren, enz, enz. En ook niet opvoeren, tuning enz.
Daar wordt allemaal niet op gecontroleerd tenzij het de spuigaten uitloopt.
Het enige wat gecontroleerd wordt is het aantal cilinders, soort brandstof, aantal zitplaatsen (wel minder, niet meer), structurele veranderingen aan de carrossorie (geen cabro van een sedan maken). Voor de rest wordt alles oogluikend toegestaan. Dat is natuurlijk heel anders in Duitsland met hun TUV keuring.
Pas op: verzekeraars hebben heel andere regels waaraan ze een schadegeval toetsen als dat de wetgever dat doet. Bijvoorbeeld: de wetgever staat 0.5%% alcohol toe, verzekeraars kunnen schadevergoeding weigeren bij alles boven de 0.0%%. De wetgever staat toe dat je brede banden onder je auto zet, verzekeraars kunnen uitbetaling weigeren. Dat doen ze niet wegens concurrentie bedindingen, maar pas op.
Dat bedoel ik dus ook. 16 kW voor een CR500 loopt de spuigaten uit. Misschien dat je er wettelijk nog zo'n beetje mee weg komt, maar we kennen verzekeringsmaatschappijen, nietwaar? Tis toch in elk geval reden om een eventuele invaliditeitsuitkering (om maar wat te noemen) een jaar af 5 uit te stellen met rechtszaken.JWJanssen schreef:En ook niet opvoeren, tuning enz.
Daar wordt allemaal niet op gecontroleerd tenzij het de spuigaten uitloopt.
Twente Rulez!