Post hier al Uw vragen en opmerkingen over TWEETAKT, on-road of off-road.
Ik begin!!! Welke verhouding gebruiken jullie voor enduro met een 250 puur cross? Ik heb al van 1/32tot 1/50 gehoord.....?? Ik wil wel de beste verhouding om je motor gezond te houden en hem NIET kapot te rijden!!!
TWEETAKT, NIET ANDERS DAN TWEETAKT HIER!!!!!
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Ik rij zelf 1:40 met castrol tts , maar ik denk dat 1:45 ook best zal gaan.... 1:32 is iig best vet (met fatsoenlijke olie)
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
ik meng altijd 1:50 nooit problemen gehad, met castrol tts
Don't let your fears stand in the way of your dreams.
Mengolie: 1 op 50 ; Valvoline Competition Synthetic Blend API TC 2T SAE50 (of iets anders; maakt me niet zoveel uit) (in een GasGas 300)
Heb nog een 10 jaar oude Suzuki RMX 250 staan die hooguit 50 uur heeft gedraaid.Ik vind het nog steeds plezierig om hem af en toe in te zetten i.p.v. mijn KTM 525.
Alleen voel ik mij toch een beetje schuldig wanneer ik vast stel dat er toch een blauwe stinkende wolk uitkomt.
Mijn dealer (met crosservaring) zegt dat ik om problemen te vermijden 1 op 33 moet mengen. De gebruikte olie is Castrol TTS.
Ik overweeg het zelfs om KTM 300 aan te schaffen vanwege het beperkte gewicht in vergelijking met mijn 525 viertakt.
Wat denken jullie hiervan?
Xander
Alleen voel ik mij toch een beetje schuldig wanneer ik vast stel dat er toch een blauwe stinkende wolk uitkomt.
Mijn dealer (met crosservaring) zegt dat ik om problemen te vermijden 1 op 33 moet mengen. De gebruikte olie is Castrol TTS.
Ik overweeg het zelfs om KTM 300 aan te schaffen vanwege het beperkte gewicht in vergelijking met mijn 525 viertakt.
Wat denken jullie hiervan?
Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
Bij mijn tweetakten heb ik altijd 1 : 50 gesmeerd en nooit problemen gehad. Als olie heb altijd Castrol TTS gebruikt, een zeer goede olie.hornet911 schreef:Post hier al Uw vragen en opmerkingen over TWEETAKT, on-road of off-road.Ik begin!!! Welke verhouding gebruiken jullie voor enduro met een 250 puur cross? Ik heb al van 1/32tot 1/50 gehoord.....?? Ik wil wel de beste verhouding om je motor gezond te houden en hem NIET kapot te rijden!!!
Ja dat scheelt toch 10 kg en dat voel je wel en zo'n 300 heeft ook een heel soepel vermogen, alleen bij langere offroad tochten in het buitenland is een tweetakt toch wel lastig door het hogere verbruik en z'n mengsmering.xander schreef:Ik overweeg het zelfs om KTM 300 aan te schaffen vanwege het beperkte gewicht in vergelijking met mijn 525 viertakt.
Wat denken jullie hiervan?
Xander
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Vergeet ook de aanschaf prijs nietxander schreef:Heb nog een 10 jaar oude Suzuki RMX 250 staan die hooguit 50 uur heeft gedraaid.Ik vind het nog steeds plezierig om hem af en toe in te zetten i.p.v. mijn KTM 525.
Alleen voel ik mij toch een beetje schuldig wanneer ik vast stel dat er toch een blauwe stinkende wolk uitkomt.
Mijn dealer (met crosservaring) zegt dat ik om problemen te vermijden 1 op 33 moet mengen. De gebruikte olie is Castrol TTS.
Ik overweeg het zelfs om KTM 300 aan te schaffen vanwege het beperkte gewicht in vergelijking met mijn 525 viertakt.
Wat denken jullie hiervan?
Xander
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Honda 250 (82) , KTM 250 / 280 (84/85)
Jarenlang met Valvoline comp. 1 op 40 gereden, hiermee gestopt omdat ik problemen kreeg met waterpassages met de KTM (gasschuif bleef plakken )
Had ik normaliter wat minder problemen mee, maar de jaren beginnen te tellen.
Momenteel met castrol TT (die goedkope rode) 1:40. Overal verkrijgbaar, rookt een beetje (maar niet schadelijk voor de gezondheid )
Nooit geen echte problemen met lagers, big end, zuigers gehad wat was terug te voeren naar de olie. Rijd inmiddels alweer 14 jaar met de KTM (geen nicasil wand) en heb nu 3 zuigers versleten en dan bedoel ik dus VERSLETEN.
Alleen in de uitlaat zit wat koolaanslag.
Jarenlang met Valvoline comp. 1 op 40 gereden, hiermee gestopt omdat ik problemen kreeg met waterpassages met de KTM (gasschuif bleef plakken )
Had ik normaliter wat minder problemen mee, maar de jaren beginnen te tellen.
Momenteel met castrol TT (die goedkope rode) 1:40. Overal verkrijgbaar, rookt een beetje (maar niet schadelijk voor de gezondheid )
Nooit geen echte problemen met lagers, big end, zuigers gehad wat was terug te voeren naar de olie. Rijd inmiddels alweer 14 jaar met de KTM (geen nicasil wand) en heb nu 3 zuigers versleten en dan bedoel ik dus VERSLETEN.
Alleen in de uitlaat zit wat koolaanslag.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
castrol TTS lijkt wel DE referentie te zijn voor tweetaktolie!!!!!
Blijkbaar worden er in de winter/zomer ook andere bougies gebruikt (i.v.m warmte)....????uitleg AUB
Blijkbaar worden er in de winter/zomer ook andere bougies gebruikt (i.v.m warmte)....????uitleg AUB
Met bougies heb ik nooit liggen kt emmeren. alleen met de sproeiers.
In de winter altijd 1 maat groter dan in de zomer. Maar dan moest de temp toch wel richting de 5 graden gaan.
Als je de sproeier in de zomer dus niet verkleint dan zou deze te rijk staan en dus de bougie eerder vet slaan.
In de winter altijd 1 maat groter dan in de zomer. Maar dan moest de temp toch wel richting de 5 graden gaan.
Als je de sproeier in de zomer dus niet verkleint dan zou deze te rijk staan en dus de bougie eerder vet slaan.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
alleen bij langere offroad tochten in het buitenland is een tweetakt toch wel lastig door het hogere verbruik en z'n mengsmering.[/quote]
Ik ben deze zomer 2 maal in Belgie wezen rijden met een kameraad die op een 525exc reed. Als ik 5 liter moest tanken tot vol, dan hij 4,5 liter.
Dit gaat alleen op bij zware zandbanen maar niet in Ardennen tochten
Ik ben deze zomer 2 maal in Belgie wezen rijden met een kameraad die op een 525exc reed. Als ik 5 liter moest tanken tot vol, dan hij 4,5 liter.
Dit gaat alleen op bij zware zandbanen maar niet in Ardennen tochten
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Voorgeschreven (handleiding) voor de rm is 1:32!! Ik ga dit dan ook volgen!xander schreef:Heb nog een 10 jaar oude Suzuki RMX 250 staan die hooguit 50 uur heeft gedraaid.Ik vind het nog steeds plezierig om hem af en toe in te zetten i.p.v. mijn KTM 525.
Alleen voel ik mij toch een beetje schuldig wanneer ik vast stel dat er toch een blauwe stinkende wolk uitkomt.
Mijn dealer (met crosservaring) zegt dat ik om problemen te vermijden 1 op 33 moet mengen. De gebruikte olie is Castrol TTS.
Ik overweeg het zelfs om KTM 300 aan te schaffen vanwege het beperkte gewicht in vergelijking met mijn 525 viertakt.
Wat denken jullie hiervan?
Xander
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Als je alles in die handleiding ga volgen gaat het je een boel geld kosten . Zuigers om de 10 uur vervangen , voorvorkolie x keer per jaar vervangen etc...hornet911 schreef:Voorgeschreven (handleiding) voor de rm is 1:32!! Ik ga dit dan ook volgen!xander schreef:Heb nog een 10 jaar oude Suzuki RMX 250 staan die hooguit 50 uur heeft gedraaid.Ik vind het nog steeds plezierig om hem af en toe in te zetten i.p.v. mijn KTM 525.
Alleen voel ik mij toch een beetje schuldig wanneer ik vast stel dat er toch een blauwe stinkende wolk uitkomt.
Mijn dealer (met crosservaring) zegt dat ik om problemen te vermijden 1 op 33 moet mengen. De gebruikte olie is Castrol TTS.
Ik overweeg het zelfs om KTM 300 aan te schaffen vanwege het beperkte gewicht in vergelijking met mijn 525 viertakt.
Wat denken jullie hiervan?
Xander
1:40 werkt gewoon perfect , met een 250 zou ik echt niet vetter gaan aangezien je alleen startproblemen etc krijg. Ik zit zelf te denken iets armer te gaan smeren (maar dat is zo lastig met benzine halen , nu kan ik gewoon 250ml op 10 liter doen )
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Ik zat aan 1:45 te denkenhuskie schreef:Ja, Rudy, anders wordt het al gauw 200ml op 10 liter, en dat rekent veel moeilijker
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
By the way: hebben alle voorste kettingtandwielen dezelfde diameter? Of wordt die groter naargelang er meer tanden op staan?? Ik heb nl. een 13 voor en kan niet meer groter gaan als de diameter vergroot omdat ik dan tegen mijn motor zit met de ketting!!
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
diameter verschilt best veel, omdat de tanden even groot moeten blijven.hornet911 schreef:By the way: hebben alle voorste kettingtandwielen dezelfde diameter? Of wordt die groter naargelang er meer tanden op staan?? Ik heb nl. een 13 voor en kan niet meer groter gaan als de diameter vergroot omdat ik dan tegen mijn motor zit met de ketting!!
Ik rijd met mijn tweetakt eigenlijk hetzelfde als met mijn TTR, d.w.z. steeds op de motor (proberen) remmen......Ik trek da spel open en als ik zie dat ik moet afremmen draai ik de gas dicht (gewoonte van sterk op de motor te remmen)......
IS DIT SCHADELIJK VOOR DE MOTOR??? Gezien de gas veel dichtstaat = GEEN SMERING!!!! Of zijn de motoren/olieën vantegenwoordig zo goed dat dit geen kwaad kan??
Dit probleem heb je volgens mij niet met aparte mengsmering gezien er steeds (zelfs met gesloten gas) een beetje OLIE kan worden "ingespoten".....
IS DIT SCHADELIJK VOOR DE MOTOR??? Gezien de gas veel dichtstaat = GEEN SMERING!!!! Of zijn de motoren/olieën vantegenwoordig zo goed dat dit geen kwaad kan??
Dit probleem heb je volgens mij niet met aparte mengsmering gezien er steeds (zelfs met gesloten gas) een beetje OLIE kan worden "ingespoten".....
Heb je goed gezien, maar dan moet het gas ook geheel gesloten worden. Wegrace motoren zijn daar veel gevoeliger voor maar die smeren niet zo vet en draaien veel hoger in de toertjes.
Meestal geef je nog een keer een paar keer gas voordat je de bocht induikt om er weer volledig op toeren uit te knallen
Maar afremmen op de moto bij een 2 T zal niet zo geweldig zijn, je kun beter het gas erop houden tot aan de bocht en beide remmen goed gebruiken.
Meestal geef je nog een keer een paar keer gas voordat je de bocht induikt om er weer volledig op toeren uit te knallen
Maar afremmen op de moto bij een 2 T zal niet zo geweldig zijn, je kun beter het gas erop houden tot aan de bocht en beide remmen goed gebruiken.
Bij zeer lange afdalingen kun je een vastloper krijgen als je met je 2 takt gas dicht naar beneden rijdt. Veel toeren weinig smering.
Maar dat zijn wel extremen. Als je op een bocht afkomt en je doet het gas dicht, is de compressie en dus druk op de onderdelen ook weg. Het weinige olie wat dan aanwezig is, is dan wel genoeg. Je motor moet niet daarvoor aan het detoneren zijn geslagen als volgt van gebrek aan mengsel en volgas.
Maar dat zijn wel extremen. Als je op een bocht afkomt en je doet het gas dicht, is de compressie en dus druk op de onderdelen ook weg. Het weinige olie wat dan aanwezig is, is dan wel genoeg. Je motor moet niet daarvoor aan het detoneren zijn geslagen als volgt van gebrek aan mengsel en volgas.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Heb eens gezocht naar castrol TTS, maar in Oost-Vlaanderen bijna niet te vinden!!! Heb Q8 RS volsynthetische......Heb nu ook geleerd dat men op een koppeling van een 2-T gewone motorolie mag doen
Ge leert elke dag iets bij hé....
Ge leert elke dag iets bij hé....