TWEETAKT, NIET ANDERS DAN TWEETAKT HIER!!!!!

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Gast

Post hier al Uw vragen en opmerkingen over TWEETAKT, on-road of off-road.

Ik begin!!! Welke verhouding gebruiken jullie voor enduro met een 250 puur cross? Ik heb al van 1/32tot 1/50 gehoord.....?? Ik wil wel de beste verhouding om je motor gezond te houden en hem NIET kapot te rijden!!!
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Ik rij zelf 1:40 met castrol tts , maar ik denk dat 1:45 ook best zal gaan.... 1:32 is iig best vet (met fatsoenlijke olie)
Gast

ik meng ook 1 op 40 met goedkope olie van de pomp (6.50/L)
nog geen problemen mee gehad
TH
Berichten: 71
Lid geworden op: za jun 12, 2004 20:43
Locatie: limburg (NL)

Anonymous schreef:ik meng ook 1 op 40 met goedkope olie van de pomp (6.50/L)
nog geen problemen mee gehad
sorry dat zei ik
kiwi
Berichten: 79
Lid geworden op: di mei 04, 2004 16:33
Locatie: limburg
Contacteer:

ik meng altijd 1:50 nooit problemen gehad, met castrol tts
Don't let your fears stand in the way of your dreams.
henkzelf
Berichten: 422
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 21:20
Locatie: Brabant
Contacteer:

Mengolie: 1 op 50 ; Valvoline Competition Synthetic Blend API TC 2T SAE50 (of iets anders; maakt me niet zoveel uit) (in een GasGas 300)
xander
Berichten: 195
Lid geworden op: vr sep 03, 2004 22:05
Locatie: Huldenberg

Heb nog een 10 jaar oude Suzuki RMX 250 staan die hooguit 50 uur heeft gedraaid.Ik vind het nog steeds plezierig om hem af en toe in te zetten i.p.v. mijn KTM 525.
Alleen voel ik mij toch een beetje schuldig wanneer ik vast stel dat er toch een blauwe stinkende wolk uitkomt.
Mijn dealer (met crosservaring) zegt dat ik om problemen te vermijden 1 op 33 moet mengen. De gebruikte olie is Castrol TTS.
Ik overweeg het zelfs om KTM 300 aan te schaffen vanwege het beperkte gewicht in vergelijking met mijn 525 viertakt.
Wat denken jullie hiervan?
Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

hornet911 schreef:Post hier al Uw vragen en opmerkingen over TWEETAKT, on-road of off-road.Ik begin!!! Welke verhouding gebruiken jullie voor enduro met een 250 puur cross? Ik heb al van 1/32tot 1/50 gehoord.....?? Ik wil wel de beste verhouding om je motor gezond te houden en hem NIET kapot te rijden!!!
Bij mijn tweetakten heb ik altijd 1 : 50 gesmeerd en nooit problemen gehad. Als olie heb altijd Castrol TTS gebruikt, een zeer goede olie.
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

xander schreef:Ik overweeg het zelfs om KTM 300 aan te schaffen vanwege het beperkte gewicht in vergelijking met mijn 525 viertakt.
Wat denken jullie hiervan?
Xander
Ja dat scheelt toch 10 kg en dat voel je wel en zo'n 300 heeft ook een heel soepel vermogen, alleen bij langere offroad tochten in het buitenland is een tweetakt toch wel lastig door het hogere verbruik en z'n mengsmering.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

xander schreef:Heb nog een 10 jaar oude Suzuki RMX 250 staan die hooguit 50 uur heeft gedraaid.Ik vind het nog steeds plezierig om hem af en toe in te zetten i.p.v. mijn KTM 525.
Alleen voel ik mij toch een beetje schuldig wanneer ik vast stel dat er toch een blauwe stinkende wolk uitkomt.
Mijn dealer (met crosservaring) zegt dat ik om problemen te vermijden 1 op 33 moet mengen. De gebruikte olie is Castrol TTS.
Ik overweeg het zelfs om KTM 300 aan te schaffen vanwege het beperkte gewicht in vergelijking met mijn 525 viertakt.
Wat denken jullie hiervan?
Xander
Vergeet ook de aanschaf prijs niet :wink: :lol:
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Honda 250 (82) , KTM 250 / 280 (84/85)

Jarenlang met Valvoline comp. 1 op 40 gereden, hiermee gestopt omdat ik problemen kreeg met waterpassages met de KTM (gasschuif bleef plakken :shock: )
Had ik normaliter wat minder problemen mee, maar de jaren beginnen te tellen. :wink:

Momenteel met castrol TT (die goedkope rode) 1:40. Overal verkrijgbaar, rookt een beetje (maar niet schadelijk voor de gezondheid :roll: )

Nooit geen echte problemen met lagers, big end, zuigers gehad wat was terug te voeren naar de olie. Rijd inmiddels alweer 14 jaar met de KTM (geen nicasil wand) en heb nu 3 zuigers versleten en dan bedoel ik dus VERSLETEN.

Alleen in de uitlaat zit wat koolaanslag.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Gast

castrol TTS lijkt wel DE referentie te zijn voor tweetaktolie!!!!!

Blijkbaar worden er in de winter/zomer ook andere bougies gebruikt (i.v.m warmte)....????uitleg AUB
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Met bougies heb ik nooit liggen kt emmeren. alleen met de sproeiers.
In de winter altijd 1 maat groter dan in de zomer. Maar dan moest de temp toch wel richting de 5 graden gaan.

Als je de sproeier in de zomer dus niet verkleint dan zou deze te rijk staan en dus de bougie eerder vet slaan.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Redski
Berichten: 392
Lid geworden op: wo dec 25, 2002 23:56
Locatie: Hengelo(gld)
Contacteer:

alleen bij langere offroad tochten in het buitenland is een tweetakt toch wel lastig door het hogere verbruik en z'n mengsmering.[/quote]

Ik ben deze zomer 2 maal in Belgie wezen rijden met een kameraad die op een 525exc reed. Als ik 5 liter moest tanken tot vol, dan hij 4,5 liter.
Dit gaat alleen op bij zware zandbanen maar niet in Ardennen tochten
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Gast

xander schreef:Heb nog een 10 jaar oude Suzuki RMX 250 staan die hooguit 50 uur heeft gedraaid.Ik vind het nog steeds plezierig om hem af en toe in te zetten i.p.v. mijn KTM 525.
Alleen voel ik mij toch een beetje schuldig wanneer ik vast stel dat er toch een blauwe stinkende wolk uitkomt.
Mijn dealer (met crosservaring) zegt dat ik om problemen te vermijden 1 op 33 moet mengen. De gebruikte olie is Castrol TTS.
Ik overweeg het zelfs om KTM 300 aan te schaffen vanwege het beperkte gewicht in vergelijking met mijn 525 viertakt.
Wat denken jullie hiervan?
Xander
Voorgeschreven (handleiding) voor de rm is 1:32!! Ik ga dit dan ook volgen!
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

hornet911 schreef:
xander schreef:Heb nog een 10 jaar oude Suzuki RMX 250 staan die hooguit 50 uur heeft gedraaid.Ik vind het nog steeds plezierig om hem af en toe in te zetten i.p.v. mijn KTM 525.
Alleen voel ik mij toch een beetje schuldig wanneer ik vast stel dat er toch een blauwe stinkende wolk uitkomt.
Mijn dealer (met crosservaring) zegt dat ik om problemen te vermijden 1 op 33 moet mengen. De gebruikte olie is Castrol TTS.
Ik overweeg het zelfs om KTM 300 aan te schaffen vanwege het beperkte gewicht in vergelijking met mijn 525 viertakt.
Wat denken jullie hiervan?
Xander
Voorgeschreven (handleiding) voor de rm is 1:32!! Ik ga dit dan ook volgen!
Als je alles in die handleiding ga volgen gaat het je een boel geld kosten :wink:. Zuigers om de 10 uur vervangen , voorvorkolie x keer per jaar vervangen etc...
1:40 werkt gewoon perfect , met een 250 zou ik echt niet vetter gaan aangezien je alleen startproblemen etc krijg. Ik zit zelf te denken iets armer te gaan smeren (maar dat is zo lastig met benzine halen :wink: , nu kan ik gewoon 250ml op 10 liter doen :lol: )
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ja, Rudy, anders wordt het al gauw 200ml op 10 liter, en dat rekent veel moeilijker :wink:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

huskie schreef:Ja, Rudy, anders wordt het al gauw 200ml op 10 liter, en dat rekent veel moeilijker :wink:
Ik zat aan 1:45 te denken :wink: :lol:
Gast

By the way: hebben alle voorste kettingtandwielen dezelfde diameter? Of wordt die groter naargelang er meer tanden op staan?? Ik heb nl. een 13 voor en kan niet meer groter gaan als de diameter vergroot omdat ik dan tegen mijn motor zit met de ketting!!
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

hornet911 schreef:By the way: hebben alle voorste kettingtandwielen dezelfde diameter? Of wordt die groter naargelang er meer tanden op staan?? Ik heb nl. een 13 voor en kan niet meer groter gaan als de diameter vergroot omdat ik dan tegen mijn motor zit met de ketting!!
diameter verschilt best veel, omdat de tanden even groot moeten blijven.
Gast

Ik rijd met mijn tweetakt eigenlijk hetzelfde als met mijn TTR, d.w.z. steeds op de motor (proberen) remmen......Ik trek da spel open en als ik zie dat ik moet afremmen draai ik de gas dicht (gewoonte van sterk op de motor te remmen)......

IS DIT SCHADELIJK VOOR DE MOTOR??? Gezien de gas veel dichtstaat = GEEN SMERING!!!! Of zijn de motoren/olieën vantegenwoordig zo goed dat dit geen kwaad kan??

Dit probleem heb je volgens mij niet met aparte mengsmering gezien er steeds (zelfs met gesloten gas) een beetje OLIE kan worden "ingespoten".....
Gast

Heb je goed gezien, maar dan moet het gas ook geheel gesloten worden. Wegrace motoren zijn daar veel gevoeliger voor maar die smeren niet zo vet en draaien veel hoger in de toertjes.

Meestal geef je nog een keer een paar keer gas voordat je de bocht induikt om er weer volledig op toeren uit te knallen

Maar afremmen op de moto bij een 2 T zal niet zo geweldig zijn, je kun beter het gas erop houden tot aan de bocht en beide remmen goed gebruiken.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Bij zeer lange afdalingen kun je een vastloper krijgen als je met je 2 takt gas dicht naar beneden rijdt. :twisted: Veel toeren weinig smering.
Maar dat zijn wel extremen. Als je op een bocht afkomt en je doet het gas dicht, is de compressie en dus druk op de onderdelen ook weg. Het weinige olie wat dan aanwezig is, is dan wel genoeg. Je motor moet niet daarvoor aan het detoneren zijn geslagen als volgt van gebrek aan mengsel en volgas.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Gast

Heb eens gezocht naar castrol TTS, maar in Oost-Vlaanderen bijna niet te vinden!!! Heb Q8 RS volsynthetische......Heb nu ook geleerd dat men op een koppeling van een 2-T gewone motorolie mag doen :oops: :oops:

Ge leert elke dag iets bij hé.... :wink:
tlpeter
Berichten: 7
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 16:47

ik rij op dit moment met een tm 125 crossblok op een kart met 1 op 25
volgens sommigen kan ik bet er tussen de 1 op 30 en 1 op 40 gaan rijden
klopt dit ?
Plaats reactie