rem doet gek

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gast

hoi

ik heb dus een probleem met mijn rem.
het gaat om de achterrem.
hij remt nog wel een beetje maar niet meer dat het wiel stil staat.
nu heb ik hem eerst proberen te ontluchten enz.enz.
maar helpt allemaal niet.
nu heb ik ontekt dat hij als ik de rem induw een beetje vloeistof terug in het reservoir duwt, is dit normaal?
ik denk zelf van niet en zo nee waar zit dan het probleem en hoe moet ik dat oplossen?

alvast bedankt, groeten Tom
TH
Berichten: 71
Lid geworden op: za jun 12, 2004 20:43
Locatie: limburg (NL)

sorry dat hier boven was ik, vergeten in te loggen :oops: :oops: :oops:
cockandballs
Berichten: 13
Lid geworden op: ma sep 13, 2004 09:27
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

bij je rem zit een remcilinder (ik bedoel niet bij de remblokken) daar in zitten cups. dit zijn een soort rubere mebramen die de vloeistof naar de remcilinder bij je remblokjes drukt op het moment dat je remt. deze kunnen versleten zijn. je moet dan een nieuwsetje kopen.

deze dingen zijn vrij prijzig vroeger waaren de honda en kawa setjes hetzefde meschinen nu nog dat weet ik niet maar die van een kawa waren toen wel de helft goed koper.

PS kijk eerst ff of er geen lucht in de leiding zit.
blaaaa
Gast

ik heb het al 2 keer onlucht maar het help niet.

btw wat is "zeer prijzig"?

en kun je zien of die versleten zijn want ik heb heet pompje al uit elkaar gehad maar zo eiglik niets geks.
cockandballs
Berichten: 13
Lid geworden op: ma sep 13, 2004 09:27
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

dan zijn de kantjes van de cups niet meer zo scherp je moet ze ff vergelijken met nieuwe ik weet dat ze van mijn honda 50 euro kosten voor een setje natuurlijk
blaaaa
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

setje voor een ktm125 70 euro setje voor een kx125 35 euro, prijzen verschillen nogal....
TH
Berichten: 71
Lid geworden op: za jun 12, 2004 20:43
Locatie: limburg (NL)

dzju ze kosten 53 euro
vraag eerst ff bij de remmen boer int dorp
Bennie

Jouw verhaal beluisterend zeg ik dat jouw remcilinder etc nog prima is. Doe anders even een drukproef. (paar keer rem intrappen en dan ca 30 seconden vasthouden. Als hij dan niet wegzakt is het systeem in orde). Zoek het dan dus in de blokken en schijf.

Probeer eerst maar eens de boel te ontvetten. Misschien ben je wat te royaal geweest met de kettingspray. Vaak is de oplossing net zo simpel als de oorzaak!
cockandballs
Berichten: 13
Lid geworden op: ma sep 13, 2004 09:27
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bennie schreef:Jouw verhaal beluisterend zeg ik dat jouw remcilinder etc nog prima is.
dat kan ik er niet uit opmaken ?? verklaar je nader zou ik zeggen.
Doe anders even een drukproef. (paar keer rem intrappen en dan ca 30 seconden vasthouden. Als hij dan niet wegzakt is het systeem in orde). Zoek het dan dus in de blokken en schijf.
wanneer je kups in je cilinder al zo ver versleten zijn dan zakt je rem niet weg maar komt hij meteen tegen de aanslag.
Probeer eerst maar eens de boel te ontvetten. Misschien ben je wat te royaal geweest met de kettingspray. Vaak is de oplossing net zo simpel als de oorzaak!
lijkt me wel heel sterk dat hij de blokken met vet in heeft gespoten. ik heb nog nooit gehoordt dat het aan de blokken ligt die vervang je bij een crosser toch al erg snel maar goed je weet het nooit. wat ook kan is een hole schijf en nieuwe blokken dan remt hij wel erg slecht in het begin omdat de blokken dan weinig raak vlak hebben.

als je zelf al het systeem los heb gehad wees er dan zeker van dat er geen lucht meer in zit het ontluchten is meestal erg lastig vraag anders ff of iemand je helpt die ervaring mee heeft. ik heb heb het al een paar keer mee gemaakt dat dit niet goed is gebeurd.
blaaaa
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

heb je wel voldoende remdruk? dus voelt het rempedaal niet sponzig aan?
wat ook nog kan: volgens mij heb je een nisin remsysteem, dan moet je eens naar de ahterremklauw kijken, vak is het remzadel, (dus niet de klauw zelf maar waar je de klauw op monteerd) oftewel adapter, tis maar net hoe je het noemt, iig het gedeelte waar de achteras doorheen gaat en waar de remblokken op rustten, heel vaak zijn de remblokken ingeslagen in het alumiunium waardoor je remblokken niet vlak tegen de schijf worden gedrukt maar enkel de bovenkant van de blokken, ik heb dit zelf ook gehad en heb het opgelost door een rvs plaatje goed te buigen en er in vast te lijmen met metaallijm, werkt goed en is veel steviger dan het originele geleide-plaatje van nog geen halve millimeter dik.

mocht je remdruk wegzakken kan het ook de afdichting van de remzuiger of aan de afdichting in de hoofdremcilinder (of nieuwe rubbers steken of in de brandspiritus leggen daar zet het rubber van uit en dicht weer af)maar zou persoonlijk gewoon nieuwe afdichtingen steken, maar dat zeiden de anderen ookal alleen kwist niet dat die dingen cups heetten :)
TH
Berichten: 71
Lid geworden op: za jun 12, 2004 20:43
Locatie: limburg (NL)

the rednas schreef:heb je wel voldoende remdruk? dus voelt het rempedaal niet sponzig aan?
wat ook nog kan: volgens mij heb je een nisin remsysteem, dan moet je eens naar de ahterremklauw kijken, vak is het remzadel, (dus niet de klauw zelf maar waar je de klauw op monteerd) oftewel adapter, tis maar net hoe je het noemt, iig het gedeelte waar de achteras doorheen gaat en waar de remblokken op rustten, heel vaak zijn de remblokken ingeslagen in het alumiunium waardoor je remblokken niet vlak tegen de schijf worden gedrukt maar enkel de bovenkant van de blokken, ik heb dit zelf ook gehad en heb het opgelost door een rvs plaatje goed te buigen en er in vast te lijmen met metaallijm, werkt goed en is veel steviger dan het originele geleide-plaatje van nog geen halve millimeter dik.

mocht je remdruk wegzakken kan het ook de afdichting van de remzuiger of aan de afdichting in de hoofdremcilinder (of nieuwe rubbers steken of in de brandspiritus leggen daar zet het rubber van uit en dicht weer af)maar zou persoonlijk gewoon nieuwe afdichtingen steken, maar dat zeiden de anderen ookal alleen kwist niet dat die dingen cups heetten :)
jah die "adapter" is nog goed, heb ik opgellast, de blokejes raken de schijf op de goede plaatst.
de blokjes zijn ook nog lang niet op.
en ja dat ontluchten is soms moeilik ja.
maar is me nog altijd gelukt. heb nu alles schoon gemaakt en zal na het weekeind nog wel een keer proberen en anders nieuwe rubbertjes he.

in iedergeval bedankt voor jullie hulp en uitleg :D
Bennie

Probleem: hij remt nog wel een beetje maar niet meer dat het wiel stil staat.

Jo Cockandballs. Als het pedaal tot op de aanslag doorzakt heeft een drukproef helemaal geen zin nee, maar dat zal iedereen wel snappen. De oorzaak is dan meteen helder. Ik lees echter nergens dat dat pedaal meteen wegzakt.

Je ziet aan de probleemomschrijving dat hij dus nog wel remdruk heeft. In dat geval die je dus WEL even een drukproef zodat je zeker weet of je uberhaubt de boel los moet halen. Je test hiermee dan de cups. Als hij geen druk verlies heeft, kun je de boel voor de zekerheid nog even ontluchten, pomp je meteen even een boel nieuwe olie door het systeem en dan is dat klaar. Als hij dan nog niet goed remt moet je het dus bij je wiel zoeken. Wil het wiel maar niet blokkeren dan is er toch te weinig wrijvingsweerstand. De boel kan best vet zijn.

Spuit anders eens per ongeluk iets ketting spray of siliconenspray over je schijf of blokken heen, dan snap je wel wat ik bedoel.
:wink:
Jouw opmerking over die holle remschijf is inderdaad ook nog wel een goeie.
TH
Berichten: 71
Lid geworden op: za jun 12, 2004 20:43
Locatie: limburg (NL)

ik heb vandaag het pompje uitelkaar gehad en een cup is kapot, versleten.
vervangen dus.
en hopen dat hij het dna weer doet.

allemaal bedank voor de hulp en het advies :P
Plaats reactie