Pagina 1 van 2

Enduro/OTR motor gezocht

Geplaatst: wo sep 29, 2004 17:57
door Reprobate
Ik heb een R1100GS, maar ik zoek een lichte(re) enduro motor voor zowel mijzelf als mijn vrouw om ontspannen in de modder te duiken... :twisted:

Transalp, Dominator, Suzuki DR...

Minimaal 350cc... en in redelijk goede staat, dus geen totaal afgeragde crosser.

Geplaatst: vr okt 01, 2004 15:55
door JoeBaR
voor 5500 euri mag je mijn KTM 520 EXC meenemen :wink:

Geplaatst: vr okt 01, 2004 17:15
door stimpie
hey
ik heb nog een zeer mooie yamaha tt 350 te koop staan
pas nieuwe :
achterband
voorband
luchtfilter
motorolie
met papieren
trek zeer goed
is van november 1991
is eerste keer ingeschreven op 28/06/93

als je interesse hebt stuur je maar een mailtje

Geplaatst: vr okt 01, 2004 23:37
door Noppy
www.overveldparts.nl voor een compleet nieuwe, grijs geimporteerde DRZ400. Leuke club, geeft degelijk advies en is 7 dagen per week bereikbaar.

Geplaatst: za okt 02, 2004 01:07
door STTEVE
Misschien is de straatversie van die DR-Z wat, meer compromis, maar ook minder geld (5600 euries ipv 8600)

Geplaatst: za okt 02, 2004 09:58
door Noppy
Mijn straatversie was een heel goed uitgangspunt voor een woestijnverbouwing :lol:

De verbouwing schijnt zo geslaagd te zijn dat ik uitgenodigd werd voor het Reistheater op de motorrai. Hij is dus vanaf 20 oktober op de RAI te bezichtigen

De verbouwing omvat ondermeer: RTT stuurdemper geïntegreerd in kroonplaat met afstandsbediening, TAG endurostuur, resetknopje voor de orginele Suzuki Tacho, Edelbrock 41mm carburateur met acceleratiepomp, passagiersteppen verwijderd, achterreflector aan sparbord afgezaagd, CFC case savers opplakplaten om het magnesium koppelingshuis te beschermen en last-but-not-least een gele 17L kunststof IMS tank. De motor staat nu op nieuw Michelin Enduro III/IV rubber.

Grx,

Noppy

Toekomstige uitbreidingen: Suzuki gelzadel

Geplaatst: za okt 02, 2004 12:16
door Gast
STTEVE schreef:Misschien is de straatversie van die DR-Z wat, meer compromis, maar ook minder geld (5600 euries ipv 8600)
De echte hard core enduro bij Overveld kost €8250. :idea:

Geplaatst: za okt 02, 2004 17:14
door Noppy
Steve,

Daar zit ik nog ruimschoots onder!

De verschillen: De E heeft een andere nokkenas en een andere compressie. Die compressie kan ik realiseren middels 9€, die nokkenas veroorzaakt dat ik in Afrika niet meer op slechte benzines kan rijden.

De E heeft een Keihin carburateur met acceleratiepomp. Kost bij Suzuki maar €1.200! Koop ik via m'n credit card onder de €400 in in de VS.

De E heeft een kunststoftank van bijna €500. Mijn IMS-tank heeft €375 gekost bij www.mvm.nl én heeft 7 liter meer en beschermt de radiotors tegen terugbuigen/verbuigen.

De uitlaat van de E is royaler en wel zo royaal dat ze bij de meeste KNMV-enduroritten afgekeurd worden vanwege de herrie. Sommigen plaatsen zelfs een advertentie omdat ze een uitlaat van een S-serie zoeken. Ik schakel de katalysator uit middels een gatenboor en de prestatie verbetert onmiddelijk (30 seconden werk). De sound wordt dan van fluisterstil naar hoe een 4-takt zou moeten klinken. Al diverse complimenten gehad onderweg over het geluid :lol:

De veer en de kleppen moeten in zowel de E- als de S-versie aangepast worden, maar dit geldt ook voor een KTM. 350€ werk voor de achterdemper.

Voordelen van de S: je hebt een subframe achter waar nog een bagagedrager oppast. Je hebt een digitale tachometer waar een afstandsbediening bijhoort.

Net als bij de E- ontbreekt bij de S- een kickstarter. Onder de zwarte dop kan alsnog later een kickstarter gemonteerd worden.

De vering van de E- is vergelijkbaar met die van de S- behalve de linkarm. Hierdoor schijnt de veerweg van de S verkeind te zijn. Dit ga ik aanstonds checken bij overveld door ze eens op te meten en te vergelijken. Wellicht dat ik ook nog ff een andere linkarm monteer.

Geplaatst: za okt 02, 2004 17:32
door Joop
Dat is toch wel veel werk, dan had je toch beter een E bij Overveld kunnen kopen.

Geplaatst: za okt 02, 2004 17:48
door TTT
he Reprobate!
net een KTM 525 MXC gekocht, voor naast de BMW's.
Model 2004, kan je een leuke deal mee maken. Eddy Lemmens en Brouwer heeft ze.

Op de Transpana rit een stukje 450 en 525 EXC gereden, dat was voldoende om er een aan te schaffen.

Geplaatst: za okt 02, 2004 18:16
door Noppy
Als ik het geld er voor over had gehad, dan had ik nog een subframe moeten monteren voor bagage, uitlaat stiller maken, IMO tripmeter monteren, grotere tank, stuurdemper.

Alleen de banden waren standaard beter geweest :lol:

Moet je eens kijken wat er nog zoal moet gebeuren bij een KTM 52X voordattie woestijnwaardig wordt:

http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... php?t=3047
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... php?t=3040

Ik ben simpelweg in mijn nopjes met mijn keuze!

Re: Enduro/OTR motor gezocht

Geplaatst: za okt 02, 2004 20:04
door Reprobate
Reprobate schreef:..lichte(re) enduro motor voor zowel mijzelf als mijn vrouw...
Dus geen KTM van 4000 of meer euri. En ook geen afgeragd barrel.

Ik heb nu voor de BDM allroadrit een paar TKCtjes onder mijn 1100GS gezet, maar een R1100GS is (ongemodificeerd) niet echt geschikt voor het modderwerk - een XT500 ofzo zou beter zijn voor dat doel.

Geplaatst: za okt 02, 2004 21:17
door stimpie
of gewoon mij tt 350

Geplaatst: za okt 02, 2004 22:00
door Noppy
Repro,

Ook ik had vorig jaar nog een BMW met TKC. Helaas lopen die vol met modder. De BMW is met noppenbanden en al achtergebleven bij de baas:lol:

Je zou eens de Michelin Enduro Competition moeten proberen. Dat zijn nog redelijk civiele banden, maar lijken qua profiel op de Michelin Desert. Dit profiel lost de modder heel goed.

Het verschil tussen die banden zou nog wel eens zo groot kunnen zijn dat je je veiliger voelt (realiteit?) op je beamer en dat je gewoon mee kunt komen in de modder!

Ik heb ze besteld bij www.mx-banden.nl en die worden dan per postorder geleverd voor €153.

De wangen van deze banden zijn monsterachtig sterk. Met 2 man lopen sjorren om ze om te krijgen. Ik vermoed dat ze daarom ook makkelijk met lage bandenspanning bereden kunnen worden. Een lekke band zal je niet snel merken:P :P

Bij de Michelin Desert schijnen die wangen nóg sterker te zijn, maar die zijn weer gevaarlijk te bereiden op nat wegdek; minste geringste breken ze onverwachts uit. Schijnt hardere compound te zijn.

Conclusie? TKC80 en Michelin T63 hebben wel noppen, maar zijn tóch allroad banden.

Geplaatst: zo okt 03, 2004 20:04
door Jo VdB
Noppy schreef:
De wangen van deze banden zijn monsterachtig sterk. Met 2 man lopen sjorren om ze om te krijgen.
Dan gebruik je de verkeerde techniek om ze op te leggen, want Michelin laat zich m.i. juist heel makkelijk opleggen.
Ik leg alle banden erop met 2 ijzertjes. Hard, zacht, .... maakt niet uit.

Misschien nog wat meer oefenen :wink: ?

Jo VdB

Geplaatst: zo okt 03, 2004 20:46
door Noppy
Dat zou best kunnen. Oefening baart kunst niet?

De achterband toch maar ff door Arie Molenaar er om laten leggen ivm de haast :lol:

Sta ik na de rit bij de motor met iemand anders: Hé, je noppen zijn afgescheurd!

Verrek, hij heeft gelijk. De middelste noppen zijn bijna allemaal afgescheurd tegen de band. Hoe kan dat nu? Een splinternieuwe band en volgens de Dynojetbank slechts 49PK op het achterwiel???

Heeft iemand een idee?

Noppy

Geplaatst: zo okt 03, 2004 23:28
door Joop
Welk type band was dat? Enige redenen kunnen zijn: het was een oude band, daardoor verhard en dan kunnen de noppen afscheuren of het was een band, die eigenlijk alleen geschikt is om in het zand a la Lierop te crossen en jij hebt op de verharde stukken veel gas gegeven en dan kunnen de noppen ook afscheuren. :idea:

Geplaatst: ma okt 04, 2004 06:21
door Noppy
Michelin Enduro Competition IV :cry:

Geplaatst: ma okt 04, 2004 09:14
door TTT
Moet je eens kijken wat er nog zoal moet gebeuren bij een KTM 52X voordattie woestijnwaardig wordt:
daarom moet je ook de MXC i.p.v. de EXC kopen 8)
(daar ging dat draadje over)

Geplaatst: ma okt 04, 2004 18:42
door Noppy
Maar is die ratio van de bank van de MXC niet volkomen verkeerd voor het lange afstandswerk?

Dat van die banden wordt waarschijnlijk opgelost. De leverancier gaat bellen met Michelin om een nieuwe achterband voor me te regelen! Zou super zijn indien dat lukt!

Geplaatst: ma okt 04, 2004 21:50
door erwindob
@Noppy

Dat van de drz S en E vind ik wel interessant. Laat je nog weten wat je meer ontdekt als je gaat kijken?

Geplaatst: di okt 05, 2004 06:25
door Noppy
Sure,

Waarom ga je niet gewoon mee? Ik ga gewoon met de auto 8)

Had ik jou niet gezien in het hotel bij de Midsummernight Rally?

We hebben toen nog geholpen een KTM aan te duwen. Was die van jou?

Waar woon jij?

Grx,

Nops

Geplaatst: di okt 05, 2004 18:16
door STTEVE
Noppy schreef:Mijn straatversie was een heel goed uitgangspunt voor een woestijnverbouwing :lol:

De verbouwing schijnt zo geslaagd te zijn dat ik uitgenodigd werd voor het Reistheater op de motorrai. Hij is dus vanaf 20 oktober op de RAI te bezichtigen

De verbouwing omvat ondermeer: RTT stuurdemper geïntegreerd in kroonplaat met afstandsbediening, TAG endurostuur, resetknopje voor de orginele Suzuki Tacho, Edelbrock 41mm carburateur met acceleratiepomp, passagiersteppen verwijderd, achterreflector aan sparbord afgezaagd, CFC case savers opplakplaten om het magnesium koppelingshuis te beschermen en last-but-not-least een gele 17L kunststof IMS tank. De motor staat nu op nieuw Michelin Enduro III/IV rubber.

Grx,

Noppy

Toekomstige uitbreidingen: Suzuki gelzadel
"Straatversie"was niet neerbuigend bedoeld :oops: !!! Als er Yamaha op stond zou ik m zo inruilen

Geplaatst: di okt 05, 2004 18:56
door Noppy
Wees niet bang! Zo had ik het ook niet geïnterpreteerd; we zijn het volledig eens. Alleen moeten mensen die voor de keuze staan wel over ALLE informatie beschikken.

Er zijn nu al diverse leden binnen de Tenereclub die een DRZ overwegen en al twee die tot aanschaf zijn overgegaan, waarvan ondergetekende de 2e is!

Geplaatst: di okt 05, 2004 21:55
door erwindob
@Noppy

Ik was inderdaad wel van plan om in Halle te gaan kijken.

Dat zou dan maandag a.s. worden of de zaterdag erna. Is dat ook wat voor jou?

Ik woon in de Bollenstreek en heb de midsummernight gemist. Ik was wel dit jaar bij de Noord Zuid. Enne, een KTM die aangeduwd moest worden, dat kan ik noooit geweest zijn... :D