Pagina 1 van 1

ombouw ktm 500cc tweetakt naar lc4 600 of meer

Geplaatst: vr sep 03, 2004 10:21
door E.G.J.
Hallo motorsport vrienden,
Ik neem deel aan het ek shorttrack racing. En dat doe ik met een vier versnelling ktm 540cc tweetakt va n het bj 91. het zij met alle prestatie verhogende middelen die voor deze motorfiets voor handen zijn. Volgend jaar wil ik ook supermotard gaan rijden. En wil daarom de overstap naar viertakt gaan maken. Nou wil het fijt dat het type frame wat ik heb ook met een lc4 blok is uitgebracht. En ik dus zit te denken aan een ombouw van het motorblok. Vooral omdat het stuurkarakter mij wel aanstaat. (speciaal vering voor laten maken enz.)
Nu wil ik in beginsel van een 600cc uitgaan omdat daar de meeste cilinders van in de sloop zijn te vinden. (er zal zo nu en dan wel een ploffen)


Nu zijn mijn vragen:
zijn de bevestigings punten tot en met nu gelijk gebleven of wanneer is dat veranderd ?

Zijn de motorblokken inwendig anders geworden ?

Wat valt er aan op te voeren of te veranderen ?

Is er ruimte om een 600cc cilinder groter te boren ?

en hoeveel kw is er max uit te halen ?

Geplaatst: vr sep 03, 2004 13:07
door Airhead
Lijkt me een stevige uitdaging: een tweetakt blok/cilinder ombouwen naar een viertakt. Niet is onmogelijk, maar dit komt aardig in de buurt.
Nee, dat gaat je niet lukken. Ik zou maar kijken naar een loop/sloop LC4 blok en dat proberen op te knappen.

Geplaatst: vr sep 03, 2004 14:13
door Gast
ik zit dus te denken aan een ombouw van het motorblok. tweetakt eruit en viertakt er in. en dan opvoeren .

Geplaatst: vr sep 03, 2004 14:15
door E.G.J.
dat zeg ik !

Geplaatst: za sep 04, 2004 16:11
door pantah81
Airhead schreef:Lijkt me een stevige uitdaging: een tweetakt blok/cilinder ombouwen naar een viertakt. Niet is onmogelijk, maar dit komt aardig in de buurt.
Nee, dat gaat je niet lukken. Ik zou maar kijken naar een loop/sloop LC4 blok en dat proberen op te knappen.
De vroegere Husky viertakters waren ook gewoon geschoeid op de basis van de tweetakt blokken hoor. Alleen een deftige oliepomp hadden ze toen nog niet. :wink:

Geplaatst: ma sep 06, 2004 00:24
door Gast
denk dat aantal pk van viertakt in verhouding tot tweetakt jou tegen zal vallen. zeker als die tweetakt die jij nu hebt ook al extra snel is gemaakt

Geplaatst: ma sep 06, 2004 22:52
door xr-manu
En een hoop extra kg's met die LC4 :? . Motorrem etc (4t hé)

Met alles d'erop en d'er aan (700cc etc)wel 80pk en meer mogelijk

Geplaatst: di sep 07, 2004 13:15
door Gast
dat klinkt op zich wel goed, dan zullen die paar extra kilos ook niet zo veel meer uit maken. want ik geloof dat die 500 tweetakt ook al op +_ 120 kilo zit en die lc4 op =_135 kilo

Geplaatst: di sep 07, 2004 13:22
door E.G.J.
nou dat klinkt inderdaad niet verkeerd. heb jij daar zelf ervaring mee ?en zo ja wat heb je dan allemaal er aan gedaan ? ben erg benieuwd want ik ben zeker van plan om veel vermogen te maken. en dan wat afvlakken/tunen om een rechter koppel te krijgen/soepel te maken.

Geplaatst: di sep 07, 2004 17:15
door JoeBaR
waarom een 600 opboren?.. een cilinder en kop van de 620 en 640 passen ook op het carter van de LC4 600 ook de krukas is over te zetten ..

opvoeren is te doen door de in en uitlaat poorten groter te frezen en 36 mm uitlaat bochten met open demper doen ook wonderen .. natuurlijk samen een grotere sproeier .. bij mijn KTM zijn zelfs de nokken van de nokkenas iets verhoogt .. maar we gaan natuurlijk niet alles verklappen heh :P

Geplaatst: di sep 07, 2004 18:50
door Gast
ja ok dat snap ik , maar iedereen een beetje verklappen is ook alles. :wink:

Geplaatst: di sep 07, 2004 19:50
door E.G.J.
nou als ik maar een begin heb dan zie ik dan wel verder

Geplaatst: za sep 11, 2004 16:36
door Gast
jij krijgt nog wel een keer spijt denk ik. viertakt is wel mooi maar niet om er het uiterste er uit te gaan halen.
ze willen dan wel kapot