Het leek mij wel aardig om hier eens een opsomming te verzamelen van probleempjes en PROBLEMEN bij de diverse merken. Liefst natuurlijk met hun oplossingen.
Als eerste aanzet hier eentje van mijn kant.
Slecht startende Husqvarna 4-takten.
In de hele range met 4-takt husky's die ik in mijn team mocht aantreffen bleek een vaak voorkomend euvel het slecht starten te zijn bij ofwel koude start danwel bij heet of na vallen. ( niet dat dat vaak gebeurd
)
Slechte koude start:
Simpele oplossing: co2 stelschroef iets verder open draaien 1/4 slag (meer benzine onderin) of 1/4 slag dichtdraaien (minder benzine onderin)
Altiijd 2 x de gaskraan opendraaien en even vasthouden alvorens te trappen. (controleer ook of de motor stationair genoeg toeren draait)
Veelvoorkomend euvel is een te kleine stationair sproeier.
Slechte warme start:
Te kleine of te grote stationair sproeier (bedenk wel dat hij bij koude start al direct goed moet zijn)
Zet bij het uitzetten van de motor even met de hand de kickstarter tegen de compressie om terugstroom van hete lucht naar de carburateur te voorkomen.
Slecht starten na "doodremmen":
Meestal veroorzaakt door een "Vapour lock" wat zoveel inhoud als een luchtbel in je benzine toevoer in de carburateur.
Simpele oplossing, motor even schuin houden om de benzine de bel te laten verdringen (niet platleggen dan krijg je teveel benzine)
2x gas geven en starten, eventueel eerst de choke er even op en bij de eerste tekenen van leven die er weer af zetten.
Minder simpele oplossing na val partij:
Benzine toevoer stoppen (kraan dicht)
Volgas trappen om zo de overtollige benzine te verwijderen.
Kraan open, gas dicht en aantrappen.
De juiste carburateur afstelling voor Nederland ligt (bijna) standaard bij Ben van Erp op de plank, kost een paar tientjes en je bent van alle gezeur af.
Ben van Erp en monteur Kees van Emmen hebben bij ons allemaal wonderen verricht.
Zowel de TEC 576 en de TEC 400 zijn letterlijk met de hand te starten.
Verder is de Husky probleemloos.
Nou..... volgende..
"Standaard" mankementen en kwaaltjes bij diverse m
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Moeilijk starten WR 360:
Deze dikke tweetakt heeft met name als er een verse zuiger inzit hetzelfde startgedrag als de dikke viertakt
Oplossing: Met de stationaire sproeier 1 a 2 maten naar beneden waardoor het stationair mengesel armer wordt, hierdoor start de WR sneller (niet te arm maken uiteraard).
De cilinderkop vervangen door een exemplaar uit Australie waar een automatische decompresseur op zit (wel zelf helemaal monteren).
Deze decompresseur zorgt ervoor dat de compressie tot nivo Mobylette wordt verlaagd
Zelfs mogelijk om met de hand te starten !!
Dit is een wonderschone constructie die door mij hogelijk gewaardeerd wordt.
Als je moe bent en de motor afgeslagen is komt dit als een geschenk.
Bij mijn weten zijn er hier 2 van in Nederland momenteel (Peewee en ik) en wij zijn er laaiend enthousiast over.
Misschien wil Peewee zijn versie van het verhaal vertellen (vast wel).
Huskie drivers never quit !!! :stampen: :stampen: :stampen: :stampen:
Deze dikke tweetakt heeft met name als er een verse zuiger inzit hetzelfde startgedrag als de dikke viertakt
Oplossing: Met de stationaire sproeier 1 a 2 maten naar beneden waardoor het stationair mengesel armer wordt, hierdoor start de WR sneller (niet te arm maken uiteraard).
De cilinderkop vervangen door een exemplaar uit Australie waar een automatische decompresseur op zit (wel zelf helemaal monteren).
Deze decompresseur zorgt ervoor dat de compressie tot nivo Mobylette wordt verlaagd
Zelfs mogelijk om met de hand te starten !!
Dit is een wonderschone constructie die door mij hogelijk gewaardeerd wordt.
Als je moe bent en de motor afgeslagen is komt dit als een geschenk.
Bij mijn weten zijn er hier 2 van in Nederland momenteel (Peewee en ik) en wij zijn er laaiend enthousiast over.
Misschien wil Peewee zijn versie van het verhaal vertellen (vast wel).
Huskie drivers never quit !!! :stampen: :stampen: :stampen: :stampen:
Tec, welke carburateur setting heb jij dan, en welke zat er standaard in?
Bij het afslaan na bev omvallen heb ik het moeilijk te geloven dat extra bezine toevoegen helpt bij het moeilijke aanslaan. Volgens mij zou extra lucht beter helpen. Treedt die vapour lock op in het bezine slangetje. Als je omvalt loopt je carb leeg, een vapour lock lost dan toch met recht op zetten van de motor als sneeuw voor de zon op? Corrigeer mij als dat nodig mocht zijn, want ik snap de logica niet.
Bij het afslaan na bev omvallen heb ik het moeilijk te geloven dat extra bezine toevoegen helpt bij het moeilijke aanslaan. Volgens mij zou extra lucht beter helpen. Treedt die vapour lock op in het bezine slangetje. Als je omvalt loopt je carb leeg, een vapour lock lost dan toch met recht op zetten van de motor als sneeuw voor de zon op? Corrigeer mij als dat nodig mocht zijn, want ik snap de logica niet.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Tec,
Mijn ervaring is toch wel iets anders.
Slechte koude start is te weinig benzine,meestal te kleine stationair sproeier(zorg ook voor juist stationair toerental)
Slechte warme start, te rijk mengsel
Slecht starten na een val komt omdat de vlotterbak leegstroomt in de carb. en de motor dus verzuipt , benzine kraan dicht,volgas een paar keer droogtrappen en dan weer de warme start procedure toepassen.
correct me when wrong.
Mijn ervaring is toch wel iets anders.
Slechte koude start is te weinig benzine,meestal te kleine stationair sproeier(zorg ook voor juist stationair toerental)
Slechte warme start, te rijk mengsel
Slecht starten na een val komt omdat de vlotterbak leegstroomt in de carb. en de motor dus verzuipt , benzine kraan dicht,volgas een paar keer droogtrappen en dan weer de warme start procedure toepassen.
correct me when wrong.
Hallo Kees en Huskie,
Dank voor jullie reactie.
Ik zie dat ik inderdaad een fout gemaakt heb (zal het tijdstip van schrijven wel geweest zijn..of was het de Irisch coffee )
Ik zal mijn verhaal iets aanpassen.
Het is inderdaad zo dat de afstelling van de TE en TC modellen een andere dan standaard af-fabriek setting kunnen gebruiken.
Veelal is inderdaad de stationair sproeier te klein en dit is dan ook de eerste stap om te komen tot een goed startende motor.
Als die eenmaal goed is blijft het punt dat bij een hete of doodgeremde motor de inlaatkleppen openstaan en er zodoende hete lucht de carburator in stroomt. Dit veroorzaakt een verdamping en verdringing van het benzine mengsel.
Het dan een simpele handeling om even de choke te gebruiken en bij de eerste tekenen van leven die er weer af te zetten.
Bij vallen ligt de motor al plat natuurlijk en stroomt er benzine door de carburator en zal het beestje snel verzuipen.
Beste remedie is dan inderdaad even de toevoer sluiten en droogtrappen.
Ik zal even een paar kleine wijzigingen aanbrengen in mijn eerste versie.
Dank voor jullie reactie.
Ik zie dat ik inderdaad een fout gemaakt heb (zal het tijdstip van schrijven wel geweest zijn..of was het de Irisch coffee )
Ik zal mijn verhaal iets aanpassen.
Het is inderdaad zo dat de afstelling van de TE en TC modellen een andere dan standaard af-fabriek setting kunnen gebruiken.
Veelal is inderdaad de stationair sproeier te klein en dit is dan ook de eerste stap om te komen tot een goed startende motor.
Als die eenmaal goed is blijft het punt dat bij een hete of doodgeremde motor de inlaatkleppen openstaan en er zodoende hete lucht de carburator in stroomt. Dit veroorzaakt een verdamping en verdringing van het benzine mengsel.
Het dan een simpele handeling om even de choke te gebruiken en bij de eerste tekenen van leven die er weer af te zetten.
Bij vallen ligt de motor al plat natuurlijk en stroomt er benzine door de carburator en zal het beestje snel verzuipen.
Beste remedie is dan inderdaad even de toevoer sluiten en droogtrappen.
Ik zal even een paar kleine wijzigingen aanbrengen in mijn eerste versie.
Tec,
Helemaal ééns met je verklaring ben ik het nog niet(wat een zeur hè).
Bij een doodgeremde motor zijn de inlaat kleppen niet open.
je remt hem namelijk dood tegen zijn compressie,einde inlaatslag begin compressie kleppen zijn dan dicht.
Zet je motor maar een aantal keren stil en je zal zien dat de motor altijd op het zelfde punt stil valt.
Helemaal ééns met je verklaring ben ik het nog niet(wat een zeur hè).
Bij een doodgeremde motor zijn de inlaat kleppen niet open.
je remt hem namelijk dood tegen zijn compressie,einde inlaatslag begin compressie kleppen zijn dan dicht.
Zet je motor maar een aantal keren stil en je zal zien dat de motor altijd op het zelfde punt stil valt.
Leuk he zo een beetje van gedachten wisselen.
Ik ben het niet eens met je stelling, dat put ik puur uit ervaring.
Op het moment dat je de motor hebt "doodgeremd" kun je in 60% van de gevallen voelen dat je zuiger het punt van compressie gepasseerd is.
Je drukt de kickstarter dan ook makkelijk naar beneden.
Zelfs onbelast dus bij normaal uitzetten van dee motor staat hij vaak nog voorbij de compressie, en ik mag je beloven dat die van mij een klap compressie heeft .
De beschreven startwijze is voor mij een succesvolle formule die er voor zorgt dat ik met 1 of 2 trappen weer weg kan.
Nu is een Husky natuurlijk ook niet zomaar een motor
Ik ben het niet eens met je stelling, dat put ik puur uit ervaring.
Op het moment dat je de motor hebt "doodgeremd" kun je in 60% van de gevallen voelen dat je zuiger het punt van compressie gepasseerd is.
Je drukt de kickstarter dan ook makkelijk naar beneden.
Zelfs onbelast dus bij normaal uitzetten van dee motor staat hij vaak nog voorbij de compressie, en ik mag je beloven dat die van mij een klap compressie heeft .
De beschreven startwijze is voor mij een succesvolle formule die er voor zorgt dat ik met 1 of 2 trappen weer weg kan.
Nu is een Husky natuurlijk ook niet zomaar een motor
Dat je geen compressie meer voelt na het doodremmen klopt omdat de geheletijd van het doodremmen de zuiger tegen de compressie staat en dus de druk wegvloeid via de zuiger veren.
Houd je kikstarter maar ééns een poosje vast tegen de compressie dan is even later de druk ook weg.
Maar je hebt wel gelijk waar het om gaat tenslotte om een methode die werkt en dat is voor ieder één zelf te proberen.
We kunnen niet genoeg info hebben toch?.
Houd je kikstarter maar ééns een poosje vast tegen de compressie dan is even later de druk ook weg.
Maar je hebt wel gelijk waar het om gaat tenslotte om een methode die werkt en dat is voor ieder één zelf te proberen.
We kunnen niet genoeg info hebben toch?.