Wanneer zuiger vervangen bij 2-takt

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Gast

Als ie is vastgelopen moet je natuurlijk zeker de zuiger vervangen.
Maar wanneer moet je nu bij een 2-takt (crosser) de zuiger (of alleen zuigerveren) vervangen? Waar merk je dat aan? Hoe kun je dat testen? (of moet ie dan domweg uit elkaar.

Groeten!
Kees

bij normaal enduro gebruik en gebruik van een goede zuiger en olie is 25 uur goed te doen met één zuiger.
Rudy
Contacteer:

zuigerveren vervangen heeft helemaal geen zin. Zuiger zelf is gewoon versleten. uurtje of 25 moet je met een 250 denk ik toch echt wel halen met 360 nog wel meer. Het is natuurlijk ook afhankelijk wat je er mee doen (werdstrijd cross/enduro, fun ).
Rij met 125je zelf een 12 uur met de zuiger.
huskie

Zuiger vervangen doe je wanneer hij versleten is.
En dat meet je dus, op het hemd. je meet eigenlijk de tolerantie cilinder zuiger.
Persoonlijk rij ik een seizoen met een zuiger. 250cc tweetakt.
Ik rij niet hard(beetje spelen roadboek ritjes etc) en smeer 2%.
Rij je alleen volgas, zandbakjes, dan ga je wel wat sneller door zuigers heen. Enduro's zijn een killer met die lange rechte zandpaden volgas.
Dus meten is weten, ha ha :lol:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Contacteer:

huskie schreef:Zuiger vervangen doe je wanneer hij versleten is.
En dat meet je dus, op het hemd. je meet eigenlijk de tolerantie cilinder zuiger.
Rij je alleen volgas, zandbakjes, dan ga je wel wat sneller door zuigers heen. Enduro's zijn een killer met die lange rechte zandpaden volgas.
klopt idd als een bus...

heb zuiger zelf ook nagemeten (met zo'n schroefmaat geval) na uurtje of 10-15 heeft 125 beste wel gehad (begint hij ook behoorlijk door te slaan onder zuigerveren)

maar ik ga videokaart van pc maar eens fixen ding is vaag bezig
Kees

huskie schreef:Zuiger vervangen doe je wanneer hij versleten is.
Huskie,

je hebt helemaal gelijk maar hoeveel lezers van dit forum hebben het juiste gereedschap hier voor en weten wat de speling max. mag zijn.
vandaar mijn +/-25uur voor offroad gebruik,heb je iniedergeval een beetje een richtlijn.
Rudy
Contacteer:

klopt idd

oom van me heeft meetgereedschap (ook om cilinder uit te klokken) en op school hebben ze het ook :D
peewee

Let wel, kwaliteit van de nieuwe zuiger speelt ook een belangrijke rol.
Zonde afbreuk te doen aan de diverse merken, gemerkt dat een orignele huskie zuiger echt langer vers blijft. Het ligt geloof ik aan de productie methode.
Rudy
Contacteer:

qualiteit speelt idd ook een rol, maar volgens mij worden er voor crossers zowizo geen echte slechte zuigers gemaakt. (niet zoals bij brommers zuigertje voor 15 gulden :lol: ).
De std husqvarna zuigers zijn trouwens wel behoorlijk duur weet ik me te herinderen
huskie

Ik heb er een woesnner (wwwwwaaatttttt) zuiger ingestopt.
Gesmede zuiger, en de originele van huskie zijn gegoten.
Dus welke gaat langer meeee???????
Lekker goedkoop jammie :D
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Rudy
Contacteer:

tja gesmeden blijken beter te zijn.. maar nadeel van erg harde(sterke zeg maar) zuigers is is dat je cilinderwant meer zou kunnnen slijten
Sandman

250cc wedstrijd gebruik: normaal alle 7-8 uur een verse piston. Je kan dan nog wel doorrijden maar je mist 2-3 pk... meer recreatiever gebruik: 20-25 rij-uren. (ik behoor tot de laatste categorie :shock:
huskie

Rudy, ik heb ook een heel goede cilinderwand. Toen ik mijn huskie een jaar oud kocht bij Bennie(je weet wel) :lol: bleek dat boven de uitlaat poort al een slijt plek zat. Deze motor was van een enduro rijder van het snellere soort en dus kan dat(lekker lang doorgereden op een zuiger natuurlijk). Ik heb hem laten nikasilen bij Fa Hoffs in 's graveland. Vakman en (heel belangrijk) liefhebber van motoren. Voor weinig geld, ook dat nog(heel belangrijk).
De combinatie woesnner en Hoffs chroom gaat (tot nu toe) uitstekend.
Een woesnner zuiger gebruikt een iets grotere tolerantie 0.07mm tov gegoten 0.05mm. Hij gaat er binnenkort uit(als ik weer geld heb, (armoedzaaier met een tweetakt, ja het kan) en dan laat ik jullie weten hoe een en ander er uit ziet. Mede omdat die originele zo heerlijk prijzig zijn. Dus huskie tweetakt rijders opgelet, nieuws volgt asap.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Ad Ketelaars
Contacteer:

25 uur met een zuigertje!!!!!!!!!!!!!!
Als je motorcrosst misschien wel maar voor recreatief offroadgebruik zet er dan maar een nulletje achter. Ikzelf heb Kawa KDX 250 gereden. Na een jaar of 7 stonden er 53000 kilometers op de teller. Waarvan een groot deel als gids gereden en dan heus niet met beginnende rijders.
Om precies te zijn heb ik er 3 nieuwe stoppen ingestoken. De smering was ongeveer 1 op 55.
Rudy
Contacteer:

Ad Ketelaars schreef:25 uur met een zuigertje!!!!!!!!!!!!!!
Als je motorcrosst misschien wel maar voor recreatief offroadgebruik zet er dan maar een nulletje achter. Ikzelf heb Kawa KDX 250 gereden. Na een jaar of 7 stonden er 53000 kilometers op de teller. Waarvan een groot deel als gids gereden en dan heus niet met beginnende rijders.
Om precies te zijn heb ik er 3 nieuwe stoppen ingestoken. De smering was ongeveer 1 op 55.
kawa kdx heeft d8 ik minder vermogen(scheelt erg veel in slijtage)
Andere KDX rijder

KDX heeft zo'n 36 pk volgens het boekje, dus daar kun je nog aardig mee de bagger door komen!
Rudy
Contacteer:

dat zal idd best, maar 36 pk is voor een 250cc niet echt veel. En hoe sneller een motor is hoe harder hij slijt (breedte vd uitlaatpoort enz heeft veel te maken met slijtage)
Ad Ketelaars
Contacteer:

Die van mij was getuned. Maar dan nog heb je gelijk dat het in slijtage scheelt of je 40 of 55PK aan boord hebt. Als je de paarden regelmatig allemaal benut althans
huskie

Guys, vandaag hoorde ik een nieuw geluid. Klonk als gehamer, dus ik denk dat m'n zuiger eruit moet. Dan toch weer een seizoen mee gereden.
Meteen even de speling op de drijfstang lager voelen, hopelijk kan die nog een seizoen mee, want ook die drijfstangen van een huskie zijn gemaakt van puuuuuur goud. :cry:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kees

Huskie,

Voor je te hopen alleen de prijs en niet het materiaal al is dat al erg genoeg :oops:
Sandman

25 uur met een zuigertje , jah, toch azl best lang? jeen versleten zuiger levert ook minder vermogen he :) ... de mannen die ik ook regelmatig tegenkom lateneerder alle8 rij-uren eentje steken ... :)
huskie

Ik rij een seizoen met een zuiger omdat wat ik doe met mijn motor voornml het freubel werk is, en niet volgas door een zandbak.
Dan houdt zo'n zuigertje het meestal wel uit, of hij moet wat veel zand geslikt hebben. Laten we daar maar niet van uit gaan, anders heb ik een probleem.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Sandman

Ja , bij mij gaat het wel degelijk over bijna uitsluitend het betere zandhazenwerk 8)
gast

hoe lang met een zuiger?
een maat van me heeft een nieuwe zuiger gekocht voor zijn huskie cr250 '91 en kreeg te horen dat deze toch wel 50 uur meekon, kosten 259 euro voor een orginele huskie zuiger.
gekocht bij jst.

denk dat ik maar lekker blijf 4-takten

4-takt want 2-takt is voor mannen zonder kracht in hun benen

gast
Rudy
Contacteer:

moderne (lees yz450/crf450) 4-takten blijken ook hard te slijten...
Plaats reactie