Inderdaad, HELP! Enkele maanden geleden heb ik nieuw vet in mijn achterbrug van mijn TTR proberen spuiten. Na veel gefoefel en gepruts heb ik dit dan toch tot een goed einde kunnen brengen, althans dat dacht ik toch!! Wat stel ik nu vast; de dichting van de plaats waar de achterbrug is gelagerd is er gewoon uit gefloept!!!
WAT MOET IK HIERMEE DOEN? Kost dit veel om te laten vervangen?? (veel werk???)
Hier enkele foto's:
Het vet dat je ziet is -denk ik toch- nog van de keer dat ik het heb ververst.....niet goed gekuisd....
HELP!! DICHTING ACHTERBRUG
Moderator: ghulst
Hi Hornet,
Ik weet natuurlijk hoe handig je bent, maar het is niet moeilijk om zelf de dichtingen te vervangen. Gewoon alle bouten die aan de achterbrug vastzitten loshalen en verwijderen (wel eerst het acherwiel eruit halen en de motor op een bok / steun zetten). Als laatste verwijder je de hoofdbout van de achterbrug (die door het blok gaat en waar dus de kapotte keerringen op zitten).
Als je de achtervork helemaal los hebt kan de busjes aan beide kanten loshalen en de keerringen er zo uitwippen. Ze kosten maar een paar euro trouwens.
En, als je de achtervork dan toch los hebt... Haal dan gelijk de busjes van alle draaipunten los, maak ze schoon en zet er nieuw (lekker veel) vet in. Kan je gelijk zien of het er allemaal nog goed uit ziet. Pas wel op als je het uit elkaar haalt, er zitten naaldlagers met losse naalden in. De naalden kunnen er uit vallen.
Succes!
Ik weet natuurlijk hoe handig je bent, maar het is niet moeilijk om zelf de dichtingen te vervangen. Gewoon alle bouten die aan de achterbrug vastzitten loshalen en verwijderen (wel eerst het acherwiel eruit halen en de motor op een bok / steun zetten). Als laatste verwijder je de hoofdbout van de achterbrug (die door het blok gaat en waar dus de kapotte keerringen op zitten).
Als je de achtervork helemaal los hebt kan de busjes aan beide kanten loshalen en de keerringen er zo uitwippen. Ze kosten maar een paar euro trouwens.
En, als je de achtervork dan toch los hebt... Haal dan gelijk de busjes van alle draaipunten los, maak ze schoon en zet er nieuw (lekker veel) vet in. Kan je gelijk zien of het er allemaal nog goed uit ziet. Pas wel op als je het uit elkaar haalt, er zitten naaldlagers met losse naalden in. De naalden kunnen er uit vallen.
Succes!
Jakkes! AIRHEAD, je weet hoe handig ik ben?? Dat valt wel mee, hmm....
Moet ik mijn achterbrug niet terug vastmaken met een bepaalde spanning?? Dat zal wel zeker!! Maar gezien er geen technisch boek bestaat voor de TTR....
Ik heb een zesduizend kilometer gereden met mijn moto, off-road (belgische modder, lekker gezond voor ALLE dichtingen) en weg (wheely's.....veel...), is dit normaal na 6000 km?? Of kan het toch zijn door het nieuwe vet erin te persen...??
Hoelang werkt een getraind mecanieker hieraan?? (ik niet dus..., nog niet...)
Moet ik mijn achterbrug niet terug vastmaken met een bepaalde spanning?? Dat zal wel zeker!! Maar gezien er geen technisch boek bestaat voor de TTR....
Ik heb een zesduizend kilometer gereden met mijn moto, off-road (belgische modder, lekker gezond voor ALLE dichtingen) en weg (wheely's.....veel...), is dit normaal na 6000 km?? Of kan het toch zijn door het nieuwe vet erin te persen...??
Hoelang werkt een getraind mecanieker hieraan?? (ik niet dus..., nog niet...)
zo, ben ik weer...
Ja, dat heb je met kleine kinderen, die vragen soms opeens aandacht.
De reden dat de keerring kapot is gegaan komt eerder door het gebruik van de vetspuit dat door het rijden in modder. Door de verspuit loopt de druk in de lagers echt heel hoog op en kan je heel gemakkelijk de keerringen eruit drukken. Tuurlijk, een droog lager is ook niet goed, maar gebruik de verspuit met beleid en niet al te vaak. Het is sowieso het beste om minimaal één keer per jaar het hele link systeem los te gooien, te kuisen (of gewoon schoonmaken) en alles lekker in het vet te zetten.
Je zal ongeveer een halve dag bezig zijn met het in- en uitbouwen, schoonmaken en invetten van de achtervork en het linksysteem. Een monteur of geoefende sleutelaar zal hier zo'n 2 uur mee bezig zijn.
In het werkplaatshandboek dat ik heb (is in het Duits, je kan een kopie krijgen) staat dat de achtervork met 85 NM moet worden vastgezet. De overige bouten van het linksysteem moeten met 50 NM (voor de kleinere) en 65 NM (voor de iets grotere) worden vastgezet. Maar goed, je kan er niet altijd bij met een momentsleutel. In dat geval geldt gewoon, 'vast is vast'. Het zijn toch zelf-borgende moeren dus die gaan niet los.
Ja, dat heb je met kleine kinderen, die vragen soms opeens aandacht.
De reden dat de keerring kapot is gegaan komt eerder door het gebruik van de vetspuit dat door het rijden in modder. Door de verspuit loopt de druk in de lagers echt heel hoog op en kan je heel gemakkelijk de keerringen eruit drukken. Tuurlijk, een droog lager is ook niet goed, maar gebruik de verspuit met beleid en niet al te vaak. Het is sowieso het beste om minimaal één keer per jaar het hele link systeem los te gooien, te kuisen (of gewoon schoonmaken) en alles lekker in het vet te zetten.
Je zal ongeveer een halve dag bezig zijn met het in- en uitbouwen, schoonmaken en invetten van de achtervork en het linksysteem. Een monteur of geoefende sleutelaar zal hier zo'n 2 uur mee bezig zijn.
In het werkplaatshandboek dat ik heb (is in het Duits, je kan een kopie krijgen) staat dat de achtervork met 85 NM moet worden vastgezet. De overige bouten van het linksysteem moeten met 50 NM (voor de kleinere) en 65 NM (voor de iets grotere) worden vastgezet. Maar goed, je kan er niet altijd bij met een momentsleutel. In dat geval geldt gewoon, 'vast is vast'. Het zijn toch zelf-borgende moeren dus die gaan niet los.
Ik heb net een mailtje naar je gestuurd met de geëxplodeerde kijk (exploded view) op de achtervork van de TT600R.
Suc7!
Suc7!
Schoonmaken?? Een moto is toch gemaakt om met te rijden, en niet om te kuisen?? Neen, serieus nu: ik heb het met mijn eigen vingers gevoeld en het is wel degelijk de dichting hoor! Deze is al besteld. Bedankt voor jullie reakties.
Deze namiddag de achterbrug gedemonteerd en ik moet zeggen dat dit poepsimpel is!!! Nu blijft ze uiteen tot ik de nieuwe dichtingen heb dus weet ik niet of ik hem terug in mekaar krijg..... Maar dat zal wel geen probleem zijn!!!
Nu heb ik een asje uit één van de lagers van de achterbrug gehaald en merk ik kleine slijtagesporen (voelbare groefjes)! Is dit normaal? Kan ik, om slijtage tegen te gaan die asjes niet gewoon 180° omdraaien? Of kan dit eerder snellere slijtage tot gevolg hebben??
Deze namiddag de achterbrug gedemonteerd en ik moet zeggen dat dit poepsimpel is!!! Nu blijft ze uiteen tot ik de nieuwe dichtingen heb dus weet ik niet of ik hem terug in mekaar krijg..... Maar dat zal wel geen probleem zijn!!!
Nu heb ik een asje uit één van de lagers van de achterbrug gehaald en merk ik kleine slijtagesporen (voelbare groefjes)! Is dit normaal? Kan ik, om slijtage tegen te gaan die asjes niet gewoon 180° omdraaien? Of kan dit eerder snellere slijtage tot gevolg hebben??