een cross-compagnon heeft vandaag een lek ontdekt,
bij het carter van zijn honda cr125 uit 1986, leuk goed ding, maar hoe kan die vloeistof dat zo aanvreten, zodat het een gat er in vreet?
is dat op te lossen? lassen/pasta of iets opsmeren?
hoe is dit na reparatie tegen te gaan?
komt dit door de verkeerde koelvloeistof of door stilstaan of door rijden?
hebben meer mensen hier last van?????
graag jullie reactie
heeft iemand nog een helft van de carter liggen voor de honda cr125??
kloeivloeistof vreet carter aan!!!
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
- Locatie: dr350
heeft elke oude honda last van tot bouwjaar 1990 ofzo. vaak is het zo erg dat er een nieuw carterdeksel en waterpomphuis gekocht moet worden maar ik heb ook al eens gehoord dat mensen het waterpomp gedeelte in het carterdeksel en de waterpompdeksel hebben laten oplassen
een andere mogelijkheid is DEVCON(soort 2 componenten kneedbaar aluminium)het aantasten word voornamelijk veroorzaakt wanneer de motor lang stil staat, bv een hele winter of langer wat vast wel vaker voorkomt bij wat oudere motoren.ook heb ik eens een verhaal gehoord om spa blauw te gebruiken...zelf nooit uitgeprobeerd maar t schijnt te werken...
een andere mogelijkheid is DEVCON(soort 2 componenten kneedbaar aluminium)het aantasten word voornamelijk veroorzaakt wanneer de motor lang stil staat, bv een hele winter of langer wat vast wel vaker voorkomt bij wat oudere motoren.ook heb ik eens een verhaal gehoord om spa blauw te gebruiken...zelf nooit uitgeprobeerd maar t schijnt te werken...
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: za apr 03, 2004 17:51
- Locatie: Limburg (B)
maar een andere cross-compagnon heeft laatst hetzelfde gehad, maar bij hem was het doorgesleten naar de carter-bak, dus koelvloeistof liep naar olie.
dus bij lang stilstaan ontstaat dit? is het dan beter om de koelvloeistof af te laten voor de winter, of als er lang niet wordt gereden?
dus bij lang stilstaan ontstaat dit? is het dan beter om de koelvloeistof af te laten voor de winter, of als er lang niet wordt gereden?
Ik heb dit ooit gehad met een Husky 125. Volgens een vertegenwoordiger van onze olieleverancier verliest koelvloeistof na verloop van tijd en kele beschermde dopes(?). Sindsdien heb me aangeleerd 1 maal per jaar mijn koelvloeistof te verversen.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: za apr 03, 2004 17:51
- Locatie: Limburg (B)
maar ontstaat het aanvreten nu door het stilstaan van de motor of het rijden?
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
- Locatie: dr350
beide, het is gewoon een fout gekozen aluminium legering heeft elke oude honda vloeistofgekoelde crossmotor last van(al weet ik het niet van de allereerste vloeistofkoelers met de pomp links maar dacht die ook)
ik had het ook met een mijn oude cr125 uit 88. dus in ieder gaval de koelvloeistof aftappen wanneer hij wat langer stilstaat want met het silstaan schijnt het toch nog verder in te freten.anders eens navragen bij http://www.crossmotorsloperijpiepers.nl die heeft veel liggen, een waterpompdeksel is iig nieuw te koop, een carterdeksel ben ik niet zeker van.
maar goede 2e hands delen hiervan zijn heel moeilijk te vinden omdat ze er allemala last van hebben, de een wat erger als de ander dus mischien dat er nog een redelijk bruikbare te vinden is als je geluk hebt...en dan goed navragen welke koelvloeistof de pomp niet aantast.
ik had het ook met een mijn oude cr125 uit 88. dus in ieder gaval de koelvloeistof aftappen wanneer hij wat langer stilstaat want met het silstaan schijnt het toch nog verder in te freten.anders eens navragen bij http://www.crossmotorsloperijpiepers.nl die heeft veel liggen, een waterpompdeksel is iig nieuw te koop, een carterdeksel ben ik niet zeker van.
maar goede 2e hands delen hiervan zijn heel moeilijk te vinden omdat ze er allemala last van hebben, de een wat erger als de ander dus mischien dat er nog een redelijk bruikbare te vinden is als je geluk hebt...en dan goed navragen welke koelvloeistof de pomp niet aantast.
de honda waterpomp van die types hebben idd een pomphuis aan het carterdeksel .. hiervoor gebruikt honda gegoten aluminium deksels , eigenlijk is dit geen aluminium maar magnesium , een stof toegevoegd aan aluminium om de giet eigenschap van aluminium te verbeteren , een aluminium legering dus.. helaas is magnesium maar slecht bestendig tegen water , koelvloeistof(gemixt met water) ...
opknappen met vloeibaar aluminium is heel goed te doen , lassen gaat minder goed op magnesium !!
opknappen met vloeibaar aluminium is heel goed te doen , lassen gaat minder goed op magnesium !!
4 strokes only !!
Lijkt een beetje op " the understatement of the year ".JoeBaR schreef:lassen gaat minder goed op magnesium !!
Magnesium dat in de fik staat is namelijk praktisch niet te blussen
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Lassen is wat anders dan in de fik staan. En magnesium kan wel degelijk gelast wordenSjokske schreef:Lijkt een beetje op " the understatement of the year ".JoeBaR schreef:lassen gaat minder goed op magnesium !!
Magnesium dat in de fik staat is namelijk praktisch niet te blussen
Kan wel wezen, maar dan praat je niet over een standaard lasproces dat iedere boerensmid op de hoek (en dus zeker niet de hobbyist zoals velen onder ons) effentjes in elkaar soptJoop schreef: Lassen is wat anders dan in de fik staan. En magnesium kan wel degelijk gelast worden
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
voor wie goed leest , ziet dat ik niet beweer dat magnesium niet te lassen valt , het is wel degelijk te doen(ik heb zelf al heel wat carters en onderdelen gelast) , .. MAAR in het geval van een waterpompje die aangevreten is , is het BETER te repareren met vloeibaar aluminium , dit brengt geen spanningen in het carterdeksel , het deksel trekt hierbij niet krom , het vergt minder voorbewerking ,ook hoeft er niet geslepen en gefreest te worden na het aanbrengen , het blok hoeft er nie speciaal voor uitelkaar,(waardoor pakkingen gespaart blijven) de keeringen kunnen blijven zitten , het vloeibare aluminium is ook meteen een beschermlaag voor het magnesium , omdat dit wel water bestendig is (toch moet er koelvloeistof in hoor!!)en het is goedkoper dan LATEN lassen ...Joop schreef:Lassen is wat anders dan in de fik staan. En magnesium kan wel degelijk gelast wordenSjokske schreef: Lijkt een beetje op " the understatement of the year ".
Magnesium dat in de fik staat is namelijk praktisch niet te blussen
4 strokes only !!
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: za apr 03, 2004 17:51
- Locatie: Limburg (B)
vriendelijk bedankt voor jullie reacties en commentaar en daar weer commentaar op.
maar we hebben al een 2-componenten pasta erop gesmeerd en is nu aan het drogen, ben benieuwd.
volgende is nu weer aan de hand:
de achterband is gaar, heeft er misschien nog eentje een gebruikt liggen waarmee nog gereden kan worden?
ik zou hem graag willen kopen en dit weekend gaan rijden
maar we hebben al een 2-componenten pasta erop gesmeerd en is nu aan het drogen, ben benieuwd.
volgende is nu weer aan de hand:
de achterband is gaar, heeft er misschien nog eentje een gebruikt liggen waarmee nog gereden kan worden?
ik zou hem graag willen kopen en dit weekend gaan rijden
zo n achterband vind je wel bij de dichtsbijzijnde crossshop , meestal mag je die voor weinig of nix meenemen
das trouwens goedkoper dan per post , of dat je hierheen moet ,om mijn opgenopte achterbanden aftehalen
das trouwens goedkoper dan per post , of dat je hierheen moet ,om mijn opgenopte achterbanden aftehalen
4 strokes only !!
Pfff Husk .. ik moet jou toch nog veel leren heh
`opgenopte band`:
zo ene die ik zou wegmikken omdat de noppen minder dan anderhalve centimeter hoog zijn en de hoeken van de noppen zijn afgerond , maar waarmee nog wel gereden kan worden ... das een `opgenopte band`de noppies zijn `op`dus
`opgenopte band`:
zo ene die ik zou wegmikken omdat de noppen minder dan anderhalve centimeter hoog zijn en de hoeken van de noppen zijn afgerond , maar waarmee nog wel gereden kan worden ... das een `opgenopte band`de noppies zijn `op`dus
4 strokes only !!