Ik vraag me af wat de beste keuze is om een gps toestel (+houder) te gebruiken op mijn motor (TTR600) Deze zal worden iongezet in de Alpen, Tunesië, Marokko, België,...
Het zou mijn eerste gps zijn en volgens wat ik op het net heb gevonden zouden de garmin e-trex summit of de 60c in aanmerking komen. Is de 60c niet veel te uitgebreid voor hetgene wat ik er mee wil doen?????
Kan ik deze op het elektrisch circuit van mijn moto aansluiten (12V) of is het evengoed mogelijk om met de gewone batterijen te werken....??
Graag wat meer uitleg van gps gebruikers......(liefst ervaringen van summit gebruikers (met of zonder motor))
wat moet ik kopen??
Moderator: ghulst
die gast ben ik dus.....
Kan iemand mij tevens het verschil uitleggen tussen de geko serie (201) en de Etrex......????? Thanks.
Kan iemand mij tevens het verschil uitleggen tussen de geko serie (201) en de Etrex......????? Thanks.
Hoi Hornet,
Des te onbewoonder het gebied, des te minder je de 60C nodig zult hebben. Deze kan namelijk routeren én veel kaartmateriaal aan boord houden.
Voor de landen die jij opnoemde zijn bijna toch geen bruikbare GPS-kaarten te laden in je toestel, dus ben je veel meer van standaard topografische kaarten afhankelijk, lijkt me.
De 60CS heeft nog een leuke uitbreiding in de zin van een electronisch compas plus een barometer. Indien je vooral in de bossen rijdt met slechte ontvangst dan is dat kompas erg handig. Bossen heb je niet in de woestijn.
Verder circuleren er verhalen van de noodzaak batterijen in de 60C te gebruiken om geen tussenstanden te verliezen bij het uitzetten van het contact van je motor. (Is uiteraard op te lossen door hem rechtstreeks op de accu aan te sluiten). Het batterij-compartiment van dit model is absoluut niet geschikt voor ruige ritten met veel trillingen en schokken.
Heb je ook al eens naar de Magellan serie gekeken? Die heeft sinds kort ook een routeringspakketje erbij voor Europa, is ook in kleur, bullet proof. Volgens mij ook standaard goedkoper dan Garmin.
Kijk maar eens bij www.futurumshop.nl of www.futurumshop.be.
Ik heb zelf de 60CS en ben er (inmiddels) wel tevreden over.
Wat pleit voor de Garmin is de onnoemelijk grote voorraad routes en tracks die in Mapsource formaat te downloaden zijn vanaf het internet.
Nou succes met je keuze en voor meer gedetailleerde vragen kan je altijd hier terecht!
Noppy
Des te onbewoonder het gebied, des te minder je de 60C nodig zult hebben. Deze kan namelijk routeren én veel kaartmateriaal aan boord houden.
Voor de landen die jij opnoemde zijn bijna toch geen bruikbare GPS-kaarten te laden in je toestel, dus ben je veel meer van standaard topografische kaarten afhankelijk, lijkt me.
De 60CS heeft nog een leuke uitbreiding in de zin van een electronisch compas plus een barometer. Indien je vooral in de bossen rijdt met slechte ontvangst dan is dat kompas erg handig. Bossen heb je niet in de woestijn.
Verder circuleren er verhalen van de noodzaak batterijen in de 60C te gebruiken om geen tussenstanden te verliezen bij het uitzetten van het contact van je motor. (Is uiteraard op te lossen door hem rechtstreeks op de accu aan te sluiten). Het batterij-compartiment van dit model is absoluut niet geschikt voor ruige ritten met veel trillingen en schokken.
Heb je ook al eens naar de Magellan serie gekeken? Die heeft sinds kort ook een routeringspakketje erbij voor Europa, is ook in kleur, bullet proof. Volgens mij ook standaard goedkoper dan Garmin.
Kijk maar eens bij www.futurumshop.nl of www.futurumshop.be.
Ik heb zelf de 60CS en ben er (inmiddels) wel tevreden over.
Wat pleit voor de Garmin is de onnoemelijk grote voorraad routes en tracks die in Mapsource formaat te downloaden zijn vanaf het internet.
Nou succes met je keuze en voor meer gedetailleerde vragen kan je altijd hier terecht!
Noppy
Ik ben blij met mijn eTrex Legend. Er is nu een goede aanbieding bij GPS Notter.
Ik heb daar de RAM Mount houder bij. Niet de Touratech want die werkt niet goed voor de eTrex.
Ik daar de PFranc connector bij (http://www.icarussolutions.nl/). De Garmin kabels zijn echt veelst te duur. Ik heb de komplete voertuig voedings kabel gekocht bij Rob Smeets. Twee nadelen, er zit een krulsnoer aan en krulsnoeren zijn absoluut ruk, en een grote aansteker aansluiting die niet in mijn KTM Adventure 640 accessoire steker past.
Ik heb daar de RAM Mount houder bij. Niet de Touratech want die werkt niet goed voor de eTrex.
Ik daar de PFranc connector bij (http://www.icarussolutions.nl/). De Garmin kabels zijn echt veelst te duur. Ik heb de komplete voertuig voedings kabel gekocht bij Rob Smeets. Twee nadelen, er zit een krulsnoer aan en krulsnoeren zijn absoluut ruk, en een grote aansteker aansluiting die niet in mijn KTM Adventure 640 accessoire steker past.
Werk jij veel met kaarten (met je 8 MB geheugen) of werk je eerder met waypoints? Gezien het mijn eerste GPS zou worden weet ik er nog niet zo veel van, maar het lijkt me dat met kaart of met waypoints rijden een WERELD van verschil is! Kan iemand mij simpel uitleggen wat nu net het verschil is??JWJanssen schreef:Ik ben blij met mijn eTrex Legend. Er is nu een goede aanbieding bij GPS Notter.
Ik heb daar de RAM Mount houder bij. Niet de Touratech want die werkt niet goed voor de eTrex.
Ik daar de PFranc connector bij (http://www.icarussolutions.nl/). De Garmin kabels zijn echt veelst te duur. Ik heb de komplete voertuig voedings kabel gekocht bij Rob Smeets. Twee nadelen, er zit een krulsnoer aan en krulsnoeren zijn absoluut ruk, en een grote aansteker aansluiting die niet in mijn KTM Adventure 640 accessoire steker past.
Ik zie dat de prijs van de SUMMIT (geen geheugen, wel kompas/altimeter) en de LEGEND (8 mb geheugen en geen kompas/altimeter) hetzelfde is (op garmin.nl).
Dit maakt dat bijna dezelfde modellen eigenlijk totaal anders gebruikt moeten worden....????
De basis kaart in de Legend is wel handig, heeft me in de Pyreneeên wel geholpen om weer een doorgaande route te vinden toen ik daar dus totaal verdwaald was.
Gedetaileerde kaarten zijn kostbaar, en kunnen maar gedeeltelijk in de Legend geladen worden, ze GPS.NL voor tips.
Gedetaileerde kaarten zijn kostbaar, en kunnen maar gedeeltelijk in de Legend geladen worden, ze GPS.NL voor tips.
Is de Etrex VISTA COLOR al in NEDERLAND te verkrijgen...?? In België vind ik hem nergens!!!!
Koop ik een geko 301, een summit (al wat verouderd naar het schijnt) of toch maar een vista (redelijk duur!!) of wacht ik op de vista color (nog duurder)!! En als ik een vista koop, koop ik er dan de dure kaarten direct bij???
Laatst gewijzigd door Gast op za okt 16, 2004 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Hornet, zoals in mijn pm naar je toe, hier nog wat extra info.
Zoals ik mijn gps gebruik is zoals ik denk dat gps bedoelt is.
Je rijdt van a naar b naar c etc.. De gps geeft dus alleen maar de afstand naar je volgende waypoint and that is it. Hoe je rijdt, waar je rijdt etc bepaal je helemaal zelf op dat moment. De offroadpaden die ik gebruik staan op geen enkele software, dus waarom een dure gps kopen als die kaarten toch niet voor handen zijn?
Nou weet ik helaas ook dat er dus mogelijkheden zijn van het scannen van een stafkaart en deze dan downloaden in je gps. Maar hier moeten de echte kenners maar even uitsluitsel over geven.
Maar ik red het dus met de goedkoopste gpsen en deze brengen mij war ik wezen moet. Hetzij het bezinestation, hetzij de koffiepauze in een of ander dorp, hetzij weer terug naar de camping. Hoe ik rijd bepaal ik aan de hand van stafkaarten van 1 op 50.000 of 1 op 100.000. Werkt voor mij perfect.
Het zijn dus eigenlijk de hikers gpsen die ik gebruik. Handheld, dus klein en handzaam, met een redelijk gebruiksduur(ongeveer 10 uur op 2 aa batterijen) Zowel Garmin als Magallen heeft deze in het assortement.
Deze hebben dus geen intern geheugen van enige waarde, maar kunnen wel tig waypoints up/downlaoden, via een pckabel en de gebruikelijk software. Maar ik doe dus alles handmatig. Wat met veel waypoints invoeren wel wat geduld vergt. Mijn mede-rijder is in een tel klaar via z'n laptoppie. Maar die mist dat geluykzalige gevoel dat ik heb als ik eenmaal na een half uur ook klaar ben
Zoals ik mijn gps gebruik is zoals ik denk dat gps bedoelt is.
Je rijdt van a naar b naar c etc.. De gps geeft dus alleen maar de afstand naar je volgende waypoint and that is it. Hoe je rijdt, waar je rijdt etc bepaal je helemaal zelf op dat moment. De offroadpaden die ik gebruik staan op geen enkele software, dus waarom een dure gps kopen als die kaarten toch niet voor handen zijn?
Nou weet ik helaas ook dat er dus mogelijkheden zijn van het scannen van een stafkaart en deze dan downloaden in je gps. Maar hier moeten de echte kenners maar even uitsluitsel over geven.
Maar ik red het dus met de goedkoopste gpsen en deze brengen mij war ik wezen moet. Hetzij het bezinestation, hetzij de koffiepauze in een of ander dorp, hetzij weer terug naar de camping. Hoe ik rijd bepaal ik aan de hand van stafkaarten van 1 op 50.000 of 1 op 100.000. Werkt voor mij perfect.
Het zijn dus eigenlijk de hikers gpsen die ik gebruik. Handheld, dus klein en handzaam, met een redelijk gebruiksduur(ongeveer 10 uur op 2 aa batterijen) Zowel Garmin als Magallen heeft deze in het assortement.
Deze hebben dus geen intern geheugen van enige waarde, maar kunnen wel tig waypoints up/downlaoden, via een pckabel en de gebruikelijk software. Maar ik doe dus alles handmatig. Wat met veel waypoints invoeren wel wat geduld vergt. Mijn mede-rijder is in een tel klaar via z'n laptoppie. Maar die mist dat geluykzalige gevoel dat ik heb als ik eenmaal na een half uur ook klaar ben
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Sinds onlangs zijn er door het NGI stafkaarten op CD-rom uitgebracht. Deze zijn blijkbaar perfect te gebruiken met garmin. Doch moet je al een duur apparaat + dure software (100 euro voor belgië) hebben om echt een "route" uit te stippelen.
Ik denk eraan om een geko 301 te kopen, enig probleem is het (te?) kleine scherm......
@ husky: wat bedoel je met de gebruikelijke software? De 'dure' kaarten zoals ik hierboven o.a. beschrijf? Hoe breng je voorbeeld de coördinaten van een tankstation in via kaart?? Of leg je het punt vast wanneer je ter plaatse bent met je gps....??
Misschien domme vragen, maar als je geen gps hebt......
Hier misschien een interessante pagina om freeware te downloaden (garmin)
http://telecharger.01net.com/Total.php? ... ing=garmin
Ik denk eraan om een geko 301 te kopen, enig probleem is het (te?) kleine scherm......
@ husky: wat bedoel je met de gebruikelijke software? De 'dure' kaarten zoals ik hierboven o.a. beschrijf? Hoe breng je voorbeeld de coördinaten van een tankstation in via kaart?? Of leg je het punt vast wanneer je ter plaatse bent met je gps....??
Misschien domme vragen, maar als je geen gps hebt......
Hier misschien een interessante pagina om freeware te downloaden (garmin)
http://telecharger.01net.com/Total.php? ... ing=garmin
Ja Hornet, de gebruikelijk software/kaart materiaal die jij beschrijft bedoel ik. NGI kaart materiaal op cd-rom is duur en voor veel landen niet verkrijgbaar. En daarnaast kun je alleen in de hele dure GPS modellen een stafkaart daadwerkelijk uploaden(of is dat downloaden?)Maar corrigeer me als ik dit niet goed zeg.
Een goede kaart is vaak echter wel te koop.
Een goede kaart en ook een stafkaart heeft een coordinatenstelsel waardoor je dus een lengte en breedte graad aan een punt kunt toekennen.
Deze coordinaten voer je handmatig in in je gps, en voila.
Alleen heeft ieder land, naast het wereldwijde umts systeem ook nog zijn eigen coordinaten systeem, wat het dus wat lastiger maakt. Maar hier kom je tzt wel uit.
Ter plaatse kun je grofweg ook waypoints vast leggen door pan and scan te doen. Of projectie van je huidige bekende waypoint/locatie.
Ben bang dat bovenstaande weer meer vragen oproept
Afijn, veel is mogelijk maar om het allemaal uit te leggen... tsja blijft moeilijk.
Een goede kaart is vaak echter wel te koop.
Een goede kaart en ook een stafkaart heeft een coordinatenstelsel waardoor je dus een lengte en breedte graad aan een punt kunt toekennen.
Deze coordinaten voer je handmatig in in je gps, en voila.
Alleen heeft ieder land, naast het wereldwijde umts systeem ook nog zijn eigen coordinaten systeem, wat het dus wat lastiger maakt. Maar hier kom je tzt wel uit.
Ter plaatse kun je grofweg ook waypoints vast leggen door pan and scan te doen. Of projectie van je huidige bekende waypoint/locatie.
Ben bang dat bovenstaande weer meer vragen oproept
Afijn, veel is mogelijk maar om het allemaal uit te leggen... tsja blijft moeilijk.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Hornet,
Huskie heeft helemaal gelijk.
Het enige waar je nog voor zou kunnen beslissen is het electronisch kompas voor als je in het bos rijd.
Een rit kan in de winter middels GPS uitgezet zijn, met goed zicht door de kale bomen op de hemel, maar in mei of juli met half ontvangst veel moeilijker te volgen zijn.
Het kompas geeft je dan nog enig houvast.
De leesbaarheid van de schermpjes verschilt. Het 60C-scherm is werkelijk brilliant, alsof je van een vel papier leest. De Magellan-kleurenschermen zijn redelijk, dan kan je beter zwart wit nemen.
Nou succes!
Noppy
Huskie heeft helemaal gelijk.
Het enige waar je nog voor zou kunnen beslissen is het electronisch kompas voor als je in het bos rijd.
Een rit kan in de winter middels GPS uitgezet zijn, met goed zicht door de kale bomen op de hemel, maar in mei of juli met half ontvangst veel moeilijker te volgen zijn.
Het kompas geeft je dan nog enig houvast.
De leesbaarheid van de schermpjes verschilt. Het 60C-scherm is werkelijk brilliant, alsof je van een vel papier leest. De Magellan-kleurenschermen zijn redelijk, dan kan je beter zwart wit nemen.
Nou succes!
Noppy
Kijk hier eens naar deze kaarten!!!! Met positiebepaling! Deze is perfect te gebruiken voor de gps, niet?? (Wel gewoon punten invoeren....)
http://www.gisvlaanderen.be/geo-vlaanderen
http://www.gisvlaanderen.be/geo-vlaanderen