mijn Husky is ziek... maar wat heeft ie???
Moderator: ghulst
Afgelopen weekend dacht ik na lang niet gereden te hebben eindelijk weer eens lekker te gaan blubberen met mijn Husky TE610 uit '94 die altijd netjes zijn onderhouden word (regelmatig olie vervangen enz enz). Dus dacht ik even de avond van tevoren af te tanken zodat ik dat 's ochtends niet hoefde te doen, motor uit de schuur gehaald en starten maar......MAARRRR toen ik hem startte klonk er op het moment dat de motor aansloeg uit het blok drie harde knoepen waarna de motor wel aansloeg. De motor loopt wel, heeft wel compressie alhoewel het minder is als voorheen, maakt ook meer mechanischgeluid als voorheen, en loppt als ik een beetje gas geef en het gas dan vast houd heel erg stotterend waar ie eerst heel mooi rond liep, hij start ook een stuk slechter en loopt ook haast niet meer stationair (heel laag in zijn toeren). Wie oh wie helpt mij aan een antwoord want ik heb het gevoel dat dit wel eens een dure grap kan gaan worden.
maandje geleden nog gesteld
heeft hij een poos stil gestaan?.. het kan wel eens zijn dat als de motor wordt weg gezet , er een klep ( zijn er 2 tegelijk in dit geval) open blijft staan , dat is geheel afhankelijk van de stand van de nokkenas als de motor uitgezet wordt .. nu kan het zijn dat als het gaat om de uitlaat kleppen, dat de klep stelen lichtelijk aangeroest raken of dat er roet/kool tussen de klep en klepzitting komt waardoor de uitlaat kleppen niet goed meer afsluiten .. dit heeft compresie verlies en slecht lopen/starten tot gevolg ...
misschien helpt het als je je uitlaat loshaalt bij de cylinder.. om dan de uitlaat poorten door te spoelen met benzine en perslucht.. en anders moet de cylinderkop eraf en goed gereinigd worden (benzine en koperborsteltje geen staal) .. als het is wat ik denk dat het is.. kost het je niet meer dan een verse koppakking en wat uurtjes sleutelen
misschien helpt het als je je uitlaat loshaalt bij de cylinder.. om dan de uitlaat poorten door te spoelen met benzine en perslucht.. en anders moet de cylinderkop eraf en goed gereinigd worden (benzine en koperborsteltje geen staal) .. als het is wat ik denk dat het is.. kost het je niet meer dan een verse koppakking en wat uurtjes sleutelen
BIERTAKT crossen en zuupn
Dat van die roest op de kleppen/klepzittingen klinkt logisch maar kan dat gebeuren in zo'n drie tot vier weken stilstaan? Hij staat daarbij ook nog eens in een geisoleerde schuur. En bovendien, die harde knoepen die uit het blok kwamen zitten mij ECHT niet lekker want dat klonk net of er zeg maar twee tandwielen over elkaar draaiden of bv de nokkenasketting over het tandwiel draaide ofzo. Het was echt een geluid wat een motor normaal echt NIET hoort te maken, bovendien ben ik ook wel een beetje huiverig om vervolgens (na rustig warm gedraaid te hebben ) vol aan het gas te gaan hangen erop hopende dat ik daarmee het probleem de wereld uit help (of ben ik toch echt een beetje TE zuinig op mijn schatje? ).
over het algemeen MOET je juist flink op het gas met deze motoren ( het is tenslotte een wedstrijdmachine) dat voorkomt dingen als kool aanslag e.d .. maakt de motor erge herrie tijdens het draaien?.. ik las net op een ander forum over een uitgelopen nokkenas lager , dit maakt ook herrie en zorgt voor een verkeerde kleptiming , wat weer slecht lopen / starten ten gevolg heeft .. dus .. als je het niet aandurft om de motor ff flink op zn staart te trappen ( wat begrijpelijk is , en eventueel de boel verder naar de klote kan helpen ) is het verstandig om de cyl.kop los te halen
BIERTAKT crossen en zuupn
Hij maakt wel meer herrie maar niet zo'n herrie dat je er bang van word ofzo. Dat van dat nokkenas lager vind ik ook wel aannemelijk klinken, zou het misschien ook het bigendlager kunnen zijn? Het lijkt ook wel of er "speling" op de zuiger zit want als ik langzaam de kickstarter naar beneden druk hoor ik de zuiger een beetje "rammelen" (verrotte lagers????).
Enne...over gasgeven...roet heeft geen kans bij mij hoor
Enne...over gasgeven...roet heeft geen kans bij mij hoor
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: za nov 01, 2003 21:49
- Locatie: Dodewaard
Met gasgeven heeft JoFa geen problemen weet ik uit ervaring. Blok uit elkaar halen, rustig alles controleren (ook kleppen) en dan pas weer aan het gas hangen vriend is mijn advies. Probeer verdere schade te beperken.
dah zeede gei noch ..........
Vandaag het kleppendeksel gelicht en tot de conclusie gekomen dat de nokkenasketting versleten is en er is "iets" op de tuimelaar van de uitlaatkleppen (die aan de kant van de nokkenasketting zit) ingeslagen, geen idee wat dat zou kunnen zijn dus begin volgende week gaan we verder op onderzoek uit hopende er dan achter te kunnen komen wat dit veroorzaakt heeft.
word vervolgd.
word vervolgd.
dat *iets* wat op de tuimelaars heeft ingeslagen , zou dat misschien de automatische klep decompreseur wezen?.. (dat gewichtje op de nokkenas dat uitslaat als de as een bepaald toerental maakt,deze zorgt dat de uitlaat kleppen heel lichtelijk ingedrukt worden tijdens het starten) dit is bij ktm een veel voorkomend euvel geweest , deze willen nog wel eens afbreken, en ik weet dat Husqvarna ook gebruik maakte van dit systeem in dat geval is het verstandig de motor verder uitelkaar te halen ... de brokstukjes kunnen door de hele motor heen komen , zo ook in de oliepomp (wat later bij mijn KTM een kapot bigend etc heeft veroorzaakt) ...
BIERTAKT crossen en zuupn
dat "iets" kan inderdaad bijna niks anders zijn als de automatische klepdecompresseur maar er is zover ik kan zien niks van het asje afgebroken. Ik vind het alleen wel een beetje vreemd dat de tuimelaar ineens contact kan maken met de as van de autom. decompresseur. Kan dat komen omdat er bij mij wat radiale speling op dat asje zit? Ik neem aan dat dit niet mag of wel.
een heel klein beetje radiale speling mag niets uitmaken (ik heb het hele setje nieuw moeten kopen , en op het nieuwe spul zat ook al vrij grote speling), er zit achter de decompreseur nog een boutje op het tandwiel, die moet voorkomen dat het gewichtje van de decompreseur te ver uitslaat, zit die er nog in?.. deze kunnen loskomen (met loctite vast zetten!!) of in mijn geval was het kopje eraf geslagen (m5 binnenzeskant boutje) , misschien dat de brokstukjes daarvan de aanslag op je tuimelaar heeft gemaakt... tap ook eens je olie af om te kijken naar de hoeveelheid slijpsel er in
BIERTAKT crossen en zuupn
Joebar, mag ik je een compliment maken Jij bent duidelijk de kenner wat ellende mee maken betreft aangaande gebroken onderdelen.
ps: ik vond dat ik Joebar nu eens een compliment moest maken, dankzij hem weten wij nu meer van 4takt mankementen
Het volgende project wordt de Husaberg
En nu gaan we weer ontopic OK?
ps: ik vond dat ik Joebar nu eens een compliment moest maken, dankzij hem weten wij nu meer van 4takt mankementen
Het volgende project wordt de Husaberg
En nu gaan we weer ontopic OK?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Vanavond nog even gekeken en geconstateerd dat het veertje van de klepdecompresseur naar zijn grootje is (zichtbare slijtage en bijna geen veerkracht meer) en ook de nokkenasketting-spanner mist 2 tandjes vandaar de herrie in het blok denk ik, meteen ook de bougie wat nader geinspecteerd en ook die bleek niet meer van allerbeste kwaliteit te zijn. Naar aanleiding van Joebar's tip ook nog naar het boutje wat de klepdecompresseur tegen moet houden opgezocht, maar dat blijkt tegelijkertijd 1 van de twee bouten van het tandwiel te zijn en die zat er nog in en was al met loctite vast gezet. Deze week ga ik even met de kleppendeksel en de nokkenas naar JST en laat ik de mannen aldaar even hun oordeel geven over de inslag op de tuimelaar.
Dus wederom.....
word vervolgd.
Dus wederom.....
word vervolgd.
Heeft even geduurd maar dan nu toch eindelijk de eindconclusie...
Ik weet bijna zeker dat de harde "knoepen" uit het blok zijn veroorzaakt door het stuk lopen van de naaldlagers van de tuimelaar van de uilaatklep, die bleek bij het vervangen totaal versleten te zijn en daarmee is ook de inslag op de tuimelaar meteen opgelost, want doordat dat lager kapot was is er zo een grote speling op dat lager gekomen dat het asje van de klepdecompresseur contact kon maken met de tuimelaar, dus nadat dat lager (en die van de andere tuimelaar ook uiteraard) vervangen was, was de speling weg en nu blijven ze mooi op afstand van elkaar. Overigens wel alle overige eerder genoemde versleten onderdelen ook vervangen...
eindresultaat...
Hij gaat weer als de brandweer!!!
Ik weet bijna zeker dat de harde "knoepen" uit het blok zijn veroorzaakt door het stuk lopen van de naaldlagers van de tuimelaar van de uilaatklep, die bleek bij het vervangen totaal versleten te zijn en daarmee is ook de inslag op de tuimelaar meteen opgelost, want doordat dat lager kapot was is er zo een grote speling op dat lager gekomen dat het asje van de klepdecompresseur contact kon maken met de tuimelaar, dus nadat dat lager (en die van de andere tuimelaar ook uiteraard) vervangen was, was de speling weg en nu blijven ze mooi op afstand van elkaar. Overigens wel alle overige eerder genoemde versleten onderdelen ook vervangen...
eindresultaat...
Hij gaat weer als de brandweer!!!
Ik ben inderdaad bij JST langs gegaan en zij hebben voor mij ook meteen die lagers vervangen (op hun verzoek overigens) want ik heb geen bankschroef o.i.d. en die is toch onmisbaar bij zo'n werkje dus ga ik voor die paar rotcenten niet zelf staan kloten met het risico dat ik de tuimelaar ook nog kapot maak ofzo.
De huskie van Joep is weer beter
Zie het volgende filmpje
http://home.tiscali.nl/bosschaart/Betuw ... CF0057.AVI
Zie het volgende filmpje
http://home.tiscali.nl/bosschaart/Betuw ... CF0057.AVI
Ik krijg geen beeld maar wel geluid.
Zo te horen gaat er iets niet goed ?
Zo te horen gaat er iets niet goed ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/