Hallo,
Ik ben nog niet zolang maar wel serieus bezig met de motorsport en wil graag alles goed onderhouden, daarom heb ik wat vragen over het onderhouden van onze liefjes. (ktm sx 525)
Bij het afspuiten bijv. van de motor zijn er neem ik aan een paar plekken waar je voorzichtig moet zijn of zelfs helemaal niet moet spuiten. Maar welke plekken precies?
En moet je de lagers en steekassen invetten met speciaal vet dat daarvoor te koop is of kan en mag dat ook gewoon zonder problemen met bijv. zuurvrije vaseline? En hoe vaak vetten jullie dat opnieuw in?
Zijn er nog belangrijke punten wat betreft luchtfilters (reinigen)?
Ik heb zelf wel ideeen over deze vragen, maar zou het graag tip top in orde willen hebben.
Ik hoor het wel,
Groet Jan Bas
onderhoud?!?
Moderator: ghulst
Gebruik geen hogedruk op lagers, keerringen of draaipunten van de vering ed, je spuit alles eerder kapot dan je lief is.
O/X-ring Ketting niet met hogedruk afspuiten.
Met normale waterdruk en de bekende borstel is alles ook goed schoon te krijgen.
Assen kun je met elk vet invetten ook kettingspray werkt goed.
Lagers zijn al voorzien van vet met een afdichting en worden meestal niet opnieuw gevet.
Als je dat toch wil gaan doen kun je normaal lagervet gebruiken.
Gebruik geen vaseline voor lagers.
LET OP DAT HET LUCHT FILTER niet met HDruk wordt schoongespoten.
Je kun er behoorlijk wat zand mee in de M/C krijgen.
Er is btw een topic over filters op noppenforum aanwezig (ff zoeken)
O/X-ring Ketting niet met hogedruk afspuiten.
Met normale waterdruk en de bekende borstel is alles ook goed schoon te krijgen.
Assen kun je met elk vet invetten ook kettingspray werkt goed.
Lagers zijn al voorzien van vet met een afdichting en worden meestal niet opnieuw gevet.
Als je dat toch wil gaan doen kun je normaal lagervet gebruiken.
Gebruik geen vaseline voor lagers.
LET OP DAT HET LUCHT FILTER niet met HDruk wordt schoongespoten.
Je kun er behoorlijk wat zand mee in de M/C krijgen.
Er is btw een topic over filters op noppenforum aanwezig (ff zoeken)
Ik heb altijd wel met een hoge drukspuit ook ook bij de wielagers, balhoofd, O-ring ketting, etc, gespoten, wel met een enigszins vernevelde straal en heb nog nooit problemen hiermee ondervonden. Mijn ervaring ligt hier dan wel bij KTM's (300 EXC, 400EXC, 450 EXC). Bij mijn 300 heb ik na 3 jaar de achtervork lagering en het balhoofd voor het eerst gedemonteerd en het leek nog volledig nieuw van binnen. Tegenwoordig zitten er zeer goede afdichtingen op de diverse plekken. Bij mijn EXC400 had ik na ±6000km offroad/cross nog helemaal niets losgehaald en volgens mij was alles nog perfect.Gebruik geen hogedruk op lagers, keerringen of draaipunten van de vering ed, je spuit alles eerder kapot dan je lief is. O/X-ring Ketting niet met hogedruk afspuiten.
Dat niet afspuiten op de diverse plekken geldt vooral bij de oude crossers. Als ik nog terug denk aan begin 70-tiger jaren moest je bijna elke week alles demonteren, gelukkig is dat tegenwoordig drastisch verbeterd.
Hallo,ik rij met een xr400 en ga regelmatig een tocht maken met vrienden maar tot nu toe heb ik nog niet echt een goed produkt voor de motor schoon te maken en daar bedoel ik vooral de motor en de cilinder er blijft een donkere schijn achter van de modder krijg je dit nog proper of ben ik te maniak mischien?
hoi, xrman
misschien simpel en goedkoop, maar na het afspuiten en drogen gewoon een kwast of spuitfles(glassexfles) met diesel, de hele zooi inspuiten , doekie er overheen en glimmen heen . blijft nog vet ook. en het plasticwerk kan je eventueel nog met siliconespray bewerken, maar die busjes zijn ook niet goedkoop en je spuit ze zo op .
misschien simpel en goedkoop, maar na het afspuiten en drogen gewoon een kwast of spuitfles(glassexfles) met diesel, de hele zooi inspuiten , doekie er overheen en glimmen heen . blijft nog vet ook. en het plasticwerk kan je eventueel nog met siliconespray bewerken, maar die busjes zijn ook niet goedkoop en je spuit ze zo op .
ik heb een half jaar geleden een nieuwe wr450f gekocht. hij loopt nog prima! ik spuit hem af en toe af en controleer het oliepeil. Ik cross er ongeveer 2keer per drie weken mee. Zodra hij minder gaat trekken moet het luchtfilter vervangen worden, echter heeft de machine vermogen zat dus zal ik daar niet te veel last van hebben. Enige wat ik dus heb gedaan is wassen en poetsen en veel geld in de zak houden. o ringen ketting paar keer opspannen en van de winter vervangen. Dan doe ik ook meteen het luchtfilter en nieuwe olie er in. Ketting hoeft niet gesmeerd te worden, pakt alleen maar scherp zand aan.
Het zijn allemaal misvattingen rondom onderhoud. Je hebt mensen die meer sleutelen dan rijden. De beste sleutelaars staan aan wal, met een motor die helemaal uit elkaar ligt, terwijl ik mijn rondjes maak. Let maar eens op, degene die er het meest verstand van lijkt te hebben heeft het spul ook altijd uit elkaar liggen al dan niet na een defect.
Het zijn allemaal misvattingen rondom onderhoud. Je hebt mensen die meer sleutelen dan rijden. De beste sleutelaars staan aan wal, met een motor die helemaal uit elkaar ligt, terwijl ik mijn rondjes maak. Let maar eens op, degene die er het meest verstand van lijkt te hebben heeft het spul ook altijd uit elkaar liggen al dan niet na een defect.
Dag Gast,
ik ben het helemaal met je eens dat er mensen zijn die liever en meer sleutelen dan rijden. Je kunt de boel ook kapot sleutelen.
Zeker met al die aluminium boutjes op de KTM's.
Onthoud echter 1 ding:
VERWAARLOOS NOOIT JE LUCHTFILTER!!!!
Je motor leeft hiervan.
Als je wacht totdat hij merkbaar minder gaat trekken ben je al veel te laat.
Er zal zeker al vuil door het filter heen getrokken zijn dan!
Was je filters uit met de daarvoor bestemde middelen. Niet met benzine dus.
Laat ze volledig opdrogen. Niet fohnen of zo, gewoon wegleggen en laten drogen.
Neem na een paar dagen een vel wit papier en schud/klop het luchtfilter er boven op uit.
Zolang er nog het minste zand op het papier terecht komt IS HET FILTER NIET SCHOON.
ik ben het helemaal met je eens dat er mensen zijn die liever en meer sleutelen dan rijden. Je kunt de boel ook kapot sleutelen.
Zeker met al die aluminium boutjes op de KTM's.
Onthoud echter 1 ding:
VERWAARLOOS NOOIT JE LUCHTFILTER!!!!
Je motor leeft hiervan.
Als je wacht totdat hij merkbaar minder gaat trekken ben je al veel te laat.
Er zal zeker al vuil door het filter heen getrokken zijn dan!
Was je filters uit met de daarvoor bestemde middelen. Niet met benzine dus.
Laat ze volledig opdrogen. Niet fohnen of zo, gewoon wegleggen en laten drogen.
Neem na een paar dagen een vel wit papier en schud/klop het luchtfilter er boven op uit.
Zolang er nog het minste zand op het papier terecht komt IS HET FILTER NIET SCHOON.
Inderdaad iedere keer luchtfilter schoonmaken en invetten na elke zandrit. Verder spuit ik mijn motor wel altijd met de hogedrukspuit af. Ik heb laatst op de crossbaan van een kerel een schoonmaakmiddel gekocht (€12,50 voor 5 liter) wat helemaal top is. Iedereen gebruikt het bij ons en het is echt een wonder middel. Eerst spuit je gewoon de ergste bagger er vanaf en dan spray je met een plantenspuit dit spul erop, 5 min intrekken en wanneer je het eraf spuit heb je een nieuwe motor. Na het afdrogen spuit ik er altijd cockpitspray van de Kruitvat erop, dit kost niks. En voila een nieuwe motor incl beschermlaag.
HA die Tuareq !!tuareq schreef:hoi, xrman
misschien simpel en goedkoop, maar na het afspuiten en drogen gewoon een kwast of spuitfles(glassexfles) met diesel, de hele zooi inspuiten , doekie er overheen en glimmen heen . blijft nog vet ook. en het plasticwerk kan je eventueel nog met siliconespray bewerken, maar die busjes zijn ook niet goedkoop en je spuit ze zo op .
zegge .. die truuk met de diesel ... die past een vriend van mij ook toe .. werkt prima , want zijn motor lijkt telkens weer als nieuw en het remt de roest vorming op spaken en boutkopjes , ketting etc. (had een idee van mezelf kunnen zijn heheh)
o jah .. hij heeft na de cross van 19 juni nog wat spulletjes laten staan bij mij .. waaronder een verdomd handig motorbokje ( alsie nog een week staat issie van mij )
Groetjes van je maatje met ut gebroken pootje
4 strokes only !!
met diesel, moet ik dan gewoon aan diesel denken voor in de auto? maar dat stinkt toch onmeunig als je dat overal opsmeert?
HAHA ja maar niet te veel dan he?
ik deed t motorblok een keer met WD 40
maar dat heb ik ook dagenlang geroken,
elke keer als het blok warm werd kwam het weer naar boven.
Maar in plaats van, kun je ook NEBOl gebruiken,
Van de ontvetterbak, dit stinkt niet zo erg en laat ook een laagje na
(en wordt gesponsord door de baas )
Nu maak ik schoon met een sterk geconcentreerde zeep,
wordt industrieel gebruikt om machines en de vloer te ontvetten
Misschien is dat wel het spul dat ook in een stoomcleaner gaat?
Maar met een plantenspuit (rugspuit.. whowww)
breng je het makkelijk aan. even in laten trekken, brandschoon!
GRTZ KC
ik deed t motorblok een keer met WD 40
maar dat heb ik ook dagenlang geroken,
elke keer als het blok warm werd kwam het weer naar boven.
Maar in plaats van, kun je ook NEBOl gebruiken,
Van de ontvetterbak, dit stinkt niet zo erg en laat ook een laagje na
(en wordt gesponsord door de baas )
Nu maak ik schoon met een sterk geconcentreerde zeep,
wordt industrieel gebruikt om machines en de vloer te ontvetten
Misschien is dat wel het spul dat ook in een stoomcleaner gaat?
Maar met een plantenspuit (rugspuit.. whowww)
breng je het makkelijk aan. even in laten trekken, brandschoon!
GRTZ KC
vastlopen is voor computers