Keerring uitgaande as vervangen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
xr250_1988

Omdat mijn keerring op de uitgaande as lekt wil ik hem gaan vervangen. Bij het eruit halen van deze oliekeerring zag ik dat er een opstaand randje aan zit. M.a.w. het blok moet gesplitst worden zodat de keerring er vanuit de binnenkant erin gezet kan worden. Hier heb ik eigenlijk niet veel zin in. Kan een keerring zonder boord ook gebuikt worden i.p.v. een originele keerring, zodat ik het blok niet uit elkaar hoef te halen. En zoja, moet deze dan vastgezet worden met een soort van Loctite?
Gast

je bedoelt as van de versnellingsbak waar je tandwiel op zit?
ik heb ook een xr250 gehad en die keerring kun je zo vervangen, ff de motor naar rechts kantelen zodat je geen olie hoeft af te tappen, dan met een priemetje de keerring er uit vissen en dan een nieuwe keerring steken, met stoflip, uit mijn hoofd maat 20-36-7
is wel een lastige maat welke moeilijk verkrijgbaar is maar is sowieso te bestellen bij een technische groothandel.
xr250_1988

Is idd de as waar het tandwiel op zit. Die keerringen zijn zeker moeilijk te verkrijgen. Ik heb er een besteld bij de groothandel. Heb je de keerring MET of ZONDER extra middelen (bijv. Loctite) vastgezet?
the rednas

ohw ff vergeten in te loggen maar gewoon zonder locktite hoor, fftjes de as schoonmaken controleren of ie ingefreten is(zal wel niet) en even controleren of er geen beschadigingen zitten in het carter waar de keerring in valt, mochten er beschadigingen zitten, dan kun je iets van vl0oeibare pakking gebruiken maar dat hoort niet nodig te zijn hoor. dus gewoon de keerring ff inolieen en er goed recht in steken dan moet t goed genoeg zijn.
xr250_1988

Kom jij (Rednas) niet uit de buurt van Axel? Ik kreeg volgens mij van jouw laatst de tip van de crossbaan in Westdorpe. Ik was daar laatst in het weekend, maar tot mijn grote verbazing was de baan niet geopend in het weekend. Klopt dat?
Gast

Heb ooit een een 250XL van 78 gehad met zo'n zelfde keerring.
Hierbij werd de uitgaande as onder druk gesmeerd , dus het blok moest gesplitst worden. Ik hoop voor jou dat deze as niet onder druk gesmeerd wordt.
the rednas

ja dat ben ik ja:)
en res in axel is open op woensdag en zaterdag, en finland circuit in westdorpe is op donderdag geopend en vanaf november dacht ik pas weer ook op zondag ja, enkel in de rustige maanden dus ook op zondag omdat het anders te druk is op zondag en te veel geluidsoverlast....

en bij een xr is die keerring wel gewoon te vervangen hoor:)een xl250 uit 87 is weer heel anders als een xr250 uit 88.
Plaats reactie