Tips bij roadbookritten

OTR-ritten, enduro's, crosswedstijden, roadbookritten, reizen, enz.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Jan Vlietland
Berichten: 76
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 20:41

Ik volg een beetje een omgekeerd traject als de meesten bij roadbookritten. Heb namelijk eerste geleerd om te rijden met gps en nu wil ik het roadbookritrijden leren. Maar dat valt toch nog wel een beetje tegen. Over het algemeen rij ik te hard om goed te kunnen navigeren. Maar om nou als een oud wijf op de motor te gaan zitten:
* Wanneer kun je het beste je roadbook aflezen net na de bocht of tijdens het rechte stuk?
* Hoeveel plaatjes moet je vooruit lezen?
* Lezen jullie voordat je gaat rijden de roadbook alvast door om dit te interpreteren?
* Hoever rij je terug als je verkeerd bent gereden?
Ook een KTM heeft grenzen
Ad Ketelaars
Berichten: 439
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
Contacteer:

Meteen na de bocht, omdat "het rechte stuk" dikwijls voorzien is van vele bochten of omdat het rechte stuk soms maar 100 meter lang is. In ieder geval niet meer dan een situatie vooruit kijken omdat je anders snel de kluts kwijt bent. Wel blijven rijden, anders is het een puzzelrit en geen rallyachtige offroadrit. Je rijdt altijd terug naar het punt waarvan je zeker weet dat je goed zit.
Het roadbook wordt meestal ongeknipt en ongeplakt aangeleverd om de rijder de kans
te geven het roadbook vooraf door te nemen. Veel rijders arceren de juiste rijrichting. dus vanaf de bol inklusief de richtingverandering wordt met een arceerstift ingekleurd. Dit leest erg makkelijk. Ook tankstops gevaarlijke punten enz. worden met deze stift gearceerd. In het begin veroorzaakt te gretig rijden veel fouten. Ook wordt er dan snel gezegd dat het roadbook op vele punten niet klopte. Rijd eerst eens een roadbook rustig af. Als je het systeem en de tekenwijze van de uitzetter goed onder de knie hebt, geef dan eens gas.
Hoewel er uitgegaan wordt van het bol-pijl principe, verschillen de roadbooks nog al eens. Heel belangrijk is het om op de detailinformatie in het roadbook te letten. De bemetering is in veel gevallen van onderschikt belang. Het is dus in de meeste gevallen niet nodig om je teller op elke richtingverandering weer op nul te stellen.
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Ik heb diverse roadboekritten bevoorbeeld zonder kilometerteller gereden, gewoon omdat hij toevallig de dag ervoor de geest gaf of iets dergelijks. Dan let je dus gewoon op de (door Ad omschreven) details.
Je ziet dat je na 276,5 mtr op de t-splitsing rechtsaf moet. Dan rij je dus gewoon naar die t-splitsing toe en vergeet de rest. Of na een open veld ga je links. Ook makkelijk. Het word pas lastig als het roadboek aangeeft. Na 2500 meter asfalt rechtsaf een zandweg in. Maar zelfs dan tekent Ad er vaak nog een huisnr of ander detail bij. Blijft dan natuurlijk wel de vraag of je dan ongeveer bij 2500 mtr bent afgeslagen of 500 meter ervoor. Maar dat merk je gauw genoeg aan de rest van de plaatjes. Dus je ziet, kilometers zijn van ondergeschikt belang.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Plaats reactie