remmen achterrem

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Jordie

Hallo ik ben nieuw hier

Als je met een crosser remt met je achterrem zonder je koppeling in te knijpen hoor je je ketting slaan/tikken
Dit komt doordat je motor door wil lopen maar jij het achterwiel vast houd.
Wat ik me nu af vraag is of dit erg slecht is voor je big end of dat het helemaal niks uit maakt, ik heb namelijk de gewoonte dit te doen zonder me koppeling aan te raken.

ik hoop op een antwoord.

Jordie
mxrider#28

valt je motor niet uit dan??? als je zo remt... en in welke situatie is het? wanneer je afremd voor een bocht of zo? voor je big-end maakt het trouwens niks uit want die staat niet direct op de versnellingsbak...
gassen

Geen probleem (ik weet al 25jr niet beter :roll: , en je gooit je gas niet helemaal dicht, dus die motor blijft echt wel "rond lopen".
bovendien zit er tussen bigend en achterrem behoorlijk wat speling in de vorm van overbrengingen die dat allemaal voor een groot gedeelte absorberen.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
mxrider#28

gassen schreef:Geen probleem (ik weet al 25jr niet beter :roll: , en je gooit je gas niet helemaal dicht, dus die motor blijft echt wel "rond lopen".
bovendien zit er tussen bigend en achterrem behoorlijk wat speling in de vorm van overbrengingen die dat allemaal voor een groot gedeelte absorberen.
jah ik snap er dus niks van van wat hij nou bedoeld... remmen zonder koppeling in te knijpen :? als je rijd doe je dat zowiezo niet... ik bedoel maar, waarom zou je? :? gewoon GAS erop en gaan!!! en af en toe een beetje bijremmen natuurlijk....
gasse

Zoals hij al schreef :" ik ben nieuw hier", maar hij weet wat hij doet maar heeft er alleen twijfels over.
Niet twijfelen maar gaaaaaaaaan
mxrider#28

gasse schreef:Zoals hij al schreef :" ik ben nieuw hier", maar hij weet wat hij doet maar heeft er alleen twijfels over.
Niet twijfelen maar gaaaaaaaaan
ik kan ook lezen hoor... maar als je hier nieuw bent betekent dat niet meteen dat je dom bent of zo... dus ik vraag gewoon om duidelijkere uitleg...
gassen

MXrider, met het hier nieuw zijn bedoel ik dat hij pas aan het crossgebeuren lijkt te ruiken , het is zeker niet de bedoeling om iemand in een hoek te drukken.

Sorry dat het zo overkomt.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Jordie

Jongens bedankt voor de antwoorden.

Ik bedoelde vooral bij het aanremmen van haakse bochten,
Als ik me achterwiel blokkeer slaat hij even uit en als je nog een klein beetje vaart hebt slaat hij als het goed is weer aan.

De laatste keer dat ik was wezen rijden (op ermelo) pakte ik bij de haakse bochten even de koppeling erbij, dit werkte goed.

p.s. ik cross inderdaad pas net.
mxrider#28

gassen schreef:MXrider, met het hier nieuw zijn bedoel ik dat hij pas aan het crossgebeuren lijkt te ruiken , het is zeker niet de bedoeling om iemand in een hoek te drukken.

Sorry dat het zo overkomt.
zeg jij maar wat je vind... ik blijf gewoon mijn mening geven en als je vind dat ik hem in een hoek druk dan vind jij dat maar... ik vraag gewoon om duidelijke uitleg over de situatie en die heeft hij nu verteld en nu snap ik het dus ook... en er werd eerder gezegt dat zijn wiel wel bleef draaien maar dat was dus ook niet het geval... het gaat hier dus gewoon om remmen bij een korte bocht, wat je met een 2-takt makkelijk kan doen maar met een 4-takt beter uit je hoofd kan laten... maar Jordie het kan geen kwaad :) vroeger had ik er ook wel eens last van dat mijn motor uitviel (en later weer aan) maar gewoon ff zorgen dat je de koppeling ingeknepen hebt dan valt hij ook niet meer uit...
Sandman (Joost)
Contacteer:

Inderdaad beter je aanleren om continu met 1- vinger op je koppelingshendel te rijden ja, en dan bij het insteken van de bocht ook altijd je koppeling in te trekken ook. Als je genoeg snelheid hebt kan je hem weer op geng krijgen, maar je zal anders ook te vaak stilvallen en jezelf vermoeien met weer te starten ;).
CR250'90,'91;XR350R'83,...
Plaats reactie