Ardennennieuws

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Ad K.

Codever nieuws.
Codever is de vereniging die de belangen behartigd van alle recreanten in het bos. Maar in hoofdzaak de belangen van de gemoteriseerde recreant en de montainbikers.

Waar mag je in Wallonie rijden met een offroadmotor?

In het veld mag u met een 4x4 en offroadmotor volledig legaal rijden op alle verharde en onverharde wegen en paden in zoverre het verkeersbord C3 (witte schijf met rode rand) de toegang niet verbiedt. Dat biedt al wat mogelijkheden.
In de bossen zijn motorvoertuigen enkel toegelaten op de verharde wegen.Volgens het boswetboek van voormalig Waals minister van leefmilieu Lutgen, is een verharde weg een weg waarvan de aardebaan is ingericht voor het verkeer van voertuigen in het algemeen. Nog altijd volgens dat boswetboek is een pad een openbare weg waarvan de breedte niet groter is dan de breedte die nodig is om het verkeer van voetgangers mogelijk te maken. Een onverharde weg is breder dan een pad en is als zodanig niet ingericht voor het verkeer van voertuigen in het algemeen. Deze definities scheppen verwarring en zijn vatbaar voor interpretatie. Zo kan een openbare weg geleidelijk zodanig versmallen dat hij onbegaanbaar of onberijdbaar wordt, zodat de gebruiker niet meer weet of hij zich op een pad, een onverharde of een verharde weg bevindt.Het verschil tussen een pad een een onverharde weg is vooral een kwestie van breedt. Het verschil tussen een verharde een een onverharde weg hangt af van de berijdbaarheid ervan. Het decreet Lutgen spreekt niet over het type van de verharding maar over de inrichting van de aardebaan voor het verkeer van voertuigen in het algemeen om het verschil te maken tussen een verharde en een onverharde weg. Om een lang verhaal kort te maken, betekent dit dat overal waar een normale personenwagen zonder carterbeschermer door kan rijden ook een offroadmotor mag rijden.
Sommige onverharde wegen lopen evenwijdig met de rand van een bos. d.w.z. aan de ene kant van de weg bomen en aan de andere kant weiland. Het is pas wanneer de weg het bos in leidt dat het decreet Lutgen de toegang verbiedt. Momenteel is men naast deze feiten bezig het boswetboek te hervormen. De huidige minister laat weten dat hij van plan is de bossen evenrediger te verdelen tussen de verschillende gebruikers.

Met dank aan Codever (B)en enduroclub Grensland(B)
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Hallo,

hier de originele tekst zoals die te vinden is op http://www.codever.be

En campagne, vous pouvez rouler en toute légalité sur toutes les routes, chemins et sentiers, sauf si un signal C3 (disque blanc cerclé de rouge) en restreint l’utilisation pour les véhicules à moteurs. Cela offre déjà beaucoup de possibilités. Dans la forêt wallonne, seules les routes sont accessibles aux véhicules à moteurs. Les VTT peuvent emprunter les chemins, mais pas les sentiers. Selon l’évangile de Guy Lutgen, une route est une voie publique dont l’assiette est aménagée pour la circulation des véhicules en général. Un sentier est une voie publique étroite dont la largeur n’excède pas celle nécessaire à la circulation des piétons. Un chemin est une voie publique plus large qu’un sentier et qui n’est pas aménagée pour la circulation des véhicules en général. Toutes ces définitions légales prêtent à confusion et sont sujettes à diverses interprétations. Une même voie publique peut au fil de son parcours se rétrécir, devenir impraticable et l’utilisateur ne sait plus s’il emprunte un sentier, un chemin ou une route. La différence entre un sentier et un chemin est surtout une question de largeur.

Route, chemin, sentier

La différence entre une route et un chemin repose sur la praticabilité. Le décret Lutgen ne parle pas de bitume pour différencier une route d’un chemin mais de l’aménagement de l’assiette pour la circulation des véhicules en général. Donc, là où une voiture ordinaire peut passer sans protège carter, un 4x4 ou une moto verte peut circuler.
Certains chemins se situent à la lisière d’un bois : d’un côté les arbres, de l’autre les prés. Vous pouvez y circuler. Ce n’est que lorsque le chemin traverse le bois ou la forêt que le décret Lutgen vous en interdit l’accès. Codever continue à travailler pour réformer cette législation trop restrictive et par ailleurs de moins en moins respectée. En juin 1996, nous avions introduit un recours au Conseil d’Etat contre les arrêtés d’application du décret Lutgen. L’auditeur du Conseil d’Etat vient de déposer son rapport qui rencontre partiellement nos arguments. Le Conseil d’Etat ne devrait plus tarder à statuer. Par ailleurs, le Ministre José Happart, qui a la forêt dans ses attributions, travaille sur une réforme de l’entièreté du Code forestier en ce compris les articles modifiés en 1995 par Guy Lutgen. Nous l’avons rencontré. Il nous a fait part de son intention de mieux partager la forêt entre tous ses utilisateurs et est sensible à notre travail éducatif et à nos propositions notamment celles relatives à la réouverture des chemins vicinaux. Vous pouvez donc garder de l’espoir, continuer à nous soutenir et surtout combattre les comportements agressifs qui dénaturent l’image de marque du 4x4, de la moto verte et du VTT. Maintenant plus que jamais, nous devons tous et chacun être "verts, libres et responsables".

Jo VdB
Ad K.

De meesten zullen denken, "wat moeten we daar nu mee". Maar het is wel handig om bij je te steken voor als je een boswachter tegen komt. Veruit de meeste boswachters zijn hiervan niet op de hoogte. Het kan misschien net het verschil maken tussen een bon of het voordeel van de twijfel krijgen.
Nikolas

In de praktijk komt het erop neer dat je enkel op de vlakke snelle banen mag rijden en dat het mooie gedeelte met modderbakjes en andere obstakels verboden zijn...

Jammer, hopelijk komt er verandering in. Ik riskeer er mij niet meer. Ben net voor 750 € all in naar Roemenië geweest en daar doe je wat je wil.
Arnaud
Berichten: 300
Lid geworden op: di sep 17, 2002 23:19
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Hallo Nikolas,

Heb je misschien wat info voor mij over je uitstapje naar Roemenië? Heb met veel plezier in augustus achter Johan v.d. Wal aangereden in de Pyreneëen en ben wel geïnteresseerd in nog meer modder... :lol:

Groeten,
Arnaud
meer plezier NAAST de weg
www.noxian.nl
Huertecilla
Berichten: 127
Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
Locatie: Villanueva del Trabuco
Contacteer:

Arnoud, zoek dan de T(ail)R(iding)F(ellowship) eens op het web op. Die gasten organiseren veel en leuke ritten in vooral Wales en het noorden van Engeland. Vooral in de Yorkshire Dales en the Pennines kun en mag je nog redelijk veel rijden. Ook in Engeland wordt het knap rap moeilijker, maar de noppenrijders hebben daar het voordeel dat ze een redelijk krachtige 4x4 lobby voor zich uit hebben.
Ook op het I.o.M. zijn veel mogelijkheden trails te rijden en daar zijn de problemen nihil. Is tijdens de TT ook een heel aantrekkelijke methode om je bij 'roads closed' over het eiland te verplaatsen.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
Plaats reactie