Beste luitjes,
Op mijn kenteken staat 17KW ?
Het is een KTM LC4 600 uit 1992 met dus 600 CC motor
alleen op de verschillende sites zie ik wel tot 35.8 kw staan (ja goed gelezen geen pk's !!)
Hoeveel pk heeft zo'n ding nou ??? zou toch raar zijn als op mijn kenteken vermeld staat 17KW en de vermelding : HET BETREFT EEN LICHTE MOTORFIETS
weet iemand hoe dat zit ???
thanks,
Maurice
Hoeveel KW is mijn motor nu echt ??
Moderator: ghulst
Laatst gewijzigd door pinin39 op di apr 20, 2004 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Maurice,
Een KTM komt in een super afgeknepen vorm in Nederland. De motor bevat op dat moment allerlei restricties om alle geluids en milieu normen te halen. Voor aflevering worden deze restricties verwijderd uit bijv. de uitlaat, carb, etc. en dan levert de motor dus plotseling veel meer KW. Ga er maar van uit dat jouw KTM ruim 50 PK levert.
Een KTM komt in een super afgeknepen vorm in Nederland. De motor bevat op dat moment allerlei restricties om alle geluids en milieu normen te halen. Voor aflevering worden deze restricties verwijderd uit bijv. de uitlaat, carb, etc. en dan levert de motor dus plotseling veel meer KW. Ga er maar van uit dat jouw KTM ruim 50 PK levert.
17 kw in 1992. Die kw op je kenten moeten destijds wel overeen zijn gekomen met de motor van die uitvoering. Dit is bij de homologatie gemeten. Als de motor nog redelij origineel is, (zie bericht Joop). en rekening houdend met ongeveer 10% vermogenverlies door de jaartjes heen, is het resterend vermogen m.i. pak hem beet nog een goeie 15,5 kw.
@ Gast,
je uitleg slaat helaas op niets
Geloof Joop maar, zijn uitleg is correct.
Als je het niet gelooft, dan kom je maar eens aan de (papieren) 12 Kw van mijn 520 EXC hangen...
Jo VdB
je uitleg slaat helaas op niets
Geloof Joop maar, zijn uitleg is correct.
Als je het niet gelooft, dan kom je maar eens aan de (papieren) 12 Kw van mijn 520 EXC hangen...
Jo VdB
Dank je wel mensen,
vondt het al een beetje vreemd ,
zie het als een Ferrari die niet harde gaat dan 120 !!!
dus ik denk , 17KW ??? dat kan toch niet voor een 600
super bedankt voor jullie heldere uitleg
maurice
vondt het al een beetje vreemd ,
zie het als een Ferrari die niet harde gaat dan 120 !!!
dus ik denk , 17KW ??? dat kan toch niet voor een 600
super bedankt voor jullie heldere uitleg
maurice
Ook al staat er 10 kw op papier. Als dat ding maar wil blaffen!! Gaskraan in 3 opendraaien en er volgt bijna vanzelf een wheelie / hij loopt hard en je moet goed in de ankers voor een bocht / etc / etc , dan kun je spreken van voldoende pk-tjes!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
@ Jo vd B
Ik geloof er niks van Jo, (oftewel, ik wil best wel eens aan een KTM 520 "hangen")
Mijn XR 400 werd afgeleverd met 5kW op het kenteken. Ik dacht nog dat de 2 weggevallen was (25 kW is ongeveer juist). Maar origineel loop een slecht opgevoerde MT 5 inderdaad harder.
Gelukkig zitten de juiste onderdelen er gelijk bij.
Rwin
Ik geloof er niks van Jo, (oftewel, ik wil best wel eens aan een KTM 520 "hangen")
Mijn XR 400 werd afgeleverd met 5kW op het kenteken. Ik dacht nog dat de 2 weggevallen was (25 kW is ongeveer juist). Maar origineel loop een slecht opgevoerde MT 5 inderdaad harder.
Gelukkig zitten de juiste onderdelen er gelijk bij.
Rwin
Op het inschrijvingsbewijs van men EXC 450 2004 staat wel degelijk 12KW.In praktijk (na opheven van alle restricties) is dit HEEL wat meer.Kom er maar eens aanhangen zoals Jo zegt.
PS Jo:ik kan mij niet meer inloggen onder mijn naam.Kan je daar iets aan doen?
Sjikkentip
sjikkentip@skynet.be
PS Jo:ik kan mij niet meer inloggen onder mijn naam.Kan je daar iets aan doen?
Sjikkentip
sjikkentip@skynet.be
van www.rdw.nl
Motorvermogen op het kentekenbewijs
Wie jonger is dan 21 jaar en zijn motorrijbewijs haalt, mag de eerste twee jaar alleen op een motorfiets met een licht vermogen rijden. Het motorvermogen mag niet boven de 25 kilowatt uitkomen. Na twee jaar mag men op een zwaardere motor gaan rijden. Deze regeling bestaat sinds 1 januari 1997. Met de invoering van deze regeling werd het relevant om het motorvermogen ook op het kentekenbewijs te zetten. Bij een eventuele controle van een motorrijder kan de politie dan direct via het kentekenbewijs het motorvermogen vaststellen. Daarvoor heeft de RDW het kenteken aangepast.
Aanpassen motorvermogen Motorrijders die twee jaar op een lichte motor hebben gereden, willen na die periode vaak op een zwaardere motor overstappen. De branche krijgt dan ook nogal eens de vraag om het motorvermogen aan te passen. Dat kan echter alleen voor motoren waarvoor 2 verschillende typegoedkeuringen zijn afgegeven: één voor het lichte vermogen en één voor het zware vermogen. Het motorvermogen kan namelijk alleen bij de typekeuring worden vastgesteld.
Na het aanpassen van het motorvermogen moet het kentekenbewijs door de RDW worden aangepast. Men heeft daarvoor een verklaring van de importeur of fabrikant nodig dat de motorfiets is omgebouwd en van typegoedkeuring gewijzigd. Deze verklaring moet samen met alle delen van het kentekenbewijs worden opgestuurd aan de RDW/CINFA in Zoetermeer. Binnen tien dagen ontvangt de berijder van de RDW het gewijzigde kentekenbewijs. Nogmaals: aanpassen van het motorvermogen is alleen mogelijk voor motoren waarvoor twee typegoedkeuringen zijn afgegeven.
Inmiddels is de procedure aangepast: de verklaring van de importeur moet samen met alle delen van het kentekenbewijs worden opgestuurd aan de RDW in Veendam.
Dus als er 17 kw op het kenteken staat, moet de motor ook 17 kw leveren. Zijn de restricies er uit gehaald, dan moet het kenteken zijn aangepast. Als na een ongeval blijkt dat de kentekengegevens niet overeenkomen met de werkelijkheid dan kan de verzekering dwars gaan liggen lijkt me
Motorvermogen op het kentekenbewijs
Wie jonger is dan 21 jaar en zijn motorrijbewijs haalt, mag de eerste twee jaar alleen op een motorfiets met een licht vermogen rijden. Het motorvermogen mag niet boven de 25 kilowatt uitkomen. Na twee jaar mag men op een zwaardere motor gaan rijden. Deze regeling bestaat sinds 1 januari 1997. Met de invoering van deze regeling werd het relevant om het motorvermogen ook op het kentekenbewijs te zetten. Bij een eventuele controle van een motorrijder kan de politie dan direct via het kentekenbewijs het motorvermogen vaststellen. Daarvoor heeft de RDW het kenteken aangepast.
Aanpassen motorvermogen Motorrijders die twee jaar op een lichte motor hebben gereden, willen na die periode vaak op een zwaardere motor overstappen. De branche krijgt dan ook nogal eens de vraag om het motorvermogen aan te passen. Dat kan echter alleen voor motoren waarvoor 2 verschillende typegoedkeuringen zijn afgegeven: één voor het lichte vermogen en één voor het zware vermogen. Het motorvermogen kan namelijk alleen bij de typekeuring worden vastgesteld.
Na het aanpassen van het motorvermogen moet het kentekenbewijs door de RDW worden aangepast. Men heeft daarvoor een verklaring van de importeur of fabrikant nodig dat de motorfiets is omgebouwd en van typegoedkeuring gewijzigd. Deze verklaring moet samen met alle delen van het kentekenbewijs worden opgestuurd aan de RDW/CINFA in Zoetermeer. Binnen tien dagen ontvangt de berijder van de RDW het gewijzigde kentekenbewijs. Nogmaals: aanpassen van het motorvermogen is alleen mogelijk voor motoren waarvoor twee typegoedkeuringen zijn afgegeven.
Inmiddels is de procedure aangepast: de verklaring van de importeur moet samen met alle delen van het kentekenbewijs worden opgestuurd aan de RDW in Veendam.
Dus als er 17 kw op het kenteken staat, moet de motor ook 17 kw leveren. Zijn de restricies er uit gehaald, dan moet het kenteken zijn aangepast. Als na een ongeval blijkt dat de kentekengegevens niet overeenkomen met de werkelijkheid dan kan de verzekering dwars gaan liggen lijkt me
Dat kenteken aanpassen kun je echt wel vergeten:
"Nogmaals: aanpassen van het motorvermogen is alleen mogelijk voor motoren waarvoor twee typegoedkeuringen zijn afgegeven"
Dat is dus nooit het geval omdat enduro's juist zijn teruggetuned om uberhaubt een typegoedkeuring te krijgen.
Rwin
"Nogmaals: aanpassen van het motorvermogen is alleen mogelijk voor motoren waarvoor twee typegoedkeuringen zijn afgegeven"
Dat is dus nooit het geval omdat enduro's juist zijn teruggetuned om uberhaubt een typegoedkeuring te krijgen.
Rwin
Inderdaad levert een opgevoerde Honda mt die over de 100 loopt ook niet meer dan 10 pk. Dus die motor zal echt wel 17 kw in originele toestand hebben geleverd, met die restricties die er standaard op zaten. Haal je die er af (ander uitlaatje etc) dan krijg je er nog een paar kw-tjes bij. 50 pk lijkt me inderdaad ook wel erg veel. Maar goed, je hoeft ook niet zoveel pk's te hebben om hard te gaan. Het gaat om koppel!!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
www.rdw.nl
Het motorvermogen mag niet boven de 25 kilowatt uitkomen.
Pas op,niet wat op het kenteken staat is belangrijk, het motorvermogen mag niet boven de 25kw uitkomen.Dus als je niet op een zwaardere fiets mag rijden, is het vermogen wat daadwerkelijk geleverd wordt maatgevend.
Kiek uit wah
Het motorvermogen mag niet boven de 25 kilowatt uitkomen.
Pas op,niet wat op het kenteken staat is belangrijk, het motorvermogen mag niet boven de 25kw uitkomen.Dus als je niet op een zwaardere fiets mag rijden, is het vermogen wat daadwerkelijk geleverd wordt maatgevend.
Kiek uit wah
Dus voor jonge enduro rijders <21, geldt: kunnen nooit met een standaard motor rijden?
Zullen dus meestal een geknepen machine hebben ?
Moeten dus ook beter hun best doen of gruwelijk talent hebben om te winnen?
Weet de KNMV dit ook?
Wordt hierop gelet?
Zullen dus meestal een geknepen machine hebben ?
Moeten dus ook beter hun best doen of gruwelijk talent hebben om te winnen?
Weet de KNMV dit ook?
Wordt hierop gelet?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Natuurlijk weet de KNMV en de BMB dat.gassen schreef:Weet de KNMV dit ook?
Illustreert nogmaals de schijnheiligheid bij de technische motorkeuring.
In principe zou bij de motorkeuring GEEN ENKELE motor mogen goedgekeurd worden, want essentiële elementen , verplicht door de wetgeving, zijn vaak niet in orde !! M.a.w. de aangeboden motoren zijn niet in overeenstemming met de homologatie-normen, en daardoor niet toegelaten tot het openbare verkeer !!
Jo VdB
Voor alle duidelijkheid.... Onder de 21 mag je alleen met een motor rijden die niet meer dan 25 Kw levert, maar duidelijker gesteld mag je niet met een motor rijden die niet meer dan 0,16 Kw per kilo levert....
btw. Op het kentekenbewijs van mijn Husky TE610 uit '94 staat niks vermeld over het feit dat het een lichte danwel een zware motor betreft.
Ik neem aan dat deze motor dus zowiezo als zware motor naar Nederland is gekomen? Hoe zit dat dan met de latere (lees; die van na '97) TE610's die naar Nederland zijn gekomen? Er rijden zeker weten 610's van die leeftijd en nog jonger rond met licht kenteken terwijl er maar één typegoedkeuring geld???
btw. Op het kentekenbewijs van mijn Husky TE610 uit '94 staat niks vermeld over het feit dat het een lichte danwel een zware motor betreft.
Ik neem aan dat deze motor dus zowiezo als zware motor naar Nederland is gekomen? Hoe zit dat dan met de latere (lees; die van na '97) TE610's die naar Nederland zijn gekomen? Er rijden zeker weten 610's van die leeftijd en nog jonger rond met licht kenteken terwijl er maar één typegoedkeuring geld???