Verslag enduro Orp Le Grand 2004

Oeverloos ouwehoeren of gewoon napraten over de laatste rit kan hier. (zelf voor het bier zorgen)

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gast

Nationale Enduro Orp Le Grand 14-03-2004

Zondag morgen 05.15 uit bed.
De 2 de national van het jaar word gereden: Orp Le Grand

Voor mij een klein beetje dichter bij de deur als Warnant.
Dus er is nog tijd genoeg om me op mijn gemak te wassen, aan te kleden, en koffie te drinken.

Rond 6.10 naar de garage en op weg.
Spijtig dat we vandaag maar met twee rijden. Wim en Gino zijn verhinderd.
Jo VDB ontmoet ik aan de start.
Na een voorspoedige rit kom ik rond 7.30 aan op de Place Communale te Orp le Grand.
Motor uitgeladen en om 7.40 sta ik klaar aan de technische kontrole. Een klein kwartier later is het al aan mij. De kontrole bestond uit het kijken naar de motor en in de remmen knijpen.
Simpel niks geen banden nakijken, geen kontrole van het geluid, niets helm nazien. Zelfs de sticker op mijn kader van in Warnant was nog goed genoeg en er moest geen nieuwe geplakt worden.

Aan de inschrijvingstafel kom ik Jo tegen. We spreken af om samen te vertrekken.
10.27 word het vertrekuur. 2 maal moeten we een ronde rijden en 3 maal een special tegen tijd.
Nog +- 1.5 uur wachten. Van die tijd wordt dan ook dankbaar gebruik gemaakt om ons aan te kleden, mijn kastje naar het werkpark te duwen. Ook is er nog ruim de tijd om de motors van de concurrentie eens goed te bekijken.
10.20 we begeven ons in het parc ferme. Nog een paar minuten (toch raar dat telkens zo kort voor de start de zenuwen door mijn keel gieren)
Plots komt Dave en zijn vrouwtje An aangewandeld, die komen vandaag supporteren.
Na een kleine babbel gaan ze post vatten op de special om te zien hoe wij en de anderen het ervan af gaan brengen.
10.27 kaart laten ponsen en we zijn weg. We rijden eerst een stukje door het dorp om dan aan het onverhard te beginnen. Vanaf de start volgen we blauwe krijtlijnen en er staan ook pijlen om richting aan te geven. Na de eerste moddersporen komen we op een gegeven moment aan een T kruising. Pijlen staan naar links dus wordt er die richting ingedraaid en de kraan kan terug open. Plots merk ik achter me dat Jo iets terug gestopt is en teken staat te doen.

180 graden rechtsomkeer en terug tot bij hem. Blijkt nu dat de pijlen enkel voor de vrijetijdsrijders zijn (die de special overslagen). Daar komen we even goed weg, had Jo dit niet opgemerkt waren we gelijk verkeerd aan het rijden.
Een klein stukje terug en we staan aan de start voor de eerste special.
De vlag gaat omhoog en Jo spurt weg. Nu is het aan mij.
Vlag omhoog en gaaazzz, na eerst een klein stukje bos komen we na een haakse draai op jawel een weide, deze werd gereden van boven naar omlaag, 180 graden draaien en weer omhoog dit 3 keer. In tegenstelling tot de weide in Warnant wordt deze special gereden zonder problemen.
Daarna nog enkele km sporen en dan komen we in de polders rond Orp.

Vanaf hier schiet onze snelheid dan ook de hoogte in. Holle en zandwegen krijgen we voorgeschoteld. Waarbij de holle wegen soms verraderlijk glad lagen.
Op een gegeven moment rijden we op een zandweg en ga ik Jo voorbij. Waarbij ik niet zie dat we een zandpad links in moeten. Plots sta ik bij een stuk dat we gereden hebben net voor de special. Dat klopt niet en we moeten terug. Opeens vind ik de juiste route terug, Jo had die blijkbaar al eerder gevonden dus nu komt het op achtervolgen aan. De snelheid ligt goed en met nog enkele minuten over kom ik aan de eerste tijd controle. Een paar minuten wachten en we kunnen verder. 55 minuten hebben we te rijden (inclusief tijd in het werkpark) om de volgende tijdscontrole te passeren. Gas erop en terug weg richting parc ferme.

Na een tankbeurt is het weeral tijd om de 2de ronde aan te vangen. Ik besloot om deze ronde bij Jo te blijven en zo de kans op verkeerd rijden uit te sluiten (taktiek :oops: )
Na enkele km’s van het parcours komen we terug aan bij de special. Zelfde stramien: vlag omhoog en weg. De weide vertoont nu al wel de gevolgen van enkele 100den enduristen die erover gevlamt komen. Sporen in de bochten vergemakkelijken het keren niet.
Vlak voor het einde van de 2de special rijd ik mijn linker radiator flap in de vernieling ( stom paaltje). Pffff weeral kosten. Aan de radiator zelf bleek niets te mankeren dus eigenlijk kom ik nog goed weg. Op het volgende stuk haal ik Jo terug bij. Waarna we afwisselend op kop rijden. Op een gegeven moment rijden we naast een halve meter dieper gelegen, vers geploegde akker. Toen in real time voor mijn ogen Jo begon te zwalpen van links naar rechts, de berm indook, de akker in vloog en dan over zijn stuur van de motor geworpen werd. Motor opzij gezet en gaan helpen. Een geluk dat hij niets mankeerde, motor recht en doorrijden.
Een tiental km verder was het dan mijn beurt. 2 diepe sporen welke zal ik nemen ? De linkse of de rechtse. Links lijkt beter of wacht nee de rechtse.De linkse leek achter af toch beter want de rechtse heb ik van heel kortbij mogen inspecteren. Maar niets aan de hand, motor recht en richting finish waar we ruim op tijd aankomen. Eten, drinken, motor tanken en we gaan de laatste special rijden.

Na dat deze gereden was zijn we nog een tijdje met Dave en An blijven kijken naar de specialisten ter zake. Waarbij Jo 3 barbecue worsten in zijn kas sloeg.
Dan op het gemak terug naar de start, motor inladen, omkleden en de cafetaria binnen.
Even op de uitslagen (die nog niet volledig waren) gekeken en dan naar huis.
Thuis gekomen bleek inmiddels de volledig uitslag op het internet te staan. Jo eindigt al 35ste en ik een plaatsje lager 36ste.
Niet echt schitterend maar toch uitgereden J…
Tot de volgende
#316 Guy
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Weer een fijn verslag om te lezen :lol: Het wordt toch eens tijd voor mij om bij jullie eens wat enduro ervaring op te komen doen.
Daarom een paar vraagjes :wink:
Allereerst zeggen jullie om 07.30 in Orp te zijn, en dan om 10.30 te gaan aanvangen. Waarom dat tijdsverschil. Kan ik dus om 09.30 arriveren vanuit ver Amsterdam om dan naar de keuring te gaan etc?
Bij vertrek pons je de kaart? Bij ons moest je gewoon de juiste tijd van het schavot afrijden en pas stempelen bij de eerste TC.
Mijn probleem is natuurlijk de afstand, misschien is overnachten dus een optie?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Wederom een zeer fijn, gedetailleerd verslag van Guy. En vooral waarheidsgetrouw !

*****************

Husky, je kan naar de technische keuring vanaf 07.30. En inschrijven kan ook vanaf ong. 08.00 uur.
De keuring is in principe zo tot 10.00 bemand.
En inschrijven kan ook tot 10.00 uur.

Onze klasse start zo omstreeks 10u30.
Daglicenties omstreeks 10u45.

Ik (we) zijn er graag vroeg bij. Dat geeft ons de tijd om rustig onszelf in te schrijven, aan te kleden, de benzine te plaatsen bij start/finish, ...

In Belgie krijg je nog steeds een plastic kaartje : bij de start wordt dit inderdaad geknipt. In Nederland is tegenwoordig alles elektronisch (op dit vlak is Nederland beter)

Wel zijn de Belgische enduro's niet te vergelijken met de Nederlandse. In Belgie geen/weinig sluip-en-kruip-werk, maar wel veel technische stukken.

Jo VdB

P.S. @ Guy : ik had honger
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Okee Jo. Maar nog een klein vraagje.
Ik begrijp dat je als eerste naar de inschrijving moet om een formulier op te halen, die je dient in te vullen. En dat je dan met dat formulier naar de technische keuring gaat. Klopt dit?
Motor en Helm dienen gekeurd te worden?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

huskie schreef: Ik begrijp dat je als eerste naar de inschrijving moet om een formulier op te halen, die je dient in te vullen. En dat je dan met dat formulier naar de technische keuring gaat. Klopt dit?
Motor en Helm dienen gekeurd te worden?
Ja, klopt. Eerst ga je de nodige papieren halen voor de daglicentie. Die neem je mee naar de keuring. Moto en helm worden normaliter gekeurd.

Daarna ga je met de (intussen van de nodige stempels voorziene) papieren naar de inschrijftafel, en betaal je (en krijg je de nodige ponskaart en starttijd)

Jo VdB
Plaats reactie