Beste noppenrijders,
Al een aantal maanden volg ik de onderwerpen op het forum. Ik ben op zoek naar een mooie eerste motor en heb al veel kennis opgedaan door de bestaande topics door te spitten. Ik kan echt niet wachten tot ik mijn eigen wheels heb maar ik heb nog een paar vragen, waardoor ik nog niet kan kiezen welke motor het beste is voor mij.
Ik heb 1500 Euro te besteden en ben op zoek naar een motor voor in de stad en op zandweggetjes. Ik woon namelijk in Amsterdam en mijn ouders in Gorssel (tussen Deventer en Zutphen), waar het stikt van de zandpaden en crossbanen. Het probleem is alleen dat ik dus af en toe (+- 1x per 2-3 weken) op en neer wil pendelen tussen Gorssel en Amsterdam (afstand 120 km).
Ik zat te denken aan een Yamaha XT 600 (evt. Tenere), Honda XR 600 of KTM lc4 600 van bj rond 1990. Kunnen die dat snelwegritje aan (evt. met andere tandwielen) of heb je dat na drie keer echt helemaal gehad?
Verder lees ik veel vervelende dingen over slecht startende XR's. Kloppen deze verhalen en hebben Yamaha en KTM hier ook last van?
Laatste vraag: indien jullie inderdaad vinden dat dit het goede type motor is voor mij, welke van de drie merken is het minst onderhoudsgevoelig?
Ik hoop dat ik niet teveel vragen stel in 1x stel.
Groet,
Toekomstig zandhapper Wouter
Nieuwe noppenrijder twijfelt: XT, XR, lc-4 600?
Moderator: ghulst
Als ik t goed begrijp zal je eerste motor dus hoofdzakelijk in de stad worden gebruikt, met eens in de 2-3 weken naar Gorssel?? All-road dus eigenlijk
Maar met alle drie kan je alles (ik reed met mijn eerste motor, een XT350, off-road ritjes, ging ermee op vakantie naar ZuidFrankrijk en reed er elke dag mee van Huizen naar Amsterdam)
XR-ren voor 1500 euri hebben vaak al een flinke boodschap gedaan, de XR is een hgoede all-round terreinmotor. Hij zal de stad niet zo erg vinden, maar 120 kilometer over de snelweg minder.
LC4 is een prima fiets voor wat jij bedoelt, maar loopt "rauwer", niet een echte allemansvriend en misschien niet helemaal geschikt als eerste motor.
De Yamaha XT is een prima stadsfiets, heeft geen moeite met snelwegkilometers (al moet je "snel" niet te serieus nemen, een kruissnelheid van 130 is wel aan te houden) maar is in het terrein en zeker op een crossbaan een hele hand vol.
Als ik jou was zou ik voor een motor kiezen die je makkelijk de baas kan en die niet snel met je op de loop gaat, dus een XT, en na een tijdje (als je meer rij-ervaring hebt, je nog steeds in Amsterdam woont en je ouders nog steeds elke 2-3 weken wilt zien) voor een LC4. Als je besluit Amsterdam te verruilen voor Gorssel, dan de XR.
Suc6!!!
Maar met alle drie kan je alles (ik reed met mijn eerste motor, een XT350, off-road ritjes, ging ermee op vakantie naar ZuidFrankrijk en reed er elke dag mee van Huizen naar Amsterdam)
XR-ren voor 1500 euri hebben vaak al een flinke boodschap gedaan, de XR is een hgoede all-round terreinmotor. Hij zal de stad niet zo erg vinden, maar 120 kilometer over de snelweg minder.
LC4 is een prima fiets voor wat jij bedoelt, maar loopt "rauwer", niet een echte allemansvriend en misschien niet helemaal geschikt als eerste motor.
De Yamaha XT is een prima stadsfiets, heeft geen moeite met snelwegkilometers (al moet je "snel" niet te serieus nemen, een kruissnelheid van 130 is wel aan te houden) maar is in het terrein en zeker op een crossbaan een hele hand vol.
Als ik jou was zou ik voor een motor kiezen die je makkelijk de baas kan en die niet snel met je op de loop gaat, dus een XT, en na een tijdje (als je meer rij-ervaring hebt, je nog steeds in Amsterdam woont en je ouders nog steeds elke 2-3 weken wilt zien) voor een LC4. Als je besluit Amsterdam te verruilen voor Gorssel, dan de XR.
Suc6!!!
met 1500 euri als budget zou ik KTM overslaan.........die zijn pas echt betrouwbaar geworden vanaf 1993 (zeg maar met het zwarte blok i.p.v. blauw) en een redelijk exemplaar van dat bouwjaar heb je niet voor 1500 euri.
Ik denk dat een KTM LC 4 600 een heel geschikte motor is voor jou doel. Ik had een KTM LC4 (bj. 1988, blauw blok), welke ik in 1989 als wegmotor gebruikt heb en dat ging uitstekend (helaas kon ik door een paar vervelende blessures een jaar niet crossen en offroad rijden). Voor zover ik weet zijn de KTM LC4's eigenlijk oerbetroubare motoren.