Weet iemand waar ik m'n achtervering kan laten vullen met stikstof,
in de omgeving van Leuven.
stikstof achtervering
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 140
- Lid geworden op: wo jan 14, 2004 11:09
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
forgive me if I am wrong maar,.....
Dat kan je toch ook met lucht vullen?Ik heb een compresor thuis straan en daar pomp ik em mee op of je gaat naar een tankstation
Shell
Mzls Rico
Dat kan je toch ook met lucht vullen?Ik heb een compresor thuis straan en daar pomp ik em mee op of je gaat naar een tankstation
Shell
Mzls Rico
Go BIG or go home ...
Leuven in België? Ga naar een schokbroker revisisie bedrijf of een motorcrossdealer. Er zijn diverse motocrossdealers die dit ook kunnnen.
Honda CR125 je schokbreker vullen met stikstof is duidelijk beter, heeft met de uitzettingscoëfficient van stikstof te maken.
Honda CR125 je schokbreker vullen met stikstof is duidelijk beter, heeft met de uitzettingscoëfficient van stikstof te maken.
hoe veel bar hoort er eigenlijks in zo'n pomp te zitten heb er nu een op zitten in me rm maar daar achter op zit een soort van stel scroefje wat is daar de reden van ??
HondaCR125 schreef:forgive me if I am wrong maar,.....
Dat kan je toch ook met lucht vullen?Ik heb een compresor thuis straan en daar pomp ik em mee op of je gaat naar een tankstation
Shell
Mzls Rico
heheheh lucht?.. een gemiddelde compressor lever 8 BaR .. in het reservoir (waarin geen lucht maar gas zit) op je achter schokbreker zit zo n 120 Bar (als het niet meer is)... op oudere types voorvorken zitten wel eens ventielen aan de boven zijde... veel mensen komen in de verleiding om daar lucht in te pompen met een banden pomp of compressor... het gevolg hiervan is dat de keeringen gaan lekken .. deze vork is immers OLIE gedempt !! de ventielen dienen slechts voor het ontluchten ...
4 strokes only !!
als het een moderne schokker betreft zit er :1 een ventiel op voor het vullenAMBUSH schreef:hoe veel bar hoort er eigenlijks in zo'n pomp te zitten heb er nu een op zitten in me rm maar daar achter op zit een soort van stel scroefje wat is daar de reden van ??
2 een stel schroef voor de ingaande demping (de snelheid van het inveren)
3 een stelwieltje voor de uitgaande demping (de snelheid van het uitveren)
en 4.. twee stelringen boven OF onder het veer spiraal ,om de veerspanning te verstellen
4 strokes only !!
oke punt 1 2 4 heb ik nu nog ff punt 3 op zoeken want hij veert nog niet helemaal lekker terug omhoog
ja die heb ik al lekker strak gezet dus die gaat nu mooi aleen ik vrees dat me veer lek is omdat hij tot een bepaalt punt goed veert en als hij dan bijna helemaal omhoog is hoor je zo'n slurpend geluid
Stelwieltje voor uitgaande demping is bij de diverse Jappen uitgevoerd als stelschroef (net als aan de bovenkant).AMBUSH schreef:oke punt 1 2 4 heb ik nu nog ff punt 3 op zoeken want hij veert nog niet helemaal lekker terug omhoog
Bij bv. Ohlins zit inderdaad wel een stelwieltje.
Voor de instelling geldt in het algemeen :
* Tegen de klok indraaien wordt de demping zachter
* En met de klok mee dus harder.
Over het algemeen zijn er per stelschroef/-wieltje ca. 20 "clicks" (stelstanden) mogelijk.
Verder hebben de jongere modellen achterschokbrekers aan de bovenkant nog een zeskantmoer om de stelschroef waarmee de hoge-snelheid ingaande demping (voor bv. knippen) geregeld kan worden.
De veerspanning strakker zetten om de schokbreker sneller terug te laten komen is niet "de" weg. Vuistregel is dat wanneer je op de motor gaat zitten de achtervering ca. 10 cm. inzakt (gemeten vanaf bv. een boutje van het zadel tot aan de grond).
Veert de motor maar een enkele centimeter in omdat de veerspanning te hoog is dan wens ik je veel plezier op een knippenpad (of nog erger een wasbord)
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
dat van 10cm wist ik en zo staat hij nu ook ( na ja 10,2mm ) maar hoe weet je zeker dat je veer lek is en dat het niet aan de pomp licht ??
euh .. de *veer* is de spiraal om de schokbreker heh ...de schokbreker lekt als de zuigerstang (t chrome stangetje dat je schokbreker ingaat) nat is van de olie... meestal is dan de keering stuk ... de pomp ( ofwel het reservoir) is lek / leeg als de schokbreker niet voldoende meer dempt en zelfs doorzaktAMBUSH schreef:dat van 10cm wist ik en zo staat hij nu ook ( na ja 10,2mm ) maar hoe weet je zeker dat je veer lek is en dat het niet aan de pomp licht ??
4 strokes only !!
ik hoor nu zo'n soort slurpend geluid en hij veert goed over een stuk van 80% en de laatste 20% gaat ie nog maar heel langzaam omhoog en hoor je een slurpend geluid
Bedoel je millimeters of centimeters ?AMBUSH schreef:dat van 10cm wist ik en zo staat hij nu ook ( na ja 10,2mm ) maar hoe weet je zeker dat je veer lek is en dat het niet aan de pomp licht ??
10,2 mm. is nog steeds verrekte weinig
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Als de demperstang niet nat is denk ik toch dat de stikstof verdwenen is (hetgeen het slurpende geluid kan verklaren).AMBUSH schreef:ik hoor nu zo'n soort slurpend geluid en hij veert goed over een stuk van 80% en de laatste 20% gaat ie nog maar heel langzaam omhoog en hoor je een slurpend geluid
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Sjokske schreef:Bedoel je millimeters of centimeters ?AMBUSH schreef:dat van 10cm wist ik en zo staat hij nu ook ( na ja 10,2mm ) maar hoe weet je zeker dat je veer lek is en dat het niet aan de pomp licht ??
10,2 mm. is nog steeds verrekte weinig
uwh cm
Volgens mij kun je bij elke (auto-)bandenhandel stikstof tanken. Althans in Limburg (NL dan hé)