Pagina 1 van 1
achter pomp
Geplaatst: vr jan 16, 2004 13:53
door Sander P.
Ik heb een yamaha 125 uit 2001 gekocht.
als ik de achterkant van de motor optil en de achter veer is op zijn eind, dan hoor je een tik, is dit noormaal?
Het lijkt mij tijdens een sprong als je los komt niet echt prettig.
P.S. hij is verder wel normaal.
alvast bedankt.
Geplaatst: vr jan 16, 2004 15:38
door the rednas
volgens mij duid dat op speling op de lagers in de link van de achterbrug, dus zou eerst deze even controleren op speling.
Geplaatst: vr jan 16, 2004 16:54
door Sander P.
the rednas schreef:volgens mij duid dat op speling op de lagers in de link van de achterbrug, dus zou eerst deze even controleren op speling.
hoe controleer ik dit dan, en hoeveel speling mag hij hebben.
en bedoel je hier de lagers van de swingarm mee of de de lagers in de armpjes waar de veer aan bevestigd is.
Geplaatst: vr jan 16, 2004 19:32
door the rednas
gewoon in de "armpjes" bedoel ik ja.mischien dat anderen een betere manier van testen hebben maar ik zette de motor gewoon op een bok zodat het achterwiel los van de grond is en dan de swingarm op lichten,waarschijnlijk dat hier de speling op zit, dus gewoon een klein stukje de swingarm omhoog trekken en dan zul je vanzelf de speling wel voelen, hoeveel er op mag zitten durf ik zo niet te zeggen, ik doe het altijd een beetje op het gevoel.
Geplaatst: za jan 17, 2004 16:57
door Robje
Sander,
Kijk eerst of de bovenste ophanging van de schokbreker in het frame niet de boosdoener is. Dit is nl niet zo erg, als het linksysteem versleten is heb je te maken met walgelijk dure lagers.... die dus wel meteen vervangen dienen te worden! Normaal gesproken zit er dus nergens speling! niet op het wiel, swingarm of vering!
Succes
schokbreker
Geplaatst: za jan 17, 2004 18:55
door Sander P.
Robje schreef:Sander,
Kijk eerst of de bovenste ophanging van de schokbreker in het frame niet de boosdoener is. Dit is nl niet zo erg, als het linksysteem versleten is heb je te maken met walgelijk dure lagers.... die dus wel meteen vervangen dienen te worden! Normaal gesproken zit er dus nergens speling! niet op het wiel, swingarm of vering!
Succes
Hoe kan ik dan controleren of het de bovenste ophanging van de schokbreker is?
is hier een goede manier voor?
Schokbreker
Geplaatst: za jan 17, 2004 19:59
door Sander P.
Je hebt gelijk het is de bovenste bevestiging van de schokbreker aan het frame, die de speling veroorzaakt.
Is dit gewoon een kwestie van het lager vervangen.
En wat kost dat grapje, (als je ze er zelf inzet)?
p.s heb je hier nog apart gereedschap voor nodig.
Geplaatst: zo jan 18, 2004 12:40
door Robje
Hoi Sander,
Scheelt een hoop geld..... Nee dat is niet zo'n dure lager. Zelf erin zetten is niet echt een hoop werk, de keerringen verwijderen en met een verfstripper de kop van de schokbreker verwarmen. Dan rustig eruit tikken met een goed passende dopsleutel op de buitenring van het lager. De nieuwe in het vriesvak voor een aantal uren in het vriesvak en dan in de voorverwarmde kop tikken (of persen met de bankschoef).
Als je de boel toch uitelkaar hebt, smeer het linksysteem goed door en vergeet de lagers van de swingarm niet.... Hoop werk maar het kan je geld schelen, dit zijn allemaal naaldlagers en ze zitten op kwetsbare plaatsen!
Succes.
Schokbreker
Geplaatst: zo jan 18, 2004 13:39
door Sander P.
Robje schreef:Hoi Sander,
Scheelt een hoop geld..... Nee dat is niet zo'n dure lager. Zelf erin zetten is niet echt een hoop werk, de keerringen verwijderen en met een verfstripper de kop van de schokbreker verwarmen. Dan rustig eruit tikken met een goed passende dopsleutel op de buitenring van het lager. De nieuwe in het vriesvak voor een aantal uren in het vriesvak en dan in de voorverwarmde kop tikken (of persen met de bankschoef).
Als je de boel toch uitelkaar hebt, smeer het linksysteem goed door en vergeet de lagers van de swingarm niet.... Hoop werk maar het kan je geld schelen, dit zijn allemaal naaldlagers en ze zitten op kwetsbare plaatsen!
Succes.
Heel erg bedankt voor het advies, ik ben weer een heel stuk wijzer geworden.
Sander P.
Geplaatst: do jan 29, 2004 16:52
door n8komeet
hey,
als leek
had ik graag nog wat bijkomende uitleg gewenst, ga binnenkort naar 2de handsmotor kijken vandaar.
hoe kan je de speling meten op het linksysteem want dat is me niet zo duidelijk en hoe te controleren of het de bovenste ophanging is
groeten
Geplaatst: zo feb 01, 2004 23:47
door Jean_BM
Als het onderste lager van de shock de speling veroorzaakt is dit dan ook goedkoop te verhelpen?
[/quote]
Geplaatst: ma feb 02, 2004 00:53
door KTMZ©
n8komeet schreef:hey,
als leek
had ik graag nog wat bijkomende uitleg gewenst, ga binnenkort naar 2de handsmotor kijken vandaar.
hoe kan je de speling meten op het linksysteem want dat is me niet zo duidelijk en hoe te controleren of het de bovenste ophanging is
groeten
Als de motor met het achterwiel vrij in de lucht hangt (middenbok of steuntje) en je kunt het achterwiel een stukje omhoog duwen zonder dat je tegendruk voelt, dan zit er ergens speling. Als je het bovenste ophangoog van de schokbreker vastpakt en je kunt met je duim zowel dat oog als het frame vasthouden (tegelijk) en je duwt het achterwiel weer omhoog dan voel je meteen of het oog beweegt t.o.v. het frame.
Geplaatst: do feb 05, 2004 14:20
door Gast
als je een 2de hands motor koopt moet je daar echt goed op letten want je bent als snel veel geld kwijt de lagers van het linksystheem kostten 110 euro per set en op de achterbrug lagers zit ook vaak speling (is niet altijd te merken) zo`n setje kost al snel 100 euro en dan heb je de schokbreker lagers nog en dan zit je rond de 50 euro dus wanneer er speling op zit afdingen! doe je dat niet dan heb je een probleem van 260 euro die je zelf kan gaan betalen als je de lagers zelf monteert en als je het laat doen komt er dus nog meer bij...
Geplaatst: do feb 05, 2004 17:53
door Gast
beetje overdreven, die lagertjes zijn echt niet zo duur.... je moet ze ook niet origineel vanuit de fabriek kopen, gewoon eruit halen, nummers opschrijven en even naar de groothandel wandelen
Geplaatst: vr feb 06, 2004 14:30
door Robje
beetje overdreven, die lagertjes zijn echt niet zo duur.... je moet ze ook niet origineel vanuit de fabriek kopen, gewoon eruit halen, nummers opschrijven en even naar de groothandel wandelen
Tja; dacht ik ook..... B.v. Honda lagers tbv de link zijn niet via de reguliere handel te koop met alle gevolgen vandien. En ja, ze zijn echt duur! Dus dat beetje onderhoud, een keer per jaar, bespaart je daadwerkelijk geld!
Groetjes.
Geplaatst: vr feb 13, 2004 15:59
door Gast
Anonymous schreef:beetje overdreven, die lagertjes zijn echt niet zo duur.... je moet ze ook niet origineel vanuit de fabriek kopen, gewoon eruit halen, nummers opschrijven en even naar de groothandel wandelen
Nou ik kan je dus vertellen die lagers zijn dus WEL zo duur en ze zijn NIET orgineel want dan ben je 60 euro meer kwijt. En het is al helemaal niet overdreven meestal zijn het speciale lagers (de maten) die niet eens bij de groothandel te verkrijgen zijn, die kun je dus alleen orgineel uit de frabriek bestellen of een imitatie merk (pivot works die levert kits). En ik had het trouwens over een set want je moet niet alleen de lagers vervangen maar ook de keringen en de busjes dus de prijzen die ik al eerder vermeldt heb is dus inclusief alles.