achter pomp

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Sander P.

Ik heb een yamaha 125 uit 2001 gekocht.
als ik de achterkant van de motor optil en de achter veer is op zijn eind, dan hoor je een tik, is dit noormaal?
Het lijkt mij tijdens een sprong als je los komt niet echt prettig.
P.S. hij is verder wel normaal.

alvast bedankt.
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

volgens mij duid dat op speling op de lagers in de link van de achterbrug, dus zou eerst deze even controleren op speling.
Sander P.

the rednas schreef:volgens mij duid dat op speling op de lagers in de link van de achterbrug, dus zou eerst deze even controleren op speling.
hoe controleer ik dit dan, en hoeveel speling mag hij hebben.
en bedoel je hier de lagers van de swingarm mee of de de lagers in de armpjes waar de veer aan bevestigd is.
the rednas
Berichten: 147
Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
Locatie: dr350

gewoon in de "armpjes" bedoel ik ja.mischien dat anderen een betere manier van testen hebben maar ik zette de motor gewoon op een bok zodat het achterwiel los van de grond is en dan de swingarm op lichten,waarschijnlijk dat hier de speling op zit, dus gewoon een klein stukje de swingarm omhoog trekken en dan zul je vanzelf de speling wel voelen, hoeveel er op mag zitten durf ik zo niet te zeggen, ik doe het altijd een beetje op het gevoel.
Robje

Sander,
Kijk eerst of de bovenste ophanging van de schokbreker in het frame niet de boosdoener is. Dit is nl niet zo erg, als het linksysteem versleten is heb je te maken met walgelijk dure lagers.... die dus wel meteen vervangen dienen te worden! Normaal gesproken zit er dus nergens speling! niet op het wiel, swingarm of vering!
Succes
Sander P.

Robje schreef:Sander,
Kijk eerst of de bovenste ophanging van de schokbreker in het frame niet de boosdoener is. Dit is nl niet zo erg, als het linksysteem versleten is heb je te maken met walgelijk dure lagers.... die dus wel meteen vervangen dienen te worden! Normaal gesproken zit er dus nergens speling! niet op het wiel, swingarm of vering!
Succes
Hoe kan ik dan controleren of het de bovenste ophanging van de schokbreker is?
is hier een goede manier voor?
Sander P.

Je hebt gelijk het is de bovenste bevestiging van de schokbreker aan het frame, die de speling veroorzaakt.
Is dit gewoon een kwestie van het lager vervangen.
En wat kost dat grapje, (als je ze er zelf inzet)?

p.s heb je hier nog apart gereedschap voor nodig.
Robje

Hoi Sander,
Scheelt een hoop geld..... Nee dat is niet zo'n dure lager. Zelf erin zetten is niet echt een hoop werk, de keerringen verwijderen en met een verfstripper de kop van de schokbreker verwarmen. Dan rustig eruit tikken met een goed passende dopsleutel op de buitenring van het lager. De nieuwe in het vriesvak voor een aantal uren in het vriesvak en dan in de voorverwarmde kop tikken (of persen met de bankschoef).
Als je de boel toch uitelkaar hebt, smeer het linksysteem goed door en vergeet de lagers van de swingarm niet.... Hoop werk maar het kan je geld schelen, dit zijn allemaal naaldlagers en ze zitten op kwetsbare plaatsen!
Succes.
Sander P.

Robje schreef:Hoi Sander,
Scheelt een hoop geld..... Nee dat is niet zo'n dure lager. Zelf erin zetten is niet echt een hoop werk, de keerringen verwijderen en met een verfstripper de kop van de schokbreker verwarmen. Dan rustig eruit tikken met een goed passende dopsleutel op de buitenring van het lager. De nieuwe in het vriesvak voor een aantal uren in het vriesvak en dan in de voorverwarmde kop tikken (of persen met de bankschoef).
Als je de boel toch uitelkaar hebt, smeer het linksysteem goed door en vergeet de lagers van de swingarm niet.... Hoop werk maar het kan je geld schelen, dit zijn allemaal naaldlagers en ze zitten op kwetsbare plaatsen!
Succes.
Heel erg bedankt voor het advies, ik ben weer een heel stuk wijzer geworden.

Sander P.
n8komeet
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 23, 2004 16:19

hey,
als leek :oops: had ik graag nog wat bijkomende uitleg gewenst, ga binnenkort naar 2de handsmotor kijken vandaar.
hoe kan je de speling meten op het linksysteem want dat is me niet zo duidelijk en hoe te controleren of het de bovenste ophanging is :?
groeten
Jean_BM
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 27, 2003 20:23
Locatie: Amsterdam

Als het onderste lager van de shock de speling veroorzaakt is dit dan ook goedkoop te verhelpen?
[/quote]
KTMZ©
Berichten: 57
Lid geworden op: do mar 06, 2003 23:21
Locatie: Goor
Contacteer:

n8komeet schreef:hey,
als leek :oops: had ik graag nog wat bijkomende uitleg gewenst, ga binnenkort naar 2de handsmotor kijken vandaar.
hoe kan je de speling meten op het linksysteem want dat is me niet zo duidelijk en hoe te controleren of het de bovenste ophanging is :?
groeten
Als de motor met het achterwiel vrij in de lucht hangt (middenbok of steuntje) en je kunt het achterwiel een stukje omhoog duwen zonder dat je tegendruk voelt, dan zit er ergens speling. Als je het bovenste ophangoog van de schokbreker vastpakt en je kunt met je duim zowel dat oog als het frame vasthouden (tegelijk) en je duwt het achterwiel weer omhoog dan voel je meteen of het oog beweegt t.o.v. het frame.
Twente Rulez!
Gast

als je een 2de hands motor koopt moet je daar echt goed op letten want je bent als snel veel geld kwijt de lagers van het linksystheem kostten 110 euro per set en op de achterbrug lagers zit ook vaak speling (is niet altijd te merken) zo`n setje kost al snel 100 euro en dan heb je de schokbreker lagers nog en dan zit je rond de 50 euro dus wanneer er speling op zit afdingen! doe je dat niet dan heb je een probleem van 260 euro die je zelf kan gaan betalen als je de lagers zelf monteert en als je het laat doen komt er dus nog meer bij...
Gast

beetje overdreven, die lagertjes zijn echt niet zo duur.... je moet ze ook niet origineel vanuit de fabriek kopen, gewoon eruit halen, nummers opschrijven en even naar de groothandel wandelen
Robje

beetje overdreven, die lagertjes zijn echt niet zo duur.... je moet ze ook niet origineel vanuit de fabriek kopen, gewoon eruit halen, nummers opschrijven en even naar de groothandel wandelen
Tja; dacht ik ook..... B.v. Honda lagers tbv de link zijn niet via de reguliere handel te koop met alle gevolgen vandien. En ja, ze zijn echt duur! Dus dat beetje onderhoud, een keer per jaar, bespaart je daadwerkelijk geld!
Groetjes.
Gast

Anonymous schreef:beetje overdreven, die lagertjes zijn echt niet zo duur.... je moet ze ook niet origineel vanuit de fabriek kopen, gewoon eruit halen, nummers opschrijven en even naar de groothandel wandelen
Nou ik kan je dus vertellen die lagers zijn dus WEL zo duur en ze zijn NIET orgineel want dan ben je 60 euro meer kwijt. En het is al helemaal niet overdreven meestal zijn het speciale lagers (de maten) die niet eens bij de groothandel te verkrijgen zijn, die kun je dus alleen orgineel uit de frabriek bestellen of een imitatie merk (pivot works die levert kits). En ik had het trouwens over een set want je moet niet alleen de lagers vervangen maar ook de keringen en de busjes dus de prijzen die ik al eerder vermeldt heb is dus inclusief alles.
Plaats reactie