goedkope GPS

GPS, (detail)kaarten enz.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Freek
Site Admin
Contacteer:

Garmin Geko 201 GPS (10.000 trackpoints)
#010-00318-00

$139.99 Minimum Advertised Price (= € 110,--)

http://www.jollyannsales.com/GPSpage.htm

Lijkt me niet duur.

Denk eraan, dat je een type met een base-map beter in europa kunt kopen.
Maar types zonder base-map als de Geko, daar kan je weinig mee overkomen.
Freek

Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Jan Vlietland

Beste Freek,

De GEKO 201 is goedkoop maar heeft toch wel een aantal nadelen. Vooral het display is lastig af te lezen.

Ik heb een jaar geleden een GPSMap76S gekocht. Ben er erg gevreden mee. Heeft een ingebouwde kaart van Europa en een deel van Afrika. Verder kan ik er 24MB aan detailkaarten in laden, die je van het internet kan plukken. Er passen 1000 waypoints in die erg handig zijn bij het rijden van georganiseerde GPS roadbookritten. De gps heeft verder een duidelijk verlicht display. En ook leuk er zit een zeer uitgebreide tripmaster in, veel uitgebreider dan de IMO's. Bevat b.v. ETA-dest. , ETA-next. Je kunt het zo gek niet bedenken en je kan het berekenen.

Is wel iets duurder maar valt toch mee.
Ook een KTM heeft grenzen
Freek
Site Admin
Contacteer:

Ik heb zelf de Garmin V, waar dat ook allemaal mee kan.

Maar de Geko is een leuk betaalbaar ding om tracks mee te maken en te rijden.
Geko 10.000 trackpunten
Garmin-V 2500
Garmin 3+ 1900
Garmin 2+ 1040
Freek

huskie

Jaa dat is een spot prijs en helemaal de gps die ik nodig heb.
Ik rij met een gps zoals die ooit bedoelt is.
Van te voren zet ik er mijn bezine stations in en rijen maar. Dit brengt mij op de meest mooie plaatsen van europa. En gegarandeerd naar een bezine station, wat wel belangrijk is als je motor rijdt :wink:
Maar ik heb al een goedkope Magellan Colortrack, met slechts 1200 punten(denk ik) en die was dacht ik 199 euro. :cry:
Dus voor de liefhebbers die rijden zoals ik... kopen maar.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
noppie650

Ik gebruik een magellan meridian, uit de USA. Eenvoudig basemap veranderen, en je kan er sdflash kaartjes inzetten. Hiermee breid je het geheugen uit tot 256mb. bijna geheel europa in detail.
Kijk daar heb je wat aan.
125 dollar bij ebay.
verzenkosten ongeveer 35 dollar. europese winkelwaarde 360 euri!

Is dus niet duur.
N!co
Contacteer:

noppie650 schreef:Ik gebruik een magellan meridian, uit de USA. Eenvoudig basemap veranderen, en je kan er sdflash kaartjes inzetten. Hiermee breid je het geheugen uit tot 256mb. bijna geheel europa in detail.
Kijk daar heb je wat aan.
125 dollar bij ebay.
verzenkosten ongeveer 35 dollar. europese winkelwaarde 360 euri!

Is dus niet duur.
Dat klinkt ook goed...

Een nieuwe Magellan Meridian Gold met kabel heb je voor voor 219 dollar bij de GPS Store
DirtFreak.Q

Ik heb een GPSMAP76S, zér tevreden van en besteld in Engeland bij the GPS Warehouse, scheelt wel at in prijs en is met europese map.
Alleen die mapsource CD's zijn duur...
Ik heb wel frankrijk en benelux maar ik heb de indruk dat het oude kaarten zijn... Niettemin, zeer tevreden van...

Binnenkort mijn eerste test met een route via stafkaarten vlaanderen, ben eens benieuwd.
Heb de GPS vorig jaar gebruikt om van hier naar Frankrijk (Toulouse) binnendoort langs D wegen te rijden met de KTM Adventure 640 en dat is voortreffelijk gegaan!

Ik heb verschillende modellen bekeken en de GPSMAP kwam er als de betere uit, de andere hebben of beperkte functies of te kleine display of zijn slecht of moeilijk te bedienen met handschoenen aan (ik ga nietaltijd mijn handjes uit mijn handschoenen doen om op een knop te drukken hé :)

Groetjes,

Q
sjikkentip

Heeft er al iemand ervaring met de Geko 201 op endurovlak :?: Gemakkelijk in gebruik(toetsen) :?: Duidelijk af te lezen op de motor :?:
Wat is de prijs in België en Nederland :?:
Sjikkentip :multi:
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
Gast

sjikkentip schreef:Heeft er al iemand ervaring met de Geko 201 op endurovlak :?: Gemakkelijk in gebruik(toetsen) :?: Duidelijk af te lezen op de motor :?:
Wat is de prijs in België en Nederland :?:
Heb sinds kort een Geko 201 en tot hiertoe bevalt die zeker. Heb er zelf ee houdertje voor in elkaar gestoken. Zodat hij redelijk verborgen zit voor opspattend vuil en modder. Af lezen terwijl je rijdt is te doen hoewel het scherm toch aan de kleine kant is. Wel vindt ik dat de bedieningstoetsen beter onderaan het toestel hadden gezeten ipv bovenaan. Maar daarzal wel een reden voor zijn. De prijs : Bij Strings in Reet www.strings.be vragen ze er 223 Euro voor. Ik heb de mijne via Ebay gekocht voor 170 euro (verzendkosten inclusief). Ook de kabels voor de geko te linken aan de pc zijn via ebay maar een fraktie van wat ze er in Belgie voor vragen. Data kabel in Belgie 60 euro, via ebay 20 euro. Idem voor de 12v stroomkabel
sjikkentip

Guyke,
Bedankt reeds voor de inlichtingen.

Op welke manier gebruik je de Geko tijdens het endurorijden?

1.Gewoon waypoints aanduiden tijdens het rijden om nadien de trip terug te doen?
2.Trips of waypoints downloaden van de PC of CD roms van NGI?
3.Een trip rijden en da Geko laten opnemen en nadien aan de hand van de Geko deze trip opnieuw eens rijden?

PS:kan je de versies die je invoert (niet in België gekocht) ook in het nederlands programmeren?Betaal je geen BTW als je invoert met een BTW Nr?

Groeten,

Sjikkkentip.
Laatst gewijzigd door sjikkentip op ma jan 19, 2004 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
jan
Contacteer:

Ik heb gisteren een geko 201 nieuw bij een particulier gekocht voor
145 euro, garantie tot aan de stoep, maar hij doet het goed....
Gast

sjikkentip schreef:Op welke manier gebruik je de Geko tijdens het endurorijden?
Gebruik hem vooral om tracks te loggen om nadien terug te rijden.
En eventueel aan te passen op de pc. Garmin mapsource does the trick...
In de auto is hij min of meer te gebruiken als je je trip op voorhand thuis uitstippeld (of via autorouting laat aanmaken) en dan upload naar de Geko.
Over die btw ??? Via ebay koop je van een particulier (was in mijn geval wel een winkel) http://www.nicol71.de/ maar van btw heb ik niets gehoord. :lol:
Gast

huskie schreef:Jaa dat is een spot prijs en helemaal de gps die ik nodig heb.
Ik rij met een gps zoals die ooit bedoelt is.
Van te voren zet ik er mijn bezine stations in en rijen maar. Dit brengt mij op de meest mooie plaatsen van europa. En gegarandeerd naar een bezine station, wat wel belangrijk is als je motor rijdt :wink:
Maar ik heb al een goedkope Magellan Colortrack, met slechts 1200 punten(denk ik) en die was dacht ik 199 euro. :cry:
Dus voor de liefhebbers die rijden zoals ik... kopen maar.
Waar vind je in godsnaam de coördinaten van de benzinestations?
Freek
Site Admin
Contacteer:

mapsource geeft benzinestations aan.
Ook bij GPSsen zonder kaart heb je hier wat aan.
Je kunt dan achter je PC van elk tankstation een waypoint maken in het gebied waar je gaat rijden.
Freek

Gast

I see, zoals in een klassiek autoGPS systeem....
JE

http://www.gps4fun.com/gar_geko201.php

ik heb nu ook een geko 201. Ik heb er nog niet mee op de motor gereden , wel op de racefiets, mountainbike en auto.
Ik vindt het een perfect ding.
Je hebt eigenlijk maar 4 programma's nodig:
Mapsource, dit is het standaard programma van Garmin
http://www.garmin.com/cartography/

Winggdb, hiermee kun je routes van mapsource omzetten naar tracks
http://www.softsolutions.be/GPS/Garmin/wingdb.htm

g7towin
http://www.gpsinformation.org/ronh/
Hiermee kun je de meeste formaten ophalen downloaden converteren etc

en Oziexplorer
http://www.oziexplorer.com/
Dit heb je nodig om de Offroad paadjes te uit te stippelen.

Wat kun je met de geko?
een groot voordeel is dat ie 10.000 punten kan loggen.
dat is altijd leuk om achteraf te kijken hoe je gereden bent, dit kun je dan bekijken in mapsource of oziexplorer.
een ander voordeel, althans dat vindt ik, dat je niet gehinderd wordt door de kaart op de achtergrond, bij volgen van een track. Volgens mij kun je op de andere garmins de basemap niet uitzetten.

Je kunt van te voren op de pc een route maken in mapsource.
Mapsource maakt alleen gebruik van bestaande wegen.
Het rijden van een route is zeer moeilijk met de geko. Mapsource maakt namelijk waypoints aan en de route daartussen zijn rechte lijnen.
Gelukkig kun je met wingdb de juiste routes in mapsource omzetten in tracks, in mapsousrce laat ie de routes wel precies over de weg lopen.
Mapsource kan dan wel de track filteren tot minder dan 500 punten en dan past ie altijd in de geko en je hebt dan bijna geen verlies.

Het volgen van de track met de geko in de auto gaat zeer eenvoudig.
Met de mountainbike in het bos moet je wat anticiperen op de ontvangst.
Bij dichtere bebossing wordt de ontvangs wat minder en dit uit zich in de nauwkeurigheid.

Verder kun je in de auto de laptop, indien in bezit, aansluiten aan de Geko.
Op deze manier kun je op de laptop zien waar je rijdt, dit kan met mapsource en met oziexplorer.
Wanneer je toch al mapsource hebt dan kun je met nroute ,ook van garmin, de laptop zelfs gebruiken als naviagtie systeem.
http://www.garmin.com/support/download_ ... jsp?id=575

Wil je offroad rijden dan is het makkelijkst om de tracks te maken in ozie explorer. Wat ik doe, ik koop op mijn vacantie adres een lokale kaart.
Knip em in stukken. Maak daar zo goed mogelijk een digitale foto van, (scannen is beter, maar wie neemt er nu een scanner mee op vacantie :))
Calibreer die in ozie, er wel van uitgaande dat je wel de laptop bij je hebt, met behulp van mapsourde coordinaten en maak dan de te rijden track met de muis in de kaart en download deze naar de geko.

Om toch zonder kaart een beetje te weten waar je bent is het handing om zoals eerder vermeld een aantal belangrijke waypoints als benzinepompen e.d. te downloaden in de geko.

Verder is de geko 201 erg licht, werkt met 2 AAA batterijen en gaat ca 10 uur mee, de geko 301 heeft een kompas en vreet aanzienlijk meer stroom, maar het kompas is uitschakelbaar.
De geko is ook aardig trillingsbestendig. Ik heb nog nooit uitval door trilling meegemaakt.

Verder heb ik nog een leuk reclame filmpje van onze afdeling.
We hebben de geko een keer getest in een promofilmpje bij tv-oost
http://www.thales-nederland.nl/nl/ecc/i ... avinci.wmv
ondertusen rijden een behoorlijk aantal collega's van mij met een geko rond.
Een van de jongens heeft er zelfs wat software voor geschreven.
Het zijn 2 programma's, de een is een leuk analyse programmaatje, kun je van allerlei data uithalen zoals hoogte, snelheid, gemiddelde snelheid, stijgingspercentage enz.
Het andere programmaatje, daar kun je je tracks eenvoudig grafisch aanpassen.
Je kunt het begin en eindpunt makkelijke veranderen en je kunt meerdere tracks die elkaar snijden eenvoudig ombouwen naar 1 track.
Verder is bij hem de geko 201 ook te koop. 159 euro, dit is dan wel met garantie ondersteuning enz.
http://www.aasac.nl/easyGPStrack.htm
Vergeet niet dat je voor de geko ook nog eens een snoer nodig hebt en een bevestigings steun.
Handig is ook om gebruik te maken van accu's en dan komt er de acculader nog bij.

Ik hoop dat er wat bruikbare info tussenzit.
Veel plezier ermee.
JE
Plaats reactie