Ikzelf kan me nog een serieuze kick herinneren zo'n 10 jaar geleden tijdens de rondrit in Dour. Met 2 vrienden stonden we 's morgens aan de inschrijftafel. Tijdens het halfuurtje aanschuiven konden we naar een video kijken van (zo dacht ik althans) de Gilles Lallay-Classic, of van het WK-enduro. De beelden toonden een enorme modderstrook, 15m breed en honderden meters lang. Er was geen enkele endurees die deze strook vlot doorrijdend kon nemen. En als het dan toch lukte voor een enkeling, stond er even verderop altijd wel iemand geparkeerd in het spoor.
Nadat we ons ingeschreven hadden, beleefden we een erg modderige, maar prachtige rondrit, totdat we in de namiddag aan een soort file kwamen. Het was dus geen file, maar iedereen stond voor die enorme modderstrook die we 's morgens op video gezien hadden. Er waren slechts weinigen die probeerden de strook te nemen, er was immers een omleiding voorzien, en degenen die zich er toch aan waagden ondervonden al heel snel de enorme (plaatselijke) aantrekkingskracht van moeder Aarde. Na wat overleg besloten we er toch voor te gaan. Wat we precies gedaan hebben weet ik niet meer, maar we zijn daar met z'n drieën echt doorgevlamd. De diepste plassen en sporen, geparkeerde moto's, een dwarsliggende boom...., het kon onze husky's(2x610 4t en 1x430 2t) niet tot stilstand brengen. Na die strook zijn we wiel in wiel gestopt en je kon onmogelijk nog zeggen wie je nu eigenlijk tegenover je had. Van onder tot boven, vanvoor en vanachter, van links en van rechts alles was bruin v/d modder !!! We hebben ons daar een beetje proper(minder vuil) gemaakt en in dat kwartier dat we daar gestaan hebben is er nog 1 endurees met grote moeite en met veel hulp van derden voorbij gekomen. De voldoening van die dag, en zeker van die strook was voor mij, en ook voor mijn 2 kompanen een serieuze kick. Als die passage nu nog ter sprake komt heb ik er nog altijd plezier van.