het raadsel dat KTM 525 EXC `03 heet........

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
jofa
Berichten: 178
Lid geworden op: za aug 16, 2003 16:17
Locatie: Berghem (NB)
Contacteer:

ik heb een probleempje met 525 EXC `03...
vanaf het moment dat voor de eerste keer de kleppen zijn gesteld
bij Paashuis Motoren is het raak....
als je volgas geeft lijkt hij te verzuipen of te weinig lucht te krijgen.
maw.hij word gesmoord. :(
er is verder goed mee te rijden maar bv. bij het uitkomen van een bocht is het erg lastig...je draait het gas open en een halve seconde gebeurt er niks waarna hij er dan weer vandoor gaat als een speer...
we hebben er al een andere sproeier in gezet, 188, die zetten ze er bij Brouwer (vóór nieuw aflevering) altijd standaard in.
de gasnaald hebben we al naar boven en naar beneden gezet,beiden zonder resultaat... :x
wat ook raar is is dat wanneer je je hand voor de open (dwz. het deksel eraf) luchtfilterkast houd de motor op het moment van smoren uit de luchtfilter "blaas"" ipv zuigt.. :?
en om het verhaal kompleet te maken...als de choke erop staat is er niks mis..dan loopt ie als een trein.
kan het misschien iets met het niet goed stellen van de de kleppen te maken hebben?

wie oh wie helpt me want dit kan zo niet langer :evil:
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

a) wat voor naald zit er in (188 is erg aan de rijke kant !!)

b) kleppen stellen kan je rustig zelf doen, want het is niet moeilijk ...

c) je maakt toch regelmatig het diafragma van de acceleratorpomp proper ?

d) hoeveel omdraaiingen heeft je gasschroef ?

e) HET belangrijkste = hoe staat je acceleratie-pomp ingesteld ? Want vaak staat die op zo'n 3 seconden, en dat is veel te veel. De meesten zetten die op zo'n 1 seconde !
Dit kan je nagaan door de carburator van de motor af te halen (wel even ervoor zorgen dat hij nog vol benzine zit), de uitlaatkant van je weg te houden (anders sproei je in je eigen ogen) , door de carburator heen te kijken en dan met je hand ineens de gasschuif volledig opendraaien. Dan zie je onderaan de carburator de benzine wegspuiten, en dan kan je tellen.

Afbeelding

Next, the tricky part of the carb modification, the accelerator pump. Pull the carburetor out (it helps to unbolt the two lower subframe bolts and swing the subframe up), re-prime the bowl by attaching the fuel line and opening/closing the petcock, detach, then point the carburetor intake manifold end AWAY from you, the kids, the fireplace, etc and twist the bellcrank (what the cables turn). Turn and hold, and either you'll see the accelerator pump squirt fuel halfway across the garage, or up your nose and down your shirt, depending on the orientation of the carb (speaking from experience). It should flow for a good 3+ seconds, which is TOO MUCH FUEL. Now, put the carb down on it's choke knob side so the bellcrank is facing up. Note the metal linkage running from the bellcrank to the black plastic dogleg, actuating a plunger going into the bottom of the carb, that's the accelerator pump. Next, note where the black dogleg stops against a metal fork (arrow).

That fork can be carefully pinched closed. This limits the amount of travel the accelerator pump will have, and will shorten the squirt time. We want our squirt time right around 1 second, but I think +/- 20% is close enough. I started by pinching this fork stop all the way closed and resulted in no squirt (be sure to re-prime your bowl after each squirt). I then took a small flat-blade screwdriver to the pinched gap and started opening it back up little by little, then timing the squirt until I got 1 second. This will yield noticeably better behavior when you snap the throttle open. The bike won't be so prone to bogging or be so soft when you want to pop the front end over something. No, this is not precision engineering, but it yields the same result people are paying $80 for the P-38 for. Before you put the carb back on, set the fuel screw (up under the bottom of the carb) at 1.5 to 1.75 turns out. If you have a #45 pilot order a #48. When you get the OCEMN, set the clip on the 4th or 5th notch from top. The fuel screw, needle clip #, and even main jets listed here are only a starting point. If you have an aftermarket pipe or ride in high altitudes you'll need to try different jets for yourself. Just a rule of thumb, your fuel screw has the greatest effect on right-off-idle, your needle clip and taper effect the mid-throttle, and the main's biggest effect is at WFO. Each change can dribble into adjacent ranges.

IMPORTANT: When you pinch closed the fork, focus on bending in the fork side that's butting against the dogleg, this is the only side that matters. To clarify, bend the right fork side TO the left side rather than simply pinching them together, as that may not yield enough movement on the right side fork. What we're trying to change is WHERE this fork stops the dogleg. With the carb off, the bowl primed, and these changes made, you will be able to time a shorter squirt and adjust the fork accordingly.

Staat o.a. op http://www.x1networks.com/rfsjetting.htm

Jo VdB
paashuis motoren
Berichten: 1
Lid geworden op: za nov 01, 2003 20:24

Hallo , Ik las hier dat je een probleem hebt met je motor , kan uit je profiel niet op maken wie je bent . Verslikken van onderuit duit meestal op ofwel te mager of te vet lopen van je motor (stationair sproeier/luchtstelschroef) , hangt van meerdere factoren af . Mischien is het beter direct contact met ons op te nemen zodat we je van dit probleem af kunnen helpen.PS ik zou het niet in de hoofdsproeier zoeken , 188 is goed voor een open uitlaat, cross dus.

groeten A.Paashuis
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Wat niet wegneemt dat de timing van de acceleratiepomp het item is dat vaak aangepast moet worden !!!

Enne, EXC met open uitlaat :oops: :oops: :oops:

Jo VdB
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Jo VdB schreef:
Enne, EXC met open uitlaat :oops: :oops: :oops:

Jo VdB
eeuh... een EXC met open uitlaat ?.. nix mis mee toch ?.. ik heb ook mn dempingschotjes uit mn uitlaat gehaald ( gekeurde rhino ) k heb daar een aluminium dopje bij gemaakt die simpel in de uitlaat te bevestigen is voor het dempen van het geluid ( bij enduro / offroad ritten) :D
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Bwah,

voor mij is het allemaal "muziek",

maar voor velen is het enkel maar een hoop lawaai ...

En helaas zijn het er meer die het lawaai vinden dan muziek ...

En een stok is vlug gevonden voor een hond die geslagen dient te worden !

Jo VdB
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Wel leuk, dat paashuis motoren zelf de moeite neemt om te reageren. Wel tof.
Ik wou dat meer verantwoordelijken dat zouden doen.
Dus hun aanbod aannemen en meteen naar paashuis. Kunnen ze even proefrijden etc....
Enne uit een bocht etc, is inderdaad niet de hoofdsproeier(mijn 2 centen)
enne nog wat. Met choke loopt hij beter, dan is het euvel dus opgelost.
Hij staat te arm onderin.
Dan wordt het of de luchtschroef, of de naald omhoog, of een andere stationair sproeier, of alles bij elkaar. Of je houdt gewoon de choke open :wink:
Heeft Paashuis behalve kleppen gesteld nog meer gedaan aam je motor?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
't Schilderke
Berichten: 47
Lid geworden op: za nov 01, 2003 21:49
Locatie: Dodewaard

Zeg JoFa, dat bezoekje aan Paashuis was toch de na 5-uur-rijden-beurt? :?:
dah zeede gei noch ..........
jofa
Berichten: 178
Lid geworden op: za aug 16, 2003 16:17
Locatie: Berghem (NB)
Contacteer:

wat jij wil Ron... :lol:
Gast

Schilderke,

Het verhaal van de acceleratiepomp klinkt vrij logisch. :D
Aangezien paashuis zo vriendelijk is om te reageren is hij vast ook niet te beroerd om de afstelling van de acceleratiepomp te controleren op kosten van paashuis natuurlijk. De motor is nml pas een paar maanden jong. :wink:

Goed werk Paashuis dat je je hier ook mee bezig houdt.
:turn-l:
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Refa schreef: Aangezien paashuis zo vriendelijk is om te reageren is hij vast ook niet te beroerd om de afstelling van de acceleratiepomp te controleren
De acceleratiepomp-timing is een bekend zeer bij de KTM RFS'en.
De motor verslikt zich in de hoeveelheid ingespoten extra benzine

Enne, dat doe je toch ook zelf :wink:
Wat je zelf doet, doe je (vaak) beter. En je leert er je motorfiets beter door kennen.

Jo VdB
Gast

Zelf het onderhoud doen aan je motor is het meest leerzaam! :D (en leuk om te doen)
Absoluut mee eens!!! :!:
Het zou in dit geval ook kunnen resulteren in een leermomentje voor de leverende dealer???? :wink: :idea: Als je denkt aan de afleverbeurt. Je kan je voor stellen dat het afstellen van de acceleratiepomp bij een afleveringsbeurt standaard opgenomen is, toch??
Zeker als jij aangeeft dat de afstelling op 3 seconden niet optimaal is en beter 1 seconde zou mogen zijn! :!:
't Schilderke
Berichten: 47
Lid geworden op: za nov 01, 2003 21:49
Locatie: Dodewaard

:D WAY TO GO Paashuis Motoren!!
Vandaag is de EXC terug geweest naar Paashuis. Wat bleek: fabrieksfout in de fiets (carborateur). :? Arno is ruim 3 uur aan het sleutelen geweest zodat we zondag in Varsseveld weer aan de bak kunnen. Niet flauw ook die Arno dat moet gezegd worden, bedankt vent. :lol:

Het misterie kreeg afgelopen zondag in Markelo nog een extra dimensie namelijk: de bout van de tuimelaar afgebroken, de olie spooooooot eruit, gelukkig een oplettende rijder erachter en dus niet droog komen te staan. Bedankt nog daarvoor vriend! :wink:

Wat ik nog echt even kwijt wil is het volgende: het hoeft dus niet altijd wijs te zijn zelf te gaan sleutelen zeker bij een nieuwe fiets. Er kunnen, zo blijkt, ook problemen zijn die bij meerdere fietsen voorkomen. Dit is dan vaak wel bekend bij de verkoper/leverancier maar niet bij jezelf. In dit geval valt het geheel onder de garantie en was het een probleem dat ook bij KTM zelf al bekend was. :idea:
dah zeede gei noch ..........
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Het pleit voor Paashuis motoren dat ze hun reaktie durfde te geven op het forum. Alleen jammer dat KTM oosterijk het probleem van die bouten niet met een terugroep actie hebben opgelost. Of weet ik er niet van en is het wel gebeurd?? Misschien wil Paashuis als dealer ? hier een antwoord op geven.
Je hebt gelijk dat dat een dealer meer dient te weten van de fietsen als jijzelf, zeker als het fabricagefouten betreft, alleen is dat niet altijd het geval. Vaak weten de eigenaren veel meer van hun motoren af dan de dealers. Internet hè !!!!!! Ze kunnen de fouten niet meer verdoezelen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Jeroen1

Op het Duitse offroad forum is al een twee of drie pagina's lange discussie bezig omtrent deze afgebroken bout. Reacties van enkele dealers(niet op het net) waren: "je moet niet alles geloven" en "op internet wordt toch alles overdreven".
Er is een oplossing van KTM, dit schijnt een hardere bout te zijn. Volgens mij ligt het probleem niet zozeer in de bout als wel in de passing van de tuimelaar as in de alu eind stop.
alp

Wat is deze fout aan (in) de gasfabriek? :?:
STTEVE
Berichten: 1204
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

gekopieerd uit t "andere" forum....

Het probleem van het inhouden (hikken) werd veroorzaakt door de sproeier bij de acceleratiepomp. Deze bleek een fabricagefout te hebben
het gat was gewoon niet rond en groot genoeg. waardoor er niet voldoende benzine werd in gespoten bij laag toerental.
alp

Nadat de motor een beurt heeft gehad, hield deze in ?
Het sproeiergat was daarna niet groot genoeg en niet rond? vreemd? :?
Plaats reactie