Ik heb een collega/vriend wonen bij Toulouse in de buurt. Hij heeft me al vaak gezegd dat ik welkom ben om een paar nachtjes te logeren. Nou ben ik eens wat plannen aan het maken geweest. Ik heb al aardig wat van de TET in de Noordelijke helft van Frankrijk gereden, maar nog niks in het Zuidelijke deel. Dus het volgende plan is tot mij gekomen: vertrek rond hemelvaart in 1 dag over de weg naar Nevers, daar de TET oppikken en in 2-3 dagen naar omgeving Toulouse. Twee-drie dagen daar met bezoek aan Andorra/Pyreneen en dan de iets Oostelijker TET track weer naar het Noorden. De laatste dag zal dan weer over het asfalt naar huis zijn na ongeveer 10 dagen onderweg te zijn geweest.
Zoals altijd bij mij zijn de afstanden redelijk ambitieus, maar het scheelt dat ik makkelijk vroeg op sta, geen behoefte heb aan lange pauzes en wildkamperen veel tijd en geld scheelt en erg leuk is.
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: ma jan 27, 2025 21:27
door ghulst
Dat is een mooi rondje op een mooi gedetailleerde kaart. Nooit die huizen zien staan in Zuid-Frankrijk trouwens.
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: ma jan 27, 2025 21:59
door Erwin P
Mooi plan!
Dat ga jij makkelijk redden. Die westelijke heb ik omhoog gedaan (tot Luxemburg) in 5 dagen.
Met een reisgezelschap waar zo'n gozer bij zat dat zodra iedereen s'ochtends klaar is voor vertrek nog even noodles gaat zitten maken. In de supermarkt onderweg waar we een broodje halen een uur op zoek kan zijn naar dat broodje dat ze in Frankrijk toch echt niet verkopen. En magischerwijs het elke keer voor elkaar krijgt om handschoenen in slowmotion aan te trekken om dat vervolgens te moeten herhalen omdat zijn sleutels nog in de zak zitten. En ach als de handen toch in de zak zitten bij dat pakkie peuken kun je er ook wel 1 opsteken...
Die was dus goed voor zo'n 3 a 4 uur tijdsverlies per dag
Wat in totaal 15 a 20 rij-uren hadden kunnen zijn op die 5 dagen. Dus eigenlijk effectief maar 3 gereden.
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: di jan 28, 2025 09:21
door GezwindeSpoed
Ha ha, ik voel de frustratie. Idd, hoop ik wat efficiënter met rij-tijd om te gaan.
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: di jan 28, 2025 11:41
door GezwindeSpoed
ghulst schreef: ↑ma jan 27, 2025 21:27
Dat is een mooi rondje op een mooi gedetailleerde kaart. Nooit die huizen zien staan in Zuid-Frankrijk trouwens.
Lijkt wel een beetje op het roadbook van de eerste dakar. Lekker minimalistisch.
Nog iemand tips voor een betaalbare allroadband, want een volle noppenband is in dit geval niet zo handig. Of nieuwe meenemen en in Nevers wisselen.
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: di jan 28, 2025 16:56
door StevenD
Steek je neus eens op je zolder naar binnen
Sent from my SM-S916B using Tapatalk
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: di jan 28, 2025 17:15
door Erwin P
De Avon Trailrider op de 990 heb ik het op gedaan en weinig te klagen gehad. Op de straatstukken erg fijn sturen en in het onverharde boven verwachting goed. Het zijn ook een beetje ''schoepjes'' in het vrij normale bandenprofiel waardoor ze in het zand beter werken dan soms veel grovere all-road banden.
De K60 ben ik ook wel gek op. Gaat achterlijk lang mee, als in naar Marokko, ronde Marokko en weer terug en dan heb je nog over.
Op straat wat minder en vrij vierkant en hard. Echt stevig bochtenwerk wordt het minder, vooral als het nat is. In de blub dan weer weer onverwacht veel grip. Grove blokken met grote gaten er tussen, maar een solide strip in het midden om op straat niet weg te smelten zoals de TKC80.
Beide niet perse heel goedkoop, al is de K60 per km natuurlijk een koopje.
Reed jij trouwens niet met smalle achtervelg?
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: wo jan 29, 2025 08:15
door GezwindeSpoed
StevenD schreef: ↑di jan 28, 2025 16:56
Steek je neus eens op je zolder naar binnen
Sent from my SM-S916B using Tapatalk
Is ook een prima optie natuurlijk, op afgekloven band die kant op met een versere achterop mee.
De K60 heeft me een kruisband gekost, als je hard door de bocht gaat klapt de buitenste nop om en dat in combinatie met een nat wegdek . Jammer dat dat paaltje in de buitenbocht stond anders was het alleen een mooie glijpartij geweest.
De 950SE heeft idd een 2.5inch achterwiel.
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: wo mei 21, 2025 10:41
door GezwindeSpoed
Het is bijna zo ver. StevenD gaat mee en we vertrekken woensdagochtend met de motoren in de bus naar Nevers. Dan in 3 dagen naar de Pyreneeën waar ik met een vriend een bergwandeling ga maken. Dinsdags terug in 3 dagen naar Lyon waar Steven weer richting z'n bus gaat en ik over het asfalt naar huis.
Bijna klaar met pakken en motor is er klaar voor.
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: wo mei 21, 2025 13:00
door Erwin P
Als je even een dagje extreem wilt pakken. Half uurtje onder Andorra ligt Pascuet... Heel benieuwd wat een Super Enduro daar kan
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: do mei 22, 2025 07:19
door GezwindeSpoed
Dan kan ik gelijk bij Jonny Walker en Billy Bolt op bezoek om een stukje met ze te rijden
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: do mei 22, 2025 10:08
door Erwin P
Precies!
Ik geb daar Mario Roman en Dominik Olszowy zien rijden. Dat is echt heel apart.
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: za mei 31, 2025 13:18
door GezwindeSpoed
Het is nu al een mooi avontuur. 3 lekke banden, motor oververhit, meerdere gaatjes in radiateur. Maar wel prachtig rijden en hele mooie kampeerplekjes
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: zo jun 01, 2025 22:43
door StevenD
Lekker Frans pionieren met lokale materialen. En waarschijnlijk over 10 jaar nog een werkende reparatie!
Nu twee avonden Franse gezelligheid en culinair genot voor we weer de tracks naar het oosten op duiken. Kijken of we het zonder onweersbuien gaan redden (mijn geluk) of door zeeën van regenwater gaan rijden (Niek zijn geluk) de komende dagen!
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: wo jun 04, 2025 17:12
door GezwindeSpoed
Het is het laatste geworden. Gisteren prachtige dag over oneindige bergpaden eindigend bij een mooi meer.
Vandaag vanaf de start regen, na een uur waren we zo koud dat we over het asfalt naar een gehuurd appartement zijn gereden.
Begint nu droog te worden en morgen ziet er goed uit.
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: za jun 07, 2025 17:53
door GezwindeSpoed
Ben gisteren weer thuis gekomen. Veel beleefd op de 2000km track en 750km terugweg. Verslag en filmpjes volgen, maar het was weer een gaaf avontuur.
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: vr jun 13, 2025 07:15
door GezwindeSpoed
Lekker druk in dit topic
Maar niettemin ben ik lekker bezig geweest met filmpjes maken en een verslag schrijven. Daar gaat ie....
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: vr jun 13, 2025 07:16
door GezwindeSpoed
Dag -1: Nijmegen - Aalsmeer (120km)
Vanavond rij ik met m’n bepakte motor van Nijmegen naar Amsterdam, waar we de motoren in de bus van Steven zetten om woensdag naar Nevers te rijden. Het is regenachtig weer, maar heb regenjas en broek aan dus kan niks me overkomen. De regenjas was nieuw nadat vorig jaar de rits van m’n oude was gesneuveld in Polen.
Ik rij Nijmegen uit de A73 op, deze blijkt afgesloten voor werkzaamheden en ik wordt teruggestuurd de andere kant op. Dan zie ik een middenberm van mooi gemaaid gras, kijk om me heen maar niemand te bekennen. De eerste meters off-road worden zo gemaakt en weldra ga ik toch weer de goede kant op richting Amsterdam.
De regen komt met bakken omlaag en na een kwartiertje begin ik langzaamaan nat te worden. M’n nieuwe regenjas blijkt niet waterdicht en ook m’n oude regenbroek lekt aan alle kanten. Ik krijg een deja vu van vorig jaar in Polen, toen we ook meerdere keren tot op de onderbroek nat zijn geregend. Voor de rest is het een rustige rit en na anderhalf uur kom ik nat en koud aan bij Steven. We laden de motoren in de bus en ik hang m’n natte zooi op in z’n werkplaats. Na een paar bakken hete thee, is mijn lichaamstemperatuur weer op pijl en duik ik onder de wol. Door de vele thee, moet ik wel 3x m’n bed uit 's nachts, maar voor de rest slaap ik prima.
Dag 0: Aalsmeer - Nevers (740km)
Na ontbijt stappen we in de bus om Zuidwaarts te gaan naar Nevers. Eigenlijk is het plan nog iets verder te rijden naar een klein dorpje wat verderop waar de track echt doorheen gaat. Antwerpen is flink druk en we worden via de havens aan de Westkant omgeleid. De eerste vertraging hebben we te pakken. Het volgende obstakel is Parijs. Man om man, wat een puinhoop, Google stuurt ons over kleine weggetjes en op een gegeven idee krijgen we echt het gevoel dat op de snelweg blijven sneller was geweest, in ieder geval voor onze gemoedstoestand. Aangezien de bus op >3.5 ton kenteken staat en Steven met z’n vrachtwagenrijbewijs zich aan de rust en rijtijden wet moet houden weten we niet of we ons einddoel gaan halen. 50km voor Nevers gaan we wat eten, dan hebben we dat in ieder geval gehad. We halen Nevers en vinden de parkeerplaats voor de bus die ik via streetview had gevonden. Het is een mooi plekje vlak bij een camperplaats, brug over de rivier en camping in de buurt. Er staan geen verbodsborden dus het lijkt een goede plek om de bus 10 dagen te stallen. We laden de motor uit en hangen de bagage er op. Ik blaas m’n luchtbed op en installeer mij tussen Stevens bus en een oude Frans brandweerbus. Steven gaat snel z’n slaapzak in op z’n opklapbed in de bus. Ik loop nog een rondje over de rivierdijk en kruip daarna m’n mummy slaapzak in. Het is een beetje onrustige nacht, wat hangjeugd loop ‘s nachts langs en op een gegeven moment word ik wakker van een zaklamp op m’n gezicht. Ik schiet overeind en hoor "bonsoir" en ze lopen door.
Dag 1: Nevers - Mestes (372km)
Rond 6u komt de zon op en ga ik rustig aan klaarmaken om te gaan motorrijden. We hebben gisteren geen boodschappen meer gedaan dus ik ontbijt met coucous met rozijn en een sterke bak oploskoffie. Ik kom erachter dat ik m’n crossbril in Amsterdam heb laten liggen, gelukkig heeft Steven een goed aansluitende zonnebril die ik vandaag (Hemelvaartsdag) kan gebruiken totdat we een motorzaak tegenkomen voor een nieuwe bril. Iets voor 8 rijden we weg richting de track die 30km verder loopt. We komen langs Magny Cours wat een oud F1-circuit is. Het is heerlijk weer, nog een beetje fris, maar strak blauwe lucht en een mooie zon. We rijden door landbouwgebieden met glooiende hellingen met af en toe een blubber bos om het spannend te maken. We kruisen veel kleine riviertjes, soms met brug, maar meestal zonder. De bosjes zijn soms behoorlijk donker, wat het rijden met een zonnebril wel een uitdaging maak. Tussen de onverharde stukjes zit er mooi bochtig afvalt, dit is geen straf om te rijden.
Na 50km is mijn achterband leeg. Ik zoek een verkeersbord om de motor tegenop te zetten, maar de paal staat zo los dat ie bijna met motor en al omvalt. Gelukkig heeft Steven z’n mobiele uitschuif stokje mee die een stevige steun voor de dikke LC8 kan vormen. De band is er snel af en het blijkt een oude plakker te zijn die niet meer helemaal dicht is. Doordat ik nog een stukje moest rijden om de paal te vinden is ook het ventiel eraf gescheurd, niet meer te repareren dus. Snel stoppen we er een reserve biba in. Tijdens het oppompen met mijn goedkope Chinese pompje vraag ik me hardop af of ik de motor niet zou starten om te voorkomen dat de accu straks leeg is. Had ik maar naar m’n gevoel geluisterd. Na het monteren van het wiel en vastzetten van de roltas wil ik starten maar is de accu zo leeg als wat. Gelukkig had ik m’n zelfgemaakte startkabel van luidsprekerkabel mee en krijgen we de motor snel aan de praat mbv Stevens accu.
Door regen zijn soms behoorlijke geulen in de paden gevormd. In een zon geul, vlak na een bocht gaat Steven onderuit. Hij bezeert hierbij z’n duim. Ik kan nog net de greppel in duiken om hem te ontwijken en hoef niet over zijn hagelnieuwe Beta 390 te rijden. In een paar andere geulen vinden mijn voeten op een gegeven moment geen ondergrond en ik val met motor en al om. Gelukkig zijn alle tassen en lichaam nog heel en ik kan snel weer verder.
Op sommige paden staat het gras zo hoog dat harder dan stapvoets niet mogelijk is. Ik zie dan de temperatuur van m’n heethoofd 2-cilinder oplopen naar 6 streepjes van de 7. Op een gegeven moment komen we op een pad achter een groep ruiters. We zetten de motoren af en wachten een paar minuten. Als we onze weg vervolgen, komen we ze alweer snel achterop. De ruiters schieten een weiland op en wij kunnen verder. Door al het stop en go wordt mijn motor zo warm dat de benzine gaat koken en de pomp damp probeert te verpompen. Na een verplichte rustpauze kunnen we verder. Om oververhitting te voorkomen slaan we wat paden over die lijken uit te monden in hoog gras of modder partij. Ondertussen begint het al later te worden en wordt het tijd voor boodschappen en kampeerplek zoeken. Juist op dat moment krijgt Steven z’n eerste lekke band. Ook dit blijkt een plakker die niet meer helemaal jofel is.
We doen boodschappen waaronder een fles azijn om de radiateur mee te spoelen. Het plan is dit te doen in de buurt van een water zodat we daarna het koelsysteem met genoeg water kunnen spoelen en uiteindelijk vullen. Op de kaart vindt Steven een mooi plekje. We rijden hiernaartoe met volle tanks en tassen. In werkelijkheid blijkt het ook een mooi stuk gras te zijn tussen een rivier en nevengeul in waarmee vroeger elektriciteit werd opgewekt. Na een paar biertjes en eten (pasta met groente) ga ik aan de slag. Tap het koelwater af, vul met azijn en laat de motor lekker warm worden. Naar een aantal maal spoelen, vullen we het koelsysteem met rivierwater. Klaar voor morgen. Rond zonsondergang kruipen we de slaapzak in.
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: vr jun 13, 2025 20:02
door StevenD
Super leuk om weer terug te lezen!
Sent from my SM-S916B using Tapatalk
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: vr jun 13, 2025 20:26
door GezwindeSpoed
Dag 2: Mestes - Le Saint Etienne (186km)
Rond 6u wordt ik wakker, alles is nat van de condens. Als ik uit m’n slaapzak stap, krijg ik het meteen koud. Toch neem ik een duik in de nevengeul om de dag fris te beginnen. Daarna wat oefeningen om het lichaam warm te krijgen. Tegen de tijd dat ik het water aan de kook heb voor de koffie, wordt Steven wakker. Met een goed stuk kaas op Frans brood beginnen we de dag. Rond 8u vertrekken we met eerst een steile afdaling naar de brug en dan gelijk omhoog over keien. Lichaam en motor zijn in rap tempo op temperatuur. Dit zal de dag van de haarspeldbochten worden, in alle soorten en maten op diverse ondergronden. Omdat m’n motor toch nog steeds een hoge temperatuur bereikt, spuiten we zoveel mogelijk blubber van de radiateur bij een autowasserette. Na afloop lijkt de temperatuur lager te blijven.
Het hoogteverschil in de route neemt toe en er zijn hele mooie rivierdoorwadingen. Blubber bosjes worden afgewisseld door donker droge bossen. Tussendoor krijgen we ontzettend mooie stuurweggetjes voor onze kiezen. Op een lange, stenige klim komen we een groepje wandelaars tegen. M’n motor begint vlak voor de top slecht te lopen en ik kan nog net de top bereiken voordat de stoom om m’n oren vliegt. Al snel is duidelijk dat de fans niet meer draaien. We verdenken de thermoschakelaar, maar helaas zit deze bij een 950SE achter de tank. Dus weer de tank eraf en de schakelaar overbruggen met een metalen lipje van de broodzak. Fans draaien weer als vanouds. voordat we de tank weer monteren wil ik toch nog even naar het waterpeil kijken. De radiateur blijkt helemaal leeg. Bij vullen loopt het zo aan de rechter onderkant eruit. Hier blijkt een mooi gleufje geschuurd te zijn door de dwarsstang van de benzinetank. Bij nadere inspectie blijkt de radiateur iets naar voren gekanteld (onderste montage lip is afgebroken) en daardoor is deze gaan schuren. Met kneedmetaal repareren we het lek, maar uitharden duurt veel langer dan verwacht en geeft ons niet veel vertrouwen. Toch vullen we de boel met ons water uit de camelbaks. We zien nog wat druppelen en ook aan de voorkant van de radiateur zit een klein lekje. Om dit te repareren hebben we toch dunnere 2-componenten epoxy nodig dus daarna op zoek in een grotere stad. In de grotere stad maken we het plan om boodschappen te gaan doen, wild kampeerplekje te zoeken aan het water (want water nodig voor het vullen van koelsysteem) en automaterialenzaak zoeken voor epoxy.
Ik doe wat boodschappen, Steven zoekt een mooi plekje op z’n gps en als ik weer bij m’n motor kom is de tank zo opgewarmd en boller geworden dat de insert die de dwarsstang vasthoudt uit het plastic van de tank wordt getrokken. Deze schiet met geweld los daarbij neemt een hij een deel van de reparatie epoxy mee. Gelukkig loopt het water er niet uit en lijkt het systeem dicht.
Onderweg naar de automaterialenzaak zie ik een motorcross zaak. Ik vind hier een mooie fluorgele crossbril en koop gelijk een nieuwe reserve biba. Bij de automaterialenzaak vind ik de gezochte epoxy in de dubbele spuit.
Zo veel mogelijk over de weg rijden we naar ons geplande kampeerplekje omdat ik de radiateur toch niet helemaal vertrouw. Het laatste stukje gaat weer over de track en we vinden rond 16u een mooie stek in een weiland naast een kleine riviertje. Het bier gaat de rivier in en ik begin meteen met het loshalen van de tank en radiateur. De eerste reparatie is keihard en houdt het wel de rest van m’n leven. Met de nieuwe epoxy maak ik ook het kleine lekken dicht en verbind wat kleine schuurplekken aan de voorkant van de radiateur. Na het monteren van de radiateur en tank laat ik de boel met rust om te drogen.
We bereiden een maaltijd van rijst en groente en spoelen deze weg met biertjes in toenemend alcohol percentage. Het is een heerlijk rustig plekje, een persoon komt z’n hond uitlaten en ziet onze blikjes bier in de rivier liggen. Als de zon onder gaat is dat voor ons het teken om onder de wol te gaan.
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: za jun 14, 2025 20:51
door GezwindeSpoed
Dag 3: Le Saint Etienne - Avignonet-Lauragais (356km)
Bij zonsopgang kruip ik uit m’n slaapzak en na mezelf in de rivier te hebben gewassen ga ik het koelsysteem vullen. Alles lijkt lekdicht en met veel knijpen in de slangen krijg ik alle lucht eruit. Na ons ontbijt start ik de motor en check op lekkage en of de fans uiteindelijk aanslaan. De epoxy is niet zo hard als ik gewenst had, maar alles blijkt goed. Rond 8u vertrekken we en starten een nieuwe rijdag.
We krijgen mooie steile afdalingen voor onze kiezen en het terrein wordt meer open met af en toe een wijngaard. We komen in een meer toeristisch gebied met typische tourist traps zoals souvenir shops en duurdere terrassen. In Rocamadour kopen we een ijsje en betalen voor een fles water die we uit een andere winkel hadden meegenomen.
Een enthousiaste hond probeert ons bij te houden, maar concludeert uiteindelijk dat hij harder kan blaffen dan rennen. We komen ook nog door het plaatsje Bouzies, toch leuk voor ons petrol heads.
Als ik na een stenen pad het asfalt opdraai, voel ik dat ik opnieuw een lekke band heb. Aan de kant van een drukke weg vind ik een geschikte plek waar ik mijn nieuw gekochte biba plaats. Het lek zit ter hoogte van de bandenklem, waarschijnlijk veroorzaakt door het raken van een steen.
De laatste 80km wijken we van de track af richting een vriend en oud collega die 50 km ten zuiden van Toulouse woont. Hier worden we hartelijk ontvangen en kunnen gelijk genieten van Franse delicatesse in vaste en vloeibare vorm.
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: za jun 14, 2025 20:59
door GezwindeSpoed
Dag 4: Avignonet-Lauragais (0km)
Vandaag hebben we een soort van rustdag. Het idee was dat ik zou gaan bergwandelen met m’n vriend, maar het weer in de Pyreneeën was slecht en om nou tussen de wolken te lopen en te slapen op hoogte in de regen, dat zagen we niet echt zitten. Dus vandaag tijd voor motor checken en bezoek aan meer. Ik check mijn vloeistofniveau en repareer opnieuw de insert van de tussenstang in de tank. Het ventilatie ventieltje laat ik nu open zodat er geen druk meer op de tank komt en zo de tank niet bol gaat staan door de warmte. Hopelijk blijft de insert zo beter zitten. Steven plakt 2 banden.
De rest van de dag genieten verder van Franse wijnen en diverse soorten schimmel in kaasvorm.
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: zo jun 15, 2025 08:03
door Jacinto
Mooi man, genieten
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: zo jun 15, 2025 09:15
door blackSP
Zo'n verslag is zoveel leuker dan Facebook. Mooie verhalen!
Re: Zuid Frankrijk TET 2025
Geplaatst: zo jun 15, 2025 11:24
door GezwindeSpoed
Bedankt en jouw ex-camera doet het goed. Fijn ding.