Review: Energica Experia | Elektrische Reis Adventure motor?

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Erwin P
Berichten: 207
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Door Arne van ''Motor van de toekomst'' zijn we uitgenodigd om een proefrit te komen maken op Energica motoren. Zo'n aanbod mag je natuurlijk onder geen beding afwijzen en eindelijk was het dus zo ver en hebben we in Wijster afgesproken om in de regio een mooie proefrit te maken.

Daar aangekomen had hij 2 Energica Experia's voor ons klaar staan en hij zou zelf voorrijden op de Energica Eva Ribelle over de lokale binnendoorwegen.
Eerst hadden we zoiets van laat ons maar lekker rijden, met een eigenaar/verkoper er bij wordt het al vaak een suffe rit waarbij met voorbeeldige snelheden getourd wordt. Nouja... Laten we zeggen dat het geen kinderachtig ritje was...

Eerste indruk

Je ziet direct dat het geen kleine motor is, maar het is ook geen mastodont zoals de BMW GS boxers. Wat vooral groot uitviel was de hoogte onderkant kuip tot bovenkant ''tank''. De ''tank'' plus plaatwerk vallen niet extreem breed, maar gewoon zoals in het 800cc+ ADV/Tour genre valt.
Wat ook opviel was het niveau van afwerking en mooie onderdelen. Alles was super gelikt en nergens schoonheidsfoutjes die er op het eerste oog uitspringen. Het geheel deed kwa design heel Ducati overkomen wat waarschijnlijk komt omdat het beide Italianen zijn. Je ziet hier niet de budget cutting die je bij andere relatief jonge/kleine merken veel tegenkomt.

Het zadel zit relatief laag en diep in de motor waardoor je ook goed in bereik van de grond bent en je zit zeker goed beschermd tegen de elementen.
De voetpedalen zitten ook redelijk laag en wat verder naar achteren. Dit is duidelijk meer een straatzit dan een ADV. Eigenlijk is dat ook wel te zien aan de hele motor met oa de 2x 17' wielen.

Het dashboard is helder en alles staat er op, al is het wel wat Italiaans rommelig tov bijvoorbeeld de V-Strom 800. Wel grappig is dat de ring waar je normaal een toerenteller verwacht er nu een koppel/regen ring is.
Afbeelding

Hoe rijdt het op straat?

Het blok is natuurlijk de hoofd attractie van deze motor en wat wil dat sjouwen. Het is ''maar'' 102pk piek en 80pk nominaal, maar doordat het elektrisch is blijft het maar trekken vanaf de start. Elk tussensprintje is feest en direct aan. Dat werkt dan ook heel verslavend en het is maar goed dat het zo'n stille motor is anders trek je wel heel veel aandacht met het ''nutteloos'' optrekken en afremmen.
Over stil gesproken. Ze hebben een tandwielkast en Arne wist te vermelden dat dit een rechte vertanding was en je dit dus wel ging horen. Dat hoor je zeker (al is het lang niet zo luid als een stille ICE). Ik ben er stellig van overtuigd dat men dit expres gedaan heeft. Het gierende geluid heeft iets futuristisch over zich en ook zeker een snelheidsbeleving waar alleen jij deelgenoot van bent en niet de omwonenden in hun woonkamer.
Je zult hier kwa performance op de tussensprintjes zeker 140+ pk tegenover moeten zetten aan ICE om vergelijkbaar vlot te zijn.
In Urban modes was het prima vertoeven en is hij keurig handelbaar. In Sport nog steeds maar is hij serieus vlot en moet je het hoofd er wel bij houden. De overige rijmodussen heb ik me niet mee bezig gehouden.
De motorrem was van 0 t/m 3 in te schakelen. 3 was remmen als een dikke twin, 2 was een rustigere twin of grove 4 cilinder en 1 was bijna doorrollen. Zelf vond ik 2 aan feedback heel prettig, maar dat is persoonlijk en met een paar drukken op de knop te regelen.
Er moet wel bij gezegd worden dat bij een paar heftige sprintjes van 0 -> hoge driecijferige getallen het vermogen wel afnam. Hoe vaak je daar last van hebt...? Ik denk bijna nooit, vooral in het begin wanneer de verslaving het heftigst is.

Kwa rijwieldeel is het allemaal ook feest op straat. De vering is goed, niet stijf, niet soft, gewoon goed. De zithouding is prima, de motor veranderd makkelijk van richting zonder zenuwachtig te zijn. Kwa inrollen de bocht in eigenlijk heel vergelijkbaar aan een Versys 650. Voeg daar een ontzettend soepel en krachtig blok aan toe en elke bocht is feest.
Wat vooral indrukwekkend was was hoe lichtvoetig de motor aanvoelde. Madame is de dag voor de proefrit verrast en heeft niks over de motor gelezen gekregen. Toen ik haar vroeg naar het gewicht dacht ze vergelijkbaar met mijn KTM 990 Adventure (zo'n 210 kg), maar zeker lichter dan de V-Strom 800 (223kg). De verbazing was dan ook groot toen het getal van 260kg achteraf kwam.
De accu hangt laag, net als het blok, er draait geen zware krukas en en klotst geen brandstof in de tank. Voeg daar een erg solide frame en een capabele ophanging aan toe en gewicht verdwijnt als sneeuw voor de zon.
De hoge ruit was net niet afdoende en windbescherming daarvan was matig te noemen, maar daar zijn we inmiddels wel op zoek naar schoonheidsfoutjes.

Hoe rijdt het off-road?

Net als bij de V-Strom moet ik ook hier het volledige antwoord schuldig blijven. Het was een nette demo en dan ook niet bedoeld om over de zandwegen te blazen. De motor stond op straatbanden en ook de 17' gietwielen zouden niet geholpen hebben.
Sta houding en over drempels heb ik wel eea kunnen testen. Het zadel is net te small, te rond en te laag om lekker te klemmen, naar voren hangen (in hoeverre dat nodig is) kom je al snel de puntige ''tank'' tegen die normaal ruim boven je benen valt en bij naar achteren hangen prikken de puntige zijkappen in je kuiten. Ook staan de voetpedalen wat te ver naar voren gekanteld.
De balans was echter goed en deze basis zie ik met wat andere kappen, een ander zadel, een bashplate, wat langere slag/softere vering en een 19' voorwiel echt wel werken in dezelfde TET achtige taken als de GS, V-Strom, KTM SuperAdventure enz.
Het blok is voor dat soort taken uitzonderlijk geschikt vanwege de soepele en altijd beschikbare vermogensafgifte.

Range

Bij aankomst waren de motoren niet eens vol, we gingen immers maar maximaal 2 uur flink rijden. Dat soort uitspraken hoef je bij de oudere Zero DS niet te doen... Uiteindelijk hebben de accu ook lang niet leeg gekregen.
De Range zou moeten zijn: Stedelijk: 420 km – Gecombineerd: 256 km – Snelweg: 208 km
Volgens Arne zou ca 300 bij lekker doorrijden prima moeten kunnen. Echter in TET achtige gevallen mag je tegen het stedelijke aan rekenen dus ca 350 a 400 km (dat is een hele lange, misschien wel 1,5 dag). Daar komt een laadsnelheid bij bij snelladen niveau 4 van 400 km/h bij. Bij niveau 2/3 ca 63,5km/h en bij de ingebouwde lader voor aan het stopcontact 3,3kW. Dit alles moet wel wel verminderd worden met wat je meer gebruikt door harder rijden.
In een nacht in een hotel/camping heb je hem dus makkelijk vol en onderweg een paar keer een kwartiertje snelladen is een langere rijdag zowel op Straat als All-Road dan de meeste mensen aankunnen/willen.

Conclusie

Zoals hij nu te koop is een hele fijne tourmotor waarbij range problemen alleen nog maar voorkomen bij hele lange snelwegritten (zoals vanaf hier naar Italië in een dag). Een super blok met een erg sterk rijwielgedeelte dat veel lichter en vlotter rijt dan de specsheet doet vermoeden.
Zoals hij er nu staat is het nog geen echte Adventure motor, maar met redelijke aanpassingen al dan niet vanuit de fabriek is dit zeker wel te maken en de geruchtenmachine laat ook doorschemeren dat dit er aan komt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 328
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ik zou wel geïnteresseerd zijn naar het rijden als ze er meer echt een ADV van zouden maken. Een 19 of zelfs 21” voorwiel er in en 18” achter zou al anders zijn. En de accu vond ik (op de beurs) wat laag hangen. Ik vind het wel een interessante machine. Maar nog wel een beetje aan de dure kant. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 207
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

De accu wat laag zal niet veranderen, dat is nu eenmaal het platform en ze kunnen er geen kant mee op. Een goeie bashplate en een cm of 3 meer veerweg en je hebt een hele dikke fiets.

Ik zou het zelf bij 17-19 laten. Zo veel grotere omtrek is 17-18 ook weer niet en zelfs 19-21 zit weinig tussen. De 19' banden zijn breder en hoger (daardoor valt het omtrek verschil wel mee) en kunnen de hitte van zo'n toch wel zware machine beter kwijt. De echt grote zware motoren vind ik zelf ook niet perse beter met een 21'.

Dit wordt nooit een boomstammen springer. Dus dan kun je net zo goed het ontwerp daar laten waar het wel goed voor is.
Gebruikersavatar
Grandia
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jun 28, 2024 09:49

Leuke opvolger voor mijn Triumph Tiger 1050. Moet ik wel nog even sparen.
Arne
Berichten: 26
Lid geworden op: di okt 02, 2007 15:44
Locatie: Wijster

Leuk dat je er was Erwin. 👍🏻

Ik kan niks beloven, maar het zou me niets verbazen als die adv. versie er onderhand komt.
Zou wel gaaf zijn.
meer schik op een oud brik
Gebruikersavatar
Grandia
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jun 28, 2024 09:49

Arne schreef: di sep 10, 2024 22:37
meer schik op een oud brik
mooie handtekening voor de eigenaar van Motor van de Toekomst :lol:
Plaats reactie