KTM 950 koppeling versleten?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Mikos
Berichten: 5
Lid geworden op: do aug 22, 2024 23:10

Hi,

Ik heb vorige week mijn eerste KTM gekocht, een 950 adventure uit 2005 (wat een gaaf apparaat :D ), 72dKM op de teller met onbekende onderhouds historie.

De koppelingshendel heeft relatief veel vrije loop. Ook merk ik dat wanneer de bij net weg rijden en de eerste ~2-3 keer daarna de koppeling heel stroef loopt (voelbaar en hoorbaar). Als ik een aantal keer in de koppeling knijp voor het wegrijden, dan is dit minder (zit er dan al wat meer olie tussen de platen?).
Mijn vraag is, is deze koppeling (erg) versleten? klinkt dit als onderhoud/vervanging moet op korte termijn? Ik wilde met dit onderhoud eigenlijk nog even wachten tot de winter.

Alle tips zijn welkom :D
Erwin P
Berichten: 207
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Het is een hydraulische koppeling bediening. Die olie wordt veel te weinig vervangen. Daar zou ik eens mee beginnen. Dat kan allerhande oncomfortabelheden geven.

Als je toch bezig bent met ontluchten zit je er lekker in, pak de remvloeistof ook even mee.

Ook hier eerst eens even nieuwe olie in de bak. Het hele rijtje van standaard onderhoud af en daarna pas op zoek naar de onvolkomenheden die overblijven.
Leo d H
Berichten: 9
Lid geworden op: zo jun 30, 2024 09:04

Gefeliciteerd met je 950! Prachtmachine. Registreer je gelijk op het NL lc8 forum, daar zit heel veel kennis. Of de koppeling versleten is kun je zelf makkelijk controleren. Op de zijstandaard zetten , koppelingsdeksel eraf schroeven en de veren en platen eruit halen en opmeten. De specs staan in het handboek, die weet ik zo niet uit mijn hoofd. Frictie- en staalplaten ook even visueel beoordelen, als die slecht zijn zie je dat direct. Schade aan de koppelinskorf of een versleten booster zie je ook met het blote oog. Ook even opletten dat alles op de juiste wijze gemonteerd is (zie handboek) en dat je de gemodificeerde drukstaaf hebt (moet uit 1 stuk bestaan, de oude bestond uit 3 stukken) Succes

Verstuurd vanaf mijn CPH2127 met Tapatalk

Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 122
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

Mijn 950 heeft ook een happige koppeling bij koude olie, verdwijnt na opwarmen. Maar ingeslagen korf zie je ook veel.

Moet minerale olie in koppeling he, dus geen remvloeistof. Zelf gebruik ik voorvorkolie 5W, stuk goedkoper dan Magura olie van €100/klein flesje en werkt prima.
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Leo d H
Berichten: 9
Lid geworden op: zo jun 30, 2024 09:04

LHM hydroliek olie van de citroen autodealer werkt ook prima (1ltr ~€10)

Verstuurd vanaf mijn CPH2127 met Tapatalk

Mikos
Berichten: 5
Lid geworden op: do aug 22, 2024 23:10

Hi,

Bedankt voor de reacties. De motor wacht nog op wat nieuwe klepstelplaatjes dus met jullie input ook maar even de koppeling bekeken:

Platen en veren voldoen nog aan spec.
Korf heeft wel wat slijtage, maar wil die pas samen met veren en platen

Afbeelding

Booster vindt ik aan vervanging toe en zou voor mijn gevoel wel het stalen bokkerige gevoel kunnen geven bij koud wegrijden.

Afbeelding

Afbeelding

Verder zat er prut in het oliereservoir, ik denk kettingsmeer:

Afbeelding

Omdat dit kapot is:

Afbeelding

Ik heb de juiste benaming even niet bij de gand maar dit zit bij het ketting tandwiel in de buurt.

Pushrod/duwstang bestaat uit 1 deel.

Nieuwe 5w voorvorkolie besteld, bedankt voor de tip.. nu nog nieuwe onderdelen... ik zal posten of dit het opgelost heeft.
Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 122
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

:evil: Dat is de slave koppelings cilinder. Die gaat wel eens stuk, maar bij mij nog nooit. Waarom denk je dat die stuk is? Vloeistof mag je wel eens vervangen :shock:
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Mikos
Berichten: 5
Lid geworden op: do aug 22, 2024 23:10

GezwindeSpoed schreef: ma sep 16, 2024 09:01 :evil: Dat is de slave koppelings cilinder. Die gaat wel eens stuk, maar bij mij nog nooit. Waarom denk je dat die stuk is? Vloeistof mag je wel eens vervangen :shock:
Op de foto is het niet heel goed zichtbaar maar een deel vs cilinderwand zit nog in het rechtse deel, het "montage hulpstuk".
Ik heb ook al een nieuwe oberon clutch slace cilinder besteld... goed geld dat spul trouwens :roll:
idd er gaat wat nieuwe minerale 5w voorvork olie in volgens een vd tips hierboven. En ga ik ook gebruiken voor de koppelings platen tenzij iemand zegt dat dat niet zo slim is.
Erwin P
Berichten: 207
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

De koppelingsplaten moeten gewoon in de versnellingsbak olie.
Plaats reactie