Goedkope kettingsmeerder bouwen

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Op de motor is het handig dat je ketting gesmeerd blijft. Dus heb ik inspiratie opgedaan bij het budget smeersysteem van Motor-Forum.

Ik heb niet overal foto's van, maar wel van hoe ik het op mijn Transalp gemonteerd had.
Wat heb je er bij nodig?
- Een spuitfles met een pompje dat alleen naar buiten sproeit en niet terug zuigt als het weer omhoog komt.
- Een reservoir waarin je de olie op kunt slaan en waar het pompje op past
- Slangen van je pompje naar het achtertandwiel
- Een grove naald met een flinke doorvoer (van de apotheek)

Helaas heb ik geen foto's van het maken van het pompje bovenop. Dat maakte ik van een luchtverfrisser van de action en de bovenkant van een flesje van de Wibra.

Afbeelding

Hier zit het flesje met het pompje gemonteerd aan een steun voor het motorblok. Let ook op het foam. De claxon zat te dicht bij het eerste flesje. Niet handig, want door de trillingen kwam er gewoon een gat in het eerste flesje:

Afbeelding

Dan heb je ineens een plasje olie onder je fiets liggen... Niet ideaal. ;)

Maar goed, van het pompje gaat de olieleiding via het frame naar achteren. Door de plaatsing van het pompje kan ik er heel makkelijk bij via het gat in de kap aan de linkerkant. Stuur loslaten, hand er in, rust het pompje induwen en de olie wordt door de leiding naar achteren geduwd.
Afbeelding

En dan komt er een naald bij het achtertandwiel uit. Die spuit de olie op het tandwiel en daarna zakt het naar beneden naar de ketting. Dat loopt best goed. De ketting is prima gesmeerd.

Afbeelding

In een latere versie op mijn Tiger heb ik het pompje vervangen door een smeerbubbel van een grasmaaimachine.

Afbeelding

Die heb ik zo gemonteerd, dat ik tijdens het rijden even makkelijk kon drukken. Dat heb ik gekoppeld aan een Aliexpress remvloeistof reservoir waar de olie in zat.

Afbeelding

En zo heb je dan ook een keurige kettingsmeerder.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
GezwindeSpoed
Berichten: 114
Lid geworden op: di jun 25, 2024 13:49
Locatie: NMGN

Leuk, heb ik ook geprobeerd en was na een paar weken helaas kaduuk. Ik rij dagelijks en dan ontdek je toch vaak dat dingen die voor iedereen goed werken deze niet voldoen als je ze dagelijks gebruik zoals pin-lock, en pro-oiler. Wat wel lang heel blijft bij mij is de OSCO. Lekker simpel en werkt al 300.000km (op 3 motoren).
https://www.osco-chainoiler.com/
KTM950SE; KTM300EXC; HondaNC750x
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Op de Transalp reed ik ook vrijwel dagelijks. Ik bouwde deze oiler vooral, omdat ik drie keer in de week door weer en wind naar Den Haag reed. Omdat mijn TA geen middenbok had, was het enthousiasme om te smeren bij thuiskomst ook best heel laag. Als je nat thuiskomt na anderhalf uur met regen en wind te stoeien, dan is dat meestal niet het eerste waar je blij van wordt.
Bij mij voldeed het best heel goed. Ik had later op de Tiger 800XC een Scottoiler en die liep in no-time over de ketting leeg, ongeacht hoe ik hem afstelde. Daar had ik in dit geval geen last van. Aan het einde van de rit, op de laatste 100-200 meter drukte ik even op het pompje en dan zette ik de motor met een gesmeerde ketting neer. Dat deed ik overigens op de heen- en terugweg. Liever iets te veel dan iets te weinig.
De smeerdruppel op de Tiger 900 was wel een betere oplossing, zeker ook met het oliereservoir. Makkelijk bijvullen en eenvoudig te gebruiken. Al geef ik wel toe dat ik daar meestal twee keer op drukte. Waarschijnlijk meer voor het gevoel dan wat anders. ;)
Maar goed, ik ben ook niet ontevreden over pinlock. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Plaats reactie