Ducati heeft test days en in maart was dat bij MotoPort in Goes. Dus had ik de Desert X geboekt. Leuke binnenkomer: “Oh, Arne, wel even oppassen, want we hebben hem gisteravond in elkaar gezet, dus hij is nog helemaal nieuw en de banden hebben ook 0km gereden.” Daar ga je dan, over nat wegdek op een frisse vrijdagmorgen. Dat geeft niet echt vertrouwen.
De eerste kilometers reed ik dan ook alsof ik op eieren zat. Brrr… Ik moet er niet aan denken dat je zo’n ding in de eerste kilometers laat vallen. En mijn bankrekening ook niet. Er zit toch eigen risico op zo’n rit.
Maar goed, in tour trekt hij best lekker. Zeker als je boven de 2500 toeren rijdt. Daaronder is hij gewoon wat nukkig. Niets bijzonders, dat is vast die L-twin. Dat had mijn 600SS ook. In sport gaat hij echt flink los. Dan kun je er flink mee opschieten. De wegligging vond ik -eerlijk gezegd- niet heel bijzonder. Dat ligt natuurlijk ook aan mijn über voorzichtige rijgedrag vandaag. Als je wat meer los gaat, dan kan ik me best voorstellen dat dat onderscheidend kan zijn. Nu was het gewoon een prima allroad je je uitstekend op de weg kunt rijden en die vertrouwen geeft op de paar onverharde/grindpaden die ik geprobeerd heb.
Ik zit nu niet in vergelijkingsmodus, dus dat maakt het voor mij niet makkelijk om hem nu met andere motoren te vergelijken. Hij is duidelijk volwassener dan een KTM 890/Norden 901. Zowel in afwerking als in gevoel, wat mij betreft. Ik had haast meer het gevoel van de AT, maar dan met wat meer levendigheid als je het gas open draait. Als je veel op de weg zit, dan is de Tiger 900 Rally Pro misschien iets veelzijdiger of iets meer straat gericht. Maar goed, dat is allemaal uit mijn hoofd, want het is alweer een tijd geleden sinds ik die allemaal gereden heb.
Komt deze in de garage? Misschien ooit wel eens. Niet deze week in ieder geval. Oplettende lezers hebben waarschijnlijk gezien dat ik mijn adventure motoren (GS en KTM 640) vorig jaar verkocht had en eigenlijk even een soort reset zocht. Die heb ik voor nu gevonden in mijn Street Triple R. Maar dat is een heel ander verhaal. Hij is in ieder geval een plekje in de garage waardig en ik denk dat hij ook veel meer kan dan ik op deze rit heb kunnen ontdekken.
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: vr jun 28, 2024 09:13
door GezwindeSpoed
Vind het een mooie motor, maar voorlopig niet in mijn schuur
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: vr jun 28, 2024 19:53
door ghulst
En waarom bij jou niet in de schuur? Bij mij heeft het gewoon met budget te maken. Al zou ik met budget misschien nu ook wel kiezen voor iets goedkopers, dat ik makkelijker/goedkoper kan laten vallen.
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: ma jul 01, 2024 07:38
door GezwindeSpoed
Bij mij is het ook budget, ik ga toch geen €20.000 neerleggen voor een motor. Dan koop ik liever een motor voor de helft en besteed de andere helft aan benzine en reiskosten.
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: ma jul 01, 2024 08:12
door Noppy
Er komen de laatste tijd zoveel krachtige kleine twins die een prima alternatief kunnen zijn voor de LC4 (wat natuurlijke een feestje was off-road. Kan me nog herinneren dat Freek gewoon last had van zijn gemis aan gevoel in zijn vingertopjes na twee weken reizen). Die Rieju 450 Adventure, de CFMoto 450, wat voor moois ben ik nog vergeten? Aprilia schijnt uit de wegracerij ook een 457 twin te hebben?
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: ma jul 01, 2024 10:06
door ghulst
De Touareg 660 heeft de Africa Eco Challenge gewonnen in januari. De t7 was tweede. Dus er zijn nu wel meer opties. Die zijn allebei natuurlijk wel een stuk zwaarder dan een 620/640/690. Maar je voelt je lijf nog wel als je aankomt.
Ik denk dat de Desert X wel een leuk alternatief is voor mensen die anders groter/krachtiger reden en die niet willen inleveren op de stukken snelweg en nog wat comfort willen.
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: di jul 02, 2024 09:59
door Erwin P
Ik ben heel benieuwd, dit is 1 van die motoren op mijn lijstje die ik nog moet rijden.
Naar mijn menig wordt gewicht ook steeds minder belangrijk in adv/all-road motoren. Tuurlijk is lichter beter, maar tegenwoordig kan de vering, het frame enz enz zoveel meer dan 30 jaar geleden. Een 790 ADV voelt vederlicht vergeleken met een Transalp 600 terwijl ze grofweg hetzelfde wegen.
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: di jul 02, 2024 10:31
door ghulst
Oh, dat zeker. Maar voor mij zit het gewicht nog wel in het oppakken. Al ligt dat natuurlijk ook wel aan mijn offroad skills.
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: di jul 02, 2024 11:10
door Erwin P
Haha ja met oppakken is het er natuurlijk nog steeds, maar dat valt uiteindelijk wel mee hoe vaak dat moet. Op het begin wat vaker natuurlijk.
Wat helpt is met een groepje rijden. Als iemand valt even met 2 a 3 man die motor optillen, ook als hij hem alleen prima overeind krijgt.
Vaak is degene die valt ook minder ervaren (of juist veel meer ervaren, maar die hoeven dit niet te lezen), als die moe wordt gaat hij vaker vallen en wordt zo nog vermoeider. Die cirkel wil je als groep voor zijn.
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: di jul 02, 2024 12:02
door ghulst
Ja, dat beschrijft ook een beetje mijn euvel inderdaad. Het versterkt elkaar wel. En ik heb het idee dat minder gewicht wel meer vertrouwen geeft. Al moet ik zeggen dat goede vering wel alles uitmaakt. Toen we de proefrit met de H-D Pan America deden voor de MotoPlus lezerstest, gaf de elektronische vering mij veel meer vertrouwen dan de reguliere vering. Dus reed ik daar makkelijker mee.
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: wo jul 03, 2024 06:25
door Noppy
Erwin P schreef:Ik ben heel benieuwd, dit is 1 van die motoren op mijn lijstje die ik nog moet rijden.
Naar mijn menig wordt gewicht ook steeds minder belangrijk in adv/all-road motoren. Tuurlijk is lichter beter, maar tegenwoordig kan de vering, het frame enz enz zoveel meer dan 30 jaar geleden. Een 790 ADV voelt vederlicht vergeleken met een Transalp 600 terwijl ze grofweg hetzelfde wegen.
Maar kleppen stellen betekent de hele motorfiets slopen zeker? Je mag wel eens proefrijden op mijn T660 met aangepaste vering?
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: wo jul 03, 2024 07:18
door ghulst
Och, als je maar een keer in de 30.000km de kleppen hoeft te stellen, dan is het niet zo’n punt om de kappen en de tank er af te halen. Toch? Als je dat nou elke 10 uur moet doen, dan wordt het wat veel, maar elke 30.000km… Voor mij duurt het wel even voor ik dat heb gereden.
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: wo jul 03, 2024 08:54
door SingleMinded
Deed ooit een proefrit op een Ducati 1000DS (oude Multistrada)....
...waarbij ik nadien op de vraag van de verkoper; "En hoe beviel het" hem de sleutel en het rempedaal overhandigde..."Prima! Werd alleen verrast door de agressieve remmen..."
...ik had me op een vochtig wegdek onderuit geremd doordat mijn muscle-memory getraind was op een BMW R1100S met ABS ...
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: wo jul 03, 2024 08:57
door SingleMinded
Mooi filmpje weer van FortNine ...
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: wo jul 03, 2024 10:15
door ghulst
Oei. Had je veel schade aan de 1000DS? Die heb ik ook wel eens gereden, maar toen toch wat anders gekocht. Voor mij komt dat ook wel door het uiterlijk. Ik heb die gesplitste kuip nooit mooi gevonden. Al rijdt het wel best goed.
Dat hebben ze bij de nieuwe Multistrada en de Desert X een stuk beter voor elkaar, wat mij betreft.
Erwin P schreef:Ik ben heel benieuwd, dit is 1 van die motoren op mijn lijstje die ik nog moet rijden.
Naar mijn menig wordt gewicht ook steeds minder belangrijk in adv/all-road motoren. Tuurlijk is lichter beter, maar tegenwoordig kan de vering, het frame enz enz zoveel meer dan 30 jaar geleden. Een 790 ADV voelt vederlicht vergeleken met een Transalp 600 terwijl ze grofweg hetzelfde wegen.
Maar kleppen stellen betekent de hele motorfiets slopen zeker? Je mag wel eens proefrijden op mijn T660 met aangepaste vering?
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Nouja ik heb de 790 niet, ik heb de oudere 990, maar kleppen stellen is inderdaad de tanks er af en de radiateur een stuk naar voren trekken of demonteren. Maar dat is bij elkaar een kwartier aan sleutelwerk om het er af te halen en een kwartier terug als het langs de kant van de weg zou moeten met het KTM toolkitje. In een mooie garage zoals thuis denk ik dat ik binnen 5 minuten de voelermaat onder de eerste klep heb zitten indien nodig.
En dat 1x in de 15K km waarbij gemiddeld 1x in de 60K bijgesteld moet worden. Dat bijstellen is echt een genot omdat de nokkenassen door een tandwiel aangedreven worden en je ze super makkelijk op de perfecte plek terug legt.
Ik ben uiteraard heel nieuwsgierig naar je T660. Ik heb hem in originele setting gereden en vooral op de vering vond ik het wel een beetje een domper. Niet dat hij slecht was, maar zijn reputatie online zette de verwachtingen wel heel hoog.
Maagoed ik sta altijd open om mijn blik bij te stellen!
Edit:
Wat me ook vaak opvalt is dat men bang is voor hoeveel werk die ingepakte motoren geven. Eigenlijk valt dat vaak juist mee. Dingen als een tank en kappen zijn er namelijk zo af. Al helemaal als iemand besloten heeft dat bouten een stuk beter idee zijn dan die ploppertjes die altijd afbreken of net niet willen.
De Honda Transalp 600 was bijvoorbeeld echt een draak om kleppen aan te stellen. De tank en zijkappen moesten er ook af en vervolgens krijg je mini gaatjes om doorheen te meten en bij te stellen terwijl je schroevendraaier scheef staat omdat het frame in de weg zit. Groter maken lukt ook niet omdat je om de kleppendeksels er af te halen het blok er half uit moet kantelen wat ook niet vanzelf gaat omdat het geen zelfdragend blok is en het onderframe dus 1 geheel is met het frame.
In de loop van het werkend maken van die motor heb ik wel een paar keer met de slijptol en snijbrander op het punt gestaan er een einde aan te maken. Wat een hork
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: wo jul 03, 2024 17:47
door GezwindeSpoed
Ligt erg aan het merk. Ktm is heerlijk, Honda vind ik verschrikkelijk. Daar zit een paneel met 4 verschillende manieren vast, idd ook van die plastic klemmetjes en palletjes.
Verstuurd vanaf mijn SM-G525F met Tapatalk
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: wo jul 03, 2024 18:13
door Erwin P
Inderdaad KTM moet je dan weer wat vaker bij, maar zelfs de meest ingepakte variant kan er binnen de kortste keren uitzien als een frame met blok met niks anders dan je standaard toolkit.
Als je aan de meeste Japanners werkt daarintegen (en dan vooral Honda inderdaad!) begin je wel te begrijpen waar Seppuku vandaan komt.
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: wo jul 03, 2024 18:35
door ghulst
Ben ik blij dat ik geen flauw idee heb hoe ik mijn kleppen kon stellen op mijn twee Transalp’s. Tegelijkertijd heb ik ook niet het idee dat ze veel verliepen. Ik ben wel eens in Rucphen geweest bij iemand die zich in Transalp had gespecialiseerd. Die had ook een workshop kleppen stellen, maar ik ben er uiteindelijk nooit aan begonnen.
Overigens vond ik het nooit zo’n probleem om de kappen er af te krijgen. Bij mij werkten alle pinnetjes wel gewoon. En ze bleven nog zitten ook. Ook op mijn 87’er.
Mijn Triumph Tiger 900 uit ‘94 was een stuk lastiger. Als je daar het luchtfilter wilde vervangen, dan moesten ze zijkappen achter eraf, maar daarvoor moesten de kappen voor er ook af. Daarom moesten het zadel en de tank er ook af. En dan de carburateurs, want anders kon de box niet naar buiten waar het filter in zat. Maar tegen de derde keer had ik alle kappen en tank etc er binnen 10 minuten af.
Iedereen heeft wat.
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: wo jul 03, 2024 18:41
door Erwin P
Dat is toevallig, hier pompt nou net het perfecte topic op om dit te vervolgen!
ghulst schreef: ↑wo jul 03, 2024 10:15
Oei. Had je veel schade aan de 1000DS? Die heb ik ook wel eens gereden, maar toen toch wat anders gekocht. Voor mij komt dat ook wel door het uiterlijk. Ik heb die gesplitste kuip nooit mooi gevonden. Al rijdt het wel best goed.
Dat hebben ze bij de nieuwe Multistrada en de Desert X een stuk beter voor elkaar, wat mij betreft.
Viel mee. Heb ‘m gekocht en flink af kunnen dingen omdat ze ook het krasje op de eind demper (moest ‘dus’ vervangen worden) in het schaderapport hadden opgenomen…Ze hadden denk ik niet verwacht dat ik m zou kopen maar in plaats daarvan de schade zou moeten betalen…
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: do jul 04, 2024 07:30
door ghulst
In ieder geval prettig dat je er goed uitgekomen bent dan.
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: do jul 04, 2024 11:48
door SingleMinded
De Duc is niet lang gebleven. Mijn oude trouwe R1100S stond nog in de schuur omdat deze zich wat lastig liet inruilen/verkopen met 130.000km op de klok. Toen de Duc stil kwam te staan i.v.m. lange levertijd op onderdelen ... kwam ik tot de conclusie dat ik toch weer op een boxer wilde stappen. De Duc ingeruild op een R1200S en de R1100S alsnog particulier verkocht.
Jaren later toch weer op een Ducati Multistrada 1200S gestapt.
Re: Proefrit Ducati Desert X
Geplaatst: do jul 04, 2024 11:52
door ghulst
Ja, ergens op mijn wensenlijstje staat nog wel een Multistrada (Enduro) of dan toch een Desert X. Voor een keer. Ik heb een Ducati 600SS gehad en dat klonk toch wel lekker.