Cursus off-road rijden

gratis adverteren voor particulieren

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Nadat ik regelmatig nieuwelingen in onze sport mee op pad heb genomen en daarbij voorzien heb van tips en trucs krijg ik regelmatig de vraag of ik instructeur ben.
Hierop is het antwoord nee en grappig genoeg krijg ik toch regelmatig daarna de opmerking of ik niet van plan ben daar wat mee te doen.

Dat lijkt me inderdaad een mooie uitdaging en mogelijk dat mensen van hier daar voor in zijn!

Wat houdt het in?
- Ik wil dus basis cursussen gaan geven aan beginnende off-road rijders op Adventure motoren (KTM Adventure, BMW GS, Honda Afrika twin enz) of ''light enduro'' (CRF300L, KTM 690 enz).
- De doelgroep zijn rijders die nieuw zijn in het off-road rijden en toch wel onzeker zijn in zand.
- Op Funpark Meppen (in Duitsland net over de grens bij Emmen) is er vanalles te oefenen van korte bochten door het bos, diep zand, heel erg diep zand, plassen, hele diepe plassen en hillclimbs in diverse gradaties.
- Op de dag zelf zal ik de cursist(en) (1 tot 3 a 4 personen) meenemen over het terrein en verschillende oefeningen laten doen. Dit is volledig afhankelijk van je eigen niveau en durf!

Heb je moeite met de basisbeginselen gaan we rustig beginnen bij staand rijden over harde ondergrond, staand schakelen en bochtjes maken.
Hierbij wordt extra aandacht besteed aan het stevig kunnen remmen op zand. Zodra we overtuigd zijn dat je veilig tot stilstand kunt komen in een onverwachte situatie gaan we verder.

Heb je dat onder de knie? Mooi dan gaan we het bos in en gaan we steeds krappere paadjes pakken met steeds krappe bochten en korter op elkaar liggende bulten.

Voel je je op je gemak over de onverharde paden in het bos? Mooi dan kunnen we het echte zand in op de zandvlakte, laat die naam je niet bedriegen, heuvels, bulten en kuilen zat. Hier gaan we semi mul en mul zand in. Eerst gaan we je balans op orde brengen rechtuit met alle ruimte om (beginners) foutjes te maken. Gaat dit lekker dan gaan we tempo opbouwen en bulten pakken. Een bezoekje aan de koeltoren en het mulle zand daar zit uiteraard inbegrepen.

Zit er nou echt onontgonnen talent dan gaan we de mulle hillclimbs doen, maar als dat lukt op dag 1 zou ik bijzonder trots zijn!

Uiteraard wordt je tijdens het rijden voorzien van tips en trucs aangaande je houding en techniek.

Wat ben ik en wat ben ik vooral ook niet!?
Ik ben een ervaren off-road rijder die de TET van Noorwegen-Zweden tot Zuid-Spanje heeft gereden op de 990 Adventure. Nederlandse TET gaat inmiddels op straatbanden prima. Daarnaast rij ik Motorcross, OTR en DXCS en spendeer ik vakanties in (hard) enduro gebieden in Spanje, Bosnië, Kosovo enz.
Wat ik vooral niet ben is een ervaren instructeur of kampioen motorcross.

Wat kost het?
Het betreft voor mij een onkostenvergoeding in tegenstelling tot gerenommeerde instructeurs die gewoon €180+ pp durven te vragen voor 3 uurtjes tips vanaf de zijlijn vraag ik €150 ongeacht het aantal personen voor de totale dag doordeweeks (ca 4 a 6 uur begeleid rijtijd maar dat kan bij fanatiekelingen langer). Hierin zit mijn terreintoegang, mijn brandstofkosten en mijn afschrijving.
Daarbij je eigen terreinkosten van Funpark Meppen op moment van schrijven €69,50 doordeweeks, €79,50 in het weekend.
Warme lunch is inbegrepen in de prijs van het terrein.
De groepsgrote is 1 tot 4 personen.

Huurmotor mogelijk?
Vind je het te spannend op je eigen motor, of heb je geen motor die geschikt is? Dan is een huurmotor in overleg mogelijk.
Het zal dan gaan om de volgende motoren.
- Beta RR 250 2T. Deze wordt dan in ''tamme'' mapping gezet, het blijft echter natuurlijk een volbloed enduro. Deze motor is relatief hoog maar door het lichtgewicht makkelijk te rijden.
- Stark Varg. Dit is een elektrische crossmotor welke tussen de 10 en 80 pk in te stellen is. Met andere woorden tussen bromfiets en de snelste crossmotor die geld kan kopen. De motor heeft echter de achterrem op de linkerkant van het stuur. Koppeling gevoel en achterrem gevoel is dus lastig aan te leren op deze motor. Ook deze motor is relatief hoog.
Let wel dat beide motoren veel makkelijker rijden dan een Adventure of All-road motor! Je zult relatief snel door het lesmateriaal heen zijn zonder dat dit perse betekent dat je het daarna kunt op een grote zware motor!

Ook 50/50 op eigen/huurmotor is mogelijk indien je twijfelt om het eerst op je eigen motor te proberen.

Eigen risico: Bij schade betaal je de schade aan de huur motorfiets. De bedragen zijn echter veel lager dan bij een Adventure en je zult zien dat de motoren eigenlijk alles kunnen hebben. Krassen vallen niet onder schade, schade is voor mij pas bij barsten, gebogen of gebroken onderdelen!

Huurprijzen:
Beta RR 250 2T of vergelijkbaar: €120
Stark Varg: €120

Wanneer?
In overeenstemming met de cursist(en), ik moet het combineren met mijn full-time baan in ploegendienst. Doordeweeks heeft de voorkeur.

Risico?
Het blijft off-road rijden en gezien ik niks verdien kan ik ook niet in staan voor jullie gemaakte schade en kosten!
Bedenk waar je aan begint en durf je iets niet, geef het aan. Dan doen we een stapje terug of slaan we eea over. We zijn er voor de lol en om te leren, het is geen verplichting!

Dus is hier belangstelling voor?

Contact:
Appen mag naar 0623445017

Een indruk van het terrein, gefilmd door mijn vriendin op haar Versys 300.
Laatst gewijzigd door Erwin P op di jul 02, 2024 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Mooi initiatief Erwin!
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Miob
Berichten: 5
Lid geworden op: di aug 06, 2024 17:50

Dit forum heeft niet echt een voorstel topic/segment volgens mij? Dus dit wordt mijn eerste reactie hier:) Het voorstellen volgt in het bericht.

Ik had, samen met een maat van me, gisteren de eer de eerste cursisten van Erwin te zijn. Ik ga even kijken in hoeverre de spierpijn me toelaat hier een heel verhaal van te maken ;). Hoewel de spierpijn best meevalt, zolang ik maar helemaal niet beweeg.

Allereerst: Iedereen doet een motorcursus met een eigen startpunt en een eigen doel. Mijn startpunt: Nooit een cursus gehad, wel wat ervaring. Geen interesse in met 180 over een onverharde weg knallen, wel interesse in veilig echt van de gebaande paden kunnen rondreizen. In het verleden Cambodja en Madagascar gedaan, op de planning staan de TET (Frankrijk) en Vietnam. Mijn motor past bij die wensen: Een 2023 411 Himalayan. Maat van mij had eigenlijk geen ervaring en een 1200GS met wat problemen waardoor hij gebruik heeft gemaakt van het aanbod van Erwin om een motor van hem te gebruiken.

Ik zat al een tijdje te kijken naar offroad cursussen, maar een paar dingen hielden mij steeds tegen, met name:
- Te grote groepen. Met 1 instructeur met 6 tot 12 rijders kan je gewoon niet echt veel aandacht krijgen of een persoonlijk programma/tempo
- Mijn Enfield kan niet mee met een Enduro, maar met de cursussen die 'gewoon onverhard gaan rijden' vind ik hem tussen alle nieuwe 1250GS'en met bereiders in KLIM-uitrusting ook niet op z'n plek.

Dus nu de dag zelf:
We zijn de hele dag op/in Funpark Meppen geweest. Voor mij een onbekende plek, een oude energiecentrale die nu helemaal ingericht is op alles met een verbrandingsmotor. Op het terrein vind je een bos (dat was gisteren helaas gesloten) een zandvlakte met mul zand, hard zand, plassen, heuveltjes en nog wat technische uitdagingen. Alleen dat al was (is) zeker gebied om je en dag te vermaken. Verder is er nog de oude koeltoren, daar kan je in, maar er omheen liggen wat meer hellingen voor elk niveau en materiaal waar je ook aardig los op kan gaan.

Erwin heeft ons laten beginnen met de houding op de motor, remmen in zand en bochtjes draaien zodat we de basis hadden om veilig het terrein op te gaan. Wat ik erg prettig vond is dat hij ons die oefeningen niet tot in den treure heeft laten doen. Ik wist na de oefening in de basis hoe het moest en het ging al best ok, verder oefenen kon gedurende de dag zelf en kan ik thuis ook. Dus daarna zijn we het terrein zelf op gegaan waar we nog een tijdje remoefeningen op ongelijk terrein gedaan hebben. Vervolgens zijn we daar gaan rondrijden/spelen waarbij Erwin ons regelmatig even stilzette om tips te geven over bijvoorbeeld onze houding. Ook nam hij ons af en toe mee om wat nieuws te gaan doen zoals een mulle helling op en af (en dat langzaam uitbouwend naar stilstaan halverwege omhoog en naar beneden). Alles op een hele prettige, rustige en duidelijke manier uitgelegd met respect voor de vaardigheid en het materiaal van zijn leergierige studenten. Het was onwijs prettig dat we maar met zijn tweeën waren, hierdoor was het wilde verschil in materiaal (zware Enfield op mixbanden vs lichte offroad op noppen) geen enkel probleem, eerder bijna een voordeel. Tussendoor nog wat pauze voor onder andere een lunch (friet met schnitzel, kan je niet mee fout gaan) en daarna weer verder. Steeds iets verder gaan met wat we deden, zonder ons te pushen.

Kortom: We hebben een fantastische dag gehad. Onwijs veel lol gehad, onwijs veel geleerd op een hele prettige manier. Een enorme aanrader en we gaan zeker nog een keer!

Afbeelding
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Super leuk om te lezen. En een gave foto ook. Toevallig vandaag nog op een post van Erwin gereageerd over de Himalayan. Ik blijf het een mooi apparaat vinden, vooral omdat hij lekker zichzelf is. (Al heb ik hem nog niet gereden…)

Voorstellen kun je overigens hier: Het grote voorstel topic
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Leo d H
Berichten: 9
Lid geworden op: zo jun 30, 2024 09:04

Jammer dat het bos gesloten was want dat is/was best leuk. Maar de laatse keer dat ik in Meppen was, was het helaas al voor een heel groot deel gekapt. Hoop niet dat dat bos helemaal verdwijnt. Aan de overkant van het park ( dan moet je even van het terrein af) heb je ook nog wat pittige klimmetjes maar dat is niet altijd toegankelijk. En toen ik er was waren die behoorlijk aan gort gereden door quads. Leuk om te lezen dat jullie je hebben vermaakt.

Verstuurd vanaf mijn CPH2127 met Tapatalk

Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Klopt, het bos is tot half september dicht, al is er met cursisten op de rest van het terrein zat te doen natuurlijk!

Als ik het goed begrepen heb is dat omdat ze met de overhangende hoogspanningsmasten aan het werk moeten. Het verdeelstation van de oude centrale is namelijk nog wel operationeel.
Miob
Berichten: 5
Lid geworden op: di aug 06, 2024 17:50

Leo d H schreef: di aug 06, 2024 23:57 Jammer dat het bos gesloten was want dat is/was best leuk. Maar de laatse keer dat ik in Meppen was, was het helaas al voor een heel groot deel gekapt. Hoop niet dat dat bos helemaal verdwijnt. Aan de overkant van het park ( dan moet je even van het terrein af) heb je ook nog wat pittige klimmetjes maar dat is niet altijd toegankelijk. En toen ik er was waren die behoorlijk aan gort gereden door quads. Leuk om te lezen dat jullie je hebben vermaakt.

Verstuurd vanaf mijn CPH2127 met Tapatalk
Volgens mij mag je buiten het terrein niet offroad?

Maar de zandvlakte en het stukje rondom de koeltoren was echt meer dan genoeg voor mij. Daar valt zat te leren.
Plaats reactie