Dr800 sr42 opknap project.
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Sinds kort ben ik de eigenaar van een mooie dr800 uit het zelfde bouwjaar als ikzelf, namelijk 1990. Na de proefrit gemaakt te hebben blijkt de motor thuis echter heel lastig te starten . De vorige eigenaar zei dat dit aan de accu zou liggen, echter als ik bij laad word het niet veel beter en de start motor gaat gewoon goed rond.
In dit topic wil ik jullie op de hoogte houden van mijn project. Ik ben van plan de Big zowel esthetisch als motorisch aan te pakken. Bij het motorische gedeelde zal ik hulp in moeten schakelen (iemand een goed adres om het blok op te laten frissen?)
In dit topic wil ik jullie op de hoogte houden van mijn project. Ik ben van plan de Big zowel esthetisch als motorisch aan te pakken. Bij het motorische gedeelde zal ik hulp in moeten schakelen (iemand een goed adres om het blok op te laten frissen?)
Suzuki DR800s 1990
Ik heb meteen al een vraag, ik heb een lijst met bougie types van ngk daarin staat dat in de dr800 het type dpr9ea-9 zou moeten. Maar ik kom ook dpr8ea-9 tegen (die er ook in zitten nu) wat is het juiste type voor de sr42?
Suzuki DR800s 1990
Haha, eindelijk weer wat leven in deze BIG brouwerij!
De DPR9EA-9 is de standaard bougie. De DPR8EA-9 is de warme versie, dat wil zeggen een met een in theorie minder goede warmteafgifte aan de cilinder.
De BIG trekt aardig wat prik bij het starten, en je zou eens kunnen starten met een autoaccu.
De DPR9EA-9 is de standaard bougie. De DPR8EA-9 is de warme versie, dat wil zeggen een met een in theorie minder goede warmteafgifte aan de cilinder.
De BIG trekt aardig wat prik bij het starten, en je zou eens kunnen starten met een autoaccu.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Bestel dan direct een stel van die bougies, want een stel nieuwe bougies kan een hoop vage klachten verhelpen.
Check direct of de beide bougie kappen goed en stevig op de bougie blijft zitten, want op één bougie loopt de BIG niet lekker.
Check direct of de beide bougie kappen goed en stevig op de bougie blijft zitten, want op één bougie loopt de BIG niet lekker.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Welkom! en een mooie Big!
Frisse bougies en ff kijken of de doppen goed vast zitten is een goede tip, vooral de linker kan wat los gaan zitten.
Hoeveel km heeft je trots gelopen?
Als ie slecht start maar wel lekker rond gaat en hij heeft een tijd stil gestaan dan zou ik wat verse benzine in de tank gooien, de oliekoeler afplakken en hem ff warm rijden [+- 10km] en hem dan ff lekker op zn flikker geven op een rustig bochtig weggetje, lekker door trekken tot het rood en redelijk stevig afremmen op de motor, vind ie lekker en wordt ie wakker van
Frisse bougies en ff kijken of de doppen goed vast zitten is een goede tip, vooral de linker kan wat los gaan zitten.
Hoeveel km heeft je trots gelopen?
Als ie slecht start maar wel lekker rond gaat en hij heeft een tijd stil gestaan dan zou ik wat verse benzine in de tank gooien, de oliekoeler afplakken en hem ff warm rijden [+- 10km] en hem dan ff lekker op zn flikker geven op een rustig bochtig weggetje, lekker door trekken tot het rood en redelijk stevig afremmen op de motor, vind ie lekker en wordt ie wakker van
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Pffft daar zou ik zelf ook wel eens van op kunnen knappen.zappa.suzuki schreef:hem dan ff lekker op zn flikker geven op een rustig bochtig weggetje, lekker door trekken tot het rood en redelijk stevig afremmen op de motor, vind ie lekker en wordt ie wakker van
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Je mag altijd langs komen, ik "knutsel" al heel lang aan de Dr en gebruik voor echte revisie werkzaamheden een bedrijfje uit Etten Leur die echt goed werk levert, mee denkt en redelijke prijzen rekent.Erik_m schreef:Bij het motorische gedeelde zal ik hulp in moeten schakelen (iemand een goed adres om het blok op te laten frissen?)
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Bedankt voor alle reacties! Morgen heb ik weer tijd en zal ik hem weer eens uit de schuur halen en verse bougies er in steken. Evt even met startkabels op de autp starten.
@Futurist, bedankt voor het aanbod! Ik zal je een berichtje sturen.
@Futurist, bedankt voor het aanbod! Ik zal je een berichtje sturen.
Suzuki DR800s 1990
ER ZIT LEVEN IN. verse accu en bougies deden de truc, start nu meteen en loopt netjes.
ben vandaag alleen thuis met m'n baby dus rijden zit er niet in, maar morgen ga ik m eens lekker op zn donder geven en genieten voordat ik hem demonteer.
Ik zit nog te twijfelen wat ik met het uiterlijk ga doen, ik heb een paar leuke kleuren combi's in mijn hoofd, maar orgineel heeft ook zeker iets.
ben vandaag alleen thuis met m'n baby dus rijden zit er niet in, maar morgen ga ik m eens lekker op zn donder geven en genieten voordat ik hem demonteer.
Ik zit nog te twijfelen wat ik met het uiterlijk ga doen, ik heb een paar leuke kleuren combi's in mijn hoofd, maar orgineel heeft ook zeker iets.
Suzuki DR800s 1990
Met zo'n mooie basis altijd voor origineel gaan. Alleen als je echt helemaal gaat verbouwen zijn andere kleuren een optie.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Het enthausiasme was van korte duur Net stond ik helemaal klaar om te gaan rijden....en je raad het al, niet aan te krijgen, zelfs niet met startkabels. Het word dus toch weer een dagje sleutelen, ik ga nu de carburateurs maar eens even goed schoonmaken en kijken of het toch daar aan ligt.
Suzuki DR800s 1990
Erik, let er bij het terugplaatsen van de tank op, dat brandstofleidingen niet geknikt raken. En dat de vacuümslang van de carbs naar de brandstofpomp niet per ongeluk is losgesloten. En als je de originele vlotternaalden hebt (met kort en slap dempertje in kop van de naald): direct vervangen voor een set nieuwe. Suc6. Marco
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ik heb weer even tijd gehad om te sleutelen en heb de vonk gecheckt. De vonk aan de linkerkant is echt minimaal en rechts eigenlijk niks. Ik heb ook mn oude bougies geprobeerd maar ook dat leverde geen verschil op. Waar kan ik nu het beste gaan zoeken? Kan ik de bobines checken op een of andere manier of moet ik het in de stator gaan zoeken? (sorry voor de beginners vragen )
Suzuki DR800s 1990
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Cor ff lief aankijken voor 1 of 2 probeer bobines en doppen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ik ga zo alles doormeten, stel de stator is kapot, dan moet ik deze hebben toch? https://m.ebay.de/itm/SUZUKI-DR-800-BIG ... mwBanner=1
Suzuki DR800s 1990
Ja en nee. Ik weet even niet of een SR41 ook zou kunnen worden toegepast, maar een SR43 sowieso niet. Punt bij de statoren is de isolatie. Zelfs als de meetwaarden bij koude motor goed zijn, kan dat bij warme motor anders uitpakken. Electronische componenten zijn wat dat betreft redelijk onvoorspelbaar. Grootste onekerheid bij het kopen van een tweedehands stator is de vraag of ook daadwerkelijk goed functioneert. Heb eens een stator met goede meetwaarden naar Rene doorgeschoven, maar deze bleek in de praktijk toch een te kleine vonk te produceren. De isolatie is natuurlijk ook al 28 jaar oud hè. Je zou er ook voor kunnen kiezen om een nieuwe stator te nemen (vaak moet je een oude inleveren). Dat kost je ongetwijfeld wat meer, maar beter dan verkeerde zuinigheid. Een nieuwe originele stator kost je een vermogen, daar moet je niet aan beginnen.Erik_m schreef:Ik ga zo alles doormeten, stel de stator is kapot, dan moet ik deze hebben toch? https://m.ebay.de/itm/SUZUKI-DR-800-BIG ... mwBanner=1
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Heb je hier toevallig een adres voor?Ouwe Reus schreef:Je zou er ook voor kunnen kiezen om een nieuwe stator te nemen (vaak moet je een oude inleveren). Dat kost je ongetwijfeld wat meer, maar beter dan verkeerde zuinigheid.
Suzuki DR800s 1990
http://www.dr-big-shop.de/BIG_Elektrik_93.html
Is met inleveren van de oude. Niet goedkoop, wel garantie.
OJ
Is met inleveren van de oude. Niet goedkoop, wel garantie.
OJ
Erik, ik heb alles als reserve met de zekerheid dat het werkt want het komt allemaal van nog lopende Biggen af die ik heb gesloopt.
Je mag het lenen om diagnose te kunnen stellen.
grts futurist
Je mag het lenen om diagnose te kunnen stellen.
grts futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Alles begint daar aso duur te worden, ik heb eer ooit alleen NAKS veertjes gekochtDR-Big schreef:http://www.dr-big-shop.de/BIG_Elektrik_93.html
Is met inleveren van de oude. Niet goedkoop, wel garantie.
OJ
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Herwikkelen kost bij Carmo €217 incl BTW. inclusief 3 jaar garantie.Erik_m schreef: Heb je hier toevallig een adres voor?
Zag ook Sevior voorbij komen op MF. Voor een XR600 kost het €120 incl BTW en 2 jaar garantie.
Ook Electrosport kwam op MF voorbij. Andere suggestie is Electrix.
Let wel: er zit meer dan alleen een stator (dynamo) achter het linker carterdeksel. er is ook de opnemer.
Leuke hobby hè Corfuturist schreef: ...Biggen...die ik heb gesloopt
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Super bedankt voor de reacties en futurist voor het aanbod. Ik heb net alles kunnen demonteren, maar nog niet kunnen doormeten helaas (mijn meter ligt nog bij een kennis) echter kwam ik wel wat deels gebroken kabels tegen bij de opnemer (?) Van de stator (het kleine zwarte blokje waar 2 kabels uit komen. Voor de duidelijkheid wat fotos (kan vanuit drive geen img link plaatsen dus doe ik even directe links)
https://drive.google.com/file/d/19JWL3j ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1kO9nLO ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1uNMy2f ... p=drivesdk
Aan de stator zelf zag ik in eerste instantie niks geks, maar dat weet ik pas na het doormeten.
https://drive.google.com/file/d/1lkEqfC ... p=drivesdk
Gr, Erik
https://drive.google.com/file/d/19JWL3j ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1kO9nLO ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1uNMy2f ... p=drivesdk
Aan de stator zelf zag ik in eerste instantie niks geks, maar dat weet ik pas na het doormeten.
https://drive.google.com/file/d/1lkEqfC ... p=drivesdk
Gr, Erik
Suzuki DR800s 1990